Решение по дело №1250/2017 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 238
Дата: 22 август 2018 г. (в сила от 16 ноември 2018 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20174310201250
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                            гр. Ловеч, 22.08.2018 год.

 

                            В ИМЕТО НА НАРОДА        

 

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в открито заседание на седми февруари две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МАРИНОВА

 

при секретаря ТАТЯНКА ГАВАЗОВА,

като разгледа докладваното от съдията НАХД №1250 по описа за 2017 година и за да се произнесе, съобрази:

 

С наказателно постановление за глоба №РД-И-055/01.11.2016г. на доц. Асена Христова Стоименова, дф – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лекарствата, на основание чл.52 ал.4, чл.53 и чл.27 от ЗАНН на помощник-фармацевт В.К.Р. с ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 1 000 /хиляда/ лева за извършено нарушение на чл.220 ал.3 във връзка с чл.219 ал.l от Закона за лекарствените продукт в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ във вр. с чл.22 ал.4 и с чл.23 ал.1 от Наредба №28 на МЗ oт 09.12.2008 г, за устройството, реда и организацията на работата в аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, във връзка с чл.294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина.

Недоволна от НП останала жалбоподателката В.К.Р., която го обжалва в срок и моли съда да постанови решение, с което да отмени като неправилно и незаконосъобразно издаденото от Изпълнителния директор на ИАЛ наказателно постановление № РД-И-055/01.11.2016 година. Твърди, че административно-наказателното производство е образувано със съставяне на акт за установяване на административно нарушение на 11.08.2016 г, но същият не съдържа императивно заложените от чл.42 от ЗАНН изисквания за задължителните му реквизити, както и последвалото го наказателно постановление, че АУАН няма и никакъв номер като елемент от индивидуализацията му. Сочи, че в АУАН липсва като реквизит датата на установяване на нарушението, тя е релевантна, за да може съдът да индивидуализира нарушението и неговия субект на първо място, както и да извърши преценка за приложимостта на материалния и процесуалния закон към датата на издаване на НП, наличие на териториална и материална компетентност на издалото го длъжностно лице, изчисляване на давностни срокове и сроковете по чл.34 от ЗАНН. Заявява, че мястото на извършване на нарушението също не е посочено изрично като реквизит, макар да е описан протокол за извършване на проверка, но описанието му не го превръща в реквизит на АУАН, нито прилагането му към преписката като доказателство го прави такъв. Счита, че спазването на задълженията за провеждане на административно-наказателното производство по установяване на нарушението и издаване на акта на административно­ наказващия орган, възложени със закона, би следвало да поставя лицата в относителна равнопоставеност пред него и гарантира защитата на правата и интересите им. Посочва, че макар формално за основание на издаденото наказателно постановление да са посочени чл.52 ал.4, чл.53 и чл.27 от ЗАНН, де факто органът, издал акта, не разглежда подробно въпроса за неговата законосъобразност и обоснованост предвид посочените липси на реквизити, нито този за наличието или на липсата утежняващи вината й обстоятелства, нито пък засяга някъде в изложението си тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, както и имотното й състояние. Изтъква, че при определяне на режима за административното наказание или освобождаването от такова, наказващият орган е следвало да вземе предвид и да изследва конкретния случай по посочените в закона критерии и да опише мотивите си в своя акт, а в наказателното постановление е описано само, че нарушението е извършено за първи път, без това обстоятелство да е взето предвид. Изтъква, че с липсата на мотиви по отношение приложимостта или неприложимостта на института на маловажност й е отнета възможността да научи защо именно такъв санкционен режим е избрал наказващият орган, както и защо не е приложен чл.28, б„а” от ЗАНН. Твърди, че обстоятелствата не са преценени в тяхната съвкупност и не са изследвани предпоставките за неналагане на санкция, нито наказващият орган обосновава защо не намира за неприложимо отправянето на предупреждение към нея. Приема, предвид разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, наложеното й наказание за твърде тежко, несъразмерно с извършеното нарушение и счита, че отправянето на предупреждение към нея би довело до целения от закона ефект - да бъде предупредена и превъзпитана към спазване на установения правен ред. Накрая излага, че за нея остава скрита причината за забавянето между съставянето на АУАН, издаването на НП и датата на връчването му, а именно една година след издаването. В тази връзка моли съда да задължи ИАЛ  да представи доказателства за издаването на НП на посочената в него дата, чрез които по недвусмислен начин да се установи реалната дата на издаването му. Пояснява, че е пенсионер, принудена е да работи допълнително поради ниския размер на пенсията си, за което представя на съда съответния документ за доказателство на твърдението си. Обобщава, че липсата на задължителни по смисъла на ЗАНН реквизити, с което значително е нарушено правото й на защита до степен, в която не разбира мотивите на наказващия орган, а към имущественото й състояние е насочена непосилна за нея санкция, е абсолютна предпоставка за отмяна на акта.

В съдебно заседание жалбоподателката не се явява. Представя писмена молба,  с която преповтаря доводите против НП, посочени в жалбата.

Ответникът – Изпълнителна агенция по лекарствата, редовно призовани, се представляват от ст.юрисконсулт йот, който моли да бъде потвърдено издаденото НП като законосъобразно, правилно и с наложена минимална санкция по вид глоба по Закона за ЛПХМ. Счита, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства, безспорно се е доказало, че помощник фармацевт В.Р. е отпуснала лекарствен продукт с режим на отпускане по лекарско предписание, без да й бъде представена рецепта и без право на това. Изтъква, че чл.220 ал.3 от Закона за ЛПХМ предвижда ограничаване на помощник-фармацевтите, като законодателят е въвел забрана за отпускане на лекарствен продукт с режим на отпускане по лекарско предписание, контрол и даване на консултации, свързани с лекарствените продукти - т.е., последните три деяния не могат да бъдат извършвани от помощник-фармацевт. Счита, че извършването на продажбата и нейния фактически състав е доказано, че е извършено от наказаното лице и същата, освен, че извършва забранена дейност, не е поискала и рецепта, което отегчава деянието, освен това не е посъветвала как да се ползва продукта. Заявява, че не може да се приложи чл.28 от ЗАНН, тъй като на пръв поглед е формално нарушението, но никъде не се констатират смекчаващи вината обстоятелства, въз основа на които да се приеме, че извършеното нарушение представлява по-лек случай, а административно наказващият орган е наложил минимална санкция, като е преценил, че нарушението е за първи път. Счита, че и АУАН и НП са издадени при съблюдаване изискванията на чл.42, респективно чл.57 ал.1 от ЗАНН, че нарушението е описано точно и ясно със всичките съставомерни белези, както и че правните норми съответстват на деянието.

От събраните по делото писмени доказателства, показанията на свидетелките М.И.К., Б.Г.Ц. и И.К.И., както и от становището на процесуалния представител на ответника и писменото становище на жалбоподателката, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 11.08.2016г., свидетелката М.И.К., в присъствието на свидетелките И.К.И. и Б.Г.Ц. съставила АУАН срещу помощник-фармацевт В.К.Р. с ЕГН ********** ***, служител на аптека на ЕТ „а-д м п” с разрешение за дейността №3552/07.10.2010 г. на МЗ, намираща се на адрес гр. Ловеч, ул. ссза това, че при извършена проверка от инспектори на ИАЛ на 13.05.2016г. в аптеката на посочения адрес, от която е съставен констативен протокол, се е установило, че при контролна покупка помощник-фармацевт В.К.Р. отпуснала (продала) на инспектор oт ИАЛ лекарствен продукт с режим на отпускане „по лекарско предписание“ Ciprofloxacin Actavis 500 mg film-coated tabl. X 10, парт. №228115 и срок на годност 052018 г. - 1 опаковка, без да й бъде представена рецепта и без същата да има необходимата образователна квалификация „магистър-фармацевт”. Продажбата е извършена с фискален бон №0424805 от 13.05.2016г., издаден ЕТ а-д-м-пгр. Ловеч, ** ** **, ЕИК *********аптека агр. Ловеч, ул. сс **, на стойност 11.00 лв., с което са нарушени разпоредбите на чл.220 ал.3 във връзка с чл.219 ал.l от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ във вр. с чл.22 ал.4 и с чл.23 ал.1 от Наредба №28 на МЗ от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работа в аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти във връзка с чл.294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина. Актът е съставен в присъствието на нарушителката, която не е вписала възражения. Въз основа на съставения акт, на 01.11.2016 година било издадено и атакуваното наказателно постановление.

При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради което е процесуално допустима.

Съдът намира, че в случая АУАН е съставен от св. М.И.К., за която не се спори, че е младши експерт в Дирекция „Надзор на пазара и инспекции” при ИАЛ София. От приложената към АНП Заповед № A/15-0675-10.09.2015год. на ДФ Изпълнителен директор на ИАЛ се установява, че същата е била упълномощена да извършва държавен контрол върху лекарствените продукти и по надзора на пазара с медицински изделия с правата по ЗЛПХМ и ЗМИ на територията на цялата страна. НП също е издадено от компетентно лице, а именно от доц. Асена Христова Стоименова, дф - изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лекарствата.

    Съгласно разпоредбата на чл.218 от ЗЛПХМ търговията на дребно с лекарствени продукти се извършва само в аптеки и дрогерии.

    Съгласно разпоредбата на чл.219 ал.1 от ЗЛПХМ аптеката е здравно заведение, в което се извършват следните дейности: съхраняване, приготвяне, опаковане, контролиране, даване на консултации, отпускане по лекарско и без лекарско предписание на разрешени за употреба в Р България лекарствени продукти, на медицински изделия, на диетични храни за специални медицински цели и храни за кърмачета и преходни храни, както и хранителни добавки, козметични и санитарно- хигиенни средства.

    Съгласно разпоредбата на чл.220 ал.3 от ЗЛПХМ помощник-фармацевтът може да извършва всички дейности по чл.219 ал.1 под контрола на магистър-фармацевт с изключение на: отпускане на лекарствен продукт по лекарско предписание, контрол и даване на консултации, свързани с лекарствените продукти. Правомощията на помощник-фармацевтът са регламентирани и в чл.22 ал.4 от Наредба №28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работа в аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, където е казано, че работещите в аптеката могат да извършват дейности по чл.219 ал.1 ЗЛПХМ само според притежаваната от тях квалификация. В същото време в чл.23 ал.1 от Наредбата е предвидено всеки фармацевт да е независим при вземане на решение, свързано с осъществяването на професионалните му задължения, за което носи съответната отговорност.

    При така установената фактическа обстановка, съдът приема, че констатациите в акта за установяване на административно нарушение  съответстват на действителното положение и от събраните доказателства се установява по безспорен начин, че жалбоподателката е извършила нарушение на чл.220 ал.3 във вр. с чл.219 ал.1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ във вр. с чл.22 ал.4 и с чл.23 ал.1 от Наредба №28 от 09.12.2008г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, като в качеството си на помощник-фармацевт извършила продажба на лекарствен продукт с режим на отпускане „по лекарско предписание“, въпреки изискването на ЗЛПХМ, дейностите по отпускане на лекарствен продукт по лекарско предписание да се извършват само от магистър-фармацевт. Това обстоятелство се потвърждава от показанията на разпитаните по делото свидетели и по-конкретно от показанията на свидетелката И.И., че лекарствения продукт е бил продаден лично на нея, в която връзка е и приложения по делото касов бон. Видно от приобщеното като доказателство по делото Разрешение за употреба на този лекарствен продукт №ІІ-11651/22.12.2010г., изрично е посочено, че същият се отпуска само по лекарско предписание. Конкретно за този продукт императивното изискване е продажбата му единствено от лица, притежаващи образователна квалификация „магистър-фармацевт”, каквато жалбоподателката не притежава.

При съставянето на акта и при издаването на наказателното постановление, не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити. И в акта  и в НП пълно и точно е описано нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които е извършено, и законовите разпоредби, които са нарушени. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. Правилно жалбоподателката е санкционирана по чл.294 от ЗЛПХМ, съгласно който за нарушение разпоредбите на ЗЛПХМ или наредбите по прилагането му, извън случаите по чл.281-293, се налага глоба от 1000 лв. до 3000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение  - глоба от 3000 лв. до 5 000 лв.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателката, че в АУАН липсват като реквизити датата и мястото на извършване на нарушението. Напротив, видно от АУАН и НП, точно и ясно са посочени както датата на извършване на нарушението – 13.05.2016г., така и мястото – в аптека на адрес град Ловеч, ул. сс **а, от което следва, че не е допуснато и товръдяното нарушение на чл.52 ал.4 от ЗАНН. Неоснователни са и възраженията касаещи нарушение на чл.12 от ЗАНН, тъй като санкцията е определена в предвидения минимален размер, като административно-наказващият орган е съобразил тежестта на извършеното нарушение и обстоятелството, че се касае за първо нарушение.

Настоящият състав намира, че не са налице и предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН. За да е налице „маловажен случай“ на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. В случая се касае за формално нарушение, поради което не може да се говори за липса или незначителност на вредни последици, а в хода на производството не се изтъкнаха доводи и не са ангажираха доказателства за смекчаващи обстоятелства. Съдът намира, че извършеното от жалбоподателката нарушение не представлява маловажен случаи, тъй като е свързано с опазването на живота и здравето на хората, а и в конкретния случай не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с другите нарушения от този вид.

Предвид изложеното, настоящата инстанция намира, че обжалваното НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно.  

Водим от гореизложеното и на основание  чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ глоба №РД-И-055/01.11.2016г. на доц. Асена Христова Стоименова, дф – изпълнителен директор на Изпълнителната агенция по лекарствата, с което на основание чл.52 ал.4, чл.53 и чл.27 от ЗАНН на помощник-фармацевт В.К.Р. с ЕГН ********** ***, служител па аптека на ЕТ „а-д м п” с ЕИК *********е наложена глоба в размер на 1 000 /хиляда/ лева за извършено нарушение на чл.220 ал.3 във връзка с чл.219 ал.l от Закона за лекарствените продукт в хуманната медицина /ЗЛПХМ/ във вр. с чл.22, ал.4 и с чл.23 ал.1 от Наредба №28 на МЗ oт 09.12.2008 г, за устройството, реда и организацията на работата в аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти, във връзка с чл.294 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки административен съд по реда на глава дванадесета от АПК в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

                                

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ :