Решение по дело №2932/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 313
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20227180702932
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№313

 

Гр. Пловдив, 16.02.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, I състав, в публично съдебно заседание на седми февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря К.Р., като разгледа докладваното от съдия Матеева адм. дело № 2932 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.107 ал.2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/.

 

Образувано е по жалба на Д.М.Ш., ЕГН **********,***, чрез адв. Н.А., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № РД-14-4276 от 21.10.2022 г., издадена от началник отдел „Контрол“ към Регионална дирекция   "Автомобилна администрация" – Пловдив към ИА „Автомобилна администрация“ - София, с която на оспорващия е наложена принудителна административна мярка по чл.106а ал.1 т.7 б."а" от ЗАвтП – временно отнемане на издаденото му удостоверение на водач на лек таксиметров автомобил № 027200 за срок от една година.

Оспорващият твърди, че заповедта е незаконосъобразна поради допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Счита, че липсват предпоставките, визирани в нормата на чл.106а ал.1 т.7 б."а" от ЗАвтП, за прилагане на мярката. В жалбата се излагат доводи, че по време на проверката жалбоподателят не е извършвал таксиметров превоз на пътници срещу заплащане, поради което и не е включил таксиметровия апарат в режим на регистриране на превоза. Твърди се още, че административният орган не е събрал необходимите за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая доказателства, в това число сведения и обяснения от пътниците за това дали са заплатили превоза и така е издал процесната заповед при неизяснена фактическа обстановка. От съда се иска да отмени оспорената заповед и се претендира присъждане на разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. А., който поддържа жалбата.

Ответникът по жалбата – началник отдел „Контрол“ в РД „АА“ – Пловдив, редовно призован, не се явява, не изпраща представител и не изразява становище по основателността на жалбата.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

На 07.10.2022 г. около 19:40 ч., в гр. Пловдив, на бул. "Свобода" № 25, служители на РД "Автомобилна администрация" – Пловдив спрели за проверка оспорващия, който управлявал лек таксиметров автомобил "***", от категория М1, с рег. № ***, с разрешение от общ. Пловдив № 01293, с пътна книжка серия АН № 2029 и пътен лист № 00007/07.10.2022 г., при което установили, че при извършване на таксиметров превоз на 2 бр. пътници М.Р. и Ц.Р., Д.Ш. не включва електронен таксиметров апарат № ЕС025573 с фискална памет № 46097558, с който е оборудван автомобилът.

При тези данни проверяващите приели, че водачът е извършил нарушение на разпоредбата на чл.38 предл. 1 от Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници, издадена от министъра на транспорта /Наредба № 34/, за което и му съставили Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 334915 от 07.10.2022 г. Актът е надлежно връчен на водача, който го е подписал без възражения.

На 21.10.2022 г., въз основа на описаните в АУАН факти, началник отдел „Контрол“ при РД „АА“ – Пловдив, издава оспорената заповед, с която спрямо оспорващия, на основание чл.107 ал.1 от ЗАвтП е приложена ПАМ по чл.106а ал.1 т.7 б."а" от с. з. – временно отнемане за срок от една година на издаденото му удостоверение на вода на лек таксиметров автомобил.

Като фактическо основание за издаване на заповедта административният орган е посочил, че въз основа на АУАН № 324915 от 07.10.2022 г., приема за установено, че оспорващият Ш. на 07.10.2022 г. е извършил таксиметров превоз на пътници с лек таксиметров автомобил "***" с рег. № РВ 5324 РК, в гр. Пловдив, като не е включил в режим на регистриране на превоза монтирания в таксиметровия автомобил електронен таксиметров апарат № ЕС025573 с фискална памет № 46097558.

Заповедта е връчена на оспорващия на 28.10.2022 г., а жалбата е подадена директно до настоящата инстанция на 11.11.2022 г. по пощата, видно от приложения по делото плик.

В съдебно заседание на07.02.2022 г. са разпитани като свидетели лицата: Г.Г.З. и М.М.Р..

От показаният на свидетеля З. се установява, че се познава с жалбоподателя, тъй като е автомонтьор и му поддържа колата. З. сочи, че на 07.10.2022 год. му се обадил за услуга - да закара негови приятели до с. Царацово. Жалбоподателят е таксиметров шофьор. Приятелите му са  М.Р. и Ц.Р., на които е кум. Помолил жалбоподателят да ги закара до с. Царацово и тогава са го спрели даяджии да го проверят.

От показанията на свидетеля Р. се установява, че не познава жалбоподателя. Познава Г. З.а, който му е кум. Видял жалбоподателя за първи път и той го закарал една вечер до с. Царацово - било миналата година, октомври месец. Обадил се на кума си да му свърши услуга, тъй като имал личен повод. Бил финансово затруднен и го помолил да го закара до с. Царацово, но кумът му казал, че трябва да гледа децата и ще се обади на негов приятел да свърши услугата. Обадил му се по-късно и казал, че човекът ги чака пред МОЛ-а. Колата била такси. Свидетелят твърди, че не е платил нищо, както казал, бил финансово затруднен.

В хода на съдебното производство е приобщена административната преписка по издаване на оспорената заповед и са приети като доказателства: - заверено копие на АУАН № 324915/07.10.2022 г.; заверено копие на пътен лист № 00007/07.10.2022 г от пътната книжка на водача; заверено копие на Заповед № РД-01-553/23.11.2021 г. на изпълнителния директор на ИА“ АА“ – София; заверено копие на предложение от главен специалист Гергана Христева за прилагане на ПАМ и заверено копие на фискален отчет за 07.10.2022 г.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата, като подадена от надлежна страна, в предвидения в чл.149 ал.1 от АПК срок и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, съгласно разпоредбата на чл.107 ал.2 от ЗАвтП., е процесуално допустима.

Съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в изпълнение на предоставените му по закон правомощия. Съгласно разпоредбата на чл.107 ал.1 от ЗАвтП принудителните административни мерки по чл.106 и 106а се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или упълномощени от него длъжностни лица. В приложената по делото Заповед № РД-01-553 от 23.01.2021 г. на изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" са посочени длъжностните лица, които са упълномощени да прилагат ПАМ по чл.106 и чл.106а от ЗАвтП. Сред тях са и началниците на отдел „Контрол“ в РД "Автомобилна администрация", какъвто е авторът на оспорената заповед и настоящ ответник по делото.

Същата е издадена в установената от закона писмена форма съгласно чл.59 ал.1 от АПК, и е мотивирана, съобразно разпоредбата на чл.107 ал.1 от ЗАвтП. Доколко фактическите основания, изложени в оспорената заповед са доказани и дали са подведени под съответната правна норма е въпрос за материална законосъобразност на оспорената заповед.

При издаването й обаче са допуснати съществени процесуални нарушения на разпоредбите на чл.35 и чл.36 ал.1 от АПК, които са самостоятелно основание за нейната отмяна. Те се изразяват в това, че преди издаването й административният орган не е събрал необходимите доказателства за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, в това число сведения и обяснения от пътниците в таксиметровия автомобил за това, дали те са заплатили превоза или е била уговорена цена за превоза; дали автомобилът е бил с табелка „такси“ или е била свалена или същата е светела като работеща/неработеща.

Един от основните белези, които характеризират един превоз като "таксиметров", съгласно легалната дефиниция, дадена в §1 т.26 от ДР на ЗАвтП, е неговата възмездност, т. е. той се извършва срещу заплащане. По делото липсват доказателства, въз основа на които, това обстоятелство да е било надлежно установено от страна на административния орган. При проверката, извършена от контролните органи, същите са констатирали, че в автомобила има пътници и без да съберат техните или на водача обяснения, са приели за установено, че е осъществен таксиметров превоз. Съгласно чл.35 от АПК административният акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая. В настоящия такъв обаче, началникът на отдел „Контрол“ при РД "Автомобилна администрация" – Пловдив не е предприел необходимите действия да изясни фактическата обстановка, при която е извършен процесния превоз, както и не е изпълнил задължението си по чл.36 ал.1 от АПК служебно да събере относимите към случая доказателства. Съгласно разпоредбата на чл.44 ал.1 от АПК административният орган може да изисква сведения от неучастващи в производството лица, когато това е нужно за изясняване на съществени факти и обстоятелства от значение за производството и те не могат да бъдат установени по друг начин.

В случая, обстоятелството дали превозът е осъществен срещу заплащане или не, е от съществено значение, тъй като то определя характера на превоза Вярно е, че по преписката е налице акт за установяване на административно нарушение, който като официален документ, съставен от длъжностни лица в кръга на службата им, има формална доказателствена сила, но в същия този акт, няма никакви фактически констатации, че превозът на пътниците се извършва срещу заплащане / било то платена или уговорена цена/. Тези обстоятелства е следвало да бъдат изяснени от административния орган, в т. ч. чрез изискване на сведения от страна на пътниците по реда на чл.44 ал.1 от АПК. Той не е направил това и по този начин е издал оспорената заповед без да е изяснил фактическата обстановка.

         Горният извод се подкрепя и от събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства, които съдът кредитира като коректни и безпристрастни, от които безспорно се установява неизпълнение на задължение по чл.36 ал.1 от АПК.

На следващо място и независимо от горното, заповедта противоречи и на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл.106а ал.1 т.7 б."а" от ЗАвтП на водач на лек таксиметров автомобил, който извършва таксиметров превоз на пътници без включен таксиметров апарат в режим на регистриране на превоза, се отнема временно за срок една година удостоверението на водач на лек таксиметров автомобил.

Според разпоредбата на чл. 38 от Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници, след наемане на автомобила, водачът задължително включва таксиметровия апарат и превозва пътника по най-краткия маршрут, освен ако пътникът не пожелае друго. Легално определение на понятието таксиметров превоз е дадено с §1 т.26 от ДР на ЗАвтП, съгласно който, "Таксиметрови превози" са превозите на пътници срещу заплащане, извършвани от регистрирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до седем места, включително мястото на водача, които водачите държат в готовност, за да изпълнят пътуване до определена от клиента цел. От анализа на тези норми следва, че процесната ПАМ се налага при наличието на две кумулативни предпоставки:  извършване на таксиметров превоз на пътници от водача и невключен таксиметров апарат в режим на регистриране на превоза.

Не е спорно, че монтираният в лекия автомобил "***" с рег. № ***таксиметров апарат не е бил включен в режим на регистриране на превоза.

Спорен по делото обаче е въпроса дали процесният превоз има характеристиките на обществен и таксиметров по смисъла на §1 т.1 и т.26 от ДР на ЗАвтП. В настоящия случай съдът намира, че не е доказано по безспорен и несъмнен начин, че оспорващият е извършвал таксиметров превоз. От съставения АУАН се установява, че в процесния автомобил е имало две лица, без да се посочва дали таксито е с табелка работещ/неработещ.

Действително, обозначаването с табела "не работи", поставена на предното стъкло вдясно на автомобила и свалянето или закриването с калъф на знака "Такси" е задължение на водача при преустановяване на работа, съгласно чл.46 ал.1 от Наредба № 34. Това нарушение обаче, не е основание за налагане на процесната мярка.

За да бъде приложена ПАМ по чл.106а ал.1 т.7 б."а" от ЗАвтП ,административният орган е длъжен да докаже, че е извършено плащане или има уговорка за извършване на плащане за услугата по превоза. Заключението за възмездност на процесния превоз административният орган е направил единствено въз основа на обстоятелството, че при проверката в автомобила са били установени двама пътника. Органът черпи данни за наличието на осъществен таксиметров превоз, единствено от съставения срещу оспорващия АУАН № 324915 от 70.10.2022 г. В него обаче, както беше посочено по-горе, изобщо липсва констатацията, че превозът е заплатен или е уговорена цена. В същото време, каза се, това обстоятелства се опровергава от събраните по делото писмени такива – обясненията на единия пътник, от които се установява, че оспорващият не е извършвал превоза срещу заплащане. В тях се сочи, че не се познават с шофьора, а той е направил услуга на кума им, който поради обективна невъзможност не е могъл да помогне и всъщност е направел услуга, като е помолил Ш. да ги закара до с.Царацово, за което, заедно с другия пътник, не са плащали за превоза.

Ето защо съдът намира, че не е доказано наличието на възмездна таксиметрова услуга, за да е налице "таксиметров превоз" на пътници. След като превозът не е таксиметров, то за оспорващия не е било налице задължение да включи монтирания в автомобила електронен таксиметров апарат в режим на регистриране на превоза.         

С оглед на изложеното съдът счита, че административният орган не доказа по несъмнен и безспорен начин фактическите предпоставки по чл.106а ал.1 т.7 б."а" от ЗАвтП за издаване на оспорената заповед, поради което, същата не съответства на материалния закон.

По тази причина тя се явява и постановена в противоречие с целта на закона, тъй като съгласно чл.106а ал.1 от ЗАвтП налагането на ПАМ има за цел да преустанови административните нарушения, а в случая не е доказано, че описаното в нея нарушение е извършено.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед следва да бъде отменена.

При този изход на спора и предвид претенциите на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива му се следват и същите се констатираха в размер на 610.00 лв., от които 10.00 платена държавна такса, и 600.00 лв. адвокатско възнаграждение, съобразно представения по делото договор за правна защита и съдействие от 01.11.2022 г.

Воден от горното и на основание чл.172 ал. 2 от АПК, Административен съд – Пловдив, I състав,

 

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.М.Ш., ЕГН **********,***, Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-4276 от 21.10.2022 г., издадена от началник отдел „Контрол“ към Регионална дирекция "Автомобилна администрация" – Пловдив.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да заплати на Д.М.Ш., ЕГН **********,***, сумата от 610.00 /шестстотин и десет/ лева, разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                  СЪДИЯ: