Решение по дело №195/2020 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: 260013
Дата: 9 юли 2020 г. (в сила от 25 юли 2020 г.)
Съдия: Ивайло Христов Родопски
Дело: 20201890200195
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2020 г.

Съдържание на акта

                                 Р Е Ш Е Н И Е № …

    гр. Сливница, 09.07.2020 година

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, трети състав, в открито съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета  година, в състав:

                                                                        Председател: ИВАЙЛО РОДОПСКИ

При участието на секретаря Мария Иванова, като разгледа АНД № 195, по описа за 2020 година, докладвано от съдията Родопски, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.375 – чл.379 от  НПК.

Районна прокуратура - Сливница е внесла в съда мотивирано постановление от 30.04.2020 година, с което прави предложение обвиняемия  В.Г.Ц. да бъде освободен от наказателна отговорност и да му бъде наложено административно наказание, за това, че на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП I - 8/Калотина - София/в района на 43 - ти км. при управление па моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Поло" с регистрационен СВ 9562 ВС, е нарушил правилата за движение по ЗДвП, а именно: преди да предприеме маневра завой в обратна посока не се е убедил, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него или минават покрай него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и е навлязъл и съседната лява лента без да пропусне движещия се по нея влекач „Рено" с полуремарке ..Кьогел", с което е нарушил разпоредбите на: чл. 25 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в бруга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път wiu в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение" и на чл.25 (2), която гласи: Мри извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. ..."; преди да предприеме маневра завой в обратна посока и навлизане в съседната лява лента, не е подал сигнал със светлинният пътепоказател на превозното средство или с ръка. с което е нарушил разпоредбите на: чл. 26 /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2036 год./, която гласи: .Лреди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подавай със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата" и на чл.28 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: За предупреждаване на останалите участници в движението за намерението си да извърши маневра водачът на пътно превозно средство подава следните сигнали; 1. ляв пътепоказател или лява ръка. изпъната хоризонтално встрани - за завиване наляво или за отклонение наляво;.. " и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Димитър Стефанов Ковачев изразяваща се в следното: Гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4. 5, 6 и 7 - мо ребра в ляво, което увреждане е причинило на пострадалия трайно затруднение на движението на снагата за срок от около 1 - 2 месеца - престъпление по чл.343 ал.1, б. „б", пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК.

 

В съдебно заседание представителят на СлРП не се явява.

Подсъдимият се признава за виновен, съжалява за стореното и моли за минимално наказание.

От фактическа и правна страна съдът намира за установено следното:

На 14.10.2016год., около 14:30 часа на ПП 1-8. Софийска област, в района на 43-ти км. в посока от гр. София към с. Калотина, се движел лек автомобил марка ..Фолксваген", модел ..Поло", с per. № СВ 9562 ВС, управляван от обв. В.Г.Ц.. В автомобила като пътник на предната дясна седалка пътувал свидетеля Димитър Стефанов Ковачев. Автомобилът се движел в дясната от двете ленти за движение със скорост около 35км/ч. Обвиняемият Ц. и спътникът му - св. Ковачев били с поставени колани. В същото време по пътно зад него (зад л.а. марка „Фолксваген", модел „Поло", с per. № СВ 9562 ВС), в същата посока се движела товарна композиция с влекач „Рено Премиум" с per. № Т 4459 МТ и полуремарке „Кьогел" с per. № Т 0128 ЕВ, упрявлявана от св. Ивайло Гонев. Товарната композиция се движела в дясната от двете ленти със скорост 80 км/ч. В района на 43-ти км пътното платно на ПП 1-8 /Международен път София-Калотина/, се състои от четири ленти за движение - по две за всяка посока с широчина по 3,5м. Лентите за движение в една посока са разделени с прекъсната линия МЗ ППЗДП, а лентите за движение в противоположна посока са отделени с двойна непрекъсната линия М2 ППЗДП. На 14.10.2016г. пътната обстановка била - сух асфалт, без неравности, дневна светлина- слънчево време и добра видимост. Водачът на товарната композиция - св. Ивайло Гонев, възприемайки движещия се пред него с по-ниска скорост лек автомобил, предприел изпреварване на същия, като навлязъл в лявата свободна лента без да променя скоростта си. В момента, след като вече товарната композиция била заела лявата лента, водачът на

л.а. Фолксваген Поло"- обв. В.Ц. по неизяснени причини, без да подаде сигнал с ляв светлинен пътепоказател или с ръка, отклонил автомобила си на ляво, навлязъл и започнал движение косо в лявата лента, в която се движел товарния автомобил. Водачът на влекача с полуремарке - св. Гонев, възприел косото навлизане на лекия автомобил в неговата лента на движение (на 76 м, при опасна зона за спиране на товарната композиция 87м.) и своевременно реагирал със спиране и промяна на посоката на движение на ляво. но последвал удар с предната дясна част на влекача, в областта на десния фар в лявата частна лекия автомобил, в областта на средната колонка между двете леви врати. Скоростта на товарната композиция към момента на удара била около 38 км/ч, а на лекия автомобил 25 км/ч. След удара, под въздействие на спирачната система на влекача и полуремаркето, те се установили на платното за движение, а лекият автомобил „Фолксваген", под въздействието на инерционните сили от удара, се плъзнал по платното за движение, излязъл извън него в ляво по посоката на движението си и се установил в канавката с предница, сочеща посока обратна на посоката му на движение. В следствие на удара между двете превозни средства водачът па лекия автомобил - обв. В.Ц. и пътника в него - св. Димитър Ковачев, получили травматични увреждания. На място дошли полицейски служители и автомобил на спешна медицинска помощ, който транспортирал обв. Ц. и св. Димитър Ковачев в „Пирогов". Свидетеля Гонев бил изпробван за употреба на алкохол, като техническото средство отчело 0 промила. Бил извършен оглед на местопроизшествието.

В следствие на ПТП била причинена телесна повреда на св. Димитър Стефанов Ковачев, пътуващ като пътник на дясна предна седалка в лек автомобил марка „Фолксваген", модел „Поло", с per. № СВ 9562 ВС, управляван от обв. В.Г.Ц..

Съгласно заключението на извършената съдебномедицинска експертиза Димитър Стефанов Ковачев в резултат на ПТП е получил следното увреждане: гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4, 5, 6 и 7-мо ребра вляво, което увреждане е причинило на пострадалия ТРАЙНО ЗАТРУДНЕНИЕ НА ДВИЖЕНИЕТО НА СНАГАТА за срок от около 1 -2 месеца. Увреждането се дължи на силен удар с или върху твърд тъп предмет с широка контактна повърхност и могат да бъдат получени при пътнотранспортно произшествие.

От заключението на назначената и извършена автотехническа експертиза е видно, че ОТ ТЕХНИЧЕСКА И ПРОФЕСИОНАЛНА ГЛЕДНА ТОЧКА, ОСНОВНА ПРИЧИНА ЗА НАСТЪПВАНЕ НА ПРОИЗШЕСТВИЕТО СА СУБЕКТИВНИТЕ ДЕЙСТВИЯ НА ВОДАЧА НА ЛЕКИЯ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО", КОЙТО ПРЕДПРИЕМА НАВЛИЗАНЕ В СЪСЕДНА ЛЯВА ЛЕНТА БЕЗ ДА ПРОПУСНЕ ДВИЖЕЩИЯ СЕ ПО НЕЯ ВЛЕКАЧ „РЕНО" С ПОЛУРЕМАРКЕ „КЬОГЕЛ", ЗА КОНКРЕТНАТА ПЪТНА ОБСТАНОВКА, ПРИ ПРОПУСКАНЕ НА ДВИЖЕЩИЯ СЕ В ЛЯВАТА ЛЕНТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ВЛЕКАЧ С ПОЛУРЕМАРКЕ ОТ СТРАНА НА ВОДАЧА НА ЛЕКИЯ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО" И ЧАК СЛЕД ТОВА БЕЗОПАСНО НАВЛИЗАНЕ В СЪСЕДНАТА ЛЯВА ЛЕНТА, ПРОИЗШЕСТВИЕ И ВРЕДОНОСНИ РЕЗУЛТАТИ НЕ БИХА НАСТЪПИЛИ.

ВОДАЧЪТ НА ТОВАРНАТА КОМПОЗИЦИЯ ОТ ВЛЕКАЧ „РЕНО ПРЕМИУМ" И ПОЛУРЕМАРКЕ „КЬОГЕЛ", ДВИЖЕЙКИ СЕ СЪС СКОРОСТ 80 КМ/Ч НЕПОСРЕДСТВЕНО ПРЕДИ ПТП, ОТ МОМЕНТА КОГАТО ЛЕКИЯТ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО" Е НАВЛЯЗЪЛ В ЛЕНТАТА МУ ЗА ДВИЖЕНИЕ, НЕ Е ИМАЛ ТЕХНИЧЕСКА ВЪЗМОЖНОСТ ДА СПРЕ ПРЕДИ МЯСТОТО НА УДАРА. От изложеното следва, че с така извършеното деяние обв. В.Г.Ц. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.343 ал.1, б. „б". пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК, тъй като на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП. I - 8 /Калотина - София/ в района на 43 - ти км. при управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген"; модел "Поло" с регистрационен СВ 9562 ВС, е нарушил нравилата за движение по ЗДвП,

По отношение на В.Г.Ц. са налице законоустановените предпоставки за освобождаването му от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по чл.78А от НК. тъй като: за извършеното престъпление е предвидено наказание "лишаване от свобода" до 3 /три/ години или пробация, деецът       не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК, и от престъплението не са били причинени имуществени вреди.

          Обвинението се доказва по несъмнен начин от показанията на разпитаните свидетели, от заключението на съдебно - техническата експертиза и от самопризнанията на подсъдимия.          

Ето защо съдът намира, че на подсъдимия следва да бъде наложено административно наказание глоба, в размер на 1000,00 (хиляда) лева, съгласно чл.78а, ал.1  от НК,

Съдът определя глобата в минимален размер, поради наличие на многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства: чистото съдебно минало и добрите характеристични данни на подсъдимия, самокритичното отношение към извършеното и предвид обстоятелството, че е пенсионер и получава ниски доходи.

На основание чл.301, ал.1, т.11 от НПК, съдът следва да се произнесе относно веществените доказателства по делото, както следва: лек автомобил "Фолксваген", модел "Поло", с регистрационен СВ 9562 ВС, на съхранение на служебен паркинг на ОД МВР София, находящ се на територията на Долна Малина, общ. Елин Пелин, обл. Софийска следва да се върне на правоимащото лице.

На осн.чл.301, ал.1, т.12 от НПК подсъдимият следва да заплати в полза на ОДМВР – София направените разноски по делото в размер на 366,25 лева, за технически експертизи по ДП.

Воден от горното и на основание чл.378, ал.4, т.1 от НПК, СЪДЪТ   

 

    Р           Е            Ш            И        :

 

                    ПРИЗНАВА подсъдимия В.Г.Ц., роден па *** год., с постоянен адрес ***. българин, български гражданин, висше образование, пенсионер, разведен, неосъждан, с ЕГН **********, с добри  характеристични данни ЗА ВИНОВЕН в това, че на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП I - 8/Калотина - София/в района на 43 - ти км. при управление па моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Поло" с регистрационен СВ 9562 ВС, е нарушил правилата за движение по ЗДвП, а именно: преди да предприеме маневра завой в обратна посока не се е убедил, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него или минават покрай него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и е навлязъл и съседната лява лента без да пропусне движещия се по нея влекач „Рено" с полуремарке ..Кьогел", с което е нарушил разпоредбите на: чл. 25 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в бруга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път wiu в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение" и на чл.25 (2), която гласи: Мри извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. ..."; преди да предприеме маневра завой в обратна посока и навлизане в съседната лява лента, не е подал сигнал със светлинният пътепоказател на превозното средство или с ръка. с което е нарушил разпоредбите на: чл. 26 /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2036 год./, която гласи: .Лреди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подавай със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата" и на чл.28 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: За предупреждаване на останалите участници в движението за намерението си да извърши маневра водачът на пътно превозно средство подава следните сигнали; 1. ляв пътепоказател или лява ръка. изпъната хоризонтално встрани - за завиване наляво или за отклонение наляво;.. " и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Димитър Стефанов Ковачев изразяваща се в следното: Гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4. 5, 6 и 7 - мо ребра в ляво, което увреждане е причинило на пострадалия трайно затруднение на движението на снагата за срок от около 1 - 2 месеца - престъпление по чл.343 ал.1, б. „б", пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК, като на основание член 78а, ал.1 от НК ГО ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ И МУ НАЛАГА административно наказание “глоба”, в размер на 1000,00 (хиляда) лева.

ПОСТАНОВЯВА, на основание чл.301, ал.1, т.11 от НПК, лек автомобил "Фолксваген", модел "Поло", с регистрационен СВ 9562 ВС, на съхранение на служебен паркинг на ОД МВР София, находящ се на територията на Долна Малина, общ. Елин Пелин, обл. Софийска да се върне на правоимащото лице.

ОСЪЖДА В.Г.Ц. да заплати в полза на ОДМВР – София направените разноски по досъдебното производство в размер на 366,25 лева.

Решението подлежи на обжалване и протест пред Окръжен съд - София, в 15 (петнадесет) дневен срок от страните, считано от датата на постановяване на съдебния акт за обвиняемия и за КРП.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ  :

Съдържание на мотивите

                                 Р Е Ш Е Н И Е № 260013

    гр. Сливница, 09.07.2020 година

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, трети състав, в открито съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета  година, в състав:

                                                                        Председател: ИВАЙЛО РОДОПСКИ

При участието на секретаря Мария Иванова, като разгледа АНД № 195, по описа за 2020 година, докладвано от съдията Родопски, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.375 – чл.379 от  НПК.

Районна прокуратура - Сливница е внесла в съда мотивирано постановление от 30.04.2020 година, с което прави предложение обвиняемия  В.Г.Ц. да бъде освободен от наказателна отговорност и да му бъде наложено административно наказание, за това, че на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП I - 8/Калотина - София/в района на 43 - ти км. при управление па моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Поло" с регистрационен **, е нарушил правилата за движение по ЗДвП, а именно: преди да предприеме маневра завой в обратна посока не се е убедил, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него или минават покрай него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и е навлязъл и съседната лява лента без да пропусне движещия се по нея влекач „Рено" с полуремарке ..К.", с което е нарушил разпоредбите на: чл. 25 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в бруга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път wiu в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение" и на чл.25 (2), която гласи: При извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. ..."; преди да предприеме маневра завой в обратна посока и навлизане в съседната лява лента, не е подал сигнал със светлинният пътепоказател на превозното средство или с ръка. с което е нарушил разпоредбите на: чл. 26 /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2036 год./, която гласи: Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подавай със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата" и на чл.28 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: За предупреждаване на останалите участници в движението за намерението си да извърши маневра водачът на пътно превозно средство подава следните сигнали; 1. ляв пътепоказател или лява ръка. изпъната хоризонтално встрани - за завиване наляво или за отклонение наляво;.. " и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Д.С.К.изразяваща се в следното: Гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4. 5, 6 и 7 - мо ребра в ляво, което увреждане е причинило на пострадалия трайно затруднение на движението на снагата за срок от около 1 - 2 месеца - престъпление по чл.343 ал.1, б. „б", пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК.

 

В съдебно заседание представителят на СлРП не се явява.

Подсъдимият се признава за виновен, съжалява за стореното и моли за минимално наказание.

От фактическа и правна страна съдът намира за установено следното:

На 14.10.2016год., около 14:30 часа на ПП 1-8. Софийска област, в района на 43-ти км. в посока от гр. София към с. Калотина, се движел лек автомобил марка ..Фолксваген", модел ..Поло", с per. № **, управляван от обв. В.Г.Ц.. В автомобила като пътник на предната дясна седалка пътувал свидетеля Д.С.К. Автомобилът се движел в дясната от двете ленти за движение със скорост около 35км/ч. Обвиняемият Ц. и спътникът му - св. К. били с поставени колани. В същото време по пътно зад него (зад л.а. марка „Фолксваген", модел „Поло", с per. № **), в същата посока се движела товарна композиция с влекач „Рено Премиум" с per. №** и полуремарке „К." с per. № Т 0128 ЕВ, управлявана от св. И.Г.. Товарната композиция се движела в дясната от двете ленти със скорост 80 км/ч. В района на 43-ти км пътното платно на ПП 1-8 /Международен път София-Калотина/, се състои от четири ленти за движение - по две за всяка посока с широчина по 3,5м. Лентите за движение в една посока са разделени с прекъсната линия МЗ ППЗДП, а лентите за движение в противоположна посока са отделени с двойна непрекъсната линия М2 ППЗДП. На 14.10.2016г. пътната обстановка била - сух асфалт, без неравности, дневна светлина- слънчево време и добра видимост. Водачът на товарната композиция - св. И.Г., възприемайки движещия се пред него с по-ниска скорост лек автомобил, предприел изпреварване на същия, като навлязъл в лявата свободна лента без да променя скоростта си. В момента, след като вече товарната композиция била заела лявата лента, водачът на л.а. Фолксваген Поло"- обв. В.Ц. по неизяснени причини, без да подаде сигнал с ляв светлинен пътепоказател или с ръка, отклонил автомобила си на ляво, навлязъл и започнал движение косо в лявата лента, в която се движел товарния автомобил. Водачът на влекача с полуремарке - св. Г., възприел косото навлизане на лекия автомобил в неговата лента на движение (на 76 м, при опасна зона за спиране на товарната композиция 87м.) и своевременно реагирал със спиране и промяна на посоката на движение на ляво, но последвал удар с предната дясна част на влекача, в областта на десния фар в лявата част на лекия автомобил, в областта на средната колонка между двете леви врати. Скоростта на товарната композиция към момента на удара била около 38 км/ч, а на лекия автомобил 25 км/ч. След удара, под въздействие на спирачната система на влекача и полуремаркето, те се установили на платното за движение, а лекият автомобил „Фолксваген", под въздействието на инерционните сили от удара, се плъзнал по платното за движение, излязъл извън него в ляво по посоката на движението си и се установил в канавката с предница, сочеща посока обратна на посоката му на движение. В следствие на удара между двете превозни средства водачът па лекия автомобил - обв. В.Ц. и пътника в него - св. Д. К., получили травматични увреждания. На място дошли полицейски служители и автомобил на спешна медицинска помощ, който транспортирал обв. Ц. и св. Д. К. в „Пирогов". Свидетеля Г. бил изпробван за употреба на алкохол, като техническото средство отчело 0 промила. Бил извършен оглед на местопроизшествието.

В следствие на ПТП била причинена телесна повреда на св. Д. С. К., пътуващ като пътник на дясна предна седалка в лек автомобил марка „Фолксваген", модел „Поло", с per. № **, управляван от обв. В.Г.Ц..

Съгласно заключението на извършената съдебномедицинска експертиза Д.С.К.в резултат на ПТП е получил следното увреждане: гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4, 5, 6 и 7-мо ребра вляво, което увреждане е причинило на пострадалия ТРАЙНО ЗАТРУДНЕНИЕ НА ДВИЖЕНИЕТО НА СНАГАТА за срок от около 1 -2 месеца. Увреждането се дължи на силен удар с или върху твърд тъп предмет с широка контактна повърхност и могат да бъдат получени при пътнотранспортно произшествие.

От заключението на назначената и извършена автотехническа експертиза е видно, че ОТ ТЕХНИЧЕСКА И ПРОФЕСИОНАЛНА ГЛЕДНА ТОЧКА, ОСНОВНА ПРИЧИНА ЗА НАСТЪПВАНЕ НА ПРОИЗШЕСТВИЕТО СА СУБЕКТИВНИТЕ ДЕЙСТВИЯ НА ВОДАЧА НА ЛЕКИЯ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО", КОЙТО ПРЕДПРИЕМА НАВЛИЗАНЕ В СЪСЕДНА ЛЯВА ЛЕНТА БЕЗ ДА ПРОПУСНЕ ДВИЖЕЩИЯ СЕ ПО НЕЯ ВЛЕКАЧ „РЕНО" С ПОЛУРЕМАРКЕ „К.", ЗА КОНКРЕТНАТА ПЪТНА ОБСТАНОВКА, ПРИ ПРОПУСКАНЕ НА ДВИЖЕЩИЯ СЕ В ЛЯВАТА ЛЕНТА ЗА ДВИЖЕНИЕ ВЛЕКАЧ С ПОЛУРЕМАРКЕ ОТ СТРАНА НА ВОДАЧА НА ЛЕКИЯ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО" И ЧАК СЛЕД ТОВА БЕЗОПАСНО НАВЛИЗАНЕ В СЪСЕДНАТА ЛЯВА ЛЕНТА, ПРОИЗШЕСТВИЕ И ВРЕДОНОСНИ РЕЗУЛТАТИ НЕ БИХА НАСТЪПИЛИ.

ВОДАЧЪТ НА ТОВАРНАТА КОМПОЗИЦИЯ ОТ ВЛЕКАЧ „РЕНО ПРЕМИУМ" И ПОЛУРЕМАРКЕ „К.", ДВИЖЕЙКИ СЕ СЪС СКОРОСТ 80 КМ/Ч НЕПОСРЕДСТВЕНО ПРЕДИ ПТП, ОТ МОМЕНТА КОГАТО ЛЕКИЯТ АВТОМОБИЛ „ФОЛКСВАГЕН ПОЛО" Е НАВЛЯЗЪЛ В ЛЕНТАТА МУ ЗА ДВИЖЕНИЕ, НЕ Е ИМАЛ ТЕХНИЧЕСКА ВЪЗМОЖНОСТ ДА СПРЕ ПРЕДИ МЯСТОТО НА УДАРА. От изложеното следва, че с така извършеното деяние обв. В.Г.Ц. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.343 ал.1, б. „б". пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК, тъй като на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП. I - 8 /Калотина - София/ в района на 43 - ти км. при управление на моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген"; модел "Поло" с регистрационен **, е нарушил нравилата за движение по ЗДвП,

По отношение на В.Г.Ц. са налице законоустановените предпоставки за освобождаването му от наказателна отговорност с налагане на административно наказание по чл.78А от НК. тъй като: за извършеното престъпление е предвидено наказание "лишаване от свобода" до 3 /три/ години или пробация, деецът       не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК, и от престъплението не са били причинени имуществени вреди.

          Обвинението се доказва по несъмнен начин от показанията на разпитаните свидетели, от заключението на съдебно - техническата експертиза и от самопризнанията на подсъдимия.          

Ето защо съдът намира, че на подсъдимия следва да бъде наложено административно наказание глоба, в размер на 1000,00 (хиляда) лева, съгласно чл.78а, ал.1  от НК,

Съдът определя глобата в минимален размер, поради наличие на многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства: чистото съдебно минало и добрите характеристични данни на подсъдимия, самокритичното отношение към извършеното и предвид обстоятелството, че е пенсионер и получава ниски доходи.

На основание чл.301, ал.1, т.11 от НПК, съдът следва да се произнесе относно веществените доказателства по делото, както следва: лек автомобил "Фолксваген", модел "Поло", с регистрационен **, на съхранение на служебен паркинг на ОД МВР София, находящ се на територията на Долна Малина, общ. Елин Пелин, обл. Софийска следва да се върне на правоимащото лице.

На осн.чл.301, ал.1, т.12 от НПК подсъдимият следва да заплати в полза на ОДМВР – София направените разноски по делото в размер на 366,25 лева, за технически експертизи по ДП.

Воден от горното и на основание чл.378, ал.4, т.1 от НПК, СЪДЪТ   

 

    Р           Е            Ш            И        :

 

                    ПРИЗНАВА подсъдимия В.Г.Ц., роден па *** год., с постоянен адрес ***. българин, български гражданин, висше образование, пенсионер, разведен, неосъждан, с ЕГН **********, с добри  характеристични данни ЗА ВИНОВЕН в това, че на 14.10.2016 год. около 14:30 часа на ПП I - 8/Калотина - София/в района на 43 - ти км. при управление па моторно превозно средство - лек автомобил марка "Фолксваген", модел "Поло" с регистрационен **, е нарушил правилата за движение по ЗДвП, а именно: преди да предприеме маневра завой в обратна посока не се е убедил, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него или минават покрай него, не се е съобразил с тяхното положение, посока и скорост на движение и е навлязъл и съседната лява лента без да пропусне движещия се по нея влекач „Рено" с полуремарке ..К.", с което е нарушил разпоредбите на: чл. 25 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в бруга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път wiu в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение" и на чл.25 (2), която гласи: Мри извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните превозни средства, които се движат по нея. ..."; преди да предприеме маневра завой в обратна посока и навлизане в съседната лява лента, не е подал сигнал със светлинният пътепоказател на превозното средство или с ръка. с което е нарушил разпоредбите на: чл. 26 /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2036 год./, която гласи: Преди да завие или да започне каквато и да е маневра, свързана с отклонение встрани, водачът е длъжен своевременно да подаде ясен и достатъчен за възприемане сигнал. Сигналът се подава със светлинните пътепоказатели на превозното средство, а за превозните средства, които нямат светлинни пътепоказатели или те са повредени - с ръка. Сигналът, подавай със светлинните пътепоказатели, трябва да е включен през цялото време на извършване на маневрата и се прекратява веднага след приключване на маневрата. Сигналът, подаван с ръка, може да бъде прекратен непосредствено преди започване на маневрата" и на чл.28 (1) /ДВ бр.50 от 01.07.2016 год. влязъл в сила от 01.07.2016 год./, която гласи: За предупреждаване на останалите участници в движението за намерението си да извърши маневра водачът на пътно превозно средство подава следните сигнали; 1. ляв пътепоказател или лява ръка. изпъната хоризонтално встрани - за завиване наляво или за отклонение наляво;.. " и по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на Д.С.К.изразяваща се в следното: Гръдна травма изразяваща се в счупването на 3, 4. 5, 6 и 7 - мо ребра в ляво, което увреждане е причинило на пострадалия трайно затруднение на движението на снагата за срок от около 1 - 2 месеца - престъпление по чл.343 ал.1, б. „б", пр.2, вр. чл. 342 ал.1 пр.З от НК, като на основание член 78а, ал.1 от НК ГО ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ И МУ НАЛАГА административно наказание “глоба”, в размер на 1000,00 (хиляда) лева.

ПОСТАНОВЯВА, на основание чл.301, ал.1, т.11 от НПК, лек автомобил "Фолксваген", модел "Поло", с регистрационен **, на съхранение на служебен паркинг на ОД МВР София, находящ се на територията на Долна Малина, общ. Елин Пелин, обл. Софийска да се върне на правоимащото лице.

ОСЪЖДА В.Г.Ц. да заплати в полза на ОДМВР – София направените разноски по досъдебното производство в размер на 366,25 лева.

Решението подлежи на обжалване и протест пред Окръжен съд - София, в 15 (петнадесет) дневен срок от страните, считано от датата на постановяване на съдебния акт за обвиняемия и за КРП.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ  :