Решение по дело №14/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 68
Дата: 21 август 2020 г. (в сила от 12 април 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200014
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 68

 

град Първомай, 21.08.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и първи май две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното АНД № 14 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвани са две наказателни постановления на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с които на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, със законен представител С.Д.Д. - изпълнителен директор, е ангажирана административнонаказателната отговорност, както следва:

§ с Наказателно постановление № НЯСС - 236 / 13.12.2019 година за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 4000 (четири хиляди) лева;

§ с Наказателно постановление № НЯСС - 237 / 13.12.2019 година за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

Редовно призовани за съдебно заседание, страните не изпращат представители, а депозират писмени становища, с които е взето отношение единствено по Наказателно постановление № НЯСС - 236 / 13.12.2019 година – жалбоподателят „Напоителни системи“ ЕАД - София моли да бъде отменено като неправилно, необосновано и незаконосъобразно, а в Жалбите се моли за приложението на чл. 28 от ЗАНН по отношение и на двете атакувани Наказателни постановления; Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София иска Наказателно постановление № НЯСС - 236 да се остави в сила като правилно и законосъобразно и Жалбата срещу него да се отхвърли като неоснователна и недоказана.

След преценка на приобщената по делото доказателствена съвкупност във връзка с направените оплаквания и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на всяко обжалвано наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Всяка от Жалбите е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

По сила на Акт № 5351 / 15.12.2003 година за частна държавна собственост обект „Изравнител „Дебър“ с прилежаща площ 68,288 дка – имот № 000062 в землището на град Първомай, местността Синарки до язовира (ЕКАТТЕ 59080), с начин на трайно ползване язовир е включен в капитала на „Напоителни системи“ ЕАД - София – клон Пловдив - юг и се стопанисва от търговското дружество.

На 20.11.2018 година комисия в състав О.Б.Г., П.Ж.Ц. (главни инспектори в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ - Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях“ при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор) и А.А.П. (организатор експлоатация и поддръжка на Хидротехнически регион - Първомай, представител на търговеца) извършват проверка на техническото и експлоатационно състояние на „Изравнител „Дебър“.

Установено е, че язовирът, намиращ се западно от квартал Дебър на град Първомай, е разположен на дере и е последно (най-долно) стъпало от каскадно разположени над него още два язовира – „Дълбокото дере“ и „Еленката“ („Татарево 5“); при аварийна ситуация ще бъдат засегнати земеделски площи, второкласният път Първомай - Виница и водите ще се влеят в река Марица.

Констатирано е, че достъпът е възможен само с високопроходимо моторно превозно средство, като короната е равна и без видими нарушения, но и водният откос (с каменна броня), и въздушният са обрасли с дървесна и храстовидна растителност.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-172 / 20.11.2018 година, в който по осъществяване на безопасността на техническата експлоатация са дадени две предписания със срок на изпълнение до 20.05.2019 година: 1) да се премахне дървесната и храстовидната растителност по водния откос на язовирната стена, 2) да се почисти от дървесината и храстовидната растителност въздушният откос на язовирната стена така, че да се осигури възможност за обход и оглед. Екземпляр от Протокола е връчен на представителя на собственика на язовира и с нарочно писмо от 28.11.2018 година е изпратен до ръководителя му.

На 13.06.2019 година комисия в състав Г.В.К. (инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ в град Пловдив) – актосъставител, З.И.П (главен специалист в регионалния отдел) и А.А.П. извършват оглед на язовира във връзка с дадените предписания и констатират същите нарушения, както при проверката на 20.11.2018 година – по водния и въздушния откос на язовирната стена продължава да има дървесна и храстовидна растителност, а обходът по стената е възможен, доколкото рибари са проправили пътека при посещенията си.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-105 / 13.06.2019 година и по Покана от 05.07.2019 година на 29.07.2019 година в регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” в град Пловдив се явява упълномощено от изпълнителния директор на дружеството жалбоподател лице, в чието присъствие са съставени и връчени срещу подпис Акт за установяване на административно нарушение № 07-039 за неизпълнението да се премахне дървесната и храстовидната растителност по водния откос на язовирната стена и Акт за установяване на административно нарушение № 07-040 за неизпълнението да се почисти от дървесината и храстовидната растителност въздушният откос на язовирната стена така, че да се осигури възможност за обход и оглед.

Въз основа на Акт № 07-039 е издадено Наказателно постановление № НЯСС - 236 / 13.12.2019 година, а въз основа на Акт № 07-040 – Наказателно постановление № НЯСС - 237 / 13.12.2019 година.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични и от приобщените по предвидения в НПК ред административнонаказателни преписки.

 

От правна страна:

 

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира: Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Не се спори, че „Напоителни системи“ ЕАД - София стопанисва собствения си язовир „Изравнител „Дебър“ в землището на град Първомай, област Пловдив (част от капитала му), като обектът не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при проверките на който на 20.11.2018 година и на 13.06.2019 година са констатирани технически неизправности, а от приложената към преписките Заповед № А-517 / 12.07.2018 година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че задължителните предписания по Констативен протокол № 07-01-172 / 20.11.2018 година са дадени от оправомощени лица (т. 61 и т. 62 от Заповедта).

По посоченото правилно от наказващия орган са квалифицирани извършените от жалбоподателя нарушения.

Несъстоятелни са защитните доводи за изтекъл давностен срок по чл. 34 от ЗАНН, смятано от 20.11.2018 година. Установените тогава нарушения са в разрез с императива на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите (задължение на собствениците на язовирни стени и / или съоръженията към тях да осигурят поддържането им в техническа изправност) и се санкционират по чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон, но липсват данни жалбоподателят да е наказван за това. А вменените в отговорност нарушения, предмет на настоящото дело, са за неизпълнение на дадени от надлежен орган предписания по предвидения в закона ред, за които му е предоставен 6-месечен период за действие, и сроковете по чл. 34 от ЗАНН започват да текат от момента, следващ последната дата, когато указанията е следвало да се реализират, т.е. от 21.05.2019 година в случая.

Точно са определени и следващите се за нарушенията чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкции по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20000 лв.

Наказанията са в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност; спазена е и разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН за налагане на наказание за всяко нарушение, защото, макар и да са обективирани задължения за осъществяване от „Напоителни системи“ ЕАД в един документ – Констативен протокол № 07-01-172 / 20.11.2018 година, при игнорирането на конкретно предписание (в случая две) е налице самостоятелно фактическо основание за административнонаказателна отговорност, тъй като всяко неизпълнение на задължение осъществява самостоятелен фактически състав, за което се следва отделна отговорност. Същевременно всяко от деянията не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид, за да е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН – от една страна, дружеството жалбоподател е адресат на задължителните предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез бездействие, т.е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за културното наследство и за околната среда.

Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН всяка от санкциите е в рамките на предвиденото по закон, като по отношение на Наказателно постановление № НЯСС - 237 / 13.12.2019 година наказанието е съобразено с текста на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН (при определянето му да се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за извършването и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства), тъй като е малко над минимума от 1000 лева при отчитане, че при евентуална аварийна ситуация на горните два язовира, „Изправител „Дебър“ е този, който да издържи цялото натоварване, и растителността по въздушния и водния откос на стената пречи при обход да се установят евентуална ерозия, свличания, обрушвания, хлътвания, каверни (дупки от гризачи и други животни), което застрашава сигурността на язовирната стена и оттам – на населението. Но не е ясно защо при посочените обстоятелства санкцията по Наказателно постановление № НЯСС - 236 / 13.12.2019 година е четири пъти над минималната по специалната разпоредба на Закона за водите, предвид че липсват данни „Напоителни системи“ ЕАД да са наказвани друг път за подобно нарушение, за което същата следва да се редуцира до половината от определения размер.

Всяко от нарушенията, описано в съответния Акт и Наказателно постановление, е конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган и са несъстоятелни възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения, ограничаващи правото му на защита.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Изменя Наказателно постановление № НЯСС - 236 / 13.12.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, със законен представител С.Д.Д. - изпълнителен директор, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 4000 (четири хиляди) лева, като намаля наказанието на имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 237 / 13.12.2019 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на „Напоителни системи“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ***, със законен представител С.Д.Д. - изпълнителен директор, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                             (п)              

СЗ