Решение по дело №966/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 октомври 2020 г. (в сила от 28 октомври 2020 г.)
Съдия: Цанка Георгиева Неделчева
Дело: 20202230200966
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 260068

 

гр. Сливен, 06.10.2020 год.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ районен съд, наказателно отделение – ІV-ти наказателен състав, в публично заседание на седемнадесети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦАНКА НЕДЕЛЧЕВА,

 

при съдебен секретар ГАЛИНА ПЕНЕВА като разгледа докладваното от председателя АНД № 966 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по повод жалба от ТД„100-те в.” - гр. Сливен, представлявано от Е.В.М., против НП № F520323/17.01.2020 год., издадено от Заместник – директор на ТД на НАП - Бургас, с което е наложено административно наказание „Имуществена санкция”  в размер на 200,00 лева на основание чл. 74, ал. 1 от Закона за счетоводството (ЗСч.) за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. Моли издаденото НП да бъде отменено, като счита, че в настоящия казус може да бъде разгледан като маловажен случай.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата и моли издаденото наказателно постановление да бъде отменено като незаконосъобразно и неправилно.

В с.з. административнонаказващият орган, издал обжалваното наказателно постановление, редовно призован, изпраща процесуален представител, който оспорва жалбата и моли да се потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 30.10.2019 год. бил съставен АУАН № F520323 от същата дата на жалбоподателя за това, че в качеството му на предприятие не е изпълнило задължението си да публикува чрез заявяване за обявяване и предоставяне на годишния си финансов отчет за 2018 година в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30 юни на следващата година (за 2018 год. срокът е до 01.07.2019 год., тъй като последният срок - 30.06.2019 год. изтича в почивен ден). В акта било отразено, че съгласно чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за счетоводството юридическите лица с нестопанска цел следва да заявят за обявяване и предоставяне в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел годишния финансов отчет в срок до 30 юни на следващата година. В акта било отразено е още, че годишният финансов отчет за 2018 година на ЮЛНЦ е заявен за вписване в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията на 02.10.2019 год., видно от направена справка в информационната система на Агенция по вписванията. В акта било посочено, че нарушението е установено след получен списък от Агенцията по вписванията с писмо вх. № 12-00-316/21.08.2019 год. с извадка на лица (търговци), които не са подали в срока до 30.06.2019 год. заявление за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър на годишен финансов отчет за 2018 год.; както и че до предприятието била изпратена покана изх. № О-826-15/20.09.2019 год. за явяване в сградата на ТД - Бургас, Офис за обслужване - Сливен в 7-дневен срок от получаването й за съставяне на акт за установяване на административно нарушение, като е отразено, че поканата е връчена по електронен път на деклариран от лицето електронен адрес за кореспонденция на 25.09.2019 год. В акта било отразено, че в указания срок задълженото лице или негов упълномощен представител не се е явил, поради което актът бил съставен по реда и при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН - в отсъствие на нарушителя. В акта било посочено още, че видно от подадената годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО с вх. № 2000И0117361/23.03.2019 год. за финансовата 2018 год. нетните приходи от продажби за отчетния период възлизат на 9826,47 лева. В акта било отразено, че е нарушена разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за счетоводството. Актът е връчен на 27.12.2019 год. (л. 9 – 10 от делото).

На 27.12.2019 год. в ТД на НАП - Бургас, Офис - Сливен постъпило възражение вх. № 16203 от същата дата, с което от дружеството информират, че годишния финансов отчет за 2018 год. на ЮЛНЦ е обявен в търговския регистър след изпратената покана и молят да не им се налагат санкции (л. 8 от делото).

Въз основа на така съставения АУАН било издадено НП № F520323/17.01.2020 год. от Заместник-директора на ТД на НАП - Бургас, с което на жалбоподателя било наложено административно наказание „Имуществена санкция”  в размер на 200,00 лева на основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч., за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. В НП било отразено, че срещу АУАН е подадено възражение, което е счетено за неоснователно, както и че не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. НП било връчено на 22.07.2020 год. на упълномощено лице (л. 5 – 6 от делото).

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество, обаче жалбата се явява неоснователна.

Съдът не приема доводите на жалбоподателя, изложени в жалбата му относно приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като намира че същите са неоснователни.

От събраните по делото гласни и писмени доказателства безспорно се установява, че ТД„100-те в.” - гр. Сливен, представлявано от Е.В.М., не е изпълнил задължението си да публикува чрез заявяване и представяне за обявяване в търговския регистър на Агенцията по вписванията – Сливен в законоустановения срок годишния си финансов отчет за 2018 година, който за 2018 год. е бил до 01.07.2019 год. След като не е изпълнил това свое задължение, жалбоподателят е ангажирал своята административнонаказателна отговорност и следва да понесе наложеното административно наказание.

Съдът намира за неоснователно твърдението, че в настоящия случай следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Нарушението на чл. 38, ал. 1 от ЗСч., е извършено за първи път (което обстоятелство е съобразено при определяне на минимален размер на имуществената санкция), но не може да се приеме, че неговата тежест не е голяма и извършеното представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. В случая бездействието изразяващо се в неизпълнение на задължение да публикува чрез заявяване и представяне за обявяване в търговския регистър на Агенцията по вписванията – Сливен е продължило три месеца и същото не е било отстранено по инициатива на жалбоподателя, а едва след като е била изпратена покана от административнонаказващия орган за съставяне на АУАН за извършеното нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. Освен това въведеното задължение с разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от ЗСч. е с цел осигуряване на публичност относно дейността на дружествата и законодателят е предвидил по – тежки санкции за тези нарушения, в сравнение с обичайните случаи на административни нарушения (в този смисъл Решение № 118/23.05.2018 год. по КАНД № 86/2018 год. по описа на СлАС).

Съдът не констатира нарушения на процедурата, както при съставяне на акта, така и при издаване на НП. И съставеният акт и издаденото въз основа на него НП съдържат всички необходими реквизити по ЗАНН. В акта точно е описано извършеното от жалбоподателя нарушение и обстоятелствата, при които е извършено. Деянието правилно е квалифицирано в НП, като такова по чл. 38, ал. 1 от ЗСч. Следва да се отбележи, че в акта като нарушена разпоредба е посочен чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗСч., но това обстоятелство не е съществено процесуално нарушение, тъй като не което води до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Съгласно разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. В настоящия случай административнонаказващият орган в издаденото в НП е посочил нарушената разпоредба от жалбоподателя, с оглед дадените му правомощия в разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН. Още повече, че в настоящия случай не е налице съмнение относно нарушителя и извършеното нарушение. Жалбоподателят е получил акта и НП, и е обжалвал НП в законоустановения срок, т.е. по никакъв начин не е било нарушено правото на защита на жалбоподателя.

Размерът на наложеното на жалбоподателя наказание е в предвидения от закона минимален размер и отговаря в пълна степен на допуснатото нарушение. Ето защо съдът намира, че следва да потвърди атакуваното НП като законосъобразно и обосновано.

Ръководен от гореизложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № F520323/17.01.2020 год.,  издадено от Заместник – директор на ТД на НАП - Бургас, с което на ТД„100-те в.” - гр. Сливен, представлявано от Е.В.М., е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 200,00 лева на основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч., за нарушение на чл. 38, ал. 1 от ЗСч., като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред СлАС в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: