РЕШЕНИЕ № 23
гр.Оряхово, 25.03.2020 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Оряховски Районен съд, наказателна
колегия в открито заседание на 25.02.2020 г. /двадесет и пети февруари две
хиляди и двадесета година / в състав:
Районен съдия: Ивета Кънева -
Санкова
при
секретаря Ахинора Бориславова, като разгледа докладваното от съдия Кънева АНД №
25
по описа за 2020 г. на Оряховски Районен Съд и
за да се произнесе взе предвид следното:
Съдебното производство е
административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Орхи Ден“
ЕООД С ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с. Селановци, обл.
Враца, ул. „Георги Сава Раковски“ № 17 чрез управителя П.С.П., с която е
обжалвано наказателно постановление № 26-00000349/02.12.2019 г. на Началник отдел
гр. Враца.
Жалбоподателят
редовно призован не се явява и не се представлява.
Ответната
страна редовно призована не изпраща представител.
От събраните в хода на
съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и
посочените основания в жалбата, съдът прие за установени от фактическа страна
по делото следните обстоятелства:
Жалбоподателят
е обжалвал издаденото НП чрез Началник на ОО на „АА“ гр. Враца, като жалбата е
депозирана на 16.01.2020 г. в РС-Враца. С жалбата се представят доводи за
неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното
постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.
От
събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства,
доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени
от фактическа страна по делото следните обстоятелства:
АУАН
№ 269487/20.11.2019
г. е съставен затова, че на 20.11.2019 г. около 13.40 ч. в с. Селановци, обл. Враца,
ул. „Георги Сава Раковски“ № 17 ,при комплексна проверка за периода от
26.02.2019 г. до 20.11.2019 г. в офиса на фирма „Орхи ден“ ЕООД притежаваща
Лиценз за превоз на пътници на Общността № 1328 е установено, че жалбоподателя
- превозвач не е съхранил информацията от паметта от дигиталния тахограф и от картата на водача на автобус „Рено Мастер“
кат. N2
с рег. № СВ 55 40 КС, оборудван с дигитален тахограф Continental
Automotive № 4392447
с който е извършил превоз на пътници, видно от пътен лист № 285773 от
05.04.2019 г. и пътен лист № 285733 с водач А.Г., в нарушение на чл. 91в, т. 2
от Закона за автомобилните превози.
Въз основа на акта е издадено и
обжалваното Наказателно постановление
№ 26-00000349/02.12.2019 г. на Началник отдел ИААА гр. Враца в
обстоятелствената част на което, административно - наказващият орган е възприел
описаната в АУАН фактическа обстановка, и за извършеното нарушение по чл. 91в, т. 2 от
Закона за автомобилните превози, на основание 104, ал. 7 от ЗАвПр му е наложил
„Имуществена Санкция“ в размер на 5000 /пет хиляди/ лева.
Приложени
по делото са: Жалба с вх. № 52-00-13-6522/1/16.01.2020 г., АУАН № 269487/20.11.2019 г., НП №
26-00000349/02.12.2019 г., Писмо с вх. № 536/14.02.2020 г., Заповед №
РД-08-249/15.05.2015 г., Заповед № РД 08-30/24.02.2020 г., Длъжностна
характеристика, Констативен протокол, Пътен лист № 285773.
Изслушани по делото са актосъставителя и свидетелите
по установяване на нарушението.
Съдът
като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и
извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е
основателна, а НП е незаконосъобразно постановено при допуснати нарушения на
процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено.
МОТИВИ:
Настоящият
съдебен състав възприема твърденията от страна на жалбоподателят за
незаконосъобразност, като по силата на последващ контрол приема, че НП е
незаконосъобразно, както следва: Наказателното постановление е
правораздавателен акт, издаван от орган с административно наказателна
компетентност. Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973г. отразените в акта
констатации на административното нарушение не се считат за установени до
доказване на противното и затова административно наказателното обвинение следва
да се установи с допустимите от закона средства. При издаването му следва да се
спазва точно уреденото в ЗАНН състезателно производство за да настъпят целените
правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция
– административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение.
В
тази връзка по отношение развитие на административно наказателното производство
преди да се произнесе по преписката, административно наказващия орган следва да
направи два вида преценки: за допустимостта на съставения акт и за правната
обоснованост. Административно наказващият орган проверява съставения акт като
преценява събраните доказателства, а когато е необходимо извършва разследване
на спорните обстоятелства. Върху актосъставителят лежи отговорността и тежестта
на доказване на твърденията съдържащи се в съставения от него акт. Когато се
установи, че нарушителят е извършил административното нарушение виновно се
издава наказателно постановление. В тази насока са и ППВС № 5 / 28.10.1968г. и
ППВС № 10 / 28.09.1973г.
Дори
да се приеме, че констатациите на наказващите органи са верни, то те следва да
спазват процедурата по установяване и прилагане. Целта на административното
наказание е да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на
установения правов ред и да се въздейства предупредително към останалите
граждани. Не следва обаче да се забравят целите на самия закон, да осигурява
необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите.
В
конкретният случай Наказателно постановление Наказателно постановление №
26-00000349/02.12.2019 г. на Началник отдел ИААА гр. Враца, е издадено в
нарушение на процесуалния закон.
Извършвайки
служебна проверка на законосъобразността на НП, както и на АУАН, въз основа на
който е издадено, съобразно правомощията си в това производство, съдът
констатира, че в хода на АНП са допуснати нарушения на чл.42 т.3 от ЗАНН и чл.
57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Съобразно цитираните две разпоредби на ЗАНН, в АУАН и НП
задължително следва да бъдат посочени датата и мястото на извършване на
нарушението, обстоятелствата при които е извършено, като следва да се съдържа и
пълно, точно и ясно описание на нарушението.
В
тази връзка на първо място следва да се отбележи, че в конкретния случай, както
в АУАН, така и в НП е визирана единствено датата на установяване на нарушението
– 20.11.2019г., но не са визирани дата и
мястото му на извършване.
В
конкретния случай в АУАН и НП е описано че на 20.11.2019 г. около 13.40 ч. в с.
Селановци, обл. Враца, ул. „Георги Сава Раковски“ № 17 ,при комплексна проверка
за периода от 26.02.2019 г. до 20.11.2019 г. в офиса на фирма „Орхи ден“ ЕООД
притежаваща Лиценз за превоз на пътници на Общността № 1328 е установено, че
жалбоподателя - превозвач не е съхранил информацията от паметта от дигиталния
тахограф и от картата на водача на
автобус „Рено Мастер“ кат. N2 с рег. № СВ 55 40 КС, оборудван с дигитален
тахограф Continental Automotive № 4392447 с който е извършил превоз на пътници,
видно от пътен лист № 285773 от 05.04.2019 г. и пътен лист № 285733 с водач А.Г..
В
акта се твърди, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл.91в, т.2 от Закона
за автомобилните превози.
Описаното в АУАН и НП нарушение е посочено
единствено, че жалбоподателя не съхранява информацията от паметта от дигиталния
тахограф и от картата на водача на автобус „Рено Мастер“ кат. N2 с рег. № СВ 55
40 КС, оборудван с дигитален тахограф Continental Automotive № 4392447 с който
е извършил превоз на пътници, видно от пътен лист № 285773 от 05.04.2019 г. и
пътен лист № 285733 с водач А.Г., в нарушение на чл.91в, т.2 от Закона за
автомобилните превози. Липсва дата и място на извършване на нарушението, както
и дали е била извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от картата на
водача, която е следвало да се съхрани и къде е следвало да бъде съхранявана.
Съгласно посочената като нарушена разпоредба
на чл.91в, т.2 от Закона за автомобилните превози превозвачите, ръководителите
на предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да
съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за
проверка от контролните органи информацията, извлечена от паметта на дигиталния
тахограф и от картата на водача.
Тази
разпоредба транспонира чл. 10, § 5, б. „а“, т. ii“ от Регламент 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на
някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния
транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета /Регламент 561/2006/,
която задължава транспортно предприятие, което използва превозни средства,
които са снабдени със записващо оборудване, отговарящо на изискванията на
приложение IБ към Регламент (ЕИО) 3821/85 и което попада в обхвата на Регламент
561/2006 да осигурява съхранението на всички записани данни от оборудването на
превозното средство и от картата на водача в продължение на най-малко 12 месеца
след записването им и при поискване от страна на инспектор, осигурява достъп до
тези данни пряко или дистанционно от помещенията на предприятието.
Съобразно
разпоредбата на чл. 38 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 год. превозвачите и
лицата, извършващи превоз за собствена сметка, следва да извличат данните от
паметта на дигиталния тахограф и картата на водача, с изключение на подробните
данни за скоростта: 1. най-малко един път на 90 дни - за данните от паметта на
дигиталния тахограф; 2. най-малко един път на 28 дни - за данните от картата на
водача.
За
да се приеме, че в случая е налице неизпълнение на задължението за съхранение
най-малко една година на информацията от дигиталния тахограф картата на водача, следва първо да е свалена
тази информация и кумулативно да не е съхранявана най-малкото една година.
Легално
определение на понятието „извличане“ се съдържа в чл. 2, т. 2, б. „н“ от
Регламент 165/2014 на Европейския парламент от 04.02.2014 год. относно
тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 3821/85 на
Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при
автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от
социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт (Регламент
165/2014) и означава копиране, заедно с електронния подпис, на част или на
пълен набор от файловете с данни, записани в електронната памет на бордовото
устройство или в паметта на картата за тахограф, при условие че при този процес
не се изменят или изтриват записани данни.
За
да бъдат съхранени данните от дигиталния тахограф и картата на водача за срок
от най-малко 12 месеца, съобразно изискването на т. ii) от приложимия
регламент, данните следва да бъдат извлечени, съобразно изискването на т. i) от
същия регламент по реда и в срока по чл. 38 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009 год.
Неизпълнението
обаче на задължението за извличане на данните от картата на водача осъществява
състава на нарушението по чл. 93г, ал. 2 от ЗАП, според която на превозвач,
извършващ превози за собствена сметка, който не е осигурил извличането на
всички данни от дигиталния тахограф или от картата на водача, се налага
имуществена санкция 3 000 лв.
При
положение, че състава на описаното в
АУАН и НП административното нарушение по
чл. 91в, ал.1 т.2 се изразява в бездействие, т.е. не е извършено нещо, което е
следвало да се извърши в определен срок и на определено място, то описаното
нарушение може да бъде извършено, само в едногодишния срок след приключването на
превоза и извличане на информацията, както и на мястото посочено в
цитираната разпоредба - предприятието,
което в конкретния случай е седалището на жалбоподателя в с. Селановци, обл.
Враца, ул. „Георги Сава Раковски“ № 17.
От
показанията на разпитаните в хода на производството - актосъставител и свидетели
при установяване на нарушението не се установи жалбоподателя да е извършил
описаното нарушение. От показанията на тези свидетели не се установи, изобщо извличана
ли е информацията от дигиталния тахограф монтиран на процесното МПС и от
картата на посочения водач, който е извършил превоз на пътници по издадените
пътни листове от на превозвача, които същият не е съхранил в законоустановения едногодишния
срок.
С
оглед на събраните по делото доказателства, съдът намира, че нарушението не е
установено по безспорен начин. Освен това, освен че липсва дата и място на описаното нарушение, липсва и пълно, точно и
ясно описание на същото, като не са визирани и обстоятелствата, при които е
извършено. Пълното, точно и ясно описание на нарушението, както и датата и мястото
на извършването му, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП,
индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и
категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните
правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя.
Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на
точно какво нарушение е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда
от възможността да прецени в
съответствие с материалния закон има ли извършени нарушения, правилно ли са
квалифицирани същите и правилно ли е приложена санкционната норма.
В
конкретния случай допуснатите нарушения на разпоредбите на ЗАНН не могат да
бъдат санирани, тъй като същите касаят установяване по безспорен начин на
визираното административно нарушение и по този начин са гаранция за разкриване
на обективната истина в АП. Вместо да отстрани допуснатите нарушения,
административно наказващия орган е постановил НП, с което е санкционирал
жалбоподателя, като същото макар и от компетентен орган и в кръга на
правомощията му и да е облечено в законова форма се явява незаконосъобразно.
Всички
изложени съображения налагат извода, че обжалваното Наказателно постановление № 26-00000349/02.12.2019 г. на Началник отдел
гр. Враца е издадено в нарушение на процесуалния закон, поради което следва да
бъде отменено.
Водим от изложените съображения
Оряховски Районен Съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 26-00000349/02.12.2019 г. на Началник отдел
гр. Враца, с което на „Орхи Ден“ ЕООД С ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление с. Селановци, обл. Враца, ул. „Георги Сава Раковски“ № 17 за
нарушение на чл.91в, ал.1 т.2 от ЗАвПр, на основание 104, ал. 7 от ЗАвПР и му е
наложена „Глоба“ в размер на 5000 /пет хиляди/ лева.
Решението подлежи на обжалване по
реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Районен
съдия:
/И.Кънева- Санкова/