Решение по дело №275/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 227
Дата: 1 декември 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700275
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 30 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

    227     

гр. Кюстендил, 01.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на първи ноември две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

ЧЛЕНОВЕ: АСЯ СТОИМЕНОВА

ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

с участието на секретар: Антоанета Масларска и в присъствието на прокурора: Михаил Крушовски, като разгледа докладваното от съдия Табакова касационно административно дело № 275/2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. във връзка с § 19, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на АПК вр. с § 4к, ал. 6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ПЗР на ЗСП33).

Образувано е по касационна жалба на З.С.К. ***, чрез адв. С.М., против решение № 682 от 12.07.2023 г., постановено по гр. д. № 39 по описа за 2023 г. на Районен съд- гр. Кюстендил, с което е отхвърлена жалбата й против заповед № ОА-ДС-19-15/29.11.2022 г., издадена от областния управител на област с административен център - гр. Кюстендил, с която на основание чл. 32, ал. 1 от ЗА, във вр. с  § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ е одобрен план на новообразуваните имоти по § 4 от ПЗР от ЗСПЗЗ и регистъра към него за имоти в масив 72, местност "Дренов дол", в землището на гр. Кюстендил, в частта, с която е одобрен регистъра към плана относно поземлен имот с идентификатор 41112.72.21.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на постановеното решение на всички касационни отменителни основания по чл. 209, т. 3 АПК. Иска се от съда отмяна на оспореното решение, като преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне в оспорената част.

Ответната страна - областният управител на област Кюстендил, чрез процесуалния си представител ст. юрк. С.Р., изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответните страни – В.С.С., Ц.И.С., Т.К.С., С.К.С. и Министерство на земеделието и храните не изразяват становище по касационната жалба.

Заключението на представителя на Окръжна прокуратура – Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК от надлежна страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

За да постанови оспореното решение, Районен съд - Кюстендил е приел от представените писмени доказателства и заключението на вещото лице, че в процесния имот с идентификатор 41112.72.21, находящ се в местността „Дренов дол“, землището на гр. Кюстендил, който е част от ПНИ, е бил записан в регистъра, като собственост на МЗХГ - ХМС, като в имота са налице масивни тухлени сгради, със завършен покрив, към който е осъществено и допълнително строителство. От представеното заверено копие на решение на Районен съд – Кюстендил, постановено по гр. д. № 153 по описа на съда за 1996 г., е видно, че с влязлото в сила решение е възстановена собствеността на С.Й.Свърху нива с площ 6,000 дка в местност „Дренов дол“ в землището на гр. Кюстендил, като е отхвърлена жалбата му в частта й относно отказа на ПК Кюстендил да възстанови 1,000 дка поради осъществено застрояване, при условията на чл. 10б от ЗСПЗЗ, която част представлява означена част от имот № 6 на скица, неразделна част от решението. При така възприетата фактическа обстановка съдът е направил извод, че административният орган е отразил правилно в регистъра към плана собствеността върху имота съобразно данните.

Решението е валидно, допустимо и правилно.

При постановяване на решението съдът е преценил всички представени по делото доказателства и становищата на страните, като направените от него изводи са съобразени с установената фактическа обстановка и не противоречат на материалния закон. Законосъобразен е извода, че с оглед събраните по делото доказателства заповедта на областния управител в обжалваната част е законосъобразна.

Жалбоподателката е обжалвала пред административния съд заповедта на областния управител, с която е одобрен плана на новообразуваните имоти относно процесния имот като незаконосъобразна по съображения, че неправилно същата не е записана в плана на нейно име, а като собственост на МЗХГ – ХМС .

Според § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ, планът на новообразуваните имоти се одобрява от областния управител. Жалби срещу одобрения план на новообразуваните имоти могат да се подават пред административния съд в 14-дневен срок от обнародването на заповедта в ДВ.

Разпоредбата на чл. 28, ал. 4 от ППЗСПЗЗ определя, че с плана на новообразуваните имоти по § 4к, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ се установяват границите на имотите, правото на собственост върху които се придобива, съответно възстановява по реда на § 4к, ал. 7 и при условията на § 4а, 4б и 4з от ПЗР на ЗСПЗЗ. Планът на новообразуваните имоти се изработва в мащаба и въз основа на помощния план по ал. 1 и съдържа границите и номерата на новообразуваните имоти, сградите, съществуващите и новопроектираните улици и пътища, съществуващите обекти на техническата инфраструктура и релефа на терена. Данните за собствеността на новообразуваните имоти се записват в регистър на имотите, който е неразделна част от плана. От анализа на цитираната разпоредба следва, че планът на новообразуваните имоти, освен че се изработва с оглед правилното устройство на територията и съдържа техническите данни за новообразуваните имоти, съдържа и регистър за собствеността на същите, като неразделна част от него.

На обжалване съгласно § 4к, ал. 6 подлежи планът на новообразуваните имоти във всичките му части, включително в частта на регистъра относно правилното отразяване на данните за собствеността на имотите. В производството в частта на регистъра обаче съдът проверява само верността на отразените в него данни съобразно представените доказателства за установена вече собственост, а не признава правото на собственост, нито разрешава спорове за собственост.

От анализа на доказателствата по делото се установява, че съгласно постановеното решение от 30.11.1997 г. на Районен съд – Кюстендил по гр. д.№ 153/1996 г. върху имот с идентификатор 41112.72.21 са осъществени мероприятия, които не позволяват възстановяване на собствеността, съгласно чл. 10б от ЗСПЗЗ. Установено е по делото, вкл. от заключението на вещото лице, че в процесния имот са налице масивни тухлени сгради, със завършен покрив, които както правилно е приел и районният съд, макар да са в лошо състояние, същите са налични и попадат в легалното понятие на извършени строителни дейности, непозволяващи възстановяване на собствеността.

Отделно, в изпълнение на влязлото в сила решение № 260000/04.01.2021 г., постановено по адм. д. № 2260/2019 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, което е и обсъдено от първоинстанционния съд, комисията назначена със заповед на областния управител на област Кюстендил, видно от представеното заверено копие на Протокол № РД-18-293 от 16.11.2021 г. за приемане на план на новообразуваните имоти по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ за имоти в местност „Дренов дол“, е дала препоръки да се коригира южната граница на поземлен имот с идентификатор 41112.72.21, така че площта му да бъде 1000 кв.м. В имота е следвало да се въведе като собственик МЗХГ – ХМС с вид собственост – „държавна публична“, като на поземлен имот с идентификатор 41112.72.21 следвало да се коригират границите му, като към него да се приобщи площта, която се отнема от поземлен имот с идентификатор 41112.72.21, като новообразуваният имот да се запише на наследниците на С.С. Също така, от административния орган е изискано от кмета на община Кюстендил информация има ли издадена от него заповед на основание § 62, ал. 3 от ПЗР на ППЗСПЗЗ ползвателите за придобият собствеността върху имотите, като въз основа на получените данни е установена липсата на издадени заповеди от кмета на община Кюстендил на посоченото правно основание. В този смисъл, касационните доводи за несъобразяване от страна на административния орган е дадените от съда указания са неоснователни.

По отношение на наведените в касационната жалба оплаквания относно представеното удостоверение с изх. № 27/13.03.2000 г. за липса на претенции от страна на „Напоителни системи“, клон Перник, към земята върху която е изградена помпената станция, съдът намира за необходимо да отбележи, че в съдебно административното производство не могат да се разрешават спорове за материални права и да се признават права на собственост.

Съгласно § 4к, ал. 8, т. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ, влезлия в сила план на новообразуваните имоти може да се измени, когато помощния план, въз основа на който е изработен, съдържа съществени непълноти или грешки, а при спор за материално право заинтересуваните лица осъществяват правата си по съдебен ред.

Решението като правилно при липса на касационните основания, следва да се остави в сила.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК в полза на ответника следва да бъде присъдени разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лв.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 1 във вр. § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ, Административен съд - Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 682 от 12.07.2023 г., постановено по гр. д. № 39 по описа за 2023 г. на Районен съд- гр. Кюстендил.

ОСЪЖДА З.С.К. *** да заплати на Област с административен център – Кюстендил сумата от 100 (сто) лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                              ЧЛЕНОВЕ: