Решение по дело №907/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1217
Дата: 27 юни 2022 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20227180700907
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1217

гр. Пловдив, 27 юни 2022 год.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, ХІ състав, в открито заседание на  двадесет и шести май през две хиляди двадесет и втора   година,  в състав:

          

                                  Председател:  Милена Несторова - Дичева  

                                                         

при секретаря Д. Й.  и участието на прокурора …,  като разгледа  докладваното от председателя административно дело № 907 по описа за 2022 г.,  за да се произнесе,  взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на И.Г.Т., ЕГН **********,***, против Уведомително писмо с изх.№ 02-160-6500/143 от 10.03.2022 г. на зам.изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г.

Твърди се незаконосъобразност на обжалваното УП с доводи, че никъде в него не е посочено кое конкретно е основанието за налагане на всяко едно намаление по всяка схема/мярка – не е посочено относимото конкретно правно или фактическо основание за извършените намаления за всеки конкретен случай.

Сочат се и допуснати СПН в хода на административното производство.

Жалбоподателят посочва, че предвид неизлагането на мотиви в оспорваното УП, е нарушено правото му защита.

Иска се отмяна на УП в оспорената му част.

Претендира разноски.

За ответника - заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, чрез юриск. М., се заема становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар на  жалбоподателя. Представя се и подробно писмено становище от ответника -  л.95,  по съществото на спора.

 

По допустимостта:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес – адресат на уведомителното писмо. Видно от представеното на лист 53 по делото известие за доставяне/връчване на УП, същото е изтеглено от СЕУ на 17.03.2022г. Жалбата е подадена чрез административния орган на 24.03.2022г. Следователно жалбата е подадена в срок и е допустима.

 

Съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Със заявление за подпомагане 2020, форма за ФЛ (л.41 гръб и сл.) жалбоподателят е заявил искането си за подпомагане в ДФ „Земеделие“  за Кампания 2020 с приложени в табличен вид използваните парцели през 2020г., находящи се в землищата на гр.Асеновград и с.Златовръх.

От земеделския производител е заявено подпомагане по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове (основна група) /СП - основна/,  Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДТ), Агроекология и климат (Мярка 10) и Биологично земеделие (Мярка 11).

Заявлението е регистрирано с Уникален идентификационен номер (УИН) 1601062008096 в ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция.

По делото е приложена разпечатка за резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 от 14.05.2020 г. (л.77 и сл.)

 При проверките е констатирана следният вид грешка „Фермерски блокове без физически блок“.

В графа „предупреждения като вид грешка е посочено,  че заявените площи попадат във физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“. Неземеделски площи в случай, че не се установи земеделска дейност върху тях са недопустими за подпомагане. Като това предупреждение се отнася за парцел 31108-595-3-1. За посочения парцел е посочено още като вид грешка, че под 0,1 ха от земеделския парцел попада във ФБл, различен от основния и такива площи не подлежат на теренна проверка.

Посочено е също, че заявената плащ или части от нея попадат извън полигоните с площи допустими за подпомагане с размер на единично излизане под 0,05 ха и такива площи не подлежат на теренна проверка  - БЗС-та/Излизащо площ (ха) 311-595-3.

Като друг вид грешка е посочено, че над 0,05 ха от БЗС-то излиза извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП. ЕНП, попадащо /прилежащо към недопустимата част не участва в окончателната калкулация.

Представени са, издадени от жалбоподателя фактури за продажба на земеделска продукция – череши  (л.25 и сл.).

В крайна сметка е издадено и процесното УП за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020.

В „Таблица 1: Оторизирани суми (в лева)“ от уведомителното писмо, в колона 3 „Намаления“ се съдържат суми, които според обективираното под таблицата отчитат:

„ - намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ;

- намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда подаване на заявления по схеми с мерки за директни плащания;

- наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г.;

- Линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014г. на Комисията“.

Посочено е също така в оспорваното УП, че информацията в колона „Оторизирана сума“ е сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции.

 

При така установеното  от фактическа страна, съдът стига до следните правни изводи:

Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ (ДФЗ) е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. А съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В случая оспореното уведомително писмо е издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, като по делото е приложена Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г., с която Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ е делегирал на своя заместник правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Ето защо, оспореният административен акт е издаден от компетентен орган и в кръга на предоставените му правомощия.

Видно е, че с оспорваното писмо административният орган не е спазил императивното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на административния акт. Проверката на съдържанието на същия сочи на липса на фактически и правни основания за издаването му. Касае се за задължителни реквизити, отсъствието на които възпрепятства адекватната защита на заявителя, както и съдебната преценка за материалноправна законосъобразност на процесното уведомително писмо. От съдържанието на УП по никакъв начин не може да се установи каква е причината за извършеното намаление на заявеното  финансово подпомагане.

Изследването на съдържанието на Таблица 1 и на обясненията към нея, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното УП оторизация по заявлението на жалбоподателя. Няма конкретни, относими констатации по отношение на заявлението на оспорващия.

От мотивите към оспореното уведомително писмо следва да е ясно защо следва да бъде намалено заявеното финансовото подпомагане, както и да се посочи актът или проверката въз основа на която това е направено. В пояснителната информация към колона 3 „Намаления“ е посочено, че се отчитат: намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаления на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението съгласно чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013г.; Линейно намаление съгласно чл. 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) № 1307/2013г., налагано съгласно чл. 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014г. на Комисията. Т.е. от самото писмо за жалбоподателя, както и за съда не става ясно дали извършените намалени на субсидията са в резултат на установени застъпвания на площи с други кандидати, дали са спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП, или неспазване на сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, дали в резултат на наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“) и изобщо как е определен размера на тази ставка. Изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя. Нещо повече и в приложените към преписката доказателства липсва посочване на фактическите основания за това изчисление на размера на финансовото подпомагане.

В съдържанието на оспорваното УП липсват, относими констатации по отношение на заявлението на оспорващия. Такива са направени едва с представеното от страна на административния орган становище по жалбата.

Тук е мястото да се отбележи, че по силата на чл.170, ал.1 АПК доказателствената тежест за установяване на обстоятелството, че размерът на заявеното финансово подпомагане следва да бъде намален е на административният орган, който следва да установи фактическите и правни основания за издаване на административния акт. С оглед тази процесуална норма не може да се приеме, че в хода на съдебното оспорване, с допустими доказателствени средства може да се санира пропускът на административния орган да изложи фактическите основания за издаване на оспорения акт.

Няма колебания в практиката на ВАС, че няма пречка мотивите към акта да бъдат изложени и отделно от самия акт, в друг документ към преписката, но не могат да се излагат едва в съдебното заседание по оспорване на акта (в този смисъл Решение 10580 от 8.07.2019 г. по адм. д. 9900/2018 г. на ВАС , IV о.). Изложените в приложеното по делото становище на ответния орган мотиви, не биха могли да изпълнят ролята на мотиви на оспорения административен акт и не могат да санират допуснатото съществено нарушение на административнопроизводствените правила (в този смисъл Решение 2468 от 16.03.2022г. по адм.д. 11948/2021г. на ВАС, V oтделение). Волята на административния орган не следва да бъде изяснявана в съдебното производство по оспорване на административния акт, чрез въвеждане на фактически и правни основания – такива, които не са включени нито в акта, нито в преписката по издаването му, доколкото съдебното установяване е само за факти, приети за установени от административния орган.

 В настоящия случай приложения в преписката лист с резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане на жалбоподателя, след като не са цитирани или не е направено препращане към тях в оспорваното УП, не могат да се приемат за мотиви на административния акт.

В УП няма конкретно изложени съображения защо се намалява финансовото подпомагане по заявената схема и как точно е определен конкретният му размер. Никъде в писмото не се посочва и начинът на формиране на намалението, според приложимите норми на цитираните в УП Регламент /ЕС/ 1306/2013 и  Регламент /ЕС/ 1307/2013.

От друга страна, няма как от изложените различни хипотези в мотивите към оспореното УП да стане ясно, на жалбоподателя, а и на съда защо следва да бъде намалено финансовото подпомагане, както и няма как това да стане без посочване на акта или проверката въз основа на която се основава. Това именно би позволило на жалбоподателя да упражни правото си на защита срещу оспорения административен акт. Освен това, би позволило на съда да извърши контрол за законосъобразност на уведомителното писмо, като провери дали и защо е намалено финансовото подпомагане.

В настоящия случай т.нар. пояснения към колона 3 и извършените намаления не представляват мотиви на административния орган. Същите представляват механично възпроизвеждане и изброяване на множество правни основания, които могат да послужат за намаление на субсидията по заявените схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 г., но не и конкретни такива. Още по-малко пък представляват фактически основания, мотиви на органа за постановените намаления (в този смисъл Решение 2468 от 16.03.2022г. по адм.д. 11948/2021г. на ВАС, V o.).

Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. Съгласно трайната съдебна практиката на административните съдилища и Върховният административен съд, неизлагането на конкретни мотиви е нарушение на законовото изискване за форма на административния акт, което лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита, препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда и е самостоятелно основание за неговата отмяна, доколкото законосъобразността на административния акт се преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да допълва или изменя.

         С оглед на изложеното, съдът намира, че оспореното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020  е издадено при липсата на мотиви, с което съществено е нарушено изискването за форма на административния акт по чл. 59, ал.2, т.4 от АПК и е съществено нарушение на административнопроизводствените правила, представляващо основание за отмяна на акта, поради незаконосъобразност.

Всичко това налага отмяна на оспорвания акт и връщане на преписката за ново произнасяне при съобразяване с мотивите на настоящото съдебно решение.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/143 от 10.03.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020, издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” София, в частта, с която не е оторизирана исканата от И.Г.Т. с ЕГН ********** сума за финансово подпомагане в размер на 439,07 лева.

ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – София за ново произнасяне по Заявление за подпомагане 2020 на И.Г.Т. с ЕГН **********, с Уникален идентификационен номер 16/010620/08096 в ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция, при съобразяване на мотивите в настоящото съдебно решение. 

ОПРЕДЕЛЯ, на основание чл.174 от АПК, месечен срок за издаване на административния акт.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                     

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: