Решение по дело №199/2022 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юни 2022 г. (в сила от 28 юни 2022 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20227160700199
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 114

 

гр. П.***, 28.06.2022 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – П.***, в открито заседание на седми юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                        

                                                      СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е. В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 199 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на Д.Д.А. ***, пл. ***, № 14, ет.1, ап.22, чрез адв. И.М. от ПАК, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000231/14.04.2022 г., издадена от Д. П.Г.***- мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, т.2а, б. „б“ от ЗДвП на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година.

Административният акт се оспорва с твърдение за незаконосъобразност поради допуснато съществено нарушение на адиминстративнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона – отменителни основания по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Жалбоподателят отрича да е извършил нарушението, за които срещу него е образувано административнонаказателно производство и твърди, че ЗПАМ е издадена без да са събрани убедителни доказателства за това и при липса на мотиви. Моли за отмяна на процесната заповед. Прави искане за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата Д. П.Г.***– мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, редовно призован, не се явява. Представлява се от главен юрисконсулт на ОДМВР – П.*** Звездалина В.** с пълномощно по делото, която изразява становище, че процесната заповед е правилна и законосъобразна, а жалбата срещу нея - неоснователна.

Административен съд П.***, като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес и срещу подлежащ на обжалване административен акт, поради което същата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000231/14.04.2022 г., издадена от Д. П.Г.***- мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, на жалбоподателя Д.Д.А. ***, на основание чл.171, т.2а, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година, за това че на 14.04.2022 г., около 21:36 ч., като водач на МПС – лек автомобил „***“ с рег. № ***, негова собственост, след като бил спрян за проверка от контролни органи на сектор ПП при ОДМВР – П.*** в гр. П.***, ул. ***, в посока от бл.16 към кръстовището с ул. Кракра: 1. отказва да му бъде извършена проверка с тест за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози и не изпълнил предписание за химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози – нарушение по чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. За извършеното деяние срещу А. било образувано административнонаказателно производство със съставянето на АУАН № GA318550/14.04.2022 г. В обстоятелствената част на последния е отразена фактическа обстановка, идентична с тази, описана в оспорената заповед.

По делото, освен процесната заповед за прилагане на принудителна административна мярка ведно с разписката за връчването й на жалбоподателя, са приети: АУАН № GA318550/14.04.2022 г., Талон за изследване № 075968/14.04.2022 г., Справка за нарушител/водач Д.Д.А., Заповед № 313з-362/28.02.2022 г. на директора на ОДМВР - П.*** за определяне на длъжностни лица от ОДМВР – П.*** да налагат принудителни административни мерки по ЗДвП, съобразно тяхната компетентност на обслужваната територия на ОДМВР – П.***, Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. за определяне на служби по контрол по ЗДвП, издадена от Б.Р.***– министър на МВР, Справка-картон на водача С. С.К..

Приети са и представени от жалбоподателя писмени доказателства: Удостоверение за регистрация на обект за обществено хранене № 52517/17.09.2019 г., издадено от ОДБХ - гр. С., Удостоверение за регистрация на обект за обществено хранене № 4880/26.06.2020 г., издадено от ОДБХ – П.***, Договор за абонаментно сервизно обслужване на касови апарати с фискална памет № 5121/16.04.2021 г., Договор за наем на недвижим имот от 23.08.2021 г., сключен между представляваното от жалбоподателя Д.Д.А. „***“ ООД – гр. П.*** и „АВИЛ“ ЕООД – гр. П.***, Справка за актуално състояние на „***“ ООД – гр. П.*** и др.

Административен съд – П.***, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна по следните съображения:

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, б.“а”, т.6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  По делото са представени и приети като доказателства Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. за определяне на служби по контрол по ЗДвП, издадена от Б.Р.***– министър на МВР и Заповед № 313з-362/28.02.2022 г. на директора на ОДМВР - П.*** за определяне на длъжностни лица от ОДМВР – П.*** да налагат принудителни административни мерки по ЗДвП, съобразно тяхната компетентност на обслужваната територия на ОДМВР – П.***. Сред тези лица са посочени и младши автоконтрольорите от СПП в ООП при ОДМВР – П.***, каквато длъжност заема и издателя на процесната заповед Д. Пламенов Георгиев. Последният се явява материално и териториално компетентен административен орган.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички законоизискуеми реквизити. Посочени са релевантните факти и обстоятелства за обосноваване на възприетото от административния орган наличие на материалноправната предпоставка за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП /ред. Изм. - ДВ, бр. 54 от 2017 г./.

Относно съответствието на процесната заповед с материалния закон, съдът намира следното:

Съгласно чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: 2а. прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: б) с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година“.

При тази законова регламентация и с оглед конкретиката на настоящия казус, необходимата материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е отказът на водача на МПС да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване. Т.е. достатъчно е водачът на МПС да откаже една от двете проверки: с техническо средство или чрез даване на  кръвна проба. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. В случая, от приложения АУАН № GA318550/14.04.2022 г., издаден от Румен Кирилов Василев – командир на отделение в сектор ПП при ОДМВР – П.***, се установява, че жалбоподателят е отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употреба на наркотични вещества и техни аналози. Издаден му е талон за медицинско изследване, в който е вписано изрично, че лицето отказва проба за наркотични вещества.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че в случая материалноправните предпоставки за издаване на процесната ПАМ са били налице.

Относно съответствието на заповедта с целта на закона съдът намира следното:

Съгласно чл.171, т.2а, б.„б“ от ЗДвП, в приложимата редакция, времевия период, за който се налага принудителната административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС е за срок от 6 месеца до 1 година. В тежест на административния орган е да установи всички фактически основания, породили необходимостта от налагане на ПАМ и нейната конкретна продължителност. Принудителната административна мярка за всеки отделен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. Преценката за съответствие на ПАМ с целта на закона следва да се извършва в съответствие с характера й във всяка една от хипотезите на чл.171 от ЗДвП. Заповедта за налагане на ПАМ е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията визирани в АПК. Съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, в акта следва да бъдат посочени фактическите и правните основания за издаването му. Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП мярката се налага с мотивирана заповед от органа или от оправомощено от него лице. При упражняване на правомощията по налагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, но при определяне на срока на мярката действа при условията на оперативна самостоятелност. В тази връзка той следва да изложи мотиви относно срока за който се прилага принудителната административна мярка, което в настоящия случай не е сторено. Това е довело до нарушаване на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Органът е бил длъжен да определи продължителността на прилагане на мярката и да обоснове решението си, за да може съдът, на свой ред, да прецени дали това правомощие е упражнено в съответствие с целите на закона, което е едно от основанията по чл.146 от АПК за оспорване на индивидуалните административни актове. Съдът не следва да гадае или тълкува съображенията на административния орган - те следва да бъдат изложени в мотивите, а съдът, анализирайки ги, да прецени дали съответстват и обосновават разпореденото в административния акт. Като не е направил това, административният орган не е обосновал упражняването на предоставеното му правомощие в съответствие с целта на закона. Изискването за мотивиране на административните актове обезпечава правилно упражняване на съдебния контрол за законосъобразност и осигурява възможност на страните за защита. Така установената липса на мотиви в тази насока представлява съществено нарушение и предпоставя отмяната на обжалвания административен акт като незаконосъобразен.

На следващо място съобразно разпоредбата на чл.22 от Закона за административните нарушения и наказания, ПАМ се налагат с цел предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. В конкретния случай не е ясно по какъв начин чрез налагане на ПАМ ще се предотврати и преустанови извършването на друго нарушение или на вредните последици от извършеното. /В този смисъл е и постоянната практика на Върховния административен съд: Решение № 15796 от 20.12.2017 г. на ВАС по адм.д.№ 10768/2017 г., VII о.; Решение № 910 от 23.01.2018 г. на ВАС по адм.д.№ 9379/2017 г., VII о./.

С оглед изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, които са в размер на 510,00 лв. /петстотин и десет лева/.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд – П.***

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1158-000231/14.04.2022 г., издадена от Д. П.Г.***- мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – П.***, с която на основание чл.171, т.2а, б. „б“ от ЗДвП на Д.Д.А. ***, пл. ***, № 14, ет.1, ап.22, е наложена принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА ОДМВР – П.*** да заплати на Д.Д.А. ***, пл. ***, № 14, ет.1, ап.22, направените по делото разноски в размер на 510,00 лв. /петстотин и десет лева/.

РЕШЕНИЕТО, на основание чл.172, ал.5 от ЗДвП, не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                        СЪДИЯ:/П/