Р Е Ш Е Н И Е № 112
Гр. Сливен, 21.06.2018 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и втори май две хиляди и осемнадесета година в състав:
Административен съдия: Детелина Бозукова
при участието
на прокурора ………………………
и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Детелина Бозукова административно дело № 116 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2018 година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е образувано по жалба от „К. Л.” ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Б. ж.к……….. №……., п.от у. Д.Н.Н. срещу Заповед № РД-10-71/13.03.2018 г. на директора на Югоизточно държавно предприятие ДП гр.Сливен, с която е обявен за класиран на първо място и обявен за изпълнител/купувач на обект № 1802Д в проведения търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен участникът „С.“ ЕАД гр.Свищов и е отстранен от участие „К. Л.” ЕООД гр.Бургас. Оспорването намира правното си основание в нормата на чл. 62 ал. 1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти (Наредбата), като образуваното съдебно производство се движи по реда на чл. 145 и сл. от АПК.
В жалбата си оспорващият твърди, че атакуваната заповед е незаконосъобразна. Заповедта за откриване на търга с явно наддаване съдържала непълноти и грешки, като не били посочени основанията за отстраняване на кандидатите, както и съответната глава от наредбата. Раздел VI, т.2 от Условията бил неправилно озаглавен „Отваряне на ценовите предложения“, с оглед вида на провеждания търг - с явно наддаване. Не ставало ясно и какви са изискванията към кандидатите относно техническа и кадрова обезпеченост. Класираният на първо място в заповедта бил посочен като изпълнител, вместо като купувач. Моли съда да отмени оспорената заповед. Претендират се разноски.
В с.з. дружеството – жалбоподател се представлява от надлежно упълномощен адв. Ж. Б. от САК, която поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Сочи, че друг порок било представянето от спечелилия участник на документ за съответствие с международен стандарт единствено на английски език, без легализиран превод. Липсвало и удостоверение за наличие на обект по чл.206 от ЗГ на този участник. Моли съда да отмени заповедта като незаконосъобразна. Претендира разноски.
В с.з. административният орган Директор на ЮИДП ДП Сливен, редовно и своевременно призован, се представлява от упълномощен представител – Г. П. – Н. о. “П. д., а. о. и ч. р.“, който оспорва жалбата. Счита същата за недопустима, алтернативно за незаконосъобразна. Ангажира доказателства. Претендира разноски.
В с.з. заинтересованата страна „С.” ЕАД гр. Свищов, редовно и своевременно призовано, се представлява от адв. Н. Б. – ВтАК, който оспорва жалбата. Претендира разноски.
В с.з. заинтересованата страна - „К. България“ ЕООД гр.Бургас, редовно и своевременно призована, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.
В с.з. заинтересованата страна – „Е. “ ЕООД гр.Бургас, редовно и своевременно призована, не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.
Въз основа на всички събрани по делото писмени доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 29.01.2018 г. със Заповед № РД-10-22 Директорът на ЮИДП ДП Сливен разпоредил провеждане на търг с явно наддаване с предмет на търга продажба на стояща дървесина на корен от горски територии държавна собственост за обект № 1802 Д – горски територии, с начална цена 737 055 лева без ДДС стъпка за наддаване – 8 000 лева без ДДС, гаранция за участие: 5 % от началната цена или 36 853 лева, срок на договора – 31.12.2022 г. и критерии за оценка на офертите: най-висока предложена цена. С тази заповед била утвърдена и документацията за участие в търга, представена и по делото, както методиката за актуализиране цена на дървесина и за актуализиране стойността на гаранциите за изпълнение. Била определена и датата на провеждане на търга – 07.03.2018 г. от 13.00 ч. в сградата на ЦУ на ЮИДП Сливен. За участие в търга за този обект подали оферти „С.” ЕАД, „К. България“ ЕООД, „Е. “ ЕООД и „К. Л.” ЕООД, съгласно приложено по преписката извлечение от регистъра на офертите /л.46/. Със заповед № РД-10-65/07.03.2018 г. Директорът на ЮИДП назначил комисията по провеждане на търга, който да се проведе на същата дата в 13.00 часа. С тази заповед било възложено на комисията да изготви протокол за процеса на разглеждане и класиране на кандидатите.
На 07.03.2018 г. се провело заседание на назначената комисия за провеждане на търга с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, резултатите от което заседание били обективирани в Протокол, подписан от всички членове на комисията. Съгласно същия, за кандидатите, регистрирани под № 3 – „Е. “ ЕООД и под № 4 - „К. Л.” ЕООД на търга не се явяват представители, поради което комисията на основание 61 ал.2 от Наредбата ги отстранява от по – нататъшно участие в търга, без да отваря пликовете с документите им. Комисията разгледала съдържанието на пликовете на „К. България“ ЕООД и „С.“ ЕАД и допуснала тези кандидати до по-нататъшно участие в търга. Представителите на допуснатите участници са потвърдили гласно началната цена на обекта. Тъй като никой от двамата допуснати участници не е потвърдил цена от 745 055 лева/ начална, увеличена с една стъпка/ след жребий за обект № 1802 Д на първо място било класирано „С.” ЕАД, а на второ място „К. България“ ЕООД. Въз основа на протокола на 13.03.2018 г. Директорът на ЮИДП Сливен издал Заповед № РД-10-71, с която обявил за класиран на първо място и обявен за изпълнител на обект № 1802Д „С.” ЕАД, както и обявил за отстранени от участие „К. Л.” ЕООД и „Е. “ ЕООД, с мотив, че при започване на търга на обявената дата и час не присъства представител на тези кандидати. Със заповед № РД-10-138/17.05.2018 г. за поправка на очевидна фактическа грешка Директорът на ЮИДП Сливен допуснал поправка в издадената заповед, като в т.2 на заповед № РД-10-71/13.03.2018 г. думата „Изпълнител“ се заменя с „Купувач“. Заповед № РД-10-71/13.03.2018 г. на Директора на ЮИДП била съобщена на „К. Л.” ЕООД на 14.03.2018 г. Жалбата срещу същата е подадена до настоящия съд, чрез административния орган с вх. № ПО-08-2/27.03.2018 г.
Към доказателствата по делото са приобщени и подадените в цялост пред органа оферти от „С.” ЕАД , „К. България” ЕООД, „К. Л.“ ЕООД и „Е. “ ЕООД / заверени копия/. По делото не е спорно, че подаденият от оспорващото дружество „К. Л.” ЕООД плик не е разпечатван, не е спорно, че същият е празен и не съдържа документация за участие. Не е спорно между страните, че на посочената дата за провеждане на търга с явно наддаване не се е явил представител на „К. Л.“ ЕООД.
Към доказателствата по делото е приобщена заповед № РД-10-138/17.05.2018 г. за поправка на очевидна фактическа грешка, с която Директорът на ЮИДП допуска поправка, като в т.2 на заповед № РД-10-71/13.03.2018 г. думата „Изпълнител“ се заменя с „Купувач“. Заповедта е съобщена на участниците в търга.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна на база всички приети по делото доказателствени средства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.
Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:
Жалбата е подадена от лице с правен интерес, доколкото по делото е установено, че оспорващото дружество е подало оферта, но е отстранено от участие в проведения търг. Жалбата е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановените срокове, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.
Съображенията на съда в тази насока са следните:
След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага както предвид нарочно въведеното в жалбата отменително основание по чл. 146 т. 1 от АПК, така и поради принципа на служебното начало в административния процес, регламентиран с нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният административен акт е постановен от материално, териториално и персонално компетентен орган (по арг. от чл. 50 т. 1 от Наредба за условията и реда за възлагане на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти). Заповедта е издадена от Директора на ЮИДП, при спазване пределите на предоставените му от закона (чл. 172 от ЗГ) правомощия (чл. 50 т. 1 от Наредбата). Визираните норми сочат, че процедурите по продажба на стояща дървесина на корен се организират и провеждат от Директорите на държавното предприятие, какъвто безспорно е настоящият случай. На следващо място, освен като валиден, атакуваният административен акт се преценява от настоящата съдебна инстанция и като процесуално и материално законосъобразен, при следните съображения:
С процесната заповед е обявено класирането на кандидати в търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, проведен за обект 1802 Д от горска територия, държавна собственост, стопанисвана от ЮИДП Сливен.
Съгласно чл.75 т.2 от Наредбата държавните предприятия, както и общините - собственици на гори, могат да сключват с търговци договорите за продажба на дървесина по чл. 116 ЗГ след провеждане на търг с явно или тайно наддаване - за продажба на стояща дървесина на корен; Процедурата се провежда по реда на Раздел IV от Глава Трета от Наредбата, озаглавен „Дългосрочни договори за продажба на дървесина“, като съгласно чл.78 ал.2 от Наредбата за неуредени с този раздел случаи търгът по чл. 75, ал. 1 се провежда при условията и по реда на чл. 55 - 65
. Доколкото настоящият случай касае проведен търг с явно наддаване, освен раздел IV от Глава Трета на Наредбата е приложима и процедурата, описана в разпоредбите на чл. 54 и сл. от Наредбата - Раздел I, Глава III, наименуван „Продажба на стояща дървесина на корен“. В процесния случай съдът контатира, че разпоредбите са спазени от административния орган, като производството е започнало с изискуемия административен акт – заповед за откриване на процедурата, в случая издадена от компетентния орган на 29.01.2018 г., съдържаща всички изискуеми от нормата на чл. 76 а, чл.77 вр. с чл. 55 и сл. от Наредбата реквизити. Документацията за участие в търга е утвърдена с тази заповед, като заповедта е публикувана на електронната страница на възложителя. Нормативното изискване за публикуването й най-малко 30 дни преди крайния срок за подаване на документи за участие, залегнало в чл. 76 ал.1 от Наредбата също е спазено / видно справка в сайта на ЮИДП - www.uidp-sliven.com/. Административният орган е спазил рабпоредбата на чл.60 ал.1 от нормативния акт, като със Заповед № РД-10-65, издадена на 07.03.2018 г. е назначил комисията за провеждане на търга и е определил срок за приключване на нейната работа, съгласно чл.60 ал.4 от Наредбата.С оглед изхода
на делото с отхвърляне на жалбата, неоснователна се явява претенцията на
оспорващата страна за присъждане на разноски. На основание чл.143, ал.4 от АПК
основателна е претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, съгласно
чл.24 от НЗПП, които следва да се възложат в тежест на „К. Л.“ ЕООД. Разноските
са поискани своевременно. Представен е и списък по чл. 80 от ГПК. На основание чл.143 ал.3 от АПК основателна е и претенцията на заинтересованата страна „С.“ ЕАД за
присъждане на разноски за заплатен адвокатски хонорар в размер на 8 400 лева, които следва да се възложат
в тежест на оспорващото дружество. Възнаграждението е доказано по основание и
размер. Представени са доказателства за плащането му. Разноските са поискани
своевременно. Представен е и списък по чл. 80 от ГПК. Разноските за адвокатско
възнаграждение следва да бъдат присъдени в пълен размер предвид липсата на
възражение за прекомерност от оспорващия.