Р Е Ш
Е Н И Е № 159/26.9.2022
г.
гр. Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, четвърти състав, в публично
заседание на първи септември две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА
при Секретаря Стела Гюмлиева, разгледа докладваното от Съдията адм. д. № 195 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр. чл. 14, ал. 7 от ЗОС, вр.
чл. 27 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество, приета от Общински съвет – Ямбол (НРПУРОИ).
Образувано е по Жалба вх. № 1759 от 29.06.2022 г. от
„КОРОНА ФИНАНС“ ЕООД, гр. Ямбол, представлявано от управителя Р.Г.В., депозирана
чрез адвокат П.С.П. ***, срещу Заповед № ОС/07-00029 от 15.06.2022 г. на кмета
на община Ямбол, с която „СЕЛЕКТ СОЛО“ ЕООД, гр. Ямбол, е определен за спечелил
публичния търг с тайно наддаване за отдаване под наем на част от имот –
публична общинска собственост („Арт кафе“), представляващ самостоятелен обект в
сграда с идентификатор 87374.537.83.3.5 със ЗП 70 кв. м.
Жалбоподателят обосновава правния си интерес да
обжалва заповедта с обстоятелството, че е участник в търга, класиран на второ
място. Твърдят се нарушения на Наредбата за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Общински съвет Ямбол и липса на реквизити
в заповедта. Иска се отмяната на оспорения акт като незаконосъобразен с
присъждане на сторените в производството по делото разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателя „КОРОНА ФИНАНС“
ЕООД, гр. Ямбол, представляван от управителя Р.Г.В., по делото се явява адвокат
П.П. ***, който поддържа жалбата на посочените в нея
основания и отправените в нея искания за отмяна на процесната
заповед. В представени по делото в срок писмени бележки развива подробни
съображения относно незаконосъобразността на акта. Претендира се присъждане на разноски
по списък.
Ответната страна - Кмета на община Ямбол, се
представлява от М.К., Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която
оспорва жалбата и иска отхвърлянето ѝ като неоснователна. В представено по делото Становище вх. № 2117 от 23.08.2022 г. от надлежно упълномощен процесуален
представител Старши юрисконсулт Т.С., както и в депозираните в срок по делото
писмени бележки са развити подробни съображения досежно
законосъобразността на произнесения акт. Заявена е претенция за присъждане на
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованата страна „СЕЛЕКТ СОЛО“ ЕООД, гр.
Ямбол, представлявано от управителя И.М.И., в съдебно заседание не изпраща
представител. В депозирано по делото Становище вх. № 2145 от 29.08.2022 г. е
застъпена тезата за законосъобразност на оспорената заповед, като се сочи, че
цялото производство по организиране и провеждане на публичния търг с тайно
наддаване е проведено при спазване на всички разписани в НРПУРОИ на Общински
съвет–Ямбол правила. Иска се съдът да отхвърли жалбата като неоснователна. Не
се претендират разноски.
По делото са събрани писмени доказателства,
приобщена е в цялост административната преписка по издаване на оспорената
заповед.
Като взе предвид становищата на страните и събраните
по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа
страна:
С оспорената заповед кметът на община Ямбол е
приключил обявена с нарочна заповед тръжна процедура за отдаване под наем за
срок от 5 години чрез публичен търг с тайно наддаване на процесния
имот „Арт кафе“, представляващ самостоятелен обект в сграда с идентификатор
87374.537.83.3.5 със ЗП 70 кв. м.
Тръжната процедура е открита със Заповед №
РД/02-00471 от 19.05.2022 г. на кмета на община Ямбол (л. 28-30), с която са
определени началната тръжна цена за всеки от обектите (за процесния
- в размер на 711,90 лева без ДДС); депозитът за участие в търга и крайният
момент за внасянето му (до 09.06.2022 г. по сметка на община Ямбол); датата и
часът на провеждане на търга (10.06.2020 г. от 10:00 часа в сградата на
общинска администрация, зала 100), като е утвърдена тръжната документация,
цената, мястото и срокът за закупуването ѝ, определени са таксата за участие в търга, задължителните за участие
документи и срокът за подаването им – 10.06.2020 г. от 09:00 часа до 10:00 часа
в зала 100 в сградата на общината, както и начинът и крайният срок за
извършване на оглед на обектите (в работен ден до 09.06.2022 г. включително). В
Раздел II от заповедта е определен начинът и срокът за плащане
на месечната наемна цена – ежемесечно в брой до 30-то число на текущия месец
или по банков път по посочената сметка. В Раздел III от заповедта са определени условията за отдаване
под наем на обектите, като е посочено, както следва: продължителност на
договорите за наем - 5 години (т. 1); предмет на осъществяваната в обектите дейност,
в т.ч. и за процесния обект – „питейно заведение“ (т.
2); запазване предмета на осъществяваната в обекта дейност за срока на договора
(т. 3); категоризирането на процесния обект по Закона
за туризма е за сметка на наемателя, а разполагането на маси за консумация на
открито и заплащане на такса за ползване на общинския терен е в съответствие с
одобрен проект по реда на Наредбата за разполагане на преместваеми
обекти на територията на община Ямбол (т. 4 и т. 5); оформянето на вътрешния
интериор и обзавеждане на обекта е съобразно одобрен от община Ямбол проект за
сметка на наемателя по правила в договора за наем (т. 6); възстановяване,
поддържане, опазване на прилежащата към обекта инфраструктура (т. 7).
Заповедта за обявяване на търга е издадена след
Решение по т. 12 от тридесет и деветото заседание на Общински съвет–Ямбол, (проведено
на 28.04.2022 г.), с което е изразено съгласие за отдаване под наем чрез
публичен търг с тайно наддаване за срок от 5 години на разписаните в Раздел I от Заповед № РД/02-00471 от 19.05.2022 г. на кмета
на община Ямбол имоти-ПОС, включително и на процесния
имот, посочен в т. 5 от раздела и определен като „Арт кафе“, представляващ
самостоятелен обект в сграда с идентификатор 87374.537.83.3.5 със ЗП 70 кв. м. Видно
от приложените на л. 31-34 документи, Заповед № РД/02-00471 от 19.05.2022 г. на
кмета на община Ямбол е обявена на видно място в сградата на общинската
администрация на 19.05.2022 г., публикувана е на интернет страницата на
общината също на 19.05.2022 г., (достъпна и на интернет адрес https://yambol.bg/actual),
а в регионален вестник е публикувана на 23.05.2022 г. (в-к „Глас“, бр. 9/23.05.2022
година).
Търгът е проведен от назначената с посочената заповед
от 19.05.2022 г. комисия от длъжностни лица в Общинска администрация–Ямбол, (един
от които юрисконсулт) и от общински съветници в ОбС-Ямбол, като е съставен и Протокол № 5 от 13.06.2022 г.
(л. 87-88), утвърден от кмета на община Ямбол. Видно от съдържанието на
изготвения протокол, комисията е заседавала в определените със Заповед №
РД/02-00471 от 19.05.2022 г. ден и час – 10.06.2022 г. от 10:00 часа;
разгледала е постъпилите четири предложения, като един от участниците е декласиран
съгласно Раздел III, т.
7 от одобрената тръжна документация поради това, че представената оферта не е
подготвена в изискваната форма и липсва подпис на участника или оправомощен негов представител. След отваряне на пликовете
с „предлагана цена“ комисията е класирала останалите участници според
най-високата предложена цена, както следва: на първо място „СЕЛЕКТ СОЛО“ ЕООД с
предложена месечна наемна цена от 2 888 лева; на второ място
дружеството–жалбоподател „КОРОНА ФИНАНС“ ЕООД, гр. Ямбол с предложена месечна
наемна цена от 2 440 лева; на трето място „БАЛИС СТРОЙ“ ЕООД с предложена месечна
наемна цена от 926 лева. Въз основа на Протокол № 5 от 13.06.2022 г. на
комисията, (надлежно утвърден), кметът на община Ямбол издал оспорената Заповед
№ ОС/07-00029 от 15.06.2022 г., с която „СЕЛЕКТ СОЛО“ ЕООД е определен за
спечелил търга. Заповедта е съобщена на оспорващото дружество на 16.06.2022 г.,
видно от отбелязванията върху акта (л. 93).
Жалба против Заповед № ОС/07-00029 от 15.06.2022 г.
на кмета на община Ямбол е депозирана директно в съда на 29.06.2022 г., въз
основа на която е образувано и настоящото съдебно производство.
При горната фактическа установеност съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е подадена от участник в обявената тръжна
процедура, в предвидения преклузивен 14-дневен срок
за оспорване и против акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което същата е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, съдът я преценя като неоснователна
по следните съображения:
Доколкото отдаденият под наем имот е част от такъв -
публична общинска собственост, за провеждането на търга са приложими
разпоредбите на чл. 14, ал. 7 от Закона за общинската собственост (ЗОС) и на
приетата на основание чл. 8, ал. 2 ЗОС от ОбС-Ямбол Наредба
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество,
достъпна на интернет адрес https://yambol.bg/obs-naredbi. Съобразно така посочената приложима нормативна
уредба свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост могат да
се отдават под наем при условие, че наемането им не пречи на дейността на
лицата, които ги управляват, след решение на общинския съвет от кмета на общината
за срок до 10 години и след провеждане на публичен търг или публично оповестен
конкурс по реда на Глава VІІІ от НРПУРОИ, като въз основа на резултатите от
търга или конкурса по ал. 2 кметът на общината или оправомощено
от него длъжностно лице издава заповед, с която определя за наемател лицето,
спечелило търга или конкурса. С оглед на това компетентността за издаване на
заповед от категорията на процесната е именно на
кмета на община Ямбол.
Обявеният търг е проведен в съответствие с регламентираната
в чл. 27 и Глава
VІІІ от Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на ОбС-Ямбол процедура, а именно: след вземане на решение от Общински
съвет–Ямбол за даване на съгласие за отдаване под наем на процесния
имот и издадена въз основа на него заповед от кмета на общината за откриване на
търга, с която съобразно разписаното в чл. 85 и следващите от Наредбата е определена
комисия за провеждане на търга, утвърдена е тръжната документация с посочени
предмет, условия, начална цена задължителни документи за участие и пр. елементи
на заповедта, визирани в чл. 85 и 90 от Наредбата. Заповедта за откриване на
търга е публикувана в един местен ежедневник на 23.05.2022 г., обявена е на
видно място в сградата на общинската администрация и на електронната страница
на общината на 19.05.2022 г., както изисква чл. 86 от Наредбата, а търгът е
проведен в сроковете по чл. 87 от същата.
Отсъстват основания за отмяна на оспорената заповед
по чл. 146, т. 3 от АПК и с оглед работата на назначената комисия за провеждане
на търга. Съставът ѝ е определен числено и
поименно със Заповед № РД/02-00471 от 19.05.2022 г. на кмета на община Ямбол според
изискването на чл. 85, ал. 3, вр. ал. 2 от НРПУРОИ – не
по-малко от петима членове, като в нейния състав са включени задължително като
редовни членове юрист и минимум двама общински съветници,
както и резервни членове. Комисията е заседавала на определената дата и час за
провеждане на търга – 10.06.2022 г. от 10:00 часа в пълния си състав, определен
със Заповед № РД/02-00471 от
19.05.2022 г., при кворума по чл. 85, ал. 3 от Наредбата, като решението ѝ за класиране на участниците според предложената цена
е взето с необходимото мнозинство съобразно разписаното в приложимия подзаконов
нормативен акт. За дейността си комисията е изготвила съответен протокол по чл.
96 от НРПУРОИ в указания в нормата срок, който е подписан от всички членове на
комисията и е утвърден от кмета на общината. Класирането на ценовите
предложения е извършено според изискването на разпоредбата на чл. 93, ал. 2 от
Наредбата за подреждане на ценовите предложения и съобразно критерия за
класиране „най-висока предложена цена“, визиран в чл. 93, ал. 3 от НРПУРОИ. Въз
основа на протокола на комисията кметът на общината е издал оспорената заповед
в установения с чл. 97, ал. 2 от НРПРУОИ 7-дневен срок и съобразно решението на
комисията, обективирано в съставения протокол.
Процесната заповед съдържа всички изискуеми законови
реквизити. Наведените в жалбата доводи за допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, изразяващи се в липса на задължителни елементи на акта,
разписани в чл. 97 от Наредбата, са неоснователни, доколкото непосочените в нея
реквизити по цитираната норма се съдържат в съпътстващите издаването ѝ документи, посочени като фактически основания за постановяването
на заповедта.
В конкретния казус тръжната процедура е открита със
Заповед № РД/02-00471 от 19.05.2022 г. на кмета на община Ямбол, която се
ползва с материална доказателствена сила досежно посочените в нея обстоятелства. С тази заповед са
определени както съставът на комисията за провеждане на търга за отдаване под
наем на част от имоти – публична общинска собственост, така и началната тръжна
цена за всеки от обектите, включително и за процесния;
депозитът за участие в търга, крайният момент и начинът за внасянето му; датата
и часът на провеждане на търга; утвърдена е тръжната документация, в която
изрично са посочени необходимите документи за участие в търга, условията за
провеждането му, изискванията при изготвяне и предаване на офертата, редът за
сключването на договор със спечелилият търга, като неразделна част от документацията
са заявлението за участие в търга и проект на договора за наем; определени са
още цената, мястото и срокът за закупуването на тръжната документация, таксата
за участие в търга, задължителните за участие документи и срокът за подаването
им, начинът и крайният срок за извършване оглед на обектите. В Раздел II от
заповедта са определени начинът и срокът за плащане на месечната наемна цена, а
в Раздел III - условията за отдаване под наем на обектите, в т.ч. и за процесния обект – предмет на оспорената заповед. Последната
е издадена въз основа на съдържащия се в приобщената по делото административна
преписка Протокол № 5/13.06.2022 г., съставен във връзка с работата на комисия,
назначена с посочената по-горе нарочна заповед на кмета на община Ямбол, (ползваща
се с материална доказателствена сила относно
отразените в нея обстоятелства), по проведения на 10.06.2022 г. търг с тайно
наддаване на части от имоти – ПОС, между които и процесният.
Със спорния акт са индивидуализирани спечелилият търга, отдаденият под наем
недвижим имот, срокът на договора, наемната цена, които реквизити са част от
съдържанието на заповедта по чл. 97, ал. 1 от НРПУРОИ и по общата разпоредба на
чл. 59, ал. 2 от АПК. Ето защо не могат да бъдат споделени наведените в жалбата
твърдения за наличие на основание по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, тъй като
фактическите основания за постановяването на атакуваната заповед се съдържат в
документите, съпътстващи издаването на акта. В тези документи се съдържат и
непосочените изрично в акта реквизити съгласно изискването на чл. 97 от Наредба
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на
Общински съвет–Ямбол, свързани с определяне на отстранения участник, условията
за плащане по търга и други престации (тези престации са нормативно определени по вид и размер в
подзаконови актове на ОбС-Ямбол – Наредбата за
разполагане на преместваеми обекти на територията на
община Ямбол и Наредбата за определяне и администриране на местни).
Декласираният участник е посочен в т. 2 от съставения Протокол № 5/13.06.2022
г., (на който се е позовал и административният орган в оспорената заповед),
като в него са изложени конкретни мотиви защо участникът е декласиран от
комисията, а именно - съгласно Раздел III, т. 7 от одобрената тръжна
документация поради това, че представената оферта не е подготвена в изискваната
форма и липсва подпис на участника или оправомощен
негов представител. В проекта на Договор за наем – неразделна част от
утвърдената тръжна документация, както и в Раздел I „Обща част“ от тръжната
документация изрично е посочена банкова сметка *** „Общинска банка“ АД-клон
Ямбол, както и всички други клаузи, свързани с начините и сроковете за плащане
и други изисквания, а както се посочи вече, в заповедта за откриване на
тръжната процедура изрично са посочени и начинът и срокът на плащане на
месечната наемна цена. В т. 1 - 7 от процесната
заповед, издадена на основание и чл. 97, ал. 1 от НРПУРОИ, са указани условията
за сключване на договор със спечелилия първо място, съответно предложена
месечна наемна цена; срок за отдаване под наем; предмет на дейност;
категоризиране на обекта за сметка на наемателя; необходимост от одобрен проект
за разполагане на маси на открито и съответна такса, която се определя от брой
маси по реда на Наредбата за разполагане на преместваеми
обекти на територията на община Ямбол; оформяне на вътрешен интериор и
обзавеждане на обекта - съгласно одобрен от община Ямбол проект за сметка на
наемателя по правила в договора за наем; възстановяване, поддържане и опазване
прилежащата към обекта инфраструктура. Това обаче са условия, касаещи
спечелилият първо място на проведения търг и в този смисъл непосочването им в процесния акт по никакъв начин не накърнява правата на другите
участници, класирани на следващите места в тръжната процедура и декласираният
участник. Възражението, че в заповедта не са посочени данни за упълномощен представител
за класирания на първо място и определен за спечелил търга участник „СЕЛЕКТ
СОЛО“ ЕООД съдът намира също за неоснователно. Доказателствата по делото
недвусмислено сочат, че същият е участвал именно чрез упълномощен представител К.И.Х.(подписала
офертата съдържаща като част от документите и пълномощно (л.79-80 от делото).
Видно от съдържанието на процесната
заповед при издаването ѝ кметът на общината се е
съобразил изцяло с решението на комисията, с което участникът „СЕЛЕКТ СОЛО“ ЕООД
е определен за спечелил търга като предложилият най-високата наемна цена,
поради което отсъстват и основания за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК. Доколкото обявеният с оспорената заповед спечелил търга е предложил
най-високата наемна цена, е спазена и целта на закона по чл. 11, ал. 1 от ЗОС –
управление на общинското имущество в интерес на населението на общината.
По изложените съображения за отсъствието на
основания за отмяна на оспорената заповед по чл. 146 от АПК и/или обявяването ѝ за нищожна, жалбата следва да бъде отхвърлена като
неоснователна.
При този изход на спора и с оглед своевременно направеното искане, на
основание чл. 143, ал. 3 от АПК в полза на ответната страна следва да бъдат
присъдени съдебните разноски за юрисконсултско
възнаграждение в минималния предвиден в чл. 24 от Наредба за заплащането на
правната помощ размер от 100 лева. Разноски в полза на заинтересованата страна „СЕЛЕКТ
СОЛО“ ЕООД, гр. Ямбол, представлявано от управителя И.М.И., съобразно правилото
на чл. 143, ал. 4 от АПК, не следва да се присъждат поради липса на направено
искане за това.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, ЯАС, четвърти административен състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ Жалба вх. № 1759 от 29.06.2022
г. от „КОРОНА ФИНАНС“ ЕООД, гр. Ямбол, ЕИК *********, представлявано от
управителя Р.Г.В., срещу Заповед № ОС/07-00029 от 15.06.2022 г. на кмета на
община Ямбол.
ОСЪЖДА „КОРОНА ФИНАНС“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***,
представлявано от управителя Р.Г.В., да
заплати на ОБЩИНА ЯМБОЛ, гр.Ямбол, ул.“Г.С.Раковски“ №7, съдебни разноски в
размер на 100 (сто) лева.
Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на
Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.
СЪДИЯ: /п/ не се чете