Решение по дело №2210/2018 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 973
Дата: 6 юли 2018 г. (в сила от 18 октомври 2018 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20182120202210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

                                     номер 973 ,   06.07.2018г., град Бургас

                                                       

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

     

     Бургаският районен съд, наказателно отделение, осми състав,

на  четвърти юли, две хиляди и осемнадесета година,

в публичното заседание в следния състав :

                                                                                    Председател :  Петя   Георгиева

Секретар : Златка Калоянова 

Прокурор : ………………….

като разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело номер 2210 по описа на съда за 2018 година за да се произнесе  взе предвид следното :

 

    Производството е образувано по повод жалба на С.В.В. ЕГН ********** с адрес *** против електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1250119 на ОД на МВР-гр.Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 150 лева.

   С жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност, като се иска отмяна на електронния фиш.

   Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН вр. с чл.189, ал.8 ЗДвП от легитимирано лице, поради което същата е процесуално допустима.

     Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

   На 05.12.2015г. в 09:26 часа, на път IІ-99, км.10+600, на кръстовище с Атия в посока от гр.Созопол към гр.Бургас при ограничение на скоростта за движение в извъннаселено място, въведено с пътен знак В-26 до 60 км/ч., при сигнализиран участък с пътен знак Е-24, автоматизирано техническо средство № 003059049644 е засякло и заснело, движещ се лек автомобил със скорост от 95 км/ч с превишение на скоростта 35км/ч.. Нарушението е записано на файл, като от него е установено, че заснетият автомобил е „* *” с рег.№ *******. От извършената справка е установено, че автомобилът е собственост на С.В.В. ЕГН **********.

    Издаден е електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1250119 на ОД на МВР-гр.Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 150 лева.

   Автоматизираното техническото средство за контрол над скоростта  е одобрен тип средство за измерване и към датата на заснемане на нарушението е било годно и калибрирано техническо средство, видно от приложените по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване и протокол за проверка.

    По делото липсват данни на основание чл.189, ал.5 от ЗДвП жалбоподателят, да е представил писмена декларация за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на нарушението. Липсват данни и за представено писмено възражение по чл.189, ал.6 от ЗДвП.  

    Гореизложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по административнонаказателната преписка. Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са годни веществени доказателствени средства в административно-наказателния процес, поради което съдът кредитира изцяло, приложените по преписката снимки.

    Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП /ДВ бр. 54/2017г. в сила от 08.07.2017г./ при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното и заплащане В §6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи”. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

   На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. по приложение на закона и в частност за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол. Анализът на посочените правни норми обосновават извод, че нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, посочени в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/2013г. на ВАС. След измененията на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП е допустимо, и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система, функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г.. Присъствието или отсъствието на контролен орган /оператор на системата/ в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението, тъй като контролният орган няма възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство.

   Обжалваният електронен фиш за налагане на глоба съдържа всички предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП задължителни реквизити, поради което не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяната му на това основание. Посочено е, че същият е издаден от ОД на МВР Бургас, в съответствие с чл.189, ал.4, изр.2-ро от ЗДвП. В електронния фиш точно е посочено мястото на извършване на нарушението, отразено е обстоятелството, че в този участък имало въведено с пътен знак В-26 ограничение на скоростта от 60 км/ч, както и точната измерена от техническото средство скорост. Посочено е също така и превишението на скоростта – 35 км/ч.    

  Наложеното наказание е в съответствие с разпоредбата на чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 ЗДвП /ДВ изм. и доп. - ДВ, бр.10 от 2011г./  в редакцията и към момента на извършване на нарушението - глоба в размер на 150 лева, като последвалата редакция  на същата разпоредба  / ДВ бр.101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г./ не се явява по-благоприятна за нарушителя. Размера на административното наказание е точно определен в закона и не може да се обсъжда намаляването на наложената глоба. Не са налице формални предпоставки за отмяна на електронния фиш, тъй като при реализиране на отговорността на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Обжалвания електронен фиш е законосъобразен поради, което следва да бъде потвърден.

    Мотивиран от гореизложеното на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП  Бургаският районен съд

Р  Е  Ш  И :

    ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1250119 на ОД на МВР-гр.Бургас, с който за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП на С.В.В. ЕГН ********** с адрес *** е наложено наказание глоба в размер на 150 /сто и петдесет/ лева.

     РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

Вярно с оригинала:З.К.