Решение по дело №29/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 336
Дата: 28 юли 2022 г. (в сила от 16 август 2022 г.)
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700029
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №336

 

Гр. Стара Загора, 28.07.2022 г.

 

В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, осми състав, в публично съдебно заседание на тридесети юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

 

при секретар Зорница Делчева

като разгледа докладваното от съдия Яница Ченалова административно дело № 29 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 219, ал. 1 във връзка с чл. 215 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалба от А.Д. *** против Заповед № 2249/09.12.2021г. на Кмета на Община Казанлък, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т.1 от ЗУТ, е разпоредено да бъдат премахнати сгради и части от сгради в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КК и КР на гр. Казанлък с административен адрес: гр. ***, а именно: сгради, които не са елемент на действащия застроителен план: 1.южната и западната части от съществуваща едноетажна сграда, представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък; барбекю и навес, представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2; 2.част от тераса на кота +2,95, изградена в отклонение от одобрения инвестиционен проект и удължението на покрива над нея – част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по  КК и КР на гр. Казанлък; 3. надстроената част от приблизително 40 см над кота корниз +7,35.

В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Обжалваният административен акт е издаден от материално компетентен орган, в изискуемата от закона форма, но с формално изложени мотиви, поради което не може да бъде извършена преценка относно правилното приложение на материалния закон. Според жалбата, неправилно и незаконосъобразно административният орган е приел, че разпоредените за премахване сгради и части от сгради представляват незаконни строежи, като поддържа изпълнение на строежите при наличието на изискуемите се одобрени строителни книжа и при спазване на действащите по време на изграждането им строителни норми и правила. Обектите за премахване не са конкретно и в достатъчна степен индивидуализирани, с различно описание в мотивната и разпоредителната част на заповедта. Намерено е противоречие между фактическите основания и посоченото правно основание за премахване на описаните обекти. Направено е искане за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна. Претендират се разноските направени в настоящото производство.

Ответникът по жалбата - Кмет на Община Казанлък, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

На 23.11.2015 г. с нотариален акт № 78, том III, рег.№ 2148, дело №370/2015г. А.Д.С. е придобил чрез покупко-продажба недвижим имот, представляващ застроено дворно място, съставляващо имот пл. № 6539 и представляващо 385/787 идеални части от съсобствен урегулиран поземлен имот /УПИ/ ХХVI-6536, 6539 с площ от 787 кв.м. в кв. 253 по плана на град Казанлък, ***, ведно с построените в имот пл. № 6539 търговски обект /магазин за промишлени стоки/ със застроена площ от 65 кв.м. и едноетажна масивна жилищна сграда с площ от 70 кв.м., разположена на границата с имот пл. № 6540, представляваща търпим строеж съгласно §16 от ПР на ЗУТ, съгласно удостоверение изх. № 661/2015 г. на Община Казанлък, както и всички останали подобрения и трайни насаждения, находящи се в имот пл. № 6539.  /л.31 от делото/.

На 10.10.2017г.  главният архитект на Община Казанлък е издал  разрешение за строеж №214/10.10.2017 г. (л.29 от делото), с което на А.Д.С. е разрешено да извърши строителство на обект: V категория, както следва: "Пристройка (ЗП=32.90кв.м.) и надстройка на съществуваща сграда и пристройка  (ЗП=44.50 кв.м.) към съществуваща постройка на допълващо застрояване в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КККР на гр. Казанлък, представляващ част от УПИ ХХVI-6536, 6539 в кв. 253 по плана на град Казанлък, с административен адрес: гр. Казанлък, ***, включващ два подобекта: Подобект 1: Пристройка  и надстройка на съществуваща сграда със ЗП общо – 79.90кв.м. и РЗП – 164.16 кв.м.; Подобект 2: Пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване със ЗП общо – 79.50 кв.м. и РЗП – 79.50 кв.м., въз основа на скица с виза за проектиране, издадена от гл.архитект на Община Казанлък на 14.02.2017 г. и съгласно съгласуван и одобрен проект от гл.архитект на Община Казанлък от 06.10.2017 г. Разрешението за строеж е издадено на основание чл.148 от ЗУТ и е влязло в законна сила на 07.11.2017 г.

На 05.12.2017 г. е съставен протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строеж (л.25 от делото).

Със Заповед № 277/27.02.2019 г. на Кмета на Община Казанлък, на основание чл.129, ал.2 и чл.134, ал.2 т.6 във вр. чл.36 от ЗУТ и Решение № 6 по протокол № 24/06.12.2018 г. на Общински експертен съвет по устройство на територията /ОЕСУТ/, е одобрен работен устройствен план /РУП/ за част от квартал 253 по плана на град Казанлък за УПИ ХХVI-6536, 6539 с намалени разстояния на предвижданото застрояване към границата с УПИ ХХVI-6540, 6541 (л.22 от делото).

Със Заповед №28/21.05.2019г. на Главен архитект на Община Казанлък при условията на чл.154, ал.5 от ЗУТ и постъпило заявление от А.Д.С., скица с виза, издадена от Гл.архитект на Община Казанлък от 21.02.2018 г. и съгласуван и одобрен от Гл.архитект на Община Казанлък на 21.05.2018 г. технически инвестиционен проект: промяна по време на строителството на обект "Пристройка и надстройка на съществуваща сграда и пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване“, находящ се в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КККР на гр. Казанлък, представляващ част от УПИ ХХVI-6536, 6539 в кв. 253 по плана на град Казанлък, с административен адрес: гр. Казанлък, ***, по части Архитектура, СК и Ел,  са допуснати промени в Разрешение за строеж №214/10.10.2017г., както следва:

1.Промяна в ЗП и РЗП на обекта, като вместо: "Пристройка (ЗП=32.90кв.м.) и надстройка на съществуваща сграда и пристройка  (ЗП=44.50 кв.м.) към съществуваща постройка на допълващо застрояване в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КККР на гр. Казанлък, представляващ част от УПИ ХХVI-6536, 6539 в кв. 253 по плана на град Казанлък, с административен адрес: гр. Казанлък, ***, включващ два подобекта: Подобект 1: Пристройка  и надстройка на съществуваща сграда със ЗП общо – 79.90кв.м. и РЗП – 164.16 кв.м.; Подобект 2: Пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване със ЗП общо – 79.50 кв.м. и РЗП – 79.50 кв.м.; да се чете: "Пристройка (ЗП=50.10кв.м.) и надстройка на съществуваща сграда и пристройка  (ЗП=44.50 кв.м.) към съществуваща постройка на допълващо застрояване в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КККР на гр. Казанлък, представляващ част от УПИ ХХVI-6536, 6539 в кв. 253 по плана на град Казанлък, с административен адрес: гр. Казанлък, ***, включващ два подобекта: Подобект 1: Пристройка и надстройка на съществуваща сграда със ЗП общо – 97.10кв.м. и РЗП – 198.36 кв.м.; Подобект 2: Пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване със ЗП общо – 79.50 кв.м. и РЗП – 79.50 кв.м.

2.Промени по време на строителството: отпада вътрешното вито стълбище от кота +2,85 до кота +5,86; изпълнява се вътрешно еднораменно стълбище от кота +2,95 до кота +5,86; покривната конструкция на съществуващата едноетажна жилищна сграда, която се намира от юг на разглеждания обект се премахва и се изпълнява нова стоманобетонна плоча с дебелина 12 см, предвижда се изпълнение на нова дървена конструкция на кота +5,86. (л.21 от делото).

На 07.10.2021 г. работна група от служители на общинска администрация – Казанлък, осъществяващи контрол по строителството, е извършила проверка на строеж /обект/ - "Пристройка и надстройка на съществуваща сграда", находяща се в УПИ ХХVI 6536, 6539 в кв. 253 по плана на град Казанлък, представляващ поземлен имот с идентификатор  35167.502.6539 по КК и КР на гр. Казанлък с административен адрес: гр. Казанлък, *** в присъствието на собственика А.Д.С.. Резултатите от проверката са обективирани в съставен и подписан Констативен акт № 5 от 07.10.2021 г. (л.18-19 по делото), съдържащ и окомерна скица на строежа. Констативната част на акта е структурирана в четири части – относно собствеността на терена и строежа, относно издадените строителни книжа, относно наличието и законосъобразността на издадените строителни книжа и относно извършеното строителство.

 Строежът е собственост на А.Д.С., съгласно нотариален акт № 78, том III, рег. № 2148, дело № 370/2015 г., вписан при Служба по вписванията гр. Казанлък под № 9537/2015 г.

В констативния акт са описани следните издадени строителни книжа:

-Одобрен инвестиционен проект /Арх., СК, ЕЛ, ВиК, EE и геодезия/ от Главен архитект на община Казанлък на 06.10.2017 г., съгласно извършена оценка за съответствие със съществените изисквания към строежите от OECУT при община Казанлък с решение №1, протокол №17/28.09.2017 г. и одобрен ПУП-ПЗ, относно урегулирани поземлени имоти (УПИ) XXV-6540, 6541 и УПИ XXVI-6539, 6536, представляващи ПИ с идентификатори 35167.502.6539, 35167.502.6536, 35167.502.6540 по KKKP на гр. Казанлък, със Заповед № 0014/06.01.2017 г. на Кмет на община Казанлък. Предвижданията на плана за застрояване са за Жм (зона за застрояване със средна височина до 10 метра), свързано ниско-етажно застрояване, плътност на застрояване 60 % и коефициент на интензивност 1,2.

-Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г. /влязло в законна сила на 07.11.2017г./ за „Пристройка (ЗП=32,90 кв.м) и надстройка на съществуваща сграда и пристройка със (ЗП=44,50 кв. м) към съществуваща постройка на допълващо застрояване“, находящи се в УПИ XXVI-6536, 6539, кв.253 по плана на гр. Казанлък, представляващ поземлен имот c идентификатор 35167.502.6539 по KKKP на гр. Казанлък, с административен адрес: гр. Казанлък, ул."Гладстон" №56;

-Протокол обр. 2 за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво oт 05.12.2017 г. и Заверена заповедна книга на 05.12.2018 г., за която с получено Уведомление в община Казанлък с вх.№194-Н-4284-1/11.12.2017 г.;

-Констативен акт № 10/14.06.2018 г. с установени нарушения за съществени отклонения  по смисъла на чл.154, ал.2, ал.5 oт ЗУТ;

-Заповед № 1108/03.07.2018 г. на Кмет на община Казанлък за спиране на строителството, съгласно чл. 224а, aл. 1, във връзка с чл. 224, aл. 1, т.2 и чл.154, ал.2, т.5 от ЗУТ.

-Заповед №277/27.02.2019 г. на Кмет на община Казанлък за одобряване на Работен устройствен план за част от квартал 253 по плана на гр. Казанлък за УПИ XXVI-6536, 6539, с намалени разстояния на предвижданото застрояване към границата с УПИ XXV-6540, 6541.

-Заповед №28/21.05.2019 г. oт главен архитект на община Казанлък във връзка с промяна по време на строителството на строеж пета категория: „Пристройка и надстройка на съществуваща сграда и пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване“ към разрешение за строеж №214/10.10.2017 г. за УПИ XXVI-6536,6539, кв.253, по плана на гр. Казанлък, представляващ ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по KKKP на гр. Казанлък. За промяната е одобрен технически инвестиционен проект на 21.05.2019 г. oт Главен архитект на община Казанлък. Инвестиционният проект и заповедта за допълване по чл. 154, ал. 5 от ЗУT са в съответствие с одобрен със Заповед №277/27.02.2019 г. на Кмета на община Казанлък работен устройствен план за част от квартал 253 по плана на гр. Казанлък.

-Заповед №1739/22.10.2020 г. на Кмет на община Казанлък за разрешаване достъпа до строежа и продължаване на строителството на строеж: „Пристройка и надстройка на съществуваща сграда и пристройка към съществуваща постройка на допълващо застрояване“ към разрешение за строеж №214/10.10.2017 г. за УПИ XXVI-6536,6539, кв.253, по плана на гр. Казанлък.

Констатираните нарушения при извършеното строителство са следните: Строежът е изпълнен напълно и се ползва по предназначение. Строежът е изпълнен в отклонение с одобрените инвестиционни проекти на 21.05.2019 г. и в отклонение с предвидения ПУП-РУП, както следва: Плътност на застрояване за УПИ XXVI-6539, 6536, кв.253 - 76% при одобрена 60%;  Кинт 0.84 при одобрен 1.2. Фасада север на кота +2,95 е изпълнена издатина (козирка) с приблизителни размери 3,00/1,00м. Фасада юг: на кота 0,00: Не са премахнати сградите, които не са елемент на действащия застроителен план - южната и западната части от съществуващата сграда, които са с подменен покрив, барбекю, навес, невключени в одобрения проект. Намалено отстояние от източна странична регулационна граница. На кота +2,95 е изпълнена тераса и удължен покрив над нея. Изпълнен е надзид и покрив с кота било +5,11 и кота корниз около +3,90 на сграда, предвидена за премахване на западна странична регулационна граница. Кота +7,35 е задигната приблизително 40 см. В заключение е прието нарушение на чл.154, ал.2, т.1 от ЗУT, като съставеният констативен акт е основание за започване на административно производство по реда на чл. 225а от ЗУТ за премахването на сгради, които не са елемент на застрояването и нарушенията описани в констативната част относно изпълненото строителство.

Съставеният Констативен акт № 5 от 07.10.2021 г. е съобщен на жалбоподателя по пощата, който е депозирал възражение в законово установения срок по чл.225, ал.2 от ЗУТ (л.15 от делото) с изразено несъгласие поради налични документи за разрешаване ползването на част от посочените сгради и търпимост за други от тях.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 2249 от 09.12.2021 г., издадена от Кмета на Община Казанлък, на основание чл. 225а, ал.1 във връзка с чл. 225, ал.2, т.1 от ЗУТ е разпоредено да се премахнат сгради и части от сгради в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КК и КР на гр. Казанлък с административен адрес: гр. ***, а именно сгради, които не са елемент на действащия застроителен план: 1.южна и западна части от съществуваща едноетажна сграда, представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък; барбекю и навес, представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2; 2.част от тераса на кота +2,95, изградена в отклонение от одобрения инвестиционен проект и удължението на покрива над нея – част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък; 3. надстроена част от приблизително 40 см над кота корниз +7,35.

От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на установеното при осъществената проверка и съставения Констативен акт № 5/07.10.2021 г. В мотивите към заповедта са възпроизведени констатации от направените проверки на място, а именно че при извършеното строителство не са премахнати сградите, които не са елемент на действащия застроителен план - южната и западната части от съществуващата сграда, които са с подменен покрив. Изградени са барбекю и навес, които не са включени в одобрения проект. Описано е постъпилото възражение от А.Д.С. срещу съставения Констативен акт № 5/07.10.2021 г. и приложените към него Удостоверение за търпимост № 661/18.11.2015г. за „Едноетажна масивна жилищна сграда, разположена на границата с имот 6540" и Декларации от П.Й,Г,от 10.02.2016г. и от 28.06.2018 г. Обсъдено е изготвено становище oт главен експерт „УППК“ в Община Казанлък, относно показателите на застрояване в УПИ XXVI-6536, 6539 в кв.253 по плана на гр. Казанлък по повод преписка за незаконно строителство. Установено е, че с извършеното до момента строителство показателите за застрояване за УПИ XXVI-6536,6539 в кв. 253 по плана на гр. Казанлък са в рамките на нормативно определените и не са надвишени. Уважено е възражението относно съществуваща козирка по северната фасада на кота +2.80 - по предишен проект (+2.95), предвид представен одобрен проект за „Магазин за промишлени стоки“ в УПИ XXVI-6539, 6536, кв.253, гр. Казанлък. Въпреки представените с възражението документи и изготвеното становище относно показателите за застрояване, административният орган е приел, че не е спазено условието посочено в т.12 oт Разрешение за строеж № 214/10.10.2017г., a именно да се премахнат заварените строежи, невключени в режима на застрояване, най-късно до завършване на строежа: Кота + 0,00 - южната и западната части от съществуващата едноетажна сграда /МЖ/, които са с подменен покрив и са извън обхвата на одобрения инвестиционен проект, представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по KK и KP на гр. Казанлък; барбекю и навес представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2; Кота +2.95 - удължена тераса в посока изток /част oт съществуващата едноетажна сграда /МЖ/ с идентификатор 35167.502.6539.1 по KKKP на гр. Казанлък и покрив над нея; Кота корниз +7.35 (по одобрения инвестиционен проект за надстройка) е задигната приблизително 40 см.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорената Заповед № 2249 от 09.12.2021 г., в т.ч. разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г., заповед № 28/21.05.2019 г. за допускане на промени в разрешението за строеж по време на строителството, протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа, работен устройствен план по действащ ПУП-ПЗ на част от кв.253 относно УПИ XXVI-6539,6536, одобрен със Заповед № 14/06.01.2017 г. Като доказателства са приети и представените към възражения и заявления на жалбоподателя до ответника строителни книжа за разрешеното и изпълнено строителство (разрешение за ползване № 260/25.08.1995 г., одобрен инвестиционен проект и др.), както и нотариален акт №4, том VII, дело №1997/1994г., скица №358/04.11.1994г.; уведомление изх.№24-34781/15.12.2021г. от АГКК и др.

Допуснато е събиране на гласни доказателствени средства чрез разпит в качеството на свидетел на лицето Д.А.С. (баща на жалбоподателя А.Д.С.). Свидетелят заявява, че познава процесния имот от 1986 г. във вида, в който е и към настоящия момент и знае, че съществува в този вид от преди 50 години. Реконструкции на старите сгради не са правени през годините. Разрешението за строеж касае надстрояване над магазинната част, а пристрояването се състои от 18 броя стълбища от източната страна. На кота 2.95 първоначално е била предвидена вита стълба „Барселона“, но впоследствие въз основа на изготвен проект и заповед за изменение разрешението за строеж, е изградено външно стълбище с 18 стъпала до подпокривната част. От западната страна старата сграда е вградена в новата. Надстроената част над магазина е на калкан. След предявяване на окомерната скица на разположението на строежа в имота, находяща се на л. 19 от делото към констативен акт №5/07.10.2021г., свидетелят уточнява, че стаите на старата сграда са в оцветената в зелено част от източна страна, където от запад също има две стаи, свързани с новопостроената част, която се намира по средата и е защрихована в черно. В оцветената в зелено част на скицата, както и по барбекюто не са правени никакви реконструкции, освен че са сменени покривите. Съществуващите стари стаи са вградени в новоизградената конструкция. Невъзможно е премахване на старата част без нарушение на новопостроената.

За изясняване на фактите по делото е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза, чието заключение е прието от страните без възражение. Вещото лице, след проверка на място е установило, че терасата на кота 2.95м e c размери 3,40 м на 1,00 м, т.е. площта й е 3,40 м2. Въз основа на контактната зона между стените на старата сграда /с идентификатор 35167.502.6539.1/ и новата покривна конструкция вещото лице установява зидария от плътни единични тухли както и стара мазилка, които изглеждат на повече от 20 години, стари материали се виждат и на други места в същата сграда. Описаните покривни конструкции изглеждат нови, като подмяната им е предвидена в одобрения инвестиционен проект.

Относно изчисляване на показателя плътност на застрояване, вещото лице съотнася сбора от застроените площи на всички сгради – 353 м2 спрямо площта на УПИ XXVI-6536, 6539 (сбора от площите на двата ПИ) - 787 м2 и изчислява плътност на застрояване 45 %. В Констативен акт № 5/07.10.2021 г. не е описан точният начин на изчисляване на показателя плътност на застрояване - 76 % и въпреки положените усилия и различни съотношения, вещото лице не може да установи как е получена тази стойност. Предполага, че е възможно в общия сбор на застроените площи да е включена площта на сграда, означена с черни линии на РУП северно от сграда с идентификатор 35167.502.6539.3, каквато обаче не съществува на място в имота. Терасата на кота 2.95м с площ от 3,40 м2 по принцип не би трябвало да е включена в изчисляването на показателя плътност на застрояване, защото той е отношението на сбора от застроените площи /а не разгънатите/ на основното и допълващото застрояване спрямо площта на урегулирания поземлен имот, изразено в процент. Акцентира върху описаното в мотивите на Заповед № 2249/09.12.2021 г. на Кмета на Община Казанлък становище от главен експерт „УППК“ в Община Казанлък, според което с извършеното до момента строителство в показателите на застрояване за УПИ XXVI-6536, 6539, кв.253 по плана на гр. Казанлък са в рамките на нормативно определените и не са надвишени.

Съгласно РУП и Разрешение за строеж върху сградата, защрихована в черно на окомерната скица към констативния акт, е разрешена пристройка с открито стълбище на кота ±0,00, както и изместване на източната стена на съществуващата сграда на запад с цел разширяване на прохода. На кота +2,95 е предвидена надстройка - жилищен обект още с Разрешението за строеж от 2017 г., като с промяната от 2019 г. се разширява на юг стълбището, водещо до подпокривното пространство и се обособява дрешник. На кота +5,86 още с Разрешението за строеж от 2017 г. е предвиден санитарен възел и таванско помещение, като последното се разделя на 3 бр. тавански помещения с промяната от 2019 г. Според Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г. само пристройката на сградата, защрихована в черно на окомерната скица към констативния акт, е със ЗП = 32,90 м2, а пристройката и надстройката на съществуващата сграда е с обща ЗП = 79,90 м2 и РЗП = 164,16 м2. Със Заповед № 28/21.05.2019 г. са допуснати промени по време на строителството, според които само пристройката на сградата, защрихована в черно на окомерната скица към констативния акт, е със ЗП = 50,10 м2, а пристройката и надстройката на съществуващата сграда е с обща ЗП = 97,10 м2 и РЗП = 198,36 м2. Върху сградата, защрихована в зелено на окомерната скица към констативния акт, е разрешено премахване на съществуващата покривна конструкция и изпълняване на нова стоманобетонна плоча с дебелина 12 см и нова покривна конструкция.

Във връзка с въпрос относно описаните за премахване съществуващи сгради и дали същите са отразени в регулационния план или в застроителния план, ако има такъв, действащ към 1965 г., експертизата установява следното: Към 1965 г. не е имало действащ застроителен план за сегашния ПИ с идентификатор 35167.502.6539, част от настоящия УПИ XXVI-6536, 6539, кв.253, гр. Казанлък. В процесната Заповед № 2249/09.12.2021 г. на Кмета на Община Казанлък са описани за премахване съществуващите сгради с идентификатори 35167.502.6539.1 и 35167.502.6539.2. В Община Казанлък са предоставени за справка регулационен план от 1957 г., както и регулационен план, одобрен със заповед № 830/03.05.1968 г., включващи имотите от кв. 253. След сравнение с графичния материал от актуалните скици вещото лице установява, че сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 фигурира още в регулационния план от 1957 г., с планоснимачен номер на имота 469. Същата сграда е отразена и в регулационния план, одобрен със заповед № 830/03.05.1968 г., а в него се появява за първи път и сградата с идентификатор 35167.502.6539.2. Вещото лице дава заключение, че сградите с идентификатор 35167.502.6539.1 и 35167.502.6539.2 са съответствали на правилата и нормите на строителство към момента на изграждането им около 1965 г. или по-вероятно в периода 1957 - 1968 г. С процесната заповед № 2249/09.12.2021 г. на Кмета на Община Казанлък е разпоредено премахването на сгради и части от строежа, описани в три точки. Точка 1 включва „южната и западната части от съществуващата едноетажна сграда (МЖ), представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък“. Тези части от съществуваща сграда категорично не могат да се премахнат, без това да наруши целостта и конструкцията на сградата в северната част на имота. Видно от РУП и инвестиционния проект, въз основа на който е издадено Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г. и последвалата му промяна през 2019 г., върху сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 е разрешена надстройка, чиято конструкция предава натоварванията върху носещите стени на съществуващата сграда. Премахването на част от нея със сигурност ще наруши конструкцията на законната надстройка. Останалата част от т. 1. е „барбекю и навес, представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2“. Неговата покривна конструкция видимо е свързана със сграда с идентификатор 35167.502.6539.1. Според заключението, частите от строежа, описани за премахване в т. 2 и 3 от процесната заповед би следвало да са по-лесни за премахване, но те също са свързани със старата конструкция на сграда с идентификатор 35167.502.6539.1, която е свързана с разрешената надстройка.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата против процесната заповед е допустима, като подадена в законоустановения 14-дневен срок от датата на съобщаването й от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорената заповед, с която е разпоредено премахването като незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ на посочените строежи пета категория, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган - Кмета на Община Казанлък, съобразно законово регламентираните му правомощия по чл. 225а, ал. 1 във връзка с чл. 225, ал. 2 от ЗУТ.

Оспореният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и формално съдържа изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 от АПК, в т. ч. фактически и правни основания за неговото издаване. Посочени са преценените от издателя на акта като релевантни факти и обстоятелства за обосноваване наличието на материалноправните предпоставки за разпореденото премахване като незаконни строежи по см. на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ на описаните в т. I от заповедта сгради и части от сгради, които следва да се премахнат. В заповедта обаче е налице противоречие между фактическото описание на основанието за премахване на незаконните строежи и правната квалификация, посочена в административния акт.  

Съгласно посочената като правно основание за издаването на обжалваната заповед разпоредба на чл.225а, ал.1 от ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ. Следователно упражняването на административното правомощие по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, изисква кумулативното наличие на две предпоставки, а именно: 1. Извършен строеж и 2. Строежът или част от него да представлява незаконен такъв по смисъла на някоя от хипотезите, регламентирани в чл. 225, ал. 2 от ЗУТ. По смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ строеж или част от него е незаконен, когато се извършва: 1. в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план; 2. без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж; 3. при съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект; 4. със строителни продукти, несъответстващи на изискванията, или в нарушение на правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи, ако това се отразява на конструктивната сигурност и безопасното ползване на строежа и е невъзможно привеждането на строежа в съответствие с изискванията на този закон; 5. при наличие на влязъл в сила отказ за издаване на акт по чл. 142, ал. 5, т. 8 от ЗУТ и 6. в нарушение на изискванията за строителство в територии с особена териториално-устройствена защита или с режим на превантивна устройствена защита по чл. 10, ал. 2 и 3 от ЗУТ.

Видно от съдържанието на оспорения административен акт, този строеж /част от строеж/ е квалифициран като незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, като извършен "в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план". Същевременно в мотивите на обжалваната заповед е прието: че при извършеното строителство не са премахнати сградите, които не са елемент на действащия застроителен план - южната и западната части от съществуващата сграда, които са с подменен покрив, и не са част от одобрения инвестиционен проект, представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КККР на гр. Казанлък; изградени са барбекю и навес, които не са включени в одобрения проект, представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2; Кота +2.95 - удължена тераса в посока изток /част oт съществуващата едноетажна сграда /МЖ/ с идентификатор 35167.502.6539.1 по KKKP на гр. Казанлък и покрив над нея; Кота корниз +7.35 (по одобрения инвестиционен проект за надстройка) е задигната приблизително 40 см. Налице е позоваване на неспазено условие в т.12 от Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г., а именно да се премахнат заварените строежи, невключени в режима на застрояване най-късно до завършване на строежа. Словното описание в мотивите на заповедта касае евентуално изпълнение на строежи при несъответствие с одобрения проект – т.е. в отклонение от него, а посоченото правно основание в оспорения административен акт е изграждане на строежите или части от тях „в несъответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план“. За последната хипотеза административният орган не е изложил мотиви. Дори да се приеме, че строежите са били изградени в отклонение от одобрения инвестиционен проект – основанието по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 3 от ЗУТ изисква това отклонение да е съществено по чл. 154, ал. 2, т. 1, 2, 3 и 4 от ЗУТ. В случая нито е обоснована, още по-малко доказана която и да е било от хипотезите на чл. 154, ал. 2, т. 1, т. 2, т. 3 и т. 4 от ЗУТ /съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект, нарушаващи предвижданията на действащия подробен устройствен план; нарушаващи изискванията за строителство в територии с особена териториално-устройствена защита или в територии с режим на превантивна устройствена защита; несъвместими с предназначението на територията или нарушаващи строителните правила и нормативи, техническите, технологичните, санитарно-хигиенните, екологичните и противопожарните изисквания/. Неизпълнението на условието по т.12 от разрешението за строеж да бъдат премахнати заварените строежи, невключени в режима на застрояване не обосновава приложението на чл.225а ал.1 вр. чл.225, ал.2 т.1 от ЗУТ, а е основание по смисъла на чл.178, ал.3, т.3 от ЗУТ строежът да не бъде въведен в експлоатация с последиците по чл.178, ал.6 от ЗУТ при наличие предпоставките на чл.178, ал.1 и ал.4 от ЗУТ.

В оспорената заповед без конкретно обсъждане не е възприето възражението на жалбоподателя дали разпоредените за премахване строежи отговарят на условията за търпимост по § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ. Доколкото търпимите строежи не подлежат на премахване и забрана за ползване, "търпимостта" на строежа се явява правоизключващо обстоятелство за упражняване на административното правомощие по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за издаване на заповед за премахване на незаконния строеж. Съгласно § 16, ал. 1 ПР на ЗУТ строежи, изградени до 07.04.1987 г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им или съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване и забрана за ползване. За да се приеме, че незаконен строеж е търпим по смисъла на посочената разпоредба, следва да са налице следните кумулативно дадени предпоставки – да е изграден до 07.04.1987 г., както и да е бил допустим по действащия подробен устройствен план и по правилата и нормативите, действали по време на извършването му или съгласно този закон. При липсата на която и да е предпоставка, строежът е нетърпим и разпоредбата за забрана за премахването му е неприложима. В настоящия случай от заключението на назначената съдебно-техническа експертиза се установява обхвата на разрешеното строителство /пристрояване и надстрояване на съществуваща сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 и пристрояване на постройка на допълващото застрояване/ с Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г. и заповед № 28/21.05.2019 г. на Гл.архитект на Община Казанлък, както и че описаните за премахване част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 и сграда с идентификатор 35167.502.6539.2 съществуват, както следва: сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 фигурира още в регулационния план от 1957 г., с планоснимачен номер на имота 469, отразена е и в регулационния план, одобрен със заповед № 830/03.05.1968 г., а в регулационния план от 1968 г. се появява за първи път и сградата с идентификатор 35167.502.6539.2. Вещото лице е достигнало до извод, че сградите с идентификатор 35167.502.6539.1 и 35167.502.6539.2 са съответствали на правилата и нормите на строителство към момента на изграждането им в периода 1957 - 1968 г. При тези конкретни данни заповедта в частта й, касаеща описаните за премахване част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 и сграда с идентификатор 35167.502.6539.2, е незаконосъобразна. Касае се до търпими строежи по смисъла на § 16, ал.1 от ПР на ЗУТ, които са изградени до 7 април 1987 г., били са допустими по действащите подробни градоустройствени планове и по правилата и нормативите, действали по време на извършването им и които не подлежат на премахване. Тук следва да се обсъди издаденото разрешение за строеж, с което е разрешено пристрояване и надстрояване в имот, в който съществува търпим строеж, без приложение на разпоредбата на чл.148, ал.7 от ЗУТ, по аргумент от която разрешение за нов строеж в недвижим имот, в който съществува незаконен строеж, не се издава, докато незаконният строеж не бъде премахнат или узаконен. За да разреши пристрояване и надстрояване, органът, издал разрешението за строеж, очевидно е приел приложение на разпоредбата на §53 ал.1 от ПР на ЗИД на ЗУТ (ДВ, бр. 101 от 2015 г.), съгласно която търпими строежи по § 16, ал. 1 от ПР на ЗУТ могат да се пристрояват и надстрояват и в тях могат да се извършват основни ремонти, реконструкции и преустройства, включително с промяна на предназначението, както и всички допустими строителни и монтажни работи в съответствие с предвижданията на действащия подробен устройствен план. Съгласно §53 ал.2 от ПР на ЗИД на ЗУТ търпимите строежи, които нямат постоянен устройствен статут по действащ подробен устройствен план, могат при спазване на изискванията на този закон да се преустройват вътрешно, да се променя предназначението им и да се ремонтират, без да се изменя външното им очертание в хоризонтално и вертикално отношение и без да се правят нови или да се укрепват носещите конструкции. В конкретния случай разрешението за строеж е издадено и е влязло в сила при конкретно разрешеното с него пристрояване и надстрояване на търпим строеж. В тази връзка следва да се обсъди и заключението на вещото лице, че южната и западната части от съществуващата едноетажна сграда (МЖ), представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък, категорично не могат да се премахнат без това да наруши целостта и конструкцията на сградата в северната част на имота. Видно от РУП и инвестиционния проект, въз основа на който е издадено Разрешение за строеж № 214/10.10.2017 г. и последвалата му промяна през 2019 г., върху сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 е разрешена надстройка, чиято конструкция предава натоварванията върху носещите стени на съществуващата сграда. Премахването на част от нея със сигурност ще наруши конструкцията на законната надстройка. От заключението на вещото лице следва извод, че разпореденото премахване на посочените по-горе части от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КККР на град Казанлък би компрометирало конструкцията на сградата, респ. би се рефлектирало върху безопасното ползване на законната надстройка. При горните обстоятелства оспорената заповед се явява издадена освен при нарушение на процесуалните правила, при противоречие с материалния закон и при несъответствие с целта на закона за безопасно ползване на строежите.

Не на последно място в заповедта не е налице ясна индивидуализация на описаните за премахване сгради и части от сгради. Липсва посочване на точни параметри на незаконните строежи-дължина, широчина на незаконната част от строежите, конкретика относно частите на сгради и точното им разположение спрямо законната постройка. Отсъствието на посочените факти, относими към индивидуализацията на разпоредените за премахване строежи и доколкото последните са свързани със законни постройки, установяват неопределеност водеща до неясен предмет на заповедта, с която е разпоредено премахване на незаконния строеж. При издаването на заповедта по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ административния орган, следва да установи и конкретизира вида, местонахождението и всички останали признаци, позволяващи неговата индивидуализация. Това е задължение, произтичащо от административно производствените правила, а така също установяването на тези факти е от значение за последващото изпълнение на заповедта при евентуално влизане в сила. Липсата на конкретизация сочи на съществено нарушение на издадения административен акт, с оглед разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 и т. 5 АПК. Това води до невъзможност за определяне на предмета на незаконното строителство, както и на относимите за него правно релевантни факти и норми. /В т. см. Решение № 9410/14.07.2020 г. по адм.д. № 1564/2020 г. на ВАС, второ отделение; решение № 13996/12.11.2020 г. по адм. дело № 2730/2020 г. на ВАС, второ отделение и др./ В този смисъл оспорената заповед се явява постановена и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, което представлява самостоятелно отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК. Доколкото допуснатите нарушения на административно-производствените правила са се отразили върху съдържанието на волеизявлението на органа, обективирано в обжалваната заповед, същите следва да бъдат квалифицирани като съществени такива, представляващи основание за отмяна на оспорения акт, като незаконосъобразен.

С оглед на гореизложеното, жалбата е основателна, а оспорената заповед № 2249/09.12.2021 г. на Кмета на Община Казанлък следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, искането на жалбоподателя за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Община Казанлък бъде осъдена да заплати на А.Д.С. сумата от 610 лв., от които 10 лв. внесена държавна такса и 600 лв. за съдебно-техническа експертиза.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.Д.С. ***, Заповед № 2249 от 09.12.2021 г., издадена от Кмета на Община Казанлък, с която на основание чл. 225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 1 от ЗУТ е разпоредено да бъдат премахнати сгради и части от сгради в ПИ с идентификатор 35167.502.6539 по КК и КР на гр. Казанлък с административен адрес: гр. ***, а именно: южната и западната части от съществуваща едноетажна сграда /МЖ/, представляващи част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по КК и КР на гр. Казанлък; барбекю и навес, представляващи сграда с идентификатор 35167.502.6539.2; частта от тераса на кота +2,95, изградена в отклонение от одобрения инвестиционен проект и удължението на покрива над нея – част от сграда с идентификатор 35167.502.6539.1 по  КК и КР на гр. Казанлък; надстроената част от приблизително 40 см над кота корниз +7,35, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Община Казанлък да заплати на А.Д.С., ЕГН **********, сумата от 610.00 лв. /шестстотин и десет лева/, представляваща направени от жалбоподателя разноски по адм. д. № 29/2022 г. по описа на Административен съд Стара Загора.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: