Решение по дело №79/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 61
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 02.04.2021 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали  в открито заседание на втори април през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                               ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

като разгледа докладваното от съдия Шефки административно дело №79/2021 г. по описа на КАС и  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.73, вр. с чл.58 от Изборния кодекс ИК/, вр. с чл.98, ал.2 от АПК.

Делото е образувано по жалба от кмета на община Ардино, против Решение81-НС/20.03.2021 г. на Районна избирателна комисияИК/ - Кърджали.

Жалбоподателят намира оспореното решение за нищожно, респ. за незаконосъобразно. Твърди, че със Заповед №229/12.03.2021 г., кметът на община Ардино е образувал  8 подвижни избирателни секции и утвърдил номерацията и адреса им. Последната заповед не била оспорена и влязла в сила. Твърди също, че консултациите, проведени при кмета на община Ардино са приключили с постигане на съгласие относно поименния състав на подвижните секционни избирателни комисии /ПСИК/ на територията на община Ардино. Сочи, че въпреки наличието на всички законови предпоставки за назначаване съставите на ПСИК, без да изложи никакви мотиви и в нарушение на чл.89, ал.2 и чл.91, ал.11 от ИК, РИК-Кърджали отхвърлила предложението му за назначаване съставите на ПСИК на територията на общината. Счита, че по този начин се създават предпоставки за опорочаване на изборния процес. Иска от съда да прогласи оспореното решение за нищожно или да го отмени, като незаконосъобразно и върне преписката на РИК-Кърджали за ново произнасяне. В о.с.з., чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата, по изложените в нея съображения.

Ответникът по жалбата – Районна избирателна комисия-Кърджали, чрез председателя си – П. З. и адв.Г. - надлежно упълномощен от РИК-Кърджали, намират жалбата за неоснователна. Считат, че оспореното решение е законосъобразно, като прието от компетентен орган и съобразено с изискванията на материалния закон.

Съдът, като прецени доводите на страните, във връзка със събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед №229/12.03.2021 г., издадена от кмета на община Ардино и основана на чл.8, ал.2 ИК, са образувани 8 избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на територията на община Ардино, като е утвърдена номерацията и определен обхватът на избирателните секции. Няма данни за оспорването на горната заповед.

На 12.03.2021 г., на основание чл.90, ал.1 от ИК, с писмо изх.№24-167-4, кметът на община Ардино уведомил РИК-Кърджали, че до 11.03.2021 г., са постъпили 245 бр. заявления по чл.37 от ИК,  за гласуване с подвижна избирателна кутия, като ги представил таблично по брой заявления за съответните населени места и микрорайони.

С писмо изх.№24-167-6/14.03.2021 г ., на основание чл.90, ал.2 и чл.91, ал.8 от ИК, кметът на общината изпратил и писмено предложение за съставите на ПСИК, съдържащо: имената на предложените лица, ЕГН, длъжност в комисията, образование, партията или коалицията, която ги предлага и телефон за връзка. Към горното писмо са приложени и предложенията на партиите и коалициите, представени при консултациите; документите по чл.91, ал. 4, т.2 и т.3 ИК; протокол за резултатите от проведените консултации, както и съобщението за провеждане на консултациите и начина на провеждане. 

Видно от съдържанието на приложения протокол за проведените на 16.03.2021 г. консултации, участниците в тях са постигнали съгласие за представителството на партиите и коалициите в ПСИК на територията на общината. Така постигнатото съгласие касае 8-те избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия, образувани със Заповед №229/12.03.2021 г., издадена от кмета на община Ардино.

С Решение81-НС/20.03.2021 г., постановено при условията на чл.70, ал.4, изр.2 от ИК, при гласуване на проект за решение, предвиждащ: 1. определяне на 8 броя ПСИК-избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на територията на община Ардино; 2. формирането и утвърждаването на единните номера на избирателните секции за гласуване с подвижна избирателна кутия и 3. назначаване съставите на 8 –те ПСИК на територията на община Ардино, РИК - Кърджали не е събрала необходимото мнозинство от 2/3 при гласуването, поради което решението е за отхвърляне. При участвали в гласуването 15 членове на комисията, 5-тима са гласували „за“ предложението, а 10 – „против“. В обстоятелствената част на процесното решение, са описани писма изх. №24-167-4/12.03.2021 г. и №24-167-6/14.03.2021 г. на кмета на община Ардино и приложенията към тях. Констатирано е, че проведените при кмета на общината консултации, са приключили с постигнато съгласие между участниците, относно поименния състав на ПСИК, както и че с влязла в сила заповед на кмета на общината са образувани осем подвижни избирателни секции и е утвърдена номерацията и адресите им. Предвид обстоятелството, че с Решение №8-НС от 18.02.2021 г., РИК-Кърджали е формирала и утвърдила единните номера на 49 избирателни секции в община Ардино, като е отказала формиране на  единната номерация на секция с №*********, находяща се в МБАЛ „Ардино“, РИК приела, че единната номерация на подвижните избирателни секции следва да започне от номер *********.

С жалба вх.№ НС-15-206/23.03.2021 г., кметът на община Ардино оспорил така постановеното Решение81-НС/20.03.2021 г. на РИК-Кърджали, пред Централната избирателна комисия /ЦИК/.

С Решение №2329-НС/29.03.2021 г., постановено при условията на чл.53, ал.2, изр.2 от ИК, при гласуване на проект за решение, според който жалбата е основателна, а оспореното решение е немотивирано и незаконосъобразно, ЦИК не е събрала необходимото мнозинство от 2/3 при гласуването, поради което решението на ЦИК е за отхвърляне. Последното решение е публикувано на 29.03.2021 г., видно от отбелязаното в него.

При тази фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:  

Настоящият състав намира жалбата за процесуално допустима, като подадена от надлежна страна, в 3-дневния срок по чл. 58, ал. 1 от ИК.

Разгледана по същество жалбата е и основателна, по следните съображения:

При проверката за законосъобразност, съдът констатира, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, съобразно правомощията му по чл.72, ал.1, т.4, т. 6, вр. с чл.89, ал.2 и чл. 90, ал.1, изр.2 и ал.4 от ИК. Според последните разпоредби, РИК разполага с правомощията по определяне броя на ПСИК, назначаването им, както и по формиране и утвърждаване на единните номера на избирателните секции. Както беше отбелязано и по-горе, РИК не е събрала необходимото мнозинство от 2/3 при гласуването, поради което, съгласно чл.70, ал.4, изр.2 от ИК, решението е за отхвърляне на предложението. За така постановеното решение е съставен протокол, подписан от председател и секретар, съгласно чл. 70, ал. 6 ИК. По горните съображения съдът счита, че искането за прогласяване на решението на РИК за нищожно, е неоснователно.

Съдът намира обаче, че оспореното решение е незаконосъобразно, като постановено при липса на надлежни фактически и правни основания за постановяването му, както и при допуснато  нарушение на материалния закон.

Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, индивидуалният административен акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му, т.е., следва  да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и позволяват на адресата на да защити адекватно правата и интересите си, а на съда - да упражни надлежен контрол за законосъобразност. Респ., липсата на такива мотиви възпрепятства съдебния контрол и е самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт.

В случая, в оспореното решение са изложени факти относно наличието на влязъл в сила акт на кмета на общината за образуване на 8 подвижни избирателни секции, утвърждаване на номерацията и определяне обхвата на тези избирателни секции. В решението е отразено и отправеното от кмета на общината писмено предложение по чл.91, ал.8, т.1 от ИК, за съставите на ПСИК, както и приложените документи по чл.91, ал.8 т.2-4 ИК, в т.ч. протокол за резултатите от проведените консултации, съобщението за провеждане на консултациите и начина на провеждането им. Констатирано е, че проведените консултации са приключили с постигнато съгласие между участниците, относно поименния състав на ПСИК. При така приетите от административния орган факти, напълно неясни са причините за отхвърляне на предложението за назначаване на съставите на ПСИК, както и на проекта за определяне на техния брой и за формиране и утвърждаване на единните номера на въпросните 8 избирателни секции. В оспореното решение не се съдържат никакви конкретни фактически и правни основания, които да обосноват така приетото отхвърлително решение. Не е ясно какви са фактическите, както и правните основания, поради които е отхвърлен проектът за решение, предвиждащ определяне на 8 броя ПСИК, в т.ч. и формирането и утвърждаването на единните номера на 8-те избирателни секции, както и защо е отхвърлено предложението на кмета на общината за съставите на ПСИК, направено по реда на чл.91, ал.8 ИК и съдържащо всички необходими документи.

От наличните по делото данни се установява, че в РИК-Кърджали е постъпила нужната информация по чл.90, ал.1 ИК, за броя на подадените заявления по чл.37 ИК, както и за образуване на подвижни избирателни секции и определяне на обхвата им. Налице са и доказателства за проведени, по реда на чл.91 от ИК, публични консултации, приключили с постигането на съгласие между участвалите партии и коалиции, относно състава на ПСИК и надлежно писмено предложение на кмета на общината, към което са приложени всички изискуеми документи по чл.91, ал.8 т.2-4 от ИК. По отношение на хипотезата на постигнато съгласие, каквато е разглежданата, разпоредбата на чл.91, ал.11 ИК предвижда, районната избирателна комисия да назначи секционните избирателни комисии, респ. подвижните секционни избирателни комисии /чл.91, ал.4 ИК/, по предложението на кмета на общината, направено по реда на чл.91, ал.8 ИК.  В тази връзка, при липсата на данни за опорочаване на проведената процедура, оспореното решение е постановено в противоречие с предвиденото в чл.91, ал.11 ИК, поради което е налице и нарушение на материалния закон. 

По изложените съображения, настоящият съдебен състав счита, че оспореното решение е незаконосъобразно и следва да бъде отменено. Тъй като естеството на спора не позволява решаването на въпроса по същество, следва преписката да се изпрати на РИК – Кърджали, за незабавно определяне броя и назначаване състава на подвижните секционни избирателни комисии, както и  формиране на единните номера на съответните избирателни секции, при съобразяване с указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, вр. с чл.173, ал.2 АПК, АС – Кърджали

Р    Е    Ш    И  :

 

        ОТМЕНЯ Решение № 81 - НС от 20.03.2021 г на Районна избирателна комисия – Кърджали.

          ИЗПРАЩА преписката на Районна избирателна комисия – Кърджали за незабавно определяне на броя и назначаване състава на подвижните секционни избирателни комисии и формиране и утвърждаване на единните номера на съответните избирателни секции в Девети изборен район – Кърджалийски, на територията на община Ардино, при  спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

     Решението е окончателно.

 

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

 

                                                                                                      2.