ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 926
Хасково, 28.02.2024 г.
Административният съд -
Хасково - IV състав, в закрито
заседание на
двадесет и осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
ЦВЕТОМИРА
ДИМИТРОВА |
Като
разгледа докладваното от съдия ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА административно дело № 20247260700085 / 2024 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано е по подадена искова
молба наименувана “жалба“ от Х.Ю.М. ***, чрез адв. С., с правно основание
чл.256 от АПК, с която се иска да бъде задължен изпълнителният директор на ДФ
“Земеделие“ да изпълни задължението си произтичащо от чл.16 от Наредба № 4 от
30.03.2023г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по
интервенции за подпомагане на площ и за животни и предприеме необходимите
действия по оттегляне на заявените от ищеца животни за подпомагане.
При проверка редовността на
исковата молба съдът е констатирал, че към същата не са приложени документ за
платена държавна и пълномощно удостоверяващо представителната власт на адв.С..
Наред с това и депозираната искова молба е била с неясно съдържание –
обстоятелствена част и петитум, тъй като от изложеното в обстятелствената част
не е било ясно какво конкретно според жалбоподателя административният орган
бездейства да извърши – какви действия цитираната норма на чл.16 от Наредба № 4
от 30.03.2023г. го задължава да осъществи, какви той не извършва и точно кои
необходими действия ищеца иска съдът да осъди ответника да извърши. Предвид
липсата на ясно изразени в обстоятелствената част на иска правопроизводящи
факти, неясно е било посочено и отправеното искане до съда, предвид и
съдържанието на нормата на чл. 16 от Наредба № 4 от 30.03.2023г., която съдържа
пет алинеи, първата с две точки. Несъответствие между обстоятелствена част и
петитум на искова молба е налице и когато в исковата молба ищецът е въвел факти
и обстоятелства относими към спорното право, но е пропуснал да посочи в какво
се състои претендираното право в петитума на иска. В случая в петитума е
посочено единствено, че ищецът иска съдът да задължи органа, да изпълни
задължението си по чл.16 от Наредба № 4/30.03.2023г. и предприеме необходимите
действия по оттегляне на заявените от ищеца животни, но не и в какво точно
следва да се изразяват тези действия по оттегляне, които следва да предприеме
административният орган. В обстоятелствената част са цитирани нормите на чл.14
и чл.15 от Наредба № 4, описани са фактите по подаване на заявление за
подпомагане и впоследствие уведомление, с което ищецът е заявил желание да
оттегли част от заявените животни, както и получен отговор от ответника, че
заявлението на ищеца няма да бъде разгледано, тъй като кръстосаните проверки не
са приключили. Посочено е че с действията си Изпълнителният директор на ДФ“З“ е
лишил ищеца от нормативно предвидената възможност да се ползва от правото си по
чл.14, ал.2 от посочената наредба. Описано е и че ищецът е депозирал ново
искане, на което отново е получил отказ.
По никакъв начин така при така
изразеното в обстоятелствената част исковата молба не е обоснована връзката на
посоченото с нормата на чл.16 от Наредба № 4 от 30.03.2023г., визирана в
петитума, фактически задължения на ответника който последния бездейства да
извърши също не са описани, а наред с това е посочено, че е налице изричен
отказ по искането на жалбоподателя, т.е. е постановен административен акт, при
наличието на какъвто обаче производството по чл.256 от АПК е недопустимо.
Предвид това, исковата молба като
нередовна – не отговаряща на изискванията на чл.256, вр. с чл.150, ал.1, т.5 и
чл.151, т.2 и т.3 от АПК, е била оставена без движение с разпореждане №
467/30.01.2024г. от з.з. на 30.01.2024г. На оспорващото лице е било указано в 7
– дневен срок от получаване съобщението на съда да отстрани констатираните
нередовности, с предупреждение, че при неизпълнение на указанията на съда,
жалбата ще бъде оставена без разглеждане и производството по делото прекратено.
Съобщението за указанията на съда е
надлежно връчено на оспорващия на 07.02.2024г.
На 09.02.2024г. от пълномощника на
същия – адв.С. по делото с молба вх.№ 1011 от 09.02.2024г. са представени
пълномощно за процесуалния представител и платежно за заплатена държавна такса.
При извършената служебна проверка,
съдът намира, че са налице основания за оставяне на оспорването без разглеждане
поради нередовност и прекратяване на производството по делото, по следните
съображения.
Срокът по чл. 158, ал. 1 от АПК, в който е следвало да бъдат отстранени
нередностите по исковата молба е изтекъл на 14.02.2024г., сряда - присъствен
ден.
До тази дата, както и до настоящия
момент ищецът е изпълнил частично указанията на съда, дадени по реда на чл.256
вр. с чл.158, ал.1 от АПК, тъй като макар да е представил приложенията по чл.
151, т.2 и т.3 от АПК, неотстранени са останали останалите констатирани
нередовности по чл.150, ал.1, т.5 от АПК а именно тези касаещи
обстоятелствената част и петитума на предявената искова претенция.
Спорният предмет по делото се
въвежда с исковата молба. За да се разреши даден спор със СПН, ищецът трябва да
изложи ясно и точно фактите, на които основава иска си. Фактическите
твърдения трябва да са ясни, пълни и логически свързани, така че съдът да може
да определи ясно каква е фактическата обстановка, на която ищецът основава
претенцията си. Изложението на обстоятелствата, на
които се основава искът следва да се съдържа именно в обстоятелствената част на
исковата молба, то не може да се извежда и интерпретира. По този начин, както
ответната страна, така и съдът могат да направят преценка по допустимостта и
основателността на исковата претенция. Оттук необходимо е да има съответствие
между обстоятелствената част на иска и петитума, тъй като в противен случай
липсва предмет на делото и съдът не може да постанови допустимо решение. Тези
изисквания към съдържанието на иска са изцяло съотносими и в хипотезата на
депозирана искова молба по чл.256, ал.1 от АПК и по аргумент от чл. 150, ал.1,
т.5 от АПК. В конкретният случай в обстоятелствената част на исковата молба, е
неяснота касателно съществени за производството по чл.256 от АПК обстоятелства. За да се приеме че съдът е надлежно
сезиран, следва в исковата молба ясно и еднозначно да са посочени конкретното
нормативно задължение съответстващото му фактическо, а не правно бездействие на
ответника, и какво конкретно действие се иска съдът да осъди ответника да
извърши. Именно по тази причина съдът е указал на ищеца да конкретизира
обстоятелствената част от петитума на исковата си молба. Това не е сторено от
ищеца до изтичане на преклузивния 7 – дневен срок, а и до настоящия момент.
Неотстраняването в цялост на
констатираните от съда нередовности по исковата молба, води до прилагане
разпоредбата на чл.256, вр. с чл. 158, ал.3 от АПК, при което исковата молба
следва да бъде оставена без разглеждане и върната на ищеца, а производството по
делото да бъде прекратено. В този смисъл е и практиката на Върховният
административен съд, изразена в: Определение № 9884 от 20.09.2016 г. на ВАС по
адм. д. № 9481/2016 г., III о., Определение № 5328 от 9.05.2016 г. на ВАС по
адм. д. № 3625/2016 г., V о., Определение № 12680 от 26.11.2015 г. на ВАС по
адм. д. № 13166/2015 г., VIII о., Определение № 4873 от 8.04.2014 г. на ВАС по
адм. д. № 2900/2014 г., IV о и др.
Водим от горното и на основание
чл.256, ал.1, вр. с чл. 158, ал.3 от АПК
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искова молба наименувана “жалба“ от
Х.Ю.М. *** чрез адв. С., с правно основание чл.256 от АПК, с която се иска да
бъде задължен изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ да изпълни задължението
си произтичащо от чл.16 от Наредба № 4 от 30.03.2023г. за условията и реда за
подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за
животни и предприеме необходимите действия по оттегляне на заявените от ищеца
животни за подпомагане.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 85 по
описа на Административен съд – Хасково за 2024г.
Определението подлежи на обжалване
с частна жалба пред Върховния административен съд, в седемдневен срок от
съобщаването му на страните.
Определението да се съобщи на
страните.
Съдия: |
|