Определение по дело №439/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 937
Дата: 11 декември 2020 г.
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20207270700439
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Шумен, 11.12.2020г.

 

 

Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на единадесети декември две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Христинка Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията АД № 439 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба на В.и к.- Ш.“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ...., представлявано от управителя Ж.Г.П., против Решение от 05.11.2020г. за определяне на финансова корекция, издадено от Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“. С обжалваното решение на бенефициента „ВиК – Шумен“ ООД на основание чл.70, ал.1, т.9 и т.10 от ЗУСЕСИФ и т.10, б. „б“ от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции по реда на ЗУСЕСИФ, е определена финансова корекция в размер на 10% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020г. разходи, представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл.1, ал.2 от ЗУСЕСИФ от стойността на сключения договор № ДОП-16/18.09.2020г. с изпълнител ДЗЗД „Кристална вода“ на стойност 20999999,37 лева без ДДС.

Оспорващият твърди, че решението е незаконосъобразно поради постановяването му в противоречие с административно производствените правила, предвидени в АПК, ЗУСЕСИФ и ЗОП, при липса на материално правни основания и неспазване на материалния закон, както и поради несъответствие с целта на закона. Твърди, че не е налице нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП, доколкото поставеното изискване към участниците в процедурата относно притежаването на легализирана диплома за конкретна специалност е нормативно установено. В тази насока сочи, че както придобитото образование по специалността „геодезия“ в чуждестранно висше училище се признава в РБългария ако отговаря на утвърдените от Министерския съвет държавни изисквания по чл.9, ал.3, т.9 от Закона за висшето образование, така съгласно чл.10, ал.2, т.4 от ЗВО Министерството на образованието и науката организира признаването и легализацията на дипломите на лицата, завършили в чужбина, а съгласно чл.9, ал.3, т.9 от ЗВО Министерският съвет е овластен да утвърждава държавните изисквания за признаването на висше образование, придобито в чуждестранни висши училища. Предвид наличието на горепосоченото нормативно изискване, не е налице нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП, както неправилно е приел административният орган.

В жалбата са изложени и аргументи досежно липса на два от съставомерните елементи на понятието „нередност“, а именно „вреда“ и „нарушение“. Изложени са доводи за липса на мотиви за нанесена финансова вреда или опасност, възможност за такава върху бюджета на ЕС, в пряка и непосредствена причинно – следствена връзка с нарушението.

Оспорващият изразява несъгласие и с основата, върху която е изчислена административната мярка, както и с определения размер на санкцията.

Въз основа на изложените аргументи в жалбата, както и след извършване на цялостна проверка на атакувания акт, дружеството моли за отмяна на решението за налагане на финансова корекция.

При проверка редовността на оспорването съдът е констатирал нередовности, поради което с определение от 02.12.2020г. е оставил жалбата без движение с указания за тяхното отстраняване.

В унисон с дадените указания, с придружително писмо рег.№ ДА-01-3099/09.12.2020г. оспорващият представя вноска бележка за платена държавна такса, както и писмени доказателства, относими към предмета на спора, с което нередовностите са отстранени. 

След като се запозна със съдържанието на жалбата, оспорвания административен акт и приложените доказателства, съдът намира, че е сезиран с жалба срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, имащо правен интерес от оспорване на процесния акт пред компетентния съд, поради което същата се явява допустима и делото следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание.

Съдът намира, че като страни в настоящото производство следва да бъдат конституирани, както следва: оспорващ В.и к.- Ш.“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ...., представлявано от управителя Ж.Г.П. и ответник Главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма околна среда“ в качеството на Ръководител на Управляващ орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“.

С оглед задължението за разпределяне на доказателствената тежест, произтичащо от разпоредбата на чл.170, ал.3 от АПК, съдът намира за необходимо да укаже на страните за кои обстоятелства следва да сочат доказателства, а именно:

- на оспорващия да се укаже, че е в негова тежест да докаже обстоятелствата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, като посочи и представи конкретни доказателства в подкрепа на изложените в жалбата твърдения, както и че същите обосновават незаконосъобразност на обжалваното решение.

- на ответната страна да се укаже, че е в нейна тежест да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, в т.ч., че актът е издаден от компетентен орган, при спазване на процедурата и при наличие на посоченото в него материално правно основание, а именно - че възложителят е допуснал нарушение на правилата на ЗОП, което съставлява „нередност“ по смисъла на чл.2, §36 от Регламенти №1303/2013г., за което същият следва да понесе финансова санкция в размер, определен с обжалваното решение.

Водим от горното съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Конституира като страни в настоящото производство както следва:

оспорващ В.и к.- Ш.“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ...., представлявано от управителя Ж.Г.П.;

ответник Главен директор на Главна дирекция „Оперативна програма околна среда“ в качеството на Ръководител на Управляващ орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“.

Насрочва АД № 439/2020г. по описа на ШАдмС за 20.01.2021г. от 10.00 часа, за която дата да се призоват страните на посочените от тях адреси.

Указва на оспорващия, че е в негова тежест да докаже обстоятелствата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, като посочи и представи конкретни доказателства в подкрепа на изложените в жалбата твърдения, както и че същите обосновават незаконосъобразност на обжалваното решение.

Указва на оспорващия в седемдневен срок от получаване на препис от определението да посочи доказателствата, които иска да бъдат събрани в съдебното производство.

Указва на ответната страна, че е в нейна тежест да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, в т.ч., че актът е издаден от компетентен орган, при спазване на процедурата и при наличие на посоченото в него материално правно основание, а именно - че възложителят е допуснал нарушение на правилата на ЗОП, което съставлява „нередност“ по смисъла на чл.2, §36 от Регламенти №1303/2013г., за което същият следва да понесе финансова санкция в размер, определен с обжалваното решение.

Указва на ответната страна, че следва да ангажира доказателства относно изложените в оспорвания акт фактически и правни основания.

Съдът на основание чл.40 и чл.41 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК предупреждава страните за следното:

Страната, която живее или замине за повече от един месец в чужбина, е длъжна да посочи лице в седалището на съда, на което да се връчват съобщенията - съдебен адресат, ако няма пълномощник по делото в Република България. Същото задължение имат законният представител, попечителят и пълномощникът на страната. Когато тези лица не посочат съдебен адресат, всички съобщения се прилагат към делото и се смятат за връчени.

Страната, която отсъства повече от един месец от адреса, който е съобщила по делото или на който веднъж ѝ е връчено съобщение, е длъжна да уведоми съда за новия си адрес. Същото задължение имат и законният представител, попечителят и пълномощникът на страната. При неизпълнение на задължението всички съобщения се прилагат към делото и се смятат за връчени.

 

Дава възможност на страните до датата на съдебното заседание да представят нови доказателства.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните за сведение.

 

                                     Административен съдия: