Решение по дело №452/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2023 г. (в сила от 11 септември 2023 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700452
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 540/11.09.2023г.,

гр.Монтана

в името на народа

 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД -МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в открито съдебно заседание на четвърти септември , през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                                            АДМ.СЪДИЯ :БИСЕРКА БОЙЧЕВА

при секретаря Димитрана Димитрова като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА, административно дело№452/2023г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуален кодекс /АПК/, във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закон за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

           Делото е образувано по жалба от А.Г.Д. , с адрес *** против Отказ за предоставяне на достъп до обществена информация ,по чл.24,ал.1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/ ,обективиран в Решение, издадено на основание чл.28,ал.2 от ЗДОИ, изх.№23053276/07.06.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, гр.София,по заявление,  вх.№23069007 от 06.06.2023г. на жалбоподателя. В жалбата си счита решението за незаконосъобразно постановено ,доколкото  с предходно решение му е предоставена исканата информация, но не му е предоставен на хартиен носител Констативен протокол за извършена проверка №ПР2316893/ 18.05.2023г.В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован,не се явява ,но в писмени бележки, вх.№3707/28.08.2023г.  поддържа жалбата си,  моли за отмяна на постановения отказ , не претендира разноски.

 Ответната страна – Изпълнителен  директор на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" –гр. София, чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт С*** К*** намира  жалбата за недопустима ,респективно за  неоснователна и настоява за отхвърлянето й по съображенията, изложени в съпроводително писмо, изх. №23061879/ 03.07.2023г. по описа на ИА“ГИТ“-София  към административната преписка. Като мотиви изтъква ,че  в конкретния случай  претендираната информация не е обществена по см. на чл.2,ал.1 ЗДОИ,а по същността си  исканият документ –посоченият по-горе протокол от проверка засяга дейността на определен работодател ,проверяван от Д“ИТ“-Монтана,а не дейността на  Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" –гр. София като задължен субект по чл.3 от ЗДОИ.Цитира съдебна практика на ВАС,съгласно която информация, съдържаща се в Протоколите от извършени проверки на ИТ ,не е обществена информация ,а касае личния интерес на заявителя ,при което представлява служебна тайна/такава е информацията, съдържаща се в протоколите от проверки на органите на ИА”ГИТ“/, не е свързана с целта на закона заявителя да си състави мнение за дейността на ИА "ГИТ",което обуславя отказа за предоставянето й. Освен това твърди ,че исканата информация е била вече предоставена в предходно издадено решение №23050598/29.05.2023г. на изпълнителния директор на ИА“ГИТ“,при което прерогатив на органа е формата под която ще бъде предоставена информацията. Моли за отхвърляне на жалбата, като претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 Жалбата е депозирана в законоустановения срок, от легитимиран субект – адресат на оспорения акт, и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество се явява неоснователна.Видно от известие за доставяне ,оспореното решение е връчено на жалбоподателя на 14.06.2023г./12/, а жалбата е депозирана на 28.06.2023г./л.4/. Не намира за основателни твърденията на процесуалния представител на ответника ,че жалбата е недопустима ,доколкото не отговаря на изискванията на чл.150,ал.1, т.6 АПК.Във всички случаи на обжалване ,съдът проверява законосъобразността на ИАА ,дори и при минимално въведени основания за отмяна ,по силата на служебното начало.

 Доказателствата по делото са писмени. Прието е заверено копие на административната преписка и допълнително представените доказателства от жалбоподателя.Разпределена е доказателствената тежест, съгласно Разпореждане от 11.07.2023г.

 Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и във връзка със становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

 Производството пред административния орган е иницирано със Заявление  , вх.№23069007 от 06.06.2023г. на жалбоподателя, депозирано до Изпълнителния директор на ИА"Главна инспекция по труда" , гр. София , съдържащо искане за предоставяне по реда на ЗДОИ на обществена информация –предоставяне на хартиен носител на Констативен протокол №ПР2316893/18.05.2023г.на Д“ИТ-Монтана.

 По направеното с него искане изпълнителният директор на ИА "ГИТ" се е произнесъл с оспореното решение, като е оставил искането без уважение по съображения, че посочената информация не е обществена по см. на чл.2,ал.1 ЗДОИ,а по същността си  представлява класифицирана информация или защитена от закона тайна/такава е информацията, съдържаща се в протоколите от проверки на органите на ИА”ГИТ“/, не е свързана с целта на закона заявителя да си състави мнение за дейността на ИА "ГИТ" ,което обуславя отказа за предоставянето й.

 Установено е по делото ,че по предходно заявление ,вх.№23064486/ 23.05.2023г.на същия жалбоподател ,  изпълнителния директор на ИА“ГИТ“-София ,се е произнесъл с  Решение, изх.№23050598/29.05.2023г., по искане на А.Г.Д. ,касаещо проверка по спазване на трудовото законодателство ,по сигнал №23040954/20.04.2023г.на жалбоподателя ,приключила със цитирания по-горе Констативен протокол №ПР2316893/ 18.05.2023г. на Д“ИТ-Монтана,както и установено е ,че не са установени нарушения на трудовото законодателство по време на проверката ,както и че няма наложени принудителни административни мерки спрямо участниците в административното производство ,във връзка с проверката.

 При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд - Монтана, при спазване на изискванията на чл. 168, ал. 1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146, т. 1-5 от АПК, намира от правна страна, следното:

 Оспореното решение е постановено от компетентен орган –изпълнителния директор на ИА "ГИТ", в предписаната от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила. Не се наблюдават съществени процесуални нарушения,допуснати по време на процедурата по постановяване на оспореното решение.

 Решението е постановено и в съответствие с материалния закон.

 Съгл. легалната дефиниция на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, "обществена информация" е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона лица. В обхвата на понятието "обществена информация" по смисъла на ЗДОИ попадат всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти.

 В контекста на изложеното на първо място следва да бъде посочено, че заявлението за достъп до обществена информация е депозирано до задължен субект по см. чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като съгл. чл. 399, ал. 1 от КТ цялостният контрол за спазване на трудовото законодателство във всички отрасли и дейности, се осъществява от Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда" към министъра на труда и социалната политика, като съгласно чл. 399, ал. 2 от КТ осъществява и специализирана контролна дейност по спазването на законодателството, свързано с изпълнението на държавната служба, и на правата и задълженията на страните по служебното правоотношение и съгласно чл. 404, ал. 1 от КТ за предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията по труда, могат да прилагат принудителни административни мерки. В случая безспорно се касае за извършена проверка във връзка с подаден сигнал от жалбоподателя, резултатите от която са обективирани в Констативен протокол№ПР2316893/18.05.2023г. на Д“ИТ-Монтана.

 На следващо място – за да е налице задължение за предоставяне на определена информация, тя трябва да е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, т. е. да е свързана с обществения живот в Република България, и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължените по закона субекти. В разпоредбите на чл. 10 и чл. 11 от ЗДОИ се съдържат легалните дефиниции на "официална" и "служебна" обществена информация. Официална е информацията, която се съдържа в актовете, издавани от държавните органи при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 ЗДОИ). Служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11 ЗДОИ). В контекста на изложеното , съдът приема, че поисканата информация е служебна такава по см. чл. 9,ал.2 от ЗДОИ.

 Независимо от изложеното дотук, съдът в настоящия си състав приема, че в конкретния казус са налице обстоятелства, изключващи възможността на жалбоподателя да бъде предоставена поисканата от него информация в пълен обем – както от обективно, така и от субективно естество.Съобразявайки разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ, ответникът е приел, че основание за отказ съществува и когато исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон. Съгласно разпоредбата на чл. 403, ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда (КТ), контролните органи на Инспекцията по труда са длъжни да пазят в тайна сведенията, които са им станали известни във връзка с упражняване на контрола. Сведенията, съдържащи се в съставени протоколи от проверки са събрани във връзка с осъществен контрол по спазването на трудово законодателство и същите следва да бъдат пазени в тайна по реда на чл. 403, ал. 1, т. 1 от КТ. В този смисъл информация , събрана в хода на контролна дейност ,е служебна тайна.Разпоредбата на чл.37, ал. 1,т.1  от ЗДОИ, регламентира основание за отказ когато исканата информация е класифицирана или съставлява защитена тайна в случаите ,предвидени със закон. В този смисъл обемът на предоставяната информация ще бъде подчинен само на посочената законова цел- да даде възможност на заявителя да си състави мнение за Инспекцията по труда като задължен субект и контролен орган по спазването на трудовото законодателство, относно това дали след подаден от заявителя сигнал е извършена проверка и в какви срокове. По тези съображения и във връзка с проверката е изпратена информация до жалбоподателя относно резултата от проверката в рамките на предходно подаденото заявление ,приключило с предходно Решение №23050598/29.05.2023г.,с което искането е уважено. Налице е хипотезата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от същия закон, поради което правилно е постановен отказ от предоставяне на достъп.

 Наред с изложеното, нито със заявлението си, нито в хода на съдебното обжалване на постановеното решение жалбоподателя не е заявил легитимна цел за получаване на поискания достъп до обществена информация. Същият не е бил страна в административното производство и се явява трето лице, подало сигнал за инициирането му ,но неучастващо в проверката.

 Поради изложеното съдът приема, че в случая с подаването на заявление за достъп до обществена информация може да се твърди наличието само и единствено на личен, частен интерес от страна на жалбоподателя за запознаване с исканата обществена информация. Всичко, което не се обхваща от демонстрирания личен интерес, следва да бъде заявено, мотивирано и обосновано, което не е сторено в този случай. Напротив - жалбоподателят  не е обосновал съществуването на обществен интерес за получаване на копие на хартиен носител на посочения от него документ - Констативен протокол №ПР2316893/18.05.2023г. на Д“ИТ-Монтана.Това признание на самостоятелно основание изключва приложението на ЗДОИ в конкретния казус, тъй като снабдяването с посочената информация е възможно и следва да стане по друг ред/ в този см. Решение № 17083 от 12.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7228/2018 г., V о., докладчик съдията Д*** Ч*** /.

 В производството по издаване на оспореното решение не са допуснати  съществени нарушения на процесуалните правила – такива, чието избягване би резултирало в различно произнасяне по същество по заявлението на жалбоподателя.

 Ето защо, като издадено от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с изискванията за форма на акта и целта на закона, както и без противоречие с материалноправни разпоредби, процесното решение издадено на основание чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ е законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

 Предвид изхода на делото и направеното искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от процесуалния представител на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, жалбоподателя следва да бъде осъден да заплати на ответника Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" сума в размер на 100. 00 лева /сто/, представляваща юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37, ал. 1 от Закон за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

 Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд -Монтана, ІІІ  състав,

 

Р Е Ш И:

 ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата  на А.Г.Д. , с адрес *** против Отказ за предоставяне на достъп до обществена информация ,по чл.24,ал.1 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/ ,обективиран в Решение, издадено на основание чл.28,ал.2 от ЗДОИ, изх.№23053276/07.06.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, гр.София,по заявление,  вх.№23069007 от 06.06.2023г. на жалбоподателя.

ОСЪЖДА А.Г.Д., с адрес *** ДА ЗАПЛАТИ на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда", сума в размер на 100, 00 лева /сто/, представляваща сторените по настоящето производство разноски за юрисконсултско възнаграждение, както и 5, 00/пет/  лева  държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд , гр. Монтана.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване, по аргумент на чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

 На основание чл. 138, ал. 3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                           Административен съдия: