Решение по дело №377/2018 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 55
Дата: 12 април 2019 г. (в сила от 19 юни 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20187270700377
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 12.04.2019 г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

      Шуменският административен съд в публичното заседание на двадесет и първи март две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                           Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Ив. Велчева, като разгледа докладваното от административния съдия адм.д. №377 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

 

 

Съдебното производство е образувано по депозирана жалба от Й.Ж.Т., ЕГН ********** ***, против Уведомително писмо № 02- 270- 6500/3599 от 23.08.2018 г. на Зам. изп. директор на ДФ „Земеделие“  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г. По отношение на формулирания втори предмет, а именно   Уведомление за допълване на уведомително писмо изх. № 02 270 6500/3599 от 23.08.2018 г. на Зам. изп. директор на ДФ „Земеделие“ делото е разделено като предметът на оспорване е обособен в отделно административно производство.

В жалбата се навеждат доводи, че констатациите, послужили за издаване на процесното уведомително писмо, не отговарят на обективната истина. Оспорващата сочи, че в уведомителното писмо  се твърдят нарушения, като не е отчетено, че това е четвъртата поредна година от поетия от оспорващата агроекологичен ангажимент. Сочи, че през посочената 2015 г. е издаден сертификат  № 05328 от 20.11.2015 г. с валидност до 20.11.2016 г., който е издаден на база на последно извършена контролна проверка на 14.10.2015 г. Оспорващата твърди, че дейността, която извършва се изразява в отглеждане на лозови и др. трайни насаждения, които няма как да бъдат засети в ден, предхождащ проверка и да въведат в заблуждение някого. Твърди, че дейността, която е извършвала не е преустановявана. Същата е депозирала възражения, по които не е получавала никакви отговори и едва с настоящото уведомително писмо е узнала, че е санкционирана.

Оспорва уведомителното писмо в частта му, с  която е наложено намаление за сумата от 4719.33 лв. по мярка 214 „Агроекологични плащания“ за Кампания 2015г. Твърди, че за предходните кампании 2013г., 2014г., както и за последващите кампании 2016г. и 2017г. площите са допустими за подпомагане. В  обобщение заявява, че приемането на процесните имоти като попадащи в недопустимия слой за Кампания 2015г. се дължи на грешка, доколкото за всички останали години са налице предпоставките и моли съда да отмени уведомителното писмо в тази част.

Претендира се отмяна на постановения административен акт, ведно със законните последици, включително присъждане на направените разноски.

Ответникът по делото, зам. изп. директор на ДФ Земеделие чрез своя процесуален представител оспорва така подадената жалба и изложените в нея доводи за отмяна на обжалвания административен акт. Счита същата за неоснователна поради което оспорването да бъде отхвърлено. Претендират се направените по делото разноски, включително възнаграждение за юрисконсулт.

Шуменският административен съд, след като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства в обхвата на преценката за законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК съобразно чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от лице с правен интерес от оспорването, насочена е против подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност административен акт.

Оспорващата Й.Ж.Т. *** е регистрирана с УРН 409434 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подала Заявление с УИН27/280515/78717 за подпомагане парцели със съответните изброени идентификатори по следните схеми и мерки за подпомагане: Схема за единно плащане на площ СЕПП, Схема за преразпределително плащане СПП, Схема за обвързано подпомагане за плодове СП, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци СЗ и Агроекологични плащания по Мярка 214 от ПРСР 2007-2013.

Видно от таблица на заявените площи по схеми и мерки за кампания 2015 г., общата площ на заявените парцели е 7.25 ха.

В табличен вид на стр. 4 от Уведомителното писмо е посочена заявената площ  от 3.31 ха. по мярка 214 „Агроекологични плащания“ за Кампания 2015г.

Въз основа на предоставени данни досежно "Площи в добро земеделско състояние" за кампания 2015 г. са извършени административни проверки, по повод подаденото Заявление, при които е установено, че част от заявените за подпомагане площи се явяват недопустими за подпомагане, тъй като попадат извън допустимия слой. Констатирано е, че наддекларираните площи са 1.83 ха, които представляват над 100 % от общо заявената площ от 3.31 ха за кампания 2015 г., а единствено допустими за подпомагане площи са в размер на 1.48 ха, като само тази част от заявените площи попада в допустимия слой.

На 23.08.2019 г. Заместник изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал Уведомително писмо изх.№02-270-6500/3599, с което е извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г.

Констатациите на административния орган, въз основа на които са установени несъответствия с изискванията за подпомагане и е отказано финансово подпомагане са подробно описани в Писмото. По повод подаденото от оспорващия Заявление е установено, че част от заявените за подпомагане площи, посочени в Таблица 1 от обжалваното Уведомително писмо се явяват недопустими за подпомагане, тъй като попадат извън допустимия слой. На стр. 4 от цитираното писмо в табличен вид е констатирано, че наддекларираните площи са 1.83 ха, които представляват над 100 % от общо заявената площ от 3.31 ха за кампания 2015 г., а единствено допустими за подпомагане площи са в размер на 1.48 ха, като само тази част от заявените площи попада в допустимия слой.

В резултат от извършените кръстосани административни проверки в ИСАК на площите, заявени от жалбоподателя са установени недопустими за подпомагане площи общо 1.83 ха, от които: парцели по ИСАК с № 80546-287-3-9, с площ 0.26 ха, от които 0.17 ха недопустима площ; № 80546-287-3-10, с площ 1.45 ха., от които 0.06 ха недопустима площ; № 80546-287-3-11, с площ 1.60 ха изцяло недопустима площ  по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015г.

В подобни случаи Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане когато кандидата е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане.

По делото е допусната и изслушана съдебно- техническа експертиза от едно вещо лице, чието заключение е прието от съда като неоспорено, правилно и обосновано. В заключението си експерта заявява че от парцелите, заявени за подпомагане от жалбоподателя за кампания 2015 г. извън слоя "Допустими за подпомагане площи" попадат парцели по ИСАК с № 80546-287-3-9, с площ 0.26 ха, от които 0.17 ха недопустима площ; № 80546-287-3-10, с площ 1.45 ха., от които 0.06 ха недопустима площ; № 80546-287-3-11, с площ 1.60 ха изцяло недопустима площ. В заключението си вещото лице се позовава на извършено актуално заснемане през 2015 г., без извършени проверки на място.

Заключението на вещото лице потвърждава напълно изводите, до които е достигнал административния орган, постановявайки оспорения административен акт- Уведомително писмо № 02- 270- 6500/3599 от 23.08.2018 г. на Зам. изп. директор на ДФ „Земеделие.

С оглед разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП Министерството на земеделието и храните създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Според чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП Разплащателната агенция проверява заявленията за подпомагане по схемите за директни плащания съгласно чл.37. Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година.

По отношение на специализирания слой "Площи в добро земеделско състояние" компетентен орган по създаването и поддържането на този слой е съответно включване или изключване на дадена площ от същия е Министерство на земеделието и храните. В тази връзка като доказателство по делото са представени Заповеди №РД-09-937/22.12.2015 г. и РД46-236/01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните.

По делото е приложено възражение от оспорващата срещу Заповед №РД-09-937/22.12.2015 г. до Областна дирекция „Земеделие“ гр. Шумен с рег. № 36/06.01.2016 г., по което липсват данни за произнасяне. Не се твърди, а и не се сочат доказателства жалбоподателката да е оспорила Заповед РД46-236/01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните във връзка с окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2015 г.

Административните проверки са извършени на база данните, предоставени от МЗХ в писмо на Министъра на Земеделието и храните, регистрирано в ДФ Земеделие. Окончателните данни за допустимост за подпомагане са предоставени след разглеждане на възражения, подадени съгласно Заповед № 09- 937/22.12.2015 г. на Министъра на Земеделието и храните като резултатите от тях са използвани за извършване на окончателна оторизация на всички подадени за кампания 2015 г. заявления на основание Заповед №РД46- 236/01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните.

Съгласно чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105/22.08.2006 г. всяка година след приключване на обновяването по чл. 15, ал. 2 Министерството на земеделието и храните открива производство по чл. 66 от Административнопроцесуалния кодекс за одобряване на изготвения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". В едномесечен срок от оповестяване на откриването на производството по чл. 16б, ал. 1 земеделските стопани могат да се запознаят с включването в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" на физическите блокове или частите от тях, в които стопанисват земеделски площи. В срока по ал. 1 земеделските стопани могат да подават предложения и възражения до министъра на земеделието и храните по одобрен образец – чрез автоматично генериране от интернет страницата на ДФЗ, за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане". При подаване на предложения и възражения земеделските стопани сами или със съдействието на служител от общинската служба по земеделие посочват идентификаторите на парцели на земеделските стопанства, които желаят да бъдат включени в предложението или възражението.

В Наредбата е предвидено, че след извършване на проверки на получените предложения и възражения и отстраняване на установените пропуски и грешки Министерството на земеделието и храните изготвя окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Министърът на земеделието и храните одобрява със заповед окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" във вр. с чл. 66 от АПК и докато същият не бъде отменен с влязъл в сила съдебен акт по отношение на частта от него, относима към площите заявени от дадено лице, фондът е длъжен да се съобрази с предоставените му данни. Налице е цитираната по- горе Заповед на министъра на Земеделието и храните, с която се определят допустимите за подпомагане площи. Няма данни същата да е оспорена пред съда или да е искано спиране на изпълнението й, което да е уважено от съда.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, намира жалбата за неоснователна.

Оспорваният акт е обективиран в писмена форма и е издаден от Зам. Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" като административен орган, разполагащ с материална компетентност. В § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е дефинирано, че "Разплащателна агенция" е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове... по правилата на законодателството на Европейския съюз. Съгласно разпоредбите на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата, а разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 7 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие" установява правомощие на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. Налице е делегиране на права на издателя на оспорения административен акт- Зам. Изпълнителен директор на ДФ Земеделие.

Актът е постановен в писмена форма, подписан е от издателя си и съдържа изложени фактически и правни основания за издаването му, поради което е надлежно мотивиран. Спазени са изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК относно формата му, тъй като вписаните в уведомителното писмо и таблиците към него основания, посочените площи, които са приети за недопустими за подпомагане по всяка програма и схема, както и данните от административната преписка, обективират ясно волята на административния орган, позволяват да бъде упражнено правото на защита на жалбоподателя, както и да бъде осъществен съдебен контрол за законосъобразност на административния акт. Съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ е допустимо мотивите към акта да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото му издаване. В настоящия случай в Уведомителното писмо се съдържа позоваване на извършени преди издаването му проверки и издадени актове на други органи. Тези документи и установените с тях правнорелевантни обстоятелства са приобщени към акта с цитирането им, с което е спазен принципа за самостоятелност при осъществяване на производството от административния орган и не е било необходимо тези факти да се приповтарят и като мотиви на издаденото уведомително писмо. В своята съвкупност те изчерпват фактическите основания, мотивирали административния орган да вземе решението си, като се явяват съответни и на цитираните в акта правни основания.

В настоящото производство не е спорно, че жалбоподателката е кандидатствала с едни и същи площи в предходни кампании, както и в последващи кампания 2015 г. , за които е получила одобрение и са й били изплатени съответните суми финансово подпомагане. Няма спор и относно обстоятелството, че Й.Т. не е обжалвала Заповед №РД46- 236/01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Не се спори и досежно начинът на изчисляване на сумите в графа „намаления“ в таблица №1 стр.8 от Уведомителното писмо.

Спорът в настоящото производство се свежда до това дали площи, с които е оспорващата е кандидатствала за подпомагане попадат извън допустимия слой, одобрен с горецитираната заповед.

В Уведомителното писмо е посочено, че за декларирани в заявлението за подпомагане площи е отказано финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 3 т.4 от ЗПЗП.

В табличен вид са вписани площите на БЗС/парцела, установени след извършването на всички административни проверки по заявлението, Посочено е, че във връзка с чл. 37, ал. 2 от ЗСПЗ и чл. 28 и чл.29 от Регламент /ЕО/ № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. са извършени административни проверки, посочени в чл.74 от Регламент /ЕО/ №1306/2013 г. от 17 декември 2013 г., които включват кръстосани проверки чрез автоматизирани компютърни средства, че специализираният слой "Площи в добро земеделско състояние" за 2015 г. е одобрен със Заповеди РД 46-236 от 01.03.2016 г. и РД 09-937 от 22.12.2015 г. на Министъра на земеделието и храните и в изпълнение на чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105, РА извършва окончателна оторизация и плащания за съответната година въз основа на одобрения от министъра специализиран слой "Площи в добро земеделско състояние". На основание чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105, във връзка с  чл. 43, ал. 3, т. 4 и 6 от ЗПЗП, ДФ "Земеделие" отказва частично или пълно плащания за площ, тъй като кандидатът е заявил площ, която не стопанисва и попадаща извън специализирания слой "Площи в добро земеделско състояние" за 2015 г.

Неразделна част от оспореното писмо е таблицата за формиране на общата сума на финансово подпомагане (таблицата на стр. 4 от УП). Последната, заедно с обстоятелствената част към предходната таблица от уведомителното писмо (на стр. 2 от УП), съдържат информация за конкретната площ, за която се постановява отказ, както и информация за относимостта на отказа с факта, че земята не е включена в специализирания слой "ПДЗС". От съдържанието на тази таблица (на стр. 2 от УП) е видно, че по заявлението на жалбоподателката са извършени единствено административни проверки, включително за двойно заявени площи. Таблицата не съдържа данни за проведени проверки на място, а извършването на такива не се и твърди от страните. Непосредствено след таблицата на стр. 2 от УП следва описание на съдържанието на всяка от колоните с основанието, на което при наличие на данни в съответната колона ДФЗ-РА би постановила отказ от изплащане на финансова помощ. Единствено в поясненията към колона 5 се съдържа информация за извършената от административния орган административна проверка на заявлението на жалбоподателката, като е посочено, че заявените от жалбоподателката площи са съпоставяни с одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи в добро земеделско състояние". Невключването в допустимия за подпомагане слой на процесните площи не се оспорва от жалбоподателката, а се потвърждава и от заключението по съдебно-техническата експертиза.

В обобщение на казаното до тук съдът намира, че оспореният акт съдържа фактическите основания, които биха могли да се подведат под приложената, респ. под приложимата правна норма. Изложените фактически обстоятелства биха могли да служат за изходна база за съдебна проверка за спазването на материалния закон. Не е налице отменителен порок – неспазване на установената форма по чл. 146, т. 2 от АПК във връзка с чл. 59, ал. 2, т. 4, пр. 1 от АПК.

Така изложените от административния орган констатации се подкрепят и от заключението на допуснатата и изготвена по делото СТЕ. Съдът кредитира изцяло приетото без оспорване от страните заключение на съдебно- техническата експертиза, въз основа на което приема за безспорно доказано, че общият размер на недопустимата площ, установен от РА след извършените административни проверки е правилно изчислена от административния орган и наложените с уведомителното писмо редукции са в съответствие с нормата на Съвета.

Неоснователно е наведеното в жалбата възражение, че всички заявени за подпомагане парцели, включително процесните 3 парцела, отговарят на изискванията на чл. 43, ал. 1 от ЗПЗП и не са налице предпоставки за отказ по чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП, вероятно жалбоподателката счита, че административният орган е следвало да извърши проверка на място на процесните парцели, с която да установи фактическото им състояние и дали същите отговарят на изискванията на включването им в Специализирания слой "Площи в добро земеделско състояние". По делото, както вече се посочи, липсват доказателства за извършена проверка на място на заявените за подпомагане площи от оспорващата. Данни за такава не се съдържат и в самото уведомително писмо (колона 4 на таблицата на стр. 2 от УП). Такава проверка обаче не е задължителен етап от процедурата по разглеждане на подаденото заявление за подпомагане. Съгласно чл. 30 от Регламент № 1122/2009 г. Разплащателната агенция е задължена да извърши проверка на място на едва 5% от всички земеделски производители кандидатстващи за подпомагане като липсват данни заявлението на Й.Ж.Т. да е попаднало в тези 5%.

В конкретния случай процесният отказ е постановен на основание наличието на декларирани площи, попадащи извън специализирания слой "ПДЗС". Доколкото специализираният слой се определя и утвърждава със заповед на министъра на земеделието и храните, то за установяване на несъответствие между утвърдения слой "ПДЗС" и декларираните от жалбоподателя площи за подпомагане не е необходимо извършване на проверки на място.

Административното производство е започнало по инициатива на жалбоподателката чрез подаването на процесното общо заявление за подпомагане. Осигурената възможност за справки в документи, съдържащи информация за заявените за подпомагане площи, публикувани в достъпна форма, сочат, че правото на участие на жалбоподателя в административното производство не е нарушено.

В Тълкувателно решение № 8/11.12.2015 г. постановено по тълкувателно дело № 1/2015 г. Върховният административен съд приема, че заповедта на министъра на земеделието и храните за одобряване на окончателен специализиран слой "Площи допустими за подпомагане" пряко засяга правата на земеделските производители във връзка с включването в допустимия слой на всички заявени от тях земи, респективно неуважаването на направените от тях възражения по заповедта на основание чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105. Тази заповед се явява окончателният завършващ акт на проведената процедура, поради което подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Извършването на окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година от РА във връзка с така определения слой "Площи допустими за подпомагане" се осъществява в условията на обвързана компетентност и няма как РА да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16г от Наредба № 105.

Следователно, след като не е извършено оспорване на Заповед № РД 46-236/01.03.2016 г. на Министъра на земеделието и храните, с която са определени кои от заявените за подпомагане от оспорващия парцели са допустими за подпомагане, то заповедта е влязла в сила по отношение на Й.Ж.Т. и същата е обвързана от констатациите направени от административния орган, а именно, че част от заявените за подпомагане земи не попадат в слоя "Площи допустими за подпомагане".

Подаденото заявление за подпомагане съгласно чл. 43, ал. 2 от ЗПЗП подлежи на административна проверка посредством ИСАК чрез съпоставяне на вписаните в заявлението данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, заявленията за подпомагане и системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Обхватът на тази административна проверка включва: проверка за допустимост на кандидата, проверка за допустимост на земеделските площи, кръстосани проверки между данните по заявлението и отделните регистри и кръстосани проверки между данните в отделните заявления за наличие на едни и същи площи, декларирани от повече от един земеделски производител (в т. см. чл. 24, ал. 3 от Наредба № 105/2006 г.).

Проверката за допустимост на земеделските площи се извършва въз основа на данните, които се съдържат в СИЗП, поддържана от Министерството на земеделието и храните (чл. 2, ал. 1, т. 2 от Наредба № 105/2006 г.). Създаването, поддържането и обновяването на тази система включва създаване, поддържане и обновяване на цифрова ортофотокарта на територията на страната, дигитализиране на физическите блокове и БЗС и създаване и поддържане на регистър на ползваните земеделски земи – чл. 8 от Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 28 от наредбата ДФ "Земеделие" РА създава интегрирана информационна система, която обединява данните, от системата за регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане и данните, които се съдържат в СИЗП и административният орган няма правомощия да променя, проверява или да отказва да ползва въведените в системата данни за земеделските парцели, които отразяват състоянието на земеделските земи и съответно допустимостта за тяхното подпомагане.

В изпълнение на чл. 6 на Регламент № 796/2004 г. на Комисията е създаден специализиран слой "Площи в добро земеделско състояние", който представлява графична база от данните за площите, допустими за подпомагане за съответната кампания, изградена на база актуални ортофото и сателитни карти на територията на страната. Тази електронна база данни е част от СИЗП и въз основа на нея се извършват административните проверки за допустимост на площите.

Въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните специализиран слой "Площи допустими за подпомагане" РА извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година. Развитите от жалбоподателката доводи практически съставляват възражение срещу специализирания слой "Площи в добро земеделско състояние", но същите не са били наведени в производство по оспорването му и разглеждането им в настоящото производство е недопустимо. Размерът на допустимата площ в настоящия случай е определен въз основа на извършена от РА административна проверка.

Предпоставки за извършване на директни плащания по смисъла на чл. 43, ал. 1 от ЗПЗП (в редакцията към момента на издаване на акта) е кандидатът да ползва и извършва земеделска дейност на заявените земеделски площи, заявените за подпомагане площи да са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 и размерът на ползваната от земеделското стопанство площ и размерът на земеделските парцели да са не по-малки от определените в чл. 38в. Съгласно  чл. 43, ал. 3, т. 4 от ЗПЗП (редакция ДВ бр. бр. 12 от 2015 г.) Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато установи, че кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане определени в наредбата по чл. 40, а съгласно т. 6 - когато заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година. Това са двете нормативни разпоредби, цитирани в оспореното уведомително писмо. С оглед на това, че административният орган е констатирал единствено разминаване между декларираните площи и площите, включени в специализирания слой "ПДЗС", съдът намира за относимо към случая правно основание само разпоредбата на чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП. В същото време съдът счита, че цитирането и на друга правна норма при липса на фактически обстоятелства, с които същата да бъде обвързана, в случая не представлява съществено нарушение.

С оспореното уведомително писмо е отказано подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г., тъй като по преписката е установено, че 1.83 ха от общо заявените 3.31 ха попадат извън специализирания слой "ПДЗС" и процентът на наддеклариране, изчислен като отношение на наддекларираната – 1.83 ха, спрямо установената площ е над 100 %.

За да бъде отказано финансиране по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015 г. следва да са налице някое от обстоятелствата по чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП, като наличието им се установява след извършена проверка на подадените заявления съгласно чл. 37 от ЗПЗП. В случая е установено, че част от заявените площи– 1.83 ха, представляващи над 100 % от установените за подпомагане площи – 1.45, попада извън специализирания слой "Площи в добро земеделско състояние" за 2015 г., поради което не подлежи на подпомагане съгласно чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП. Ответникът действа в условията на обвързана компетентност спрямо факта на невключване на процесната земя в този допустим слой. Съгласно чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 г., при процентно отношение на наддекларирана площ към установената площ в рамките над 50% санкционираната площ е равна на установената площ, не се изплаща субсидия за годината и се налага санкция за бъдещ период /три години/ до сума, равна на сумата, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ /наддекларираната площ/.

При това положение следва, че административният орган е упражнил правомощието си по чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП, цитирано като основание в оспорения акт, като е постановил отказ по подаденото заявление.

Предвид изложеното по- горе, противно на твърденията в жалбата, не се констатират процесуални нарушения, които да са се отразили, или да биха могли да се отразят върху правилността на крайните фактически и правни изводи на административния органи и да са самостоятелно основание за отмяна на акта.

Настоящият съдебен състав счита, че в хода на валидно проведено административно производство компетентният административен орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти. Постановеният отказ за финансово подпомагане на жалбоподателя по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2015 г., обективиран в процесното Уведомително писмо е в съответствие със закона и неговата цел, предвид на което подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на спора, а именно отхвърляне на оспорването, съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК, в полза на ответника следва да бъдат присъдени поисканите и действително направени по делото разноски в размер на 405.00 лв., от които възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100 лева, явяващо се минималното такова съгласно новата редакция на чл. 78, ал. 8 от ГПК /ДВ, бр. 8, 2017 г. /, във вр. с чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ и внесен депозит за вещо лице в размер на 300 лв., платими от жалбоподателя и внесена държавна такса за издаване на съдебно удостоверение в размер на 5.00 лв.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорване от Й.Ж.Т., ЕГН ********** ***, против Уведомително писмо № 02- 270- 6500/3599 от 23.08.2018 г. на Зам. изп. директор на ДФ „Земеделие“  за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. за кампания 2015г.  

ОСЪЖДА Й.Ж.Т., ЕГН ********** *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие" гр. София, разноски по делото в размер на 405.00 /четиристотин и пет/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд - Шумен пред Върховен административен съд на РБ - София в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

     

 

  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: