Решение по НАХД №1478/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 224
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 4 август 2020 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20191520201478
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                  №............................

                                                            гр. Кюстендил,10.07.2020г.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

          Кюстендилски районен съд, III-ти състав , в открито съдебно заседание на двадесет и седми май ,две хиляди и двадесета   година, в състав :

                                                                   Председател: Мая Миленкова

          При секретаря:  Цветанка Александрова   

          като разгледа докладваното от съдия Миленкова  АНД  № 1478 по описа за 2019   година на КРС  и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Раздел V “Обжалване на наказателните постановления”, чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания.

 

  А.Б.Ш., с ЕГН – ********** *** обжалва Наказателно постановление № 131/09.09.2019 г., издадено  от **** на Регионална Дл по гл, с което на осн.чл.257,ал.1,т.1 от Закон за горите, за нарушение на чл.108,ал.3 от ЗГ във вр. с чл. 61 и чл.47, ал.1, т.1 от Наредба№8/05.08.2011 г. за сечите в горите  й е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300,00 /триста/ лева. НП се оспорва по същество.

               Наказващият  орган, чрез  своя процесуален представител оспорва жалбата и моли  НП да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно

               КРС,след като обсъди по отделно и в съвкупност събраните по делото доказателства приема за установено следното:

               Жалбоподателката е лице, вписано в публичния регистър за упражняване на частна лесовъдска практика /Удостоверение № 12929/12.06.2017 г. / На името на жалбоподателката, в това й качество е издадено позволително за сеч №0489536/12.03.2019 г.  за отдел 112, подотдел „в1“, имот№78447.44.22, в землището на с. Ц., общ.Н., обл. Кюстендилска. На 08.08.20198 г. в описаното землище е извършена контролна проверка от служители на РДГ К. – свидетелите К., З. и И.. На проверката присъствала и жалбоподателката, в качеството й на лицензиран лесовъд с издадено позволително за сеч за този участък.  Проверката на терен установила, че са отсечени 10 броя  немаркирани дървета от черен бор, с диаметри както следва : 5 бр. с диаметър 28 см. , 4 бр. – 24 см.  и 1 брой – с диаметър 20 см.. В хода на проверката, на терен е съставен Констативен протокол №002254.

                 За  отсичането на немаркираните дървета жалбоподателката е поканена в РДГ К. за съставяне на АУАН. Такъв е съставен на от свидетеля К. на 09.08.2019 г. и в него е описано установеното при проверката нарушение а именно , че А.Ш. , като лице на което е издадено позволителното за сеч,  не  е упражнила контрол, като е допуснала извършването на сеч на 10 бр. немаркирани с КГМ дървета/черен бор/. АУАН е връчен на нарушителката ден след съставянето му тъй като при съставянето същата  се почувствала зле и помолила  актосъставителя да се яви на следващия ден за да получи акта.   В АУАН е  посочен период, в който е извършено нарушението , мястото на извършването му и е дадена правна квалификация – чл.108, ал.3, вр. с чл. 61 от Наредба№8 за сечите в горите , вр. с чл. 47, ал.1, т.1 от Наредба №8 за сечите в горите.

 

           На 09.09.2019 г. **** на РДГ Кюстендил издал атакуваното наказателно постановление.  В последното   дословно  е възпроизведено описаното в акта нарушение, като е посочена идентична с посочената в АУАН правната квалификация на същото – чл.108, ал.3 от Закона за горите, вр. с чл. 61 и чл. 47, ал.1, т.1 от Наредба №8/05.08.2011 г.  за сечите в горите.

                        Разпитаните в хода на съдебното следствие, свидетели на АНО,  описват извършената проверка и  установеното  в хода й , определено от тях като нарушение. Съдът кредитира изцяло показанията им като пълни и обективни.

                       По искане на жалбоподателката до разпит са допуснати двама свидетели  - инж. К.И.- лицензиран лесовъд и С. К..  Първият от тези свидетели е издал позволителните  за сеч за процесния  на името на жалбоподателката Ш., в качеството й на лицензиран лесовъд на свободна практика.  През м. април 2019 г. по искане на жалбоподателката  двамата свидетели посетили горските имоти , за които на Ш. били издадени позволителни за сеч.  За извършената  от тях  проверка бил съставен Констативен протокол на 05.04.2019 г., в който за процесния имот / 78447.44.22 отдел 112 „в1“ / било отразено, че в  площта с разрешената и маркирана санитарна сеч, сечта е изведена. Добитата дървесина е рампирана  на съществуващият черен извозен път под котела.  Тази проверка е иницирана от самата жалбоподателка, след като същата установила нередности при извършване на сечта в имотите , за които  и е издадено позволително за сеч и  подала сигнал в РДГ за тези нередности.

                      След подаване на сигнала на 22.04.2019 г. била извършена проверка и от служители на РДГ К., в присъствието и на жалбоподателката и на свид. И..  За тази проверка е съставен КП  на 22.04.2019 г. и според отразеното в него в имот  №78447.44.22 отдел 112 „в1“  е изведена законна сеч, съгласно позволително за сеч№ 0489536/12.03.2019 г.   

                        Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на посочените свидетели и писмените доказателства, представляващи част от административно-наказателната преписка.

Жалбата е постъпила в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, изхожда от лице с надлежна процесуална легитимация и в този смисъл е допустима. Разгледана по същество  същата е неоснователна .

Съгласно разпоредбата на чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ се наказва с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях. Според разпоредбата на  чл. 108, ал. 3 от ЗГ лицето, на което е издадено позволителното за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на сечището. Чл. 61 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите сочи, че до освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл. 47 и 48, както и за изпълнение на технологичния план за добив на дървесина. Според разпоредбата на чл. 47, ал. 1, т. 1 от същата наредба при провеждане на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да секат само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч.

Съпоставяйки  анализът на горните нормативни разпоредби с установеното от контролните органи, съдът намира за безспорно установено, че А.Ш.  е извършила нарушението по чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ във вр.  чл. 108, ал. 3 от ЗГ във вр. чл. 61 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите във вр. чл. 47, ал. 1, т. 1  от същата наредба, за което е наказана по административен ред. На първо място същата е лице, упражняващо лесовъдска практика по смисъла на чл. 108, ал. 2 от ЗГ, издадено й е позволително за сеч и като такава е субект на нарушението. От обективна страна същата на неустановена дата в периода от 04.09.2018 г. до 05.12.20187 г., като лице по чл. 108, ал. 2 от ЗГ не е изпълнила задължението си да упражни контрол, като следи за спазване на правилата за сеч и не е взела мерки за предотвратяване и спиране на незаконните действия по извършване добива на  немаркирана дървесина и по този начин е допуснала отсичането на 10 броя  дървета от черен бор  , без същите да са маркирани с контролна горска марка в основата на пъновете им. От субективна страна жалбоподателката е действала виновно. Тя е съзнавала, че има задължения да контролира сечта и е съзнавала, че ако не го направи, е възможно да настъпят вредоносни последици. Доказателствата по делото сочат за непредпазливост при извършване на нарушението. Самият факт, че още през м. април тя е констатирала, че в имотите, в които се извършва сеч , въз основа на издадените на нейно име позволителни за сеч, се секат и немаркирани дървета /за което е подала и сигнал в РДГ/ , предполага, че А.Ш. е следвало да засили контролната си дейност  до извеждане на сечищата, което очевидно не е сторено. 

В цитираните по-горе норми от Закона за горите, Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите и в Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии подробно и конкретно са регламентирани задълженията и контролните правомощия на лицензирания лесовъд, а именно през целият период на извършване на сечта да следи за спазване на изискванията и да не допуска извършване на незаконни действия при добива на дървесина.

Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са спазени разпоредбите на ЗАНН и ЗГ. Спазени са сроковете за издаване на НП. АУАН и НП съдържат всички задължителни реквизити съгласно ЗАНН и са надлежно връчени на нарушителя. Не е допуснато съществено процесуално нарушение при издаването на наказателно постановление, обуславящо неговата незаконосъобразност, изразяващо се в неспазване на императивните изисквания на нормата на чл. 57 от ЗАНН.

Съдът счита, че в случая не е налице маловажност на нарушението, обуславящо отмяната на НП на основание чл. 28 от ЗАНН. Изпълнителното деяние засяга важни обществени отношения, свързани с правилата за добив на дървесина и изискванията към лицата, които отговарят за законосъобразността на тази дейност, а и конкретните обстоятелства по извършването им не разкриват по-ниска степен на обществена опасност на нарушението в сравнение с обикновените нарушения от този вид, поради което не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

                                             Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 131/09.09.2019 г. на **** на Р.д. на г.е  К., с което е наложено на    А.Б.Ш., с ЕГН – ********** ***, административно наказание глоба в размер на 300/триста/лева на основание на осн.чл.257,ал.1,т.1 от Закон за горите, за нарушение на чл.108,ал.3 от ЗГ във вр. с чл. 61 и чл.47, ал.1, т.1 от Наредба№8/05.08.2011 г. за сечите в горите,  като правилно и законосъобразно.

    Решението подлежи на касационно обжалване  пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: