Решение по дело №95/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юни 2021 г. (в сила от 18 юни 2021 г.)
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20217060700095
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 176

гр. Велико Търново, 18.06.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – трети състав, в съдебно заседание на
осемнадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:


                                   Административен съдия: Евтим Банев                                                                                                            

при участието на секретаря М.Н., изслуша докладваното от съдия Банев Адм. д. № 95 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/ и чл. 19, ал. 2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/.

Образувано е по жалба на Б.Р.П. с ЕГН **********, настоящ адрес ***, срещу Заповед № Л-180/ 10.02.2021 г., издадена от началника на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ – Велико Търново. С оспорената заповед на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3, вр. с чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР, вр. с чл. 16а, ал. 2, т. 5, предл. четвърто от ЗИНЗС, на Б.Р.П. – надзирател I-ва степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново, II-ра категория при ОС „ИН“ Велико Търново, е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от една година, считано от датата на връчване на заповедта. Като фактическо основание за налагане на наказанието е посочено обстоятелството, че в качеството си на „разводач“, част от денонощния наряд в ареста в гр. Велико Търново, мл. инспектор П. е напуснал района на ареста в интервала от 17:13 часа до 17:52 часа на 03.11.2020 г., без да уведоми за това дежурния по арест, респ. без да получи разрешение или разпореждане за това напускане. В заповедта е отразено, че нарушението е установено чрез обясненията на самото дисциплинарно наказано лице, тези на мл. инспектор Ц.К.– дежурен по арест, мл. инспектор И.Т.– надзирател I тепен, мл. инспектор Т.Д.– надзирател II-ра степен, както и от запис от видеонаблюдение, съхраняван на флаш памет и протокол за прегледа му, всички обективирани в писмена справка № ИЗ 223/ 20.01.2021 година. Тези действия на П.са квалифицирани като неизпълнение на служебните задължения по чл. 312, т. 1- 14 от ЗИНС и функционалните му задължения по длъжностна характеристика за длъжността „Надзирател II-Iстепен в арест към сектор „Арести“ при ОС „Изпълнение на наказанията“, с която е запознат на 07.06.2019 г., при наличието на виновно поведение от субективна страна и безкритично отношение към извършеното деяние. Нарушението е квалифицирано като такова по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР и на основание чл. 200, ал. 1, т. 11 от ЗМВР, вр. с чл. 16а, ал. 2, т. 5, предл. четвърто от ЗИНЗС, на служителя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от една година.

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при допуснато нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби на закона – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК. Конкретните му оплаквания се свеждат до това, че от дисциплинарно наказващия орган е посочена като нарушена несъществуваща материалноправна норма от ЗИНЗС, като при това не е определено какво точно задължение е прието за неизпълнено. Изтъква, че в заповедта липсва посочване на доказателствата, въз основа на които нарушението е прието за установено, както и обосновка на вида и размера на наложеното наказание. По същество се развиват доводи, че от Б.П. не е доказано извършването на дисциплинарното нарушение, за които му е наложено наказанието. Изтъква се и че при налагането на дисциплинарното наказание е нарушена разпоредбата на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, изискваща при определяне на вида и размера на наказанието да се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата, което жалбоподателят счита, че не е извършено в случая. От съда се иска да отмени оспорената заповед на началника на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ – Велико Търново, претендира се присъждане на направените разноски по делото. Представена е писмена защита, която по същество повтаря възраженията релевирани с жалбата.

Ответникът по жалбата – началника на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ - Велико Търново, чрез пълномощник ст. ***О., оспорва жалбата като неоснователна. Намира оспорената заповед за издадена от компетентен орган и в съответната форма, при спазване на установените за това процедурни правила и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на закона. Сочи, че отразената в заповедта разпоредба на чл. 312 от ЗИНЗС е техническа грешка, тъй като е очевидно, че този текст е от Правилника за прилагане на ЗИНЗС. По несъмнен начин, посредством видеозапис, свидетелски показания и обяснения на други лица, които са част от наряда, се установява, че напускане на ареста има, а няма разрешение за това. С тези съображения, подробно развити в хода на устните състезания и в писмена защита, ответникът моли жалбата да бъде отхвърлена, претендира присъждане  юрисконсултско възнаграждение.

 

Във връзка с проверката на допустимостта и основателността на жалбата и въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Между страните не се спори, че Б.Р.П. е надзирател I-ва степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново II-ра категория при ОС „ИН“ Велико Търново. Видно от събраните доказателства, производството е започнало със Заповед № Л -11514 от 18.11.2020 г. на началник ОС „ИН“ – Велико Търново, с която е наредено извършване на проверка за изясняване на постъпили данни, обективирани в докладна записка рег. № ИЗ-2790/ 13.11.2020 г. на инспектор Д. П.– гл. надзирател I степен в РС „ИН“ – Велико Търново. Проверката е възложена на комисия в състав председател Х.А.О.– ***в ОС „ИН“ – Велико Търново и двама членове. Даден е срок за изготвяне на справка по проверката, която да се докладва до 18.12.2020 година. В изготвената писмена справка рег. № 223/ 20.01.2021 г., определената комисия е посочила, че на 03.11.2020 г., съгласно утвърдения месечен график в наряд са били младши инспектор Ц.Ж.К. - дежурен по арест, мл. инсп. Б.Р.П., мл. инсп. Т.И.Д.и мл. инсп. И.Л.Т., което се установява и от Ежедневна нарядна ведомост за носене на службата от надзорно-охранителния състав при арест гр. В. Търново, за времето от 08:30 часа на 03.11.2020 г. до 08:30 часа на 04.11.2020 година. В 17:00 часа е започнало раздаването на вечерята за деня, която съгласно менюто е била пилешко с ориз, видно от бележката която съпровождала храната. С оглед служебната ангажираност на дежурния по арест - мл. инсп. Ц.К., по приемане на нов задържан в ареста, последният е разпоредил на мл. инсп. Б.П. *** да разпредели и раздаде храната на задържаните. П. е бил с длъжностно качество „разводач“, за времето от 16:00 ч. до 20:00ч., видно от ежедневната нарядна ведомост. От протокола за преглед на видеонаблюдение с рег. № ИЗ 214/ 20.01.2021 г. и било установено, че в 16:54 часа на плота в кухненския офис се вижда тава с ориз и до нея зелена найлонова торбичка, която мл. инсп. П. отмества в страни. В периода от 16:53 ч. до 17:02 ч. на камера № 12 се вижда мл. инсп. П. как започва да разсипва ориз от тавата в чинии, които подрежда на метална количка, след което влиза с количката в арестния коридор. В 17:11 ч. се вижда как мл. инсп. П. излиза от арестния коридор и влиза в кухненския офис, след което излиза от него, носейки черен чувал, излиза от коридора и слиза по стълбите. В същото време на камера № 1 се вижда, че в 17:13 ч. мл. инсп. П. излиза на тротоара пред ареста, пресича улицата, отива до паркиран на отсрещната страна лек автомобил, разговаря с мъж и тръгва по улицата, по посока на движението. В 17:52 ч. мл. инсп. П. се движи по тротоара към ареста, отключва входната врата и влиза вътре.

Към преписката са приложени обяснения с рег. № ИЗ 3248/ 18.12.2020 г. на мл. инспектор Ц.Ж.К. – надзирател I-ва степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново II-ра категория при ОС „ИН“ – Велико Търново, с длъжностно качество – дежурен по арест за времето от 08:30 ч. на 03.11.2020 г. до 8:30 ч. на 04.11.2020 г., който твърди, че не е уведомяван от мл. инспектор П., че му се налага да напусне ареста, както и че не е посочвал причини за това. Твърди, че не е давал разпореждане за напускане на ареста под какъвто и да е предлог. Не е уведомяван от служителя за изхвърляне на негодна храна от вечерята на задържаните лица на 03.11.2020 г., както и за причините за това. Представени са обяснения  рег. № ИЗ 3247/ 18.12.2020 г. на мл. инспектор И.Л.Т. – надзирател I-ва степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново II-ра категория при  ОС „ИН“ – Велико Търново, който сочи, че не е уведомяван мл. инспектор Б.П. да е напускал района на ареста на 03.11.2020 година. От обяснения  рег. № ИЗ 16/04.01.2021 г. на мл. инспектор Т.И.Д.– надзирател II-ра степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново се установява, че Д.не може да посочи местонахождението на мл. инспектор П., след като е раздал храната на 03.11.2020 година. В хода на дисциплинарната проверка са приобщени и обяснения с рег. № ИЗ 15/ 04.01.2021 г. на мл. инспектор Б.Р.П. – надзирател II-ра степен в арест Велико Търново към РС „ИН“ – Велико Търново II-ра категория при  ОС „ИН“ – Велико Търново, който сочи, че е „бутнал“ дезинфектант в месото - част от вечерята на задържаните лица на 03.11.2020 г., след което го увил в найлонови торби и напуснал района на ареста, за да го изхвърли и да си купи вечеря. Твърди, че когато някой ходи до магазина, пита целия състав дали има нужда от нещо.

 

В съдебната фаза на производството като доказателства по делото са приобщени представените от ответника документи, съдържащи се в административната преписка, Протокол за проведен инструктаж от 03.11.2020 г. в Следствения арест гр. Велико Търново, неразделна част от Книга за инструктаж на надзорно-охранителния състав с период от 20.04.2020 г. до 05.11.2020 г. и веществено доказателствено средство - един DVD-R 4, 7 GB 16 X, от което се установява действителното напускане от Б.П. ***, за посочения в оспорената заповед времеви период.

От жалбоподателя не са представяни документи, извън тези съдържащи се в административната преписка. По искане на ответника са изслушани показанията на свидетеля Ц.Ж.К. – служител в ГДИН, от когото са снемани писмени обяснение в дисциплинарното производство. Под страх от наказателна отговорност, същият потвърждава, че на 03.11.2020 г. е бил дежурен по арест и вечерта. Твърди, че в 16:30 часа пратил колега, който да вземе от командира храната от затвора. Вкарали я в кухненския блок и след това към 16:45 часа е трябвало да приеме нов задържан за 72 часа. В това време се провеждал телефонен разговор на друг задържан, като е изпратил колега да присъства при провеждането на телефонния разговор. Постови е имало в коридора, а П. е бил свободен. Тъй като не е могъл да раздаде храната, К. помолил, който е свободен от наряда, да я раздаде. Сочи, че П. е бил свободен и той е раздавал храната. Минавайки от докторския кабинет покрай кухненския блок, К. е забелязал, че храната е раздадена.  Не е бил уведомен, че има проблеми в ареста. При преминаване на дежурството от 24 часа, на следващия ден бил уведомен от командира на отделението, че пилето от плика не е раздадено. След това се обадил на колегата, разпитал и разбрал, че пилето е било полято с дезинфектант и е изхвърлено. Свидетелят, твърди че, не е уведомяван по време на 24-часовия режим за проблем с храната, както и, че не е разрешавал на Б.П. да си купи храна от магазина, при положение, че нямат право да излизат извън ареста. Соче, че редът който се следва при излизане е да се уведоми дежурния и дежурният да уведоми командира и главния, и те ако разрешат, може да излезе някой в зависимост от ситуацията. Такова уведомяване от г-н П. за този ден нямало.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена от правоимащо лице, чиито интереси са засегнати от оспорения индивидуален административен акт и преди изтичане на предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок за обжалване. Посочените обстоятелства обуславят процесуалната й допустимост за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

При извършване на служебната проверка по чл. 168 от АПК съдът констатира, че обжалваната заповед не страда от пороци, обуславящи нищожност. Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал. 2 от ЗИНЗС, за държавните служители, които пряко изпълняват дейност по изпълнение на наказанията, се прилагат разпоредбите относно държавната служба, разписани в ЗМВР, доколкото в ЗИНЗС не е предвидено друго. Заповедта е издадена от началника на ОС „ИН“, който съгласно чл. 16а, ал. 2, т. 5 от ЗИНЗС, вр. с чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР, е компетентен да налага на служителите в териториалните служби дисциплинарни наказания от вида на процесното. Заповедта е издадена в сроковете по чл. 195, ал. 1 от МВР и е съставена в писмена форма, като формално съдържа и задължителните реквизити по чл. 210, ал. 1 от МВР. Същата отговаря и на общите изисквания за форма на индивидуалните административни актове по чл. 59, ал. 2 от АПК - посочен е издателят на акта, неговият адресат, фактическите и правни основания за издаване на заповедта, разпоредителна част, както и е указан реда за нейното обжалване.

В конкретната хипотеза, съдът намира че от обективна и субективна страна, жалбоподателят е осъществил състава на посоченото в обжалваната заповед дисциплинарно нарушение, като няма съмнение, че формата на вината е пряк умисъл.

С оглед вмененото му задължение с чл. 313, ал. 1, т. 2 от ПП на ЗИНЗС, а именно - на постовия се забранява да напуска поста и да се отклонява от него без разрешение на началника, дежурния главен надзирател, командира на отделение, във вр. чл. 312, т. 1 от ПП на ЗИНЗС - надзирателите, независимо от поста, на който изпълняват служебните си задължения, са длъжни да познават и спазват нормативните актове във връзка с изпълнението на наказанието лишаване от свобода и мярката за неотклонение задържане под стража, и чл. 293, т. 2 от ПП на ЗИНЗС - за успешно изпълнение на задачите от надзорно-охранителния състав се изисква познаване на нормативните актове във връзка с изпълнение на наказанието лишаване от свобода и мярката за неотклонение задържане под стража, мл. инсп. Б.П. е трябвало стриктно да изпълнява дадените предписания за поведение при осъществяване на службата, като нарушението на служебната дисциплина се състои именно в неизпълнение на цитираните разпоредби. Жалбоподателят не оспорва, а и сам е заявил в обясненията си, че е излязъл от ареста, за да изхвърли негодното вече за храна пиле и да отиде до магазина за храна. Този факт е лично възприет и от съда, който в съдебно заседание на 06.04.2021 г. на осн. чл. 204, ал. 1, предл. 2 от ГПК, вр. с чл. 144 от АПК проведе оглед на вещественото доказателство – записи, съдържащи се на представения и посочен по-горе технически носител. На прегледания относим запис се вижда, как жалбоподателят излиза от сградата на ареста в 17:13 и 01 секунди и се връща в 17:52 часа и 17 секунди. Установява се, че това отсъствие от почти 40 мин., не е съгласувано с началника, дежурния главен надзирател или командира на отделение, доколкото, както по дисциплинарната преписка, така и в хода на съдебното производство, не се представиха доказателства мл. инсп. П., да е информирал някого от ръководния състав и съответно да е получил разрешение за напускане на сградата. Този факт се потвърждава и от свидетеля К. – дежурен по арест на 03.11.2020 г., които настоящия състав кредитира, в частта свързани с личните възприятия на свидетеля. Предвид горната фактическа установеност, липсва колебание относно действително случилото се, като съдът счита, че с действията си, служителят е нарушил разпоредби на подзаконов нормативен акт, които предписват конкретни правила за поведение.

Неоснователно, предвид коментираното очевидно дисциплинарно нарушение, е възражението на жалбоподателя, че в заповедта липсва конкретно и точно посочено служебно задължение, съответно на виновното неизпълнение. В оспорената заповед се съдържат всички изискуеми реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, при което не се констатира твърдяната от жалбоподателя липса на изискуемото й съдържание. Правната квалификация на деянието е адекватна на фактическите обстоятелства, послужили за издаването на процесната заповед. В чл. 210, ал. 1 от ЗМВР е установено задължителното съдържание на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, като формата на вината, при която е извършено деянието, не е сред тези задължителни реквизити. Следва да се има предвид също, че за конкретно установеното дисциплинарно нарушение не е предвидена възможност за налагане на по-леките по вид дисциплинарни наказания - мъмрене или писмено предупреждение. След като с нормата на чл. 211, ал. 1, т. 11 от ЗМВР процесното нарушение на служебната дисциплина е обвързано с налагане на определен вид дисциплинарно наказание – „порицание“, органът се е съобразил с цитираното нормативно предписание, като не е в неговите правомощия да извършва претендираната преценка за вида на наказанието. Съгласно чл. 200, ал. 2 от ЗМВР, дисциплинарното наказание „порицание“ се налага за срок от 6 месеца до една година. Наказанието е наложено при съобразяване с тежестта на нарушението, което в случая – напускане на ареста по време на двадесет и четири часово дежурство, като се вземат предвид обстоятелствата при които е извършено и неговата продължителност, е достатъчно тежко и обосновава едногодишния срок, за който е наложено. В заповедта се съдържа позоваване на изготвената справка, където са налични подробни аргументи относно определяне размера на наказанието. Съгласно тълкувателно решение № 16 от 31. III.1975 г., ОСГК, което в своята част III запазва приложението си и при действието на АПК, мотивите към административния акт или към резолюцията за отказ за издаване на административен акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт най-късно до изпращането на жалбата срещу акта на по-горния административен орган в съобщението до страните по чл. 28 от ЗАП /отм./; в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, ако изхождат от същия административен орган, който е издал акта. При обсъждане на релевираните с жалбата възражения следва да се имат предвид вида и характера на нарушението, като застава въпросът как би функционирал денонощният наряд в случай, че и други лица от състава му решат, че излизането без разрешение и то с продължителност като процесната, не представлява нарушение на конкретни нормативно установени задължения. Ясно е, че при намален личен състав поради излизане на служители, би било затруднено поддържането на реда в ареста, вкл. не може да бъде гарантирано предотвратяването на нарушения от страна на задържаните лица, възникване и ескалация на напрежение и т.н., та дори и рискове за живота и здравето както на задържаните, така и на служителите от наряда.

Действително в обжалвания административения акт е посочена нормата на чл. 312 от ЗИНЗС, като са цитирани точки от 1 до 14, които всъщност отговарят на чл. 312 от ПП на ЗИНЗС. Очевидно е, че е допусната техническа грешка при изписване на нормативния акт, която в крайна сметка, не е в състояние да го опорочи до степен на отмяна.

Горното мотивира съдът да приеме, че наложеното наказание е съобразено с материалния закон, както и с целта на закона, изразяваща се в нетърпимост към всяко отклонението от служебните задължения на държавните служители в ОС „ИН“.

 

Като издадена от компетентен орган, при съобразяване с целта на закона, при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и на изискванията за форма на акта и при липсата на противоречие с материалноправни разпоредби, оспорената в настоящето производство заповед е законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и като такава не следва да бъде уважена.

 

С оглед изхода на делото, разноски на жалбоподателя за настоящото производство не следва да бъдат присъждани. Съобразно своевременно заявеното искане и разпоредбата на чл. 143, ал. 4 от АПК, основателна е претенцията на ответника за присъждане на разноски в размер на 100,00 лв. за юрисконсултско възнаграждение, в минималния размер по чл. 24, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

 

            Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

Отхвърля жалбата на Б.Р.П. с ЕГН **********, настоящ адрес ***, срещу Заповед № Л-180/ 10.02.2021 г., издадена от началника на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ – Велико Търново.

 

Осъжда Б.Р.П. с ЕГН **********, настоящ адрес ***, да заплати на Областна служба „Изпълнение на наказанията“ - Велико Търново, разноски по делото в размер на 100,00 /сто/ лева.

 

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                                  

Административен съдия :