Решение по дело №308/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 4
Дата: 11 януари 2021 г. (в сила от 2 февруари 2021 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20207280700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 4/11.1.2021 г.

11.01.2021 г., гр.Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   четвърти административен     състав

На осемнадесети декември                                                         2020 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                                              

Секретар В. Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 308 по описа на 2020 година.

   За да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството по делото е  образувано  по жалба на Министерство на околната среда  и водите, чрез Д.  К. – Н. и Р.Х. – процесуални представители против изменение на кадастралния регистър на недвижим имот  ПИ с идентификатор 87374.532.5 от КККР на * съобщено на МОСВ с Уведомление изх. № 24-25284-16.10.2020 г. на Началник СГКК, Ямбол /вх. № в МОСВ 12-00-1171 от 27.10.2020 г./., издадено по повод служебно заявление рег. № 09-122872/09.10.2020 г. съгласно  писмо с изх. № 2801-21598/02.10.2020г., подаден на основание чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, с което е извършено изменение на КРНИ по партидата на ПИ с идентификатор: 87374.532.5 в гр. *, както следва 1. Заличаване на МОСВ като собственик на имота. 2. Вписване на държавата, чрез МОСВ като собственик на имот-публична държавна собственост без документ за собственост и Община Ямбол с вещно право - право на строеж АПОС от 05.05.2004 г. с цел актуализиране на КККР на гр. *. В жалбата се акцентува на обстоятелството, че в МОСВ са постъпили три броя уведомления с вх.№ № 12-00-1132/19.10.2020 г., 12-00-1131/19.10.2020 г. и 12-00-1129/19.10.2020 г. за изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти на гр.* за ПИ с идентификатори 87374.15.212, 87374.560.28 и 87374.533.1, състоящо се във вписване на Държавата чрез МОСВ като собственик на посочените имоти на основание чл. 11 от Закона за водите (ЗВ). По повод на горепосочените уведомления е изпратен отговор от страна на МОСВ с писмо с изх.№ 12-00-1132/30.10.2020 г. до началника на СГКК - гр. Ямбол, в който се сочи, че МОСВ не следва да бъде вписано като собственик на визираните имоти, като се обръща внимание, че следва да се прави отлика между управлението на водите съгласно Закона за водите и управлението на същите, което не е нормативно възложено на МОСВ съгласно Закона за държавната собственост.

В жалбата се сочи, че се възразява срещу извършеното вписване в частта по т. 2 и по –точно в тази част, в която МОСВ е посочено като собственик на ПИ87374.532.5, без документ за собственост. Според изложеното в жалбата „имотите, представляващи водни обекти, не са собственост или предоставени с права на управление на МОСВ, освен ако не са разположени на територията на националните паркове, резерватите  и поддържаните резервати-изключителна държавна собственост."Прави се искане за отмяна на  уведомителното писмо от 27.10.2020г. в обжалваната му част. Иска се да се отмени обжалваното изменение на Кадастралния регистър на гр. * в частта, в която е вписано МОСВ като собственик на имот - публична държавна собственост по партида на ПИ с идентификатор 87374.532.5., което им е съобщено с Уведомление с вх. № 12-00- 1171/27.10.2020 г. от началник на СГКК- гр. Ямбол. Иска се присъждане на разноски.

 В съдебно заседание, оспорващият Министерство на околната среда и водите - София, своевременно и редовно призован,  не изпраща представител. Постъпило е Становище вх.№ 2580/04.12.2020 г. от процесуалните му представители Д.К. - Н. и Р.Х., редовно упълномощени, с което не възразят да бъде даден ход на делото. Иска се и присъждане на разноски по делото.

Ответникът по делото Началника на Служба по Геодезия, картография и кадастър - Ямбол, редовно призован, не изпраща представител.От същия е депозирана  Молба вх.№ 2686/17.12.2020 г., с която моли да се даде ход на делото в негово отсъствие, изразява становище по жалбата, както и излага съображения по съществото на спора.

Заинтересована страна Община Ямбол, редовно призована не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

Заинтересованата страна Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ - Пловдив, редовно призована, не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата.

Заинтересованата страна Областна администрация с адм. център, Ямбол, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

Депозиран е Писмен отговор с вх.№ 2557/02.12.2020 г. от Областен управител на област Ямбол, който намира жалбата за неоснователна.

       ЯАС, като прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните и след извършена проверка за законосъобразност по реда на чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:      

       Началото на административното производство е поставено по  повод служебно заявление рег.№09-122872/09.10.2020г. по писмо с изх.№2801 -21598/02.10.2020г. от Община Ямбол, подадено на основание чл. 51, ал. 3 от ЗКИР и  е извършено изменение на кадастралния регистър на недвижимите имоти на гр. * за поземлен имот с идентификатор 87374.532.5, с адрес: гр. *. От Община Ямбол постъпва писмо вх.  № 07-18869/06.10.2020г., с което се иска Общината да бъде записана в КРНИ като носител на вещни права в имота-право на строеж, тъй като в него е изградено съоръжение, собственост на същата. Представя се строително разрешение № 927/03.10.1986г. и АПОС от 05.05.2004г. от който е видно, че Община Ямбол е собственик на бетониран ръкав, изграден в ПИ с идентификатори 87374.532.5 и 87374.533.21.

С оглед изложеното е направен извод, че  в случая е налице основанието по чл.53, ал.1 от ЗКИР за изменение на КРНИ относно имота, като несъответствието следва да бъде поправено с промяна на собствеността, както и вписване на лицето, което е носител на вещно право върху него, поради което е извършено изменение на КРНИ на гр.Ямбол относно ПИ с идентификатор 87374.532.5, състоящо се в: 1.Заличаване на Министерство на околната среда и водите като собственик на имота 2. Вписване на Държавата чрез МОСВ като собственик на имот публична държавна собственост без документ за собственост и Община Ямбол с вещно право - право на строеж с АПОС от 05.05.2004г., с цел актуализиране на КККР на гр. *.  

Видно от становище  на МОСВ от 30.10.2020г. последното възразява срещу частта на изменението представляващо вписване на Държавата чрез МОСВ като собственик на  ПИ с идентификатори 87374.15.212, 87374.560.28 и 87374.533.1 вид територия-заета от вода и водни обекти, НТП Водно течение, река, като мотивът е, че имотите, представляващи водни обекти, н е са собственост или с права на управление на МОСВ, освен ако не са разположени на територията на националните паркове, резерватите и поддържаните резервати, изключителна държавна собственост. Цитира разпоредбата на чл. 11 т. 1 и т. 2 от ЗВ. / от стр. 12. Уточнява се още, че Законът за водите (ЗВ) дава правомощия на министъра на околната среда и водите да осъществява държавната политика за управление на водите, респективно да управлява водите на национално ниво, на директора на басейновата дирекция - да провежда държавната политика за управление на водите на басейново ниво, което включва дейности по използване, опазване и възстановяване на водите, както и дейностите по предпазването от вредното им въздействие. В рамките на правомощията на министъра на околната среда и водите, както и на директора на басейновата дирекция, не са включени дейности по управление и стопанисване на имотите (земите) - публична държавна собственост по чл. 11, т. 1 и т. 2 от ЗВ. Позовава се и на разпоредбата на  чл. 15, ал. 2 от Закона за държавната собственост (ЗДС), имоти - публична държавна собственост се предоставят за управление на ведомствата и общините с решение на Министерския съвет. С оглед на горепосоченото МОСВ не следва да бъде вписан като собственик на ПИ с идентификатор 87374.532.5 от КККР на гр. *. Намират, че  в случая е приложима разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗДС, съгласно която „....имоти - държавна собственост, които не са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по местонахождението им“.

       Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

Предмет на контрол по законосъобразност е Уведомление изх. № 24-25284-16.10.2020г. на Началник СГКК, Ямбол /вх. № в МОСВ 12-00-1171 от 27.10.2020г./., издадено по повод служебно заявление рег. № 09-122872/09.10.2020г. съгласно  писмо с изх. № 2801-21598/02.10.2020г., подаден на основание чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, с което е извършено изменение на КРНИ по партидата на ПИ с идентификатор : 87374.532.5 в гр. Ямбол, както следва 1. Заличаване на МОСВ като собственик на имота. 2. Вписване на държавата, чрез МОСВ като собственик на имот-публична държавна собственост без документ за собственост и Община Ямбол с вещно право-право на строеж АПОС от 05.05.2004г. с цел актуализиране на КККР на гр. *. Жалбата е в частта по т. 2, с която  МОСВ е вписана като собственик на имот –публична държавна собственост.

Жалбата в частта на обжалваното уведомление е законосъобразна. На първо място в уведомлението липсват мотиви, за вписване на държавата чрез МОСВ като собственик на имот публична държавна собственост без документ за собственост. В този смисъл в частта, в която е оспорено уведомлението, последното се явява немотивиран административен акт, а липсата на мотиви е основание за отмяна.

Съгласно чл. 51, ал. 1 - 3 от ЗКИР кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1. изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; 2. непълноти или грешки. 3. явна фактическа грешка. Измененията се извършват от службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община.

       Съгласно чл.11, т.1 от ЗВ публична държавна собственост са водите на реките и принадлежащите им земи. Тъй като в имота е налице съоръжение, със строително разрешение, собственост на Община Ямбол в КРНИ следва да се запише Община Ямбол като носител на вещно право-право на строеж, според ответната страна.

Разпоредбата на чл. 46, ал. 3 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), визира, че изменения в кадастралната карта на недвижимите имоти се извършват при наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи, съгласно чл. 53, ал. 2 от ЗКИР.

При съществуващата правна регламентация и при наличие на акт за държавна собственост би било законосъобразно и правилно от страна на СГКК - Ямбол да извърши вписване в кадастралния регистър  за визирания тук недвижим имот, с посочен собственик Държавата, за което е налице изрично разписано правило, обективирано в нормата на чл. 53, ал. 2 ЗКИР. „При наличие на документи, удостоверяващи дублиране на носителите на право на собственост, съответно на друго вещно право, за един и същ имот в кадастралния регистър на недвижимите имоти се записват данните за всички лица и документи.“ Нормата е императивна и администрацията не само трябва да запише данните за всички лица и документи, но е длъжна да го направи, т.е., действа в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка кое от няколкото лица, претендиращи да притежават право на собственост или друго ограничено вещно право върху един и същ поземлен имот, трябва да бъде вписано в кадастралния регистър по партида на даден недвижим имот.

Актът за държавна собственост не е индивидуален административен акт, а официален документ, с който държавата удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост (чл. 5 от ЗДС). Поради това, актът за държавна собственост не може да бъде обжалван пред съда. Той няма правопораждащо действие и вписаните в него обстоятелства имат сила до доказване на противното, така че съставянето му не може да засегне заявеното от друго лице право на собственост. Няма доказателства по делото МОСВ да е собственик на посоченият в жалбата имот.

С оглед на горните мотиви и от представената преписка по делото е видно, че оспорената процедура е извършена от компетентен орган, в кръга на правомощията му, но процедурата е опорочена. Постановеното изменение е в нарушение на процесуалните правила и на материалния закон, поради което същата  не е проведена законосъобразно.

ЯАС намира, че с оглед действащата правна регламентация не е обосновано записването в кадастралния регистър „Вписване на Държавата чрез МОСВ като собственик на имот, публична държавна собственост без документ за собственост...“. Имотите, представляващи водни обекти, не са собственост или с права на управление на МОСВ, освен ако не са разположени на територията на националните паркове, резерватите и поддържаните резервати - изключителна държавна собственост. По силата на чл. 11, т. 1 и т. 2 от ЗВ, публична държавна собственост са: реките и принадлежащите им земи; естествените езера, лагуни, лимани, блата и блатисти местности, когато са разположени в земи - държавна собственост.

Законът за водите (ЗВ) дава правомощия на министъра на околната среда и водите да осъществява държавната политика за управление на водите, респективно да управлява водите на национално ниво, на директора на басейновата дирекция - да провежда държавната политика за управление на водите на басейново ниво, което включва дейности по използване, опазване и възстановяване на водите, както и дейностите по предпазването от вредното им въздействие. В рамките на правомощията на министъра на околната среда и водите, както и на директора на басейновата дирекция, не са включени дейности по управление и стопанисване на имотите (земите) - публична държавна собственост по чл. 11, т. 1 и т. 2 от ЗВ.

Съгласно чл. 15, ал. 2 от Закона за държавната собственост (ЗДС), имоти - публична държавна собственост се предоставят за управление на ведомствата и общините с решение на Министерския съвет.

За разлика от управлението на водите, съгласно ЗВ, управлението на имотите (земите), заети от водни обекти (с изключение попадащите в национални паркове, резервати и поддържани резервати - изключителна държавна собственост) не е нормативно възложено на МОСВ и регионалните му структури, като такива права за управление не са предоставени и от Министерския съвет по реда на ЗДС.

С оглед на горепосоченото МОСВ не следва да бъде вписан като собственик на ПИ с идентификатор 87374.532.5 от КККР на гр. Ямбол.

В  случая е приложима разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от ЗДС, съгласно която „....имоти - държавна собственост, които не са предоставени за управление по установения ред, се управляват от областния управител по местонахождението им“.

Не на последно място следва да се посочи, че като правно основание е цитирана общо разпоредбата на чл. 51 ал. 3 от ЗКИР, като не е конкретизирана коя от трите хипотези се прилага. От друга страна, оспореното уведомление в обжалваната му част е немотивиран адм. акт, мотиви за което съдът изложи по-горе. В обжалваното писмо няма изложени мотиви за извършеното изменение на Кадастралния регистър по партида на недвижимия имот с идентификатор 87374.532.5 от КККР на гр. Ямбол, като изменението се състои в добавяне на МОСВ като собственик на имот-публична държавна собственост.

         По изложените съображения ЯАС приема, че оспореният административен акт в обжалваната му част е незаконосъобразен и следва да бъде отменен в т. 2, в частта, с която МОСВ е вписан като собственик на имот-публична държавна собственост - ПИ с идентификатор 87374.532.5 от КККР на гр.*, без документ за собственост .

         При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК и своевременно направеното искане от оспорващата страна, ответната страна   следва да бъде осъдена да заплати на оспорващата  страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 100/сто/ лева. СГКК, Ямбол е в структурата на юридическото лице АГКК/чл. 10 ал. 1 от ЗКИР/, на което следва да бъдат възложени разноските по делото на оспорващата страна.   

        Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, четвърти административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

        ОТМЕНЯ   по жалба на Министерство на околната среда и водите/МОСВ/ Уведомление изх. № 24-25284-16.10.2020г. на Началник СГКК, Ямбол /вх. № в МОСВ 12-00-1171 от 27.10.2020г./., издадено по повод служебно заявление рег. № 09-122872/09.10.2020г. по писмо с изх. № 2801-21598/02.10.2020г. от Община Ямбол, подадено на основание чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, в частта по т. 2, с което е извършено вписване на МОСВ като собственик на  имот-публична държавна собственост без документ за собственост-ПИ с идентификатор : 87374.532.5 от КККР на гр. *.

 

 

 

 

 

         ОСЪЖДА  Агенция по геодезия, картография и кадастър, София да   заплати на  Министерство на околната среда и водите направените разноски по делото в размер на 100/сто/ лева за  юрисконсултско възнаграждение.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.   

                                   

 

 

                                                                                           СЪДИЯ: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 /п/ не се чете