Решение по дело №1108/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1113
Дата: 3 юни 2021 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180701108
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1113

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на двадесет и първи май две хиляди двадесет и първа година, в състав :

 

                                                                                Председател : Здравка Диева   

Членове : Недялко Бекиров

Николай Стоянов                               

 

при секретаря Г.Георгиева и с участието на прокурор Д.Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1108/2021г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

ТД на НАП – Пловдив с процесуален представител гл.юрисконсулт С.П. обжалва Решение № 260352 от 15.02.2021г., постановено по АНД № 5910 по описа за 2020г. на Пловдивски районен съд. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № 515265-F542298/03.06.2020г. на Директор Дирекция “Обслужване” при ТД на НАП-Пловдив /погрешно посочена 2030г./, с което на Ерихон ООД, гр.Пловдив, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за административно нарушение на чл.96 ал.1 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.178 пр.първо ЗДДС.

Касаторът счита решението за незаконосъобразно – чл.348 ал.1 т.1 НПК : Поддържа, че неправилно съдът прилага нормата на чл.28 ЗАНН, приемайки, че деянието осъществява признаците на маловажен случай. Посочено е, че нарушението е доказано и не е налице маловажност по критериите на чл.93 т.9 НК вр. с чл.11 ЗАНН. Нарушението не може да обоснове по-ниска степен на обществена опасност на деянието, тъй като не се отличава от подобни такива и в този смисъл не е изключение. Забавата в изпълнение на законовото задължение, установено в чл.96 ал.1 ЗДДС, в случая не се дължи на обективни причини, които да възпрепятстват субекта. Квалифицирането на нарушението от страна на наказващия орган като „първо” или „второ” е единствено с цел, определяне на наказващата норма, която следва да бъде приложена с оглед нейната строгост, а не като смекчаващо или отегчаващо обстоятелство, в която насока е разпоредбата на чл.56 НК вр. с чл.11 ЗАНН. Поискана е отмяна на решението с потвърждаване на НП и присъждане на юрисконсултско възнаграждение пред двете съдебни инстанции.

Ответникът Ерихон ООД, гр.Пловдив, представлявано от А.Mи Е.Л. не изразява становище по касационната жалба и по същество.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от прокурор Стоянова поддържа неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване на неблагоприятно съдебно решение. По същество е неоснователна.

1. Наказателно постановление № 515265-F542298/03.06.2020г. е издадено от орган, административнонаказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г. на Изпълнителния директор на НАП - т.1, 1.2, б.”в” /приложена в адм.нак.преписка/. АУАН № F542298 от 23.03.2020г. e съставен от инспектор по приходите в ТД-Пловдив. В това си качество, актосъставителят се явява орган по приходите, съответно на изискването на чл.193 ал.2 от ЗДДС.

В АУАН е посочено, че нарушението е извършено на 10.03.2020г. и констатирано при извършване на проверка в ТД на НАП-Пловдив за установяване наличие на условия за регистрация по ЗДДС, документирана с протокол по чл.50 ДОПК с № **********/17.03.2020г. Същият е приложен в административно-наказателната преписка.

Според обстоятелствената част на НП : Данъчно-задълженото по ЗДДС лице Ерихон ООД, при осъществяване на дейността си е нарушило разпоредбите на ЗДДС – същото не е подало заявление за регистрация по ЗДДС в ТД на НАП – Пловдив в законоустановения 7 – дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнало облагаем оборот над 50 000лв. за последните дванадесет месеца преди текущия. Облагаемият оборот на лицето от дейност – продажба на цветя и аксесоари, за периода 01.03.2019г. – 29.02.2020г., е 51 296,74лв. и заявлението за регистрация е следвало да бъде подадено до 09.03.2020г. /07.03-08.03.2020г. – неработни дни/ включително. Същото е подадено на 11.03.2020г. в ТД на НАП – Пловдив. Нарушението е извършено на 10.03.2020г.

Фактическите установявания са квалифицирани за административно нарушение на чл.96 ал.1 ЗДДС : „(Изм. – ДВ, бр. 97 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г., доп., бр. 96 от 2019 г., в сила от 1.01.2020 г.) Всяко данъчно задължено лице, което е установено на територията на страната, с облагаем оборот 50 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец е длъжно в 7-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по този закон. Когато оборотът е достигнат за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия, лицето е длъжно да подаде заявлението в 7-дневен срок от датата, на която е достигнат оборотът.”. Приложена е санкцията по чл.178 ЗДДС : „Данъчно задължено по този закон лице, което е длъжно, но не подаде заявление за регистрация или заявление за прекратяване на регистрация в установените по този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 5000 лв.”.  

2. ПРС приел, че фактическата обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства и е налице извършено административно нарушение, квалифицирано правилно по чл.96 ал.1 ЗДДС. Същото не е оспорено с жалбата против НП, в която се е поддържало наличие на основания за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. Според РС – Пловдив конкретният казус разкрива изключително ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Задължението е изпълнено само два дни след изтичане на законоустановения срок. Нарушението е формално, респект. от него не са настъпили вредни последици, при което и въз основа на констатираните обстоятелства за конкретния случай, е възприето, че административно-наказващият орган е следвало да не налага наказание, а да предупреди нарушителя устно или писмено, че при повторно извършване на такова нарушение, ще му бъде наложено административно наказание.

3. Решението е законосъобразно. Мотивите за наличие на предпоставки за прилагане на чл.28 ЗАНН са обосновани и съответстващи на фактите по случая. Във възражението против АУАН е поддържано, че забавянето за изпълнение на законовото задължение е един ден, не са настъпили вредни последици и нарушението е първо. Преписката съдържа доклад относно образуваното административно-наказателно производство с АУАН от 23.03.2020г. с предложение за прилагане нормата на чл.28 б.”а” ЗАНН и предупреждаване на нарушителя. В доклада е посочено, че заявлението за регистрация е подадено доброволно, при закъснение от два дни и деянието е първо по рода си за нарушителя, освен което дружеството няма други нарушения. В тази вр. дори минималният размер на предвидената в закона имуществена санкция от 500лв., би се явил несъразмерно тежък спрямо обществената опасност на деянието и дееца.

Разрешението за преценката за маловажност на случая е дадено в ТР № 1/2007г. по т.д.№ 1/2005г., с прилагане на възприетото от практиката правило за квалификация на случая като маловажен – следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца, е по-ниска от обичайните за подобни нарушения. Конкретиката на фактите в случая разкрива предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. За да се прецени дали един случай е маловажен, по силата на препращащата разпоредба на чл. 11 ЗАНН, следва да се приложи разпоредбата на чл. 93 т.9 НК. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, при което следва да се преценява цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение, с оглед липсата или незначителните вредни последици, или с оглед на други обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, независимо от техния вид - формални или резултатни. Съгласно Т.Р. № 6 от 15.XI.1973г. по н. д. № 2/73г., ОСНК понятието "вредни последици", е по-широко от понятието "вреди". То обхваща не само имуществени вреди, но и всички други последици, които нямат имуществен характер, но са вредни за обществото, защото засягат установения правопорядък, правата и задълженията на гражданите, създават недоверие към установения държавен ред, финансовата и стопанската система и др. Дори формалното нарушение да не изисква настъпване на вредни последици, липсата на такива е възприето да сочи на по- ниска степен на обществена опасност на деянието. В конкретния случай доброволното отстраняване на нарушението два дни след допускането му правилно е преценено от ПРС за факт със значение относно квалификацията по чл.28 ЗАНН. Освен доброволното действие в кратък срок след извършване на нарушението, същото е отстранено преди установяването му от контролните органи с акта от 23.03.2020г. Санкционираното дружество не оспорва установената фактическа обстановка и отсъстват данни за друго извършено нарушение. При конкретните факти, би могло успешно да се въздейства чрез предупреждение, че при друг подобен случай ще бъде ангажирана отговорността на лицето, в какъвто смисъл е доклад относно образуваното административно-наказателно производство с АУАН от 23.03.2020г. Административно-наказващия орган е могъл да предупреди писмено нарушителя /чл.53 ал.1 ЗАНН/ и при последваща проверка да наложи санкция с необходим ефект.

Мотивиран така и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIII състав

 

Р Е Ш И :

 

          Оставя в сила Решение № 260352 от 15.02.2021г., постановено по АНД № 5910 по описа за 2020г. на Пловдивски районен съд.

          Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                Председател :

 

 

                                                                                       Членове :