О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 437
гр. Силистра, 15.09.2023 г.
Административният съд гр. Силистра, в закрито
заседание на петнадесети септември през две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева
ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева – Железова
Маргарита
Славова
при секретаря Виолина Рамова, разгледа докладваното от
съдия Маргарита Славова адм. дело № 237
по описа на съда за 2021 година и установи
следното:
Производството е образувано по оспорване, подадено от Фондация „Гринберг“
гр. Пловдив, чрез представител по пълномощие адв. И.Г. от АК - Пазарджик срещу Раздел III-I „Режим на преференциално
паркиране на автомобили на хора с увреждания“ от Наредба за организацията на
движението на територията на Община Силистра, приета с Решение № 1114 по
Протокол № 34/ 25.03.2010 г. от заседание на Общинския съвет гр. Силистра, с
последни изменения и допълнения, приети с Решение № 478, взето по Протокол № 20/
29.04.2021 г., публикувана на официалния сайт на общината. Релевираният
нормативен акт е оспорен в частта му на действащите разпоредби от целия раздел,
регулиращ паркирането на автомобили на хора с увреждания, с главен довод за
допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при
неговото приемане, позовавайки се на пряко неизпълнение на императивната
разпоредба на чл. 8, т. 4 от отменения, но действал към правнозначимия
период (арг. чл. 192а от АПК), Закон за интеграция на
хората с увреждания (отм. ДВ, бр. 105/ 18.12.2018 г.)
С определение № 450 от 17.08.2022 г., постановено по
настоящото адм. дело № 237/ 2021 г., производството е спряно на основание чл. 229,
ал. 1, т. 4 от ГПК, приложим във връзка с чл. 144 от АПК, до произнасяне на Общото събрание на съдиите от Първа
и Втора колегии на Върховния административен съд по образуваното тълкувателно
дело № 4/ 26.07.2022 г. по описа на ВАС.
С тълкувателно решение № 2 от 25.07.2023 г.,
постановено по горепосоченото дело, ОСС на ВАС се е произнесло по отправеното искане
на председателя на Върховния административен съд, като е даден отговор на
поставения въпрос: „Имат ли юридическите
лица с нестопанска цел, регистрирали се в Регистъра на ЮЛНЦ като организации на
и за хора с увреждания по смисъла на §1 т.12 от ДР на Закона за хората с
увреждания, в правно-организационна форма на фондации за осъществяване на
дейност в частна полза, правен интерес от оспорването на подзаконови нормативни
актове, засягащи хората с увреждания, които не членуват в същите организации и
с които организациите нямат сключен договор за социална услуга
„застъпничество“?“. С оглед посоченото по - горе, основанието за спиране на
съдебното производство е отпаднало и същото следва да бъде възобновено на
основание чл. 230, ал. 1 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, като с настоящия
съдебен акт следва да се вземе отношение и по въпроса за активната процесуална
легитимация на жалбоподателя, предвид задължителния, на основание чл. 130, ал.
2 от Закона за съдебната власт (ЗСВ), характер на постановеното тълкувателно
решение. В мотивите на последното е посочено, че в хипотезата на чл. 186, ал. 1
от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат организациите, които са
учредени съобразно специалните разпоредби на Закона за хората с увреждания
(ЗХУ) и Закона за социалните услуги (ЗСУ), само ако отговарят на изискванията
на чл. 92 от ЗХУ, а именно: да са вписани по реда на ЗЮЛНЦ като юридически лица
в обществена полза или по Закона за кооперациите за осъществяване на дейност в
областта на социалното приобщаване на хората с увреждания най- малко 5 години
преди подаване на искането за признаване на национална представителност; да
имат най – малко петгодишен доказан опит в областта на социалното приобщаване
на хората с увреждания; да имат членове в не по – малко от двадесет и пет на
сто от общините в страната. Фондациите, регистрирани в частна полза, каквато е
и Фондация „Гринберг“ гр. Пловдив, не покриват
посочените изисквания, което сочи, че същите не отговарят на императивно установените
от законодателя критерии в ЗХУ и ЗСУ, необходими за защита на правата на
гражданите от тази социална група. Те нямат членска маса, респективно нямат
общи права, свободи и законни интереси на членуващите лица, които да бъдат
засегнати от подзаконов нормативен акт и да обуславят наличието на правен интерес
за водене на производство по обжалване на подзаконови нормативни актове,
касаещи хората с увреждания. Поради това същите нямат пряк, личен и
непосредствен правен интерес от обжалване на подзаконови нормативни актове,
касаещи хората с увреждания, в хипотезата на чл. 186, ал. 1 от АПК.
В обобщение на гореизложеното, се налага извод за
недопустимост на подадената от Фондация „Гринберг“
гр. Пловдив жалба поради липса на правен интерес от оспорването – чл. 159, т. 4
от АПК, с оглед на което делото следва да бъде прекратено.
Воден от гореизложеното, и на основание чл. 230, ал. 1
от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 159, т. 4 от АПК, Административен съд
гр. Силистра
О П Р Е Д Е Л И :
ВЪЗОБНОВЯВА производството по адм.
дело № 237/ 2021 г. по описа на Административен съд гр. Силистра.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 237/ 2021 г. по описа
на АС – Силистра, на основание чл. 159, т. 4 от АПК.
Определението в частта, с която е
прекратено производството, подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния
административен съд, в 7 - дневен срок от съобщението до страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1:
2: