Решение по дело №582/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700582
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 септември 2020 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                             № 469      01.12.2020г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

         Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на четвърти ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           

                                                                                СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

при секретар  Пенка Маринова                                                                          и с участието

на прокурор                                                                                                             като разгледа

докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 582 по описа за  2020г., за да се произнесе съобрази следното:                                                           

 

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.    

 

Образувано е по жалба на Х.Н.Г. ***, уточнена с писмена молба вх. № 5416 от 01.10.2020г., срещу Решение № 1370 от 03.09.2020г., издадено от Кмета на Община Казанлък, с което е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ – 00-21 от 25.08.2020г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за постановяването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че неправилно и необосновано му е отказано предоставяне на достъп до заявената за получаване информация, тъй като същата безспорно представлява обществена информация по см. на ЗДОИ. Счита, че не са налице законови регламентирани материалноправни и процесуалноправни пречки за предоставяне на исканата информация, които да обусловят постановения отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, като в случая е налице и надделяващ обществен интерес, съставляващ основание за получаване на заявената информация. Направено е искане обжалваното решение за отказ да бъде предоставен достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г. да бъде отменено, като незаконосъобразно и да бъде задължен Кметът на Община Казанлък да предостави исканата информация в заявената форма на достъп.    

        

         Ответникът по жалбата -  Кмет на Община Казанлък, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представеното писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че доколкото заявената за получаване от Х.Г. информация не е пряко свързана с обществения живот в страната и съотв. не представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, обжалваното решение за отказ да бъде предоставен достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г., е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона. Излага съображения, че предоставянето на част от исканата информация /копия на концепциите на останалите участници в конкурса/, би довело до неравнопоставеността им при последващото провеждане на конкурса.   

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателят в настоящото производство – Х.Н.Г., е подал Заявление за достъп до обществена информация вх. № ЗДОИ-00-21/ 25.08.2020г. до Кмета на Община Казанлък, с искане за получаване на информация във връзка с провеждането на конкурс за Директор на Художествената галерия – Казанлък, както следва: 1. Заповедта на Кмета на Община Казанлък за назначаване на Комисия /поименно/ за допускане на кандидатите по документи към следващия етап на конкурса; 2. Заповедта на Кмета на Община Казанлък за назначаване на Комисия за провеждане на конкурса за Директор на Художествена галерия – Казанлък /брой, поименен състав и длъжност на членовете/; 3. Концепциите на другите кандидати за развитие на Художествената галерия – Казанлък през следващите 3 години; 4. Оценителните карти на всички членове на комисията за всички кандидати (Приложение № 1); 5. Оценъчната карта за окончателния резултат (Приложение №2) - окончателната оценка за всеки кандидат, сбора от общия брой точки на всеки от членовете на комисията и 6. Протокол от заседанието, подписан  от всички членове на Конкурсната комисия. В заявлението, като предпочитана форма за предоставяне на исканата информация, е посочено предоставяне на копия на документите на хартиен носител.

 

С оспореното Решение № 1370 от 03.09.2020г., издадено от Кмета на Община Казанлък, на основание чл.28, ал.2 от Закона за достъп до обществена информация, е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ- 00-21 от 25.08.2020г. От фактическа страна отказът е обоснован с обстоятелството, че заявената за предоставяне информация по повод проведен от Община Казанлък конкурс за заемането на длъжността „Директор“ на общински културен институт – Художествена галерия - Казанлък, няма характер на обществена информация по см. на ЗДОИ  - не е пряко свързана с обществения живот в страната, а е част от вътрешната организация на конкурса и оперативната работа на длъжностните лица. Изложени са и съображения, че предоставянето на оценъчните карти и концепциите на останалите участници в прекратения конкурс за длъжността, освен че не са предмет на ЗДОИ, биха опорочили повторно обявения конкурс, тъй като получаването на тези документи от заявителя би довело до необосновано предимство на този участник пред другите кандидати в конкурса.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на постановения отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.  

 

   Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

 

            Оспореният отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в Решение № 1370 от 03.09.2020г. на Кмета на Община Казанлък, е постановен от материално компетентния орган по см. на чл.28, ал.2 във вр. с чл.3, ал.1 от ЗДОИ.

 

            Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/; правилно ли са квалифицирани и респ. дали се следват разпоредените с акта правни последици.

 

            В случая отказът за предоставяне на достъп до информация, обективиран в Решение № 1370 от 03.09.2020г. на Кмета на Община Казанлък, е основан на обстоятелството, че заявената за предоставяне информация няма характер на обществена такава по см. на ЗДОИ, а представлява информация, свързана вътрешната организация на обявения конкурса конкурс за заемането на длъжността „Директор“ на общински културен институт – Художествена галерия Казанлък и оперативната работа на длъжностните лица по провеждането на конкурса, по отношение на която информация ЗДОИ е неприложим.

 

            Правото да се търси и получава информация е конституционно признато в чл. 41, ал.1 и ал.2 от Конституцията на РБългария, като това право обхваща и корелативното задължение на държавните органи, публичноправните субекти и публичноправните институции да осигурят достъп до обществено значима информация, изключая нормативно уредените ограничения на правото. В действащото законодателство са предвидени различни правни средства за достъп до информация в зависимост от произхода, съдържанието и значението на информацията за правните субекти. Един от правните способи е регламентиран в ЗДОИ. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Съответно в разпоредбата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществената информация по смисъла на този закон е дефинирана като всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В чл.9, ал.1 от ЗДОИ е регламентирано, че обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като в чл.10 и чл.11 от ЗДОИ са дадени легалните дефиниции на понятията „официална обществена информация” и „служебна обществена информация” и е определен предметния обхват и съдържанието на видовете обществена информация по ЗДОИ. По см. на чл.10 от ЗДОИ „официална обществена информация” е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия, а съгласно чл.11 от ЗДОИ „служебна обществена информация” е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации. В разпоредбата на чл.3 от ЗДОИ са определени кои са задължените субекти за предоставяне на достъп до обществена информация -  държавни органи, органи на местното самоуправление, публичноправни субекти, публичноправни организации и т.н., които създават или съхраняват обществена информация.

 

            При тълкуването и анализа на така очертаната нормативна регламентация следва извода, че във всеки един случай при извършване на преценка за съществуването на задължение за предоставяне на достъп до конкретна обществена информация, е необходимо да се установи кумулативното наличие на две предпоставки, а именно: 1. Субектът, до който е направено искането, да е сред лицата изчерпателно посочени в чл.3 от ЗДОИ и 2. Информацията която се иска, да представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

 

            Безспорно Кметът на Община Казанлък попада в кръга задължените по чл.3, ал.1 от ЗДОИ субекти. Спорният по делото въпрос се свежда до това, налице ли е второто посочено по-горе материалноправно основание, а именно дали заявената от жалбоподателя за предоставяне информация представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

 

От съдържанието на подаденото от Х.Г. заявление за достъп до обществена информация до Кмета на Община Казанлък, е видно, че направеното на основание ЗДОИ искане е за получаване на достъп до обществена информация относно: 1. Заповедта на Кмета на Община Казанлък за назначаване на Комисия за допускане на кандидатите в конкурса за Директор на Художествена галерия -  Казанлък по документи; 2. Заповедта на Кмета на Община Казанлък за назначаване на Комисия за провеждане на конкурса за Директор на Художествена галерия – Казанлък; 3. Концепциите на другите кандидати – участници в конкурса, за развитие на Художествената галерия - Казанлък през следващите 3 години; 4. Оценителните карти на всички членове на комисията за всички кандидати /Приложение № 1/; 5. Оценъчната карта за окончателния резултат /Приложение №2/ - окончателната оценка за всеки кандидат, сбора от общия брой точки на всеки от членовете на комисията и 6. Протокол от заседанието на конкурсната комисия. За да постанови отказ за предоставяне на заявения достъп до информация решаващият орган е приел, че търсената информация не попада в обхвата на ЗДОИ, тъй като не се касае за обществена информация. Действително обществена е не всяка информация, която се създава, обработва или съхранява от задължен субект по ЗДОИ, а само тази, която отговаря регламентираните в чл.2, ал.1 от ЗДОИ изисквания. В случая информацията, която е поискана от жалбоподателя по т.1, т.2, т. 4, т.5 и т. 6 от подаденото Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г., касае провеждането на конкурсната процедура за определяне на Директор на общински културен институт – Художествена галерия - Казанлък и следователно е свързана с обществения живот в РБългария. Налице е и втората предпоставка за квалифицирането на исканата информация като обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – с получаването й заявителят ще си състави мнение относно дейността на задължения субект във връзка с провеждането на конкурса. Доколкото заявената за предоставяне по реда на ЗДОИ информация, е обективирана в актове и документи, свързани с осъществяване на нормативно регламентираната дейност по чл.8, ал.5 от Закона за закрила и развитие на културата - провеждане на конкурс за заемане на длъжността „Директор“ на общински културен институт, исканата информация по т.1, т.2, т. 4, т.5 и т. 6 от заявлението следва да бъде определена като служебна обществена информация по см. на легалната дефиниция по чл.11 от ЗДОИ във вр. с чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Същата безспорно е създадена и се съхранява във връзка с дейността на органа и администрацията на органа, като изготвените документи, свързани с процедурата по провеждане на конкурс за избор на Директор на общински културен институт – Художествена галерия – Казанлък, се съставят от длъжностни лица на задължения субект и в тях се съдържа информация за начина на провеждането на конкурса. Независимо, че исканата информация се съдържа във вътрешнослужебни по своя характер актове и документи, същата представлява служебна обществена информация, за която няма пречка да бъде заявена за получаване и съотв. предоставена по реда на ЗДОИ, в какъвто смисъл е и константната съдебна практика по аналогични случаи. Не са налице и основанията, регламентирани в чл.13, ал.2 от ЗДОИ, при които е допустимо ограничаването на достъпа до служебна обществена информация. А обстоятелството, че информацията досежно условията на конкурсната процедура, критериите за оценка, и допуснатите на всеки етап кандидати, е била публикувана на сайта на Община Казанлък, е ирелевантно за преценката на законосъобразността на постановения отказ за предоставяне на информация, тъй като документите, достъп до които е заявен по реда на ЗДОИ, не са сред сочената от ответника като публично оповестена и общо достъпна информация.

Следователно неправилно и необосновано в обжалваното решение е прието, че заявената за предоставяне информация по т. 1, т.2, т.4, т.5 и т.6 от подаденото от Х.Г. заявление с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г., не представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ. Възприетите от Кмета на Община Казанлък и изложени като мотиви в оспорения акт фактически основания, не релевират съществуването на законово регламентирано материалноправно основание по чл.37 от ЗДОИ за постановения отказ за предоставяне на достъп до информация по т. 1, т.2, т.4, т.5 и т.6  от заявеното искане. Неправилно правоприлагащият орган е отрекъл заявеното и упражнено от лицето право на достъп до информация по реда на ЗДОИ – информацията, предоставянето на която се иска по заявлението в посочената част, представлява обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ – служебна обществена информация по см. на чл.11 от ЗДОИ.

 

            В съответствие и при правилно приложение на закона с оспореното решение е отказано предоставянето по реда на ЗДОИ на концепциите за развитие на Художествена галерия - Казанлък, представени от другите участници в конкурса. Предвид прекратяването на конкурсната процедура и обявяването на нов конкурс за заемането на длъжността „Директор“ на Художествена галерия – Казанлък, предоставянето на заявителя /участник в прекратения конкурс/ на концепциите за развитието на общинския културен институт на останалите участници в този конкурс, без съмнение би засегнало правата и интересите на тези лица при участието им в новия конкурс /доколкото концепциите представляват основен компонент на оценяване/ и би довело до необосновано предимство на заявителя пред останалите кандидати в новия конкурс, както правилно е приел решаващият административен орган. При липсата на приключил конкурс за заемането на длъжността „Директор“ на Художествена галерия – Казанлък, представените от участниците в конкурсната процедура концепции – предмет на оценяване от конкурсната комисия, не могат да бъдат определени като обществена информация по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ.

С оглед на изложеното съдът приема, че формираният и обективиран в Решение № 1370 от 03.09.2020г. на Кмета на Община Казанлък отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. заявление в частта по направеното искане за предоставяне на копия на хартиен носител на документите по т.1, т.2, т.4, т.5 и т.6 от заявлението, като постановен при неправилно приложение на закона и в несъответствие с неговата цел, е незаконосъобразен и следва да бъде отменен. Преписката следва да бъде върната на Кмета на Община Казанлък, за разглеждане и ново произнасяне по подаденото от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г. в частта по направеното искане за предоставяне на копия на хартиен носител на документите по т.1, т.2, т.4, т.5 и т.6 от заявлението, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона. Жалбата по оспорването на Решение № 1370 от 03.09.2020г. на Кмета на Община Казанлък в частта му, с която е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по т. 3 от подаденото от Х.Г. заявление, следва да бъде отхвърлена, като неоснователна.

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Община Казанлък бъде осъдена да заплати на Х.Н.Г. сумата от 310 лева, представляваща внесена държавна такса в размер на 10 лева и 300 лева – договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат.

 

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл. второ във връзка с чл.173, ал.2 от АПК и чл.172, ал.2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

                                                    Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Х.Н.Г. ***, Решение № 1370 от 03.09.2020г., издадено от Кмета на Община Казанлък, в частта му, с която е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г. в частта по направеното искане за предоставяне на копия на хартиен носител на документите по т.1, т.2, т.4, т.5 и т.6 от заявлението,  като незаконосъобразно. 

ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Казанлък за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ-00-21 от 25.08.2020г. в частта по направеното искане за предоставяне на копия на хартиен носител на документите по т.1, т.2, т.4, т.5 и т.6 от заявлението, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Х.Н.Г. ***, срещу Решение № 1370 от 03.09.2020г., издадено от Кмета на Община Казанлък, в частта му, с която е отказано предоставянето на достъп до обществена информация по подадено от Х.Г. Заявление за достъп до обществена информация с вх. № ЗДОИ – 00-21 от 25.08.2020г. в частта по направеното искане по т. 3 от заявлението за предоставянето на копия на концепциите за развитие на Художествена галерия - Казанлък, представени от другите участници в конкурса, като неоснователна.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на Х.Н.Г. ***, ЕГН **********, сумата от 310 /триста и десет/ лева, представляваща направените от жалбоподателя по делото разноски.

 

         Решението не подлежи на касационно оспорване, съгласно чл.40, ал.3 от Закона за достъп до обществена информация.

                                                                   

 

 

 

СЪДИЯ: