Решение по дело №3244/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1202
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20195330203244
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2019 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 № 1202

 

гр. Пловдив, 20.6.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 18.6.2019г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 3244/2019г. по описа на ПРС, I наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на КАРГО МАКС ООД против Наказателно постановление № 36-0000032, издадено от  Главен инспектор при Областен отдел-Пловдив на  ИААА, с което на  КАРГО МАКС ООД е наложена  имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, ал.1 ЗавтПр.

С  жалбата се навеждат конкретни съображения за незаконосъобразност на НП. Сочи се, че при съставяне на АУАН е нарушен чл. 42 ЗАНН, доколкото липсва пълно и цялостно описание на обстоятелствата, при които е извършено нарушението, както и дата на извършване на нарушението. Твърди се се, че не е установена компетентността на актосъставителя и на АНО. В условията на евентуалност се моли за приложение на чл. 28 ЗАНН

Въззиваемата страна  взема становище за неоснователност на жалбата.

              Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата  отмяна  по следните съображения:

   В НП е приета за установена следната фактическа обстановка: на 13.11.2018 г. около 00:01 часа в гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев“ № 82 - Областен отдел "Автомобилна администрация"-гр. Пловдив, жалбоподателят  като превозвач, притежаващ лиценз на Общността № 14499 за международен автомобилен превоз на товари срещу заплащане, валиден до 19.01.2026 г.е  извършил следното нарушение :Не е подал заявление за настъпили промени в обстоятелствата, относно вписания адрес на управление в законоустановения 30 /тридесет/ дневен срок, видно от справка в търговския регистър и заявление за настъпили промени в обстоятелствата. Промяната в адреса в търговския регистър е от дата 12.10.2018 г заявлението е от дата 28.11.2018 г.

Горната фактическа обстановка съдът прие, че изцяло съответства на действителността и се установява по несъмнен начин въз основа на показанията на актосъставителя, който в съдебно заседание категорично потвърди констатациите в АУАН и приложените по административната преписка писмени доказателства: разпечатка от справка в търговски регистър и Заявление за настъпили промени в обстоятелствата. Следва да се отбележи и че жалбоподателят не е ангажирал доказателства за разколебаване на доказателствената стойност на вече събраните по делото доказателства.

Въз основа на изложената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

От приложената по делото Заповед № РД-08-249/15.05.2015г. се установява компетентността на административно наказващия орган.   Компетентността на актосъставителя произтича директно от законовите разпоредби на чл. 91 и 92 ЗАвтП, поради, което и следва да се приеме, че възражението срещу компетентността на актосъставителя и АНО е неоснователно.

При съставянето на АУАН и издаването на НП не са нарушени сроковете по чл. 34 ЗАНН. АУАН е издаден на 3.11.2019г., а НП - на 1.2.2019г., тоест преди изтичане на давностните срокове, предвидени в чл. 34 ЗАНН.

При съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло кореспондира на тази посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са изброени обективните признаци на допуснатото нарушение и нарушените правни норми.

Противно на възражението в жалбата в АУАН и НП-не само че е посочена датата на извършване на нарушението-13.11.2018г., но  е изяснено и защо именно тази дата се приема за меродавна. Посочено е, че промяната в адреса на управление е от 12.10.2018г. Посочено е също така, че законоустановения в чл. 10, ал.1 ЗавтПр срок за деклариране на това обстоятелство е до 12.11.2018г. Следователно първия ден, от който жалбоподателят е бил в закононарушение е именно 13.11.2018г.

Въз основа на правилно установена фактическа обстановка, съвсем законосъобразно административно наказващия орган е счел, че с действията си жалбоподателят е допуснал нарушение на чл. 10, ал.1 вр. чл. 104а ЗавтПр.

Неправилна е обаче преценката, че в случая не може да намери приложение нормата на чл. 28 ЗАНН.

Съгласно разрешението  дадено с ТР 1/2007 по тълкувателно дело 1/2005г. на ВАС,  че преценката за маловажност на случая е такава по законосъобразност, то изводът, че нарушителят следва да бъде санкциониран, задължително следва да бъде предшестван от обсъждане на въпроса позволява ли констатираната обществена опасност да деянието ангажиране на административно-наказателна репресия спрямо дееца.

Настоящия състав споделя изцяло трайно утвърдените в практиката  принципни съображения, че при липса на изрична законова дефиниция на понятието маловажен случай в ЗАНН, то на основание чл. 11 ЗАНН субсидиарно приложение следва да намери НК, според  чл. 93, т.9 на който  маловажен случай е налице когато  с оглед липсата или незначителността на вредни последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

Стъпвайки на тази законова дефиниция, практиката е извела правилото, че за да се счете, че случая е маловажен следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца е по-ниска от обичайните за подобни нарушения.

Според настоящия състав конкретното нарушение е именно такова, което разкрива по-ниска степен на обществена опасност на  деянието и дееца от типичните нарушения, санкционирани по реда на чл. чл. 10, ал.1 вр. чл. 104а ЗавтПр.

На първо място като обстоятелство обуславящо по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние следва да се посочи краткия период, през който е траело поддържаното от нарушителя противоправно състояние-около 2 седмици. Срокът за заявяване промяна в адреса за управление е изтекъл на 12.11.2018г, а това обстоятелство е заявено на 28.11.2018г.

Друго смекчаващо обстоятелство е, че нарушението е отстранено доброволно, по собствена инициатива на нарушителя, още преди констатирането му от контролиращия субект и повече от месец преди издаване на АУАН.

За по-ниската степен на обществена опасност на дееца се съди от обстоятелството, че по делото липсват данни и доказателства за извършвани от него други нарушения на ЗавтПр.

За по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние говори и естеството на обстоятелството, което не е надлежно декларирано- адрес  на управление. Това е обстоятелство, което задължително подлежи на вписване в Търговския регистър, като от представените по делото разпечатки от същия се установява, че е било надлежно и своевременно вписано в ТР.

Съгласно чл. 11 от ЗТР Търговският регистър и регистърът на юридическите лица с нестопанска цел са публични. Всеки има право на свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща регистрите.

Съгласно чл. 7 от ЗТР вписаното обстоятелство се смята, че е станало известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването.

От гореизложените принципни постановки за действието на вписването в Търговския регистър следва, че макар формално нарушение на чл. 10, ал.1 ЗавтПр да е извършено, то съвсем незначително е засегнало защитаваните от нормата обществени отношения, доколкото всяка институция или гражданин реално е могла да разбере действителния адрес на управление на нарушителя чрез справка в ТР.

Всичко гореизложено налага извод, че предвидената в закона санкция е несъразмерно тежка с оглед действителната обществена опасност на деянието и дееца, като за целите на административно наказателната отговорност е достатъчно, деецът да бъде предупреден по реда на чл. 28 ЗАНН, че при повторно нарушение ще бъде наказан      

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 36-0000032, издадено от  Главен инспектор при Областен отдел-Пловдив на  ИААА, с което на  КАРГО МАКС ООД е наложена  имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение на чл. 10, ал.1 ЗавтПр.

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

Вярно с оригинала.

С. Д.