Определение по дело №305/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 568
Дата: 23 февруари 2022 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20227050700305
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

                                                ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№…………./………..2022 г.

 

Административен съд, Варна, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в закрито съдебно заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

          

Като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 305 по описа на съда за две хиляди двадесет и втора година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по подадена от Н.А.Н. искова молба срещу Върховен административен съд, с която се претендира обезщетение за вреди от правораздавателната дейност на съда по адм. дело № 12417/2021 г., представляващи претърпяна от ищеца загуба от 50 лв. като последица от осъждането му по делото да заплати на насрещната страна Комисия за защита на личните данни юрисконсултско възнаграждение в този размер.  

В исковата молба са развити съображения, според които неправилно по адм. дело № 12417/2021 г. на ВАС РБ Комисията за защита на личните данни е конституирана като насрещна страна, след като предмет на делото е било обжалването на постановеното от Административен съд - Варна определение по адм. дело № 2296/2021 г., с което на Н. е отказано възстановяване на срока за обжалване на издаден от КЗЛД административен акт. Според обстоятелствената част на исковата молба при недопустимо съдебно производство, каквото е прието от съда, че е това по адм. дело № 2296/2021 г. на Адм. съд - Варна, насрещна страна изобщо не е следвало да се конституира, поради което не е следвало да й се връчва и препис от частната жалба на Н. срещу определението по чл. 161 ал. 3 изр. първо АПК. Оттук ищецът извежда съждение, че и по образуваното пред ВАС РБ адм. дело № 12417/2021 г. не е следвало Комисията за защита на личните данни да участва като насрещна страна, поради което в разрез със закона касационният съд, оставяйки в сила обжалваното определение по чл. 161 ал. 3 изр. първо АПК по адм. дело № 2296/2021 г. на Адм. съд - Варна, е присъдил на КЗЛД юрисконсултско възнаграждение от 50 /петдесет/ лева за касационната инстанция. 

В изпълнение на дадените с разпореждане № 2160/17.02.2022 г. указания на съда за отстраняване на нередовностите в исковата молба ищецът е подал подписана с валиден електронен подпис уточняваща молба с. д. № 2693/17.02.2022 г., с която освен че е конкретизирал делото на ВАС РБ, от правораздавателната дейност на съда по което му е причинена твърдяната имуществена вреда от 50 лв., но и изрично е посочил, че не счита, че вредата е причинена от допуснато от решаващия съд нарушение на правото на Европейския съюз. Същевременно се е позовал на съдебен акт на Окръжен съд /без посочване на вида и номера на акта и номера на делото, по което е постановен/, според който при вреди, причинени от държавен съдебен изпълнител, отговорността е по чл. 49 вр. чл. 45 ЗЗД, а не по ЗОДОВ като чл. 7 ал. 2 ЗОДОВ не намира приложение.

С уточняващата молба е поискал в случай, че съдът прецени, че исковата молба все още има нередовности, да му се допусне правна помощ като му се дадат и конкретни указания за отстраняването им.

Съдът намира за недопустимо образуваното по исковата молба съдебно производство с внесените в нея уточнения.

Действително, съгласно цитираната в исковата молба разпоредба на чл. 128 ал. 1 т. 6 АПК на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и на Върховния административен съд. Допълнението „както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд“ е извършено с пар. 7 т. 2 ПЗР ЗИДЗОДОВ, обн. ДВ бр. 94/29.11.2019 г. Също със ЗИДЗОДОВ, обн. ДВ бр. 94/29.11.2019 г. – пар. 2 от него, е приета и новата разпоредба на чл. 2в ЗОДОВ, според ал. 1 т. 1 на която когато вредите са причинени от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, исковете се разглеждат от съдилищата по реда на АПК - за вреди по чл. 1, ал. 1, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и на Върховния административен съд.

Фактът на приемането на новия чл. 2в ЗОДОВ и на допълнението на чл. 128 ал. 1 т. 6 АПК все с един и същ закон -  ЗИДЗОДОВ, обн. ДВ бр. 94/29.11.2019 г., недвусмислено сочи, че кръгът на подведомствените на административните съдилища дела по искове за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и на Върховния административен съд е очертан именно с разпоредбата на чл. 2в ал. 1 т. 1 ЗОДОВ като е сведен единствено до вредите, причинени в тяхната правораздавателна дейност от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз. Такова нарушение в случая не се твърди от ищеца, а и съдът също не би могъл да го извлече от съдържанието на исковата молба.

Останалите хипотези на отговорността на държавата за вреди, причинени от дейността на съдилищата, са уредени изчерпателно в чл. 2 ал. 1 и 2, чл. 2б ал. 1 и чл. 2в ал. 1 т. 2 ЗОДОВ като всички те на основание съответно на чл. 2 ал. 3, чл. 2б ал. 2 и чл. 2в ал. 1 т. 2 ЗОДОВ са подведомствени на общите съдилища и се разглеждат по реда на ГПК. Същевременно нито една от тези хипотези не е относима към правораздавателната дейност конкретно на административните съдилища и на Върховния административен съд.  

Във всички образувани съдебни производства по искове за обезщетение за вреди по ЗОДОВ държавата съгласно чл. 7 участва чрез процесуален субституент – органът, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите.

Тъй като хипотезите на деликтната отговорност на държавата за вредите, причинени на гражданите и ЮЛ от правораздавателната дейност на съдилищата, са регламентирани изчерпателно в специалния ЗОДОВ, очертаващ нормативната рамка на тази специфична по характера си отговорност, то възможността за съдебното й дирене не може да бъде разширявана посредством общите разпоредби на ЗЗД. Действително, пар. 1 ЗР ЗОДОВ препраща за неуредените в този закон въпроси към гражданските и трудовите закони. Това обаче не означава, че лицето, претендиращо настъпването на вреди от правораздавателната дейност на съдилищата /в случая на ВАС/, може да търси обезщетение за тях извън изрично и изчерпателно уредените хипотези на специалния ЗОДОВ. Такъв иск е изначално процесуално недопустим, поради което производството по него подлежи на прекратяване.

Що се отнася до приложимостта на пар. 1 ЗР ЗОДОВ, извършената с него препратка към гражданските закони има отношение в частта на разпоредбите за деликт по общия ЗЗД към самото определяне на размера на дължимото обезщетение за неимуществени вреди /чл. 52 ЗЗД/, както и към дължимото установяване на пряка и непосредствена причинно-следствената връзка между увреждането и настъпилите вреди /чл. 51 ЗЗД/, но това е само в случай на допустимо предявен иск по ЗОДОВ.

Изложеното в съвкупността си обуславя извод за процесуална недопустимост на образуваното съдебно производство, поради което то следва да се прекрати.

Очевидната недопустимост на предявения от ищеца иск обуславя съгласно чл. 24 т. 2 предл. последно ЗПП неоснователността на искането му за допускане на правна помощ по чл. 21 т. 3 ЗПП във вида на процесуално представителство по делото, поради което то следва да се остави без уважение.

Воден от изложеното, съдът

 

                                 О П Р Е Д Е Л И

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ обективираното в подадената от Н.А.Н. уточняваща молба с. д. № 2693/17.02.2022 г. искане за допускане на правна помощ по чл. 21 т. 3 от Закона за правната помощ във вида на процесуално представителство по делото.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 305/2022 г. по описа на Административен съд – Варна, ХV състав.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС РБ в седемдневен срок от съобщаването му на ищеца.

СЪДИЯ: