Решение по дело №161/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 39
Дата: 27 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200161
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 39

 

град Първомай, 27.03.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 161 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НП - 150 / 03.05.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите, с което на ЕТ „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, с управител С.Я.К., ЕГН **********, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на основание чл. 49а от същия Закон е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 7900 (седем хиляди и деветстотин) лева.

Едноличният търговец С.Я.К. чрез процесуалния си представител адвокат А.Г.Ч. от Адвокатска колегия - *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Министерство на земеделието, храните и горите чрез процесуалния си представител Х.Ш.Ш. – старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив – моли Наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а Жалбата да се отхвърли като неоснователна.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

 

Въз основа на Доклад изх. № 93-9267 / 12.12.2018 година от заместника си от министъра на земеделието, храните и горите е издадена Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, с която е разпоредено директорите на областните дирекции „Земеделие“ и началниците на общинските служби по земеделие да извършат на място теренни проверки на имотите, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“ по чл. 33а от ЗПЗП, и при констатиране на разораване или преобразуването им от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно ползване, да се съставят актове за установяване на административно нарушение.

Към Заповедта са приложени разпечатка в табличен вид (excel формат) на двеста деветдесет и пет земеделски имота с посочване на данни за код по ЕКАТТЕ и номер на имота, площта, местонахождението по община в област и собствеността му (Приложение 1) и типови бланки на акт за установяване на административно нарушение и наказателни постановления за налагане на глоба или на имуществена санкция (Приложения 2, 3, 3а).

След получаване на административния акт на министъра в Общинска служба по земеделие - Първомай началникът й Р.Ф.С. (актосъставител) и двама старши експерти от Службата започват проверки на място на постоянно затревените земеделски площи в община Първомай, посочени в Приложение 1 към Заповедта. На 22.01.2019 година и 23.01.2019 година са посетени тридесет и пет имота в землищата на село Бяла река, село Виница, село Градина, село Дълбок извор, село Православен и град Първомай, като за целта на проверката и в съответствие с указанията от Министерството на земеделието, храните и горите е използвано джипиес устройство за извършване на измерванията и заснемане на площите. Констатирано е, че тридесет и два от имотите са обработени – разорани са, а някои са засети и с култури, и само три имота са затревени.

Един от проверените обекти е имот № *** в землището на *** (кадастрален имот ЕКАТТЕ ***), с площ от 79,177 дка по скица (7,9147 ха), с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера.

Въпросният имот в местността Юрганите е собственост на наследниците на Г.З.Д., като от двама от тях (дъщеря и внучка) с Договор № 7Б / 10.06.2018 година за наем на земеделска земя със срок от 01.10.2018 година до 01.10.2019 година (стопанската 2018 / 2019 година) е предоставен и се ползва от ЕТ „***“ - ***.

Така при проверката на 22.01.2019 година служителите на Общинска служба по земеделие - Първомай констатират, че е проведена агротехническа дейност (дълбока оран) и още на същата дата е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 1 / 22.01.2019 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, който забранява на собствениците и ползвателите да преобразуват и разорават площите си, включени в слой „Постоянно затревени площи“, като няма спор, че към инкриминираната дата процесната земя е разорана, а санкционната норма за нарушението – по чл. 49а от ЗПЗП – визира, че който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 се наказва с глоба или имуществена санкция от 500 лева до 10000 лева.

Но с оглед на доказателствената съвкупност Наказателно постановление № НП - 150 / 03.05.2019 година е незаконосъобразно и необосновано.

Още при започване на производство е допуснато съществено нарушаване на процедурните правила – не са спазени императивни разпоредби на чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН за съставяне и връчване на Акт за установяване на административно нарушение № 1 / 22.01.2019 година.

По чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН следва да бъде поканен нарушителят, когато е известен, и документът да бъде съставен в негово присъствие и ако не може да бъде намерен или не се яви, тогава актът да се състави в негово отсъствие.

Според показанията на Р.С., макар и некатегорични в тази част, работещи в Общинската служба се свързват със С.К. и тя първо заявява, че няма да подпише Акта, а след това, че е в чужбина – обстоятелство, наложило, заради кратки срокове за изпълнение на Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, съставянето на Акт № 1 / 22.01.2019 година в отсъствие на жалбоподателя, удостоверено с подпис на свидетел – И.А.С.. Само че Актът е съставен в деня на проверката и буди съмнение реално предоставената възможност на едноличния търговец да се яви за процедурата, щом появяването му при контролиращите органи следва да е незабавно. Същевременно липсва дата на полагане на подписа от С., за да се счете, че същият е изпълнен при съставянето на Акта – в противоречие с представения пред Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив от началника на Общинска служба по земеделие - Първомай Доклад (вх. № РД-101-7 / 19.02.2019 година), в който се сочи, че проверката е извършена от 22.01.2019 година до 23.01.2019 година (който период Съдът приема за достоверен), Р.С. в съдебно заседание заявява, че проверката продължава около 10 дни и възниква логичният въпрос кога – на 22-ри, на 23-ти, или на друга дата до 01.02.2019 година включително И. С. гарантира с подписа си съставянето на Акт № 1 / 23.01.2019 година в отсъствие на жалбоподателя. Нещо повече – буди съмнение ЕТ „***“ да е канен за съставянето на Акта, защото актосъставителят свидетелства, че служители при едноличния търговец са запознати със Заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, но на въпрос от страна на Съда съобщено ли е на представител на едноличния търговец или лично на него да се яви за съставяне на документа, с който съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН започва административнонаказателното производство, Р.С. отговаря само, че още с получаването на административния акт на Министъра всички засегнати фирми и лица са уведомени по телефона за проверката.

От друга страна, дори да се счета за законосъобразно съставянето на Акт № 1 / 22.01.2019 година без присъствието на С.К. или неин служител, по делото липсват данни за връчване на документа по силата на чл. 43, ал. 4 от ЗАНН, визиращ, че когато актът е съставен в отсъствие на нарушителя, той се изпраща на съответната служба, а ако няма такава – на общинската администрация по местоживеенето на нарушителя за предявяване и подписване, а седалището и адресът на управление на ЕТ „***“ са известни.

Фактът, че актът за установяване на административното нарушение е съставен при отсъствие на нарушителя, не изключва задължението за връчването му, защото предявяването срещу подпис е свързано със следващите се права и задължения на дееца и най-вече с реализиране на правото на защита. Връчването на акта е за изясняване за какво конкретно административно нарушение се търси административнонаказателна отговорност на нарушителя, защото той е в правото си да се защити още в момента на съставянето на акта и / или в тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Процедурата по предявяването и подписването е не само формален, но и съдържателен елемент, от който момент лицето, сочено като нарушител, е в правото си да организира т. нар. предварителна защита, предхождаща налагането с наказателното постановление административно наказание, а непредявяването на акта е съществен порок във връзка с разпоредбата на чл. 52, ал. 2 от ЗАНН.

Административнонаказателното производство въвежда строги предписания за осъществяването му, свързани с гаранция за правото на защита на лицата, чиято административнонаказателна отговорност се ангажира, и нарушаването на което и да е от тези правила е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, с което се санкционира субектът.

Наказателното постановление е порочно и от материална страна, защото липсват безспорни доказателства деянието да е извършено на посочената дата, да е извършено от лицето, сочено като нарушител, и изобщо да е извършено.

Обстоятелството, че имот № *** в местността Юрганите в землището на ***, по силата Договор № 7Б / 10.06.2018 година се ползва от ЕТ „***“ не води до несъмнен извод, че едноличният търговец лично или чрез негови служители го изорава, а не че му е отдаден под наем за стопанската 2018 / 2019 година, след предварителна обработка, още повече, че актосъставителят свидетелства, че на 22.01.2019 година е установено само фактическото положение.

Същевременно няма данни процесното пасище, мера да попада в слоя на постоянно затревените площи и въздействието върху него да е нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП.

По разпоредбата на чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в правомощията на Министерството на земеделието, храните и горите е да създава слой „Постоянно затревени площи“ с цел запазване на постоянно затревените площи, който се одобрява и изменя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, във връзка с което на основание чл. 107, ал. 2, предложение 2. от НПК по препращащата норма на чл. 84 от ЗАНН от въззиваемата страна изискано представяне на информация с доказателства, че кадастралният имот ЕКАТТЕ *** е включен в слой „Постоянно затревени площи“ към датата на деянието – 22.01.2019 година, и начина на свеждане на това обстоятелство до знанието на жалбоподателя.

По делото е представено Писмо изх. № 93-6709 / 09.10.2019 година от директора на Дирекция „Директни плащания и идентификация на земеделски парцели“ до директора на Дирекция „Правна“ в Министерство на земеделието, храните и горите, в който документ е отбелязано, че процесният имот фигурира в обхвата на Заповед № РД 46-140 / 01.03.2018 година, като географския обхват и слой „Постоянно затревени площи“, както и съобщение до заинтересованите лица са публикувани. на страницата на МЗХГ и се сочи линк https://www.mzh.government.bg/media/filer_public/2018/03/15/zapoved_rd46-140_01_03_2018_postoyanno-zatreveni-ploshti.pdf.

При поставяне на посочения линк чрез интернет търсачка се констатира публикуването на Заповед № РД 46-140 / 01.03.2018 година на министъра на земеделието, храните и горите с приложения по т. І и т. ІІ. Съгласно т. І от Заповедта се одобрява окончателен за 2018 година слой „Постоянно затревени площи“, подробно описани в Приложението. Само че Приложение по т. І е за изключване на имоти от слой „Постоянно затревени площи“ и никъде в него не фигурира такъв в землище на община Първомай; същевременно Приложение по т. ІІ е за площи и имоти за включване / замяна в слой „Постоянно затревени площи“ и по него също няма земя, попадаща в община Първомай – т.е. липсват доказателства изобщо за попадане по силата чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в слой „Постоянно затревени площи“ на кадастрален имот ЕКАТТЕ ***, както и за евентуалното му изключван впоследствие.

В административнонаказателното производство при обжалване на наказателното постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ); 3) че нарушителят го е извършил виновно. Когато административнонаказващият орган не докаже някоя и от трите кумулативно посочени предпоставки, това е основание за отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от всичко гореизложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № НП - 150 / 03.05.2019 година на министъра на земеделието, храните и горите, с което на ЕТ „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, с управител С.Я.К., ЕГН **********, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители на основание чл. 49а от Закона за подпомагане на земеделските производители е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 7900 (седем хиляди и деветстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

Районен съдия:                              (п)               

СЗ / МИ