Решение по дело №390/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 септември 2019 г. (в сила от 30 септември 2019 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20197140700390
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

453/30.09.2019 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на двадесет и шести септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: Соня Камарашка

 

при секретаря Димитрана Димитрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 390 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във връзка с чл.172, ал.5 ЗДвП /след доп. Дв. бр. 77 от 2018 г., в сила от 1.01.2019год./ във вр. с чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП.

 

Образувано е по жалба от М.И.Т. с ЕГН * *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000265 от 03.06.2019год. на Началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Монтана, упълномощен със Заповед №301з-1411/07.06.2017год. на Директора на ОДМВР – Монтана, с която му е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил марка „А*** ”, модел А6, с рег. № М*** за срок от една година. Отнето е СРМПС №********* и два броя регистрационни табели с номера М*** , за установено с АУАН серия АА, №394651 от 02.06.2019год. административно нарушение по чл.150 от ЗДвП. В жалбата се оспорва описаната в заповедта фактическа обстановка, досежно факта, че същия притежава СУ МПС с №********* изд. 05.08.2019год. с категории „АМ”, „В1” и „В” придобити на 29.07.2019год., за което прилага и копие от същото. Моли за изменение на Заповедта и намаляване на срока на наложеното наказание.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът - Началник Сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР - Монтана, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата.

Жалбата е депозирана в законоустановения 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна и срещу индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

Доказателствата по делото са писмени. Прието е заверено копие на административната преписка, както и служебно изисканите от съда.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и във връзка със становищата на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 02.06.2019годоколо 13,55 часа в гр.Монтана, на бул. „А*** С*** ”, при извършена проверка от служители на сектор „Пътна полиция” при ОД МВР гр.Монтана на лек автомобил марка „А*** ”, модел „А6”, с рег. №. М*** , управляван с посока на движение от кръговото на КПП Враца към гр.Враца, пред търговско дружество „П*** 407” до магазин М*** М*** е установено, че същият се управлява от М.И.Т. ***.

След справка в масивите на МВР установили, че М.И.Т. *** не притежава СУМПС т.е. е неправоспособен. За констатираното от мл. Автоконтрольор в РУ Монтана към ОД на МВР - Монтана в присъствието на свидетел, на жалбоподателят е съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия АА, №394651 от 02.06.2019год. за административно нарушение, квалифицирано по 150 от ЗДвП.

Съгласно текстовото изписване на нарушението, описано в АУАН, административното нарушение се изразява в това, че на 02.06.2019год. в 13,55 часа в гр.Монтана, на бул. „А*** С*** ” с посока на движение от кръговото на КПП Враца към гр.Враца, пред търговско дружество „П*** 407” до магазин М*** М*** управлявал лек автомобил марка „А*** ”, модел „А6”, с рег. №. М*** , без да притежава СУМПС – като неправоспособен. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетеля, имената и адресите на които са посочени в акта и е подписан от актосъставителя, нарушителя /настоящият жалбоподател/ без възражения и свидетеля посочен в АУАН.

Към административната преписка е приложена справка картон на водача – оспорващия М.И.Т., от която е видно, че същия има първоначално издадено СУМПС с №********* издадено на 05.08.2019год. от ОД МВР Монтана с категории „АМ”, „В1” и „В” придобити на 29.07.2019год. Посочено е, че жалбоподателя е издържал изпита на 29.07.2019год. с Протокол №509 от 29.07.2019год., а мед. свидетелство е от 24.07.2019год. Има издадени и влезли в законна сила общо 6 бр. НП, като последното НП №19-0996-002088 от 05.07.2019год. по съставен АУАН серия АА, №394651 от 02.06.2019год. посочен в оспорената Заповед за прилагане на ПАМ, за нарушение по чл.150 от ЗДвП е влязло в законна сила.

От приложената справка за МПС на л.25 от делото е видно, че управляваното от жалбоподателя МПС е негова собственост и е придобито от него на 15.03.2019год.

Въз основа на така съставения АУАН, на основание чл. 22 от ЗАНН и чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП, за нарушение на чл.150 от ЗДвП, началникът на Сектор "ПП" при ОД на МВР - Монтана е издал оспорената в настоящото производство заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000265 от 03.06.2019год. с която на жалбоподателя е наложена ПАМ „прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил марка „А*** ”, модел А6, с рег. № М*** за срок от една година – поради високата обществена опасност. Отнети СРМПС №********* и два броя регистрационни табели с номера М*** .

Приетите по делото писмени доказателства, представляващи съдържание на административната преписка не са оспорени от жалбоподателя, като факта на издадено СУМПС с №********* издадено на 05.08.2019год. от ОД МВР Монтана с категории „АМ”, „В1” и „В” придобити на 29.07.2019год. се потвърждава и от самия жалбоподател от приложеното заверено от него ксерокопие.

В жалбата и по съществото на делото се оспорва факта, че жалбоподателят е неправоспособен водач на МПС, послужило като фактическо основание за издаване на настоящата ПАМ.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд - Монтана, при спазване на изискванията на чл.168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл.146, т.1-5 от АПК, намира от правна страна, следното:

Заповедта за налагане на принудителна административна мярка е форма на изпълнително - разпоредителна дейност, чрез която в предвидените от закона случаи се упражнява държавна принуда, като същата е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК и като такъв следва да отговаря на изискванията, визирани в чл.146 от АПК. В частност, за да бъде една принудителна - административна мярка законна, тя трябва да отговаря на следните изисквания: да бъде прилагана само в изрично и точно изброени в закон или указ случаи; да бъдат налагана само от посочените в правната норма административни органи или приравнени на тях други органи; да бъде прилагана във вида и по реда, определен в правната норма. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща преследваната от закона цел. По смисъла на чл.22 от ЗАНН генералната цел на всяка принудителна административна мярка е да се постигне превантивен, преустановяващ и възстановяващ ефект спрямо административните нарушения.

Оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.172, ал.1 от ЗДвП, с установена по делото материална и териториална компетентност видно от приложената Заповед № 301з - 1411/07.06.2017 г., издадена от директора на ОД на МВР - Монтана. Съгласно т.2 на тази заповед началник сектор "Пътна полиция" при ОДМВР - Монтана, който е издател на оспорената заповед е сред оправомощените длъжностни лица да издава заповеди за прилагане на ПАМ по чл.171 от ЗДвП. Цитираната заповед на директора на ОД на МВР - Монтана е издадена въз основа на Заповед № 8121з-1524 от 09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи, за определяне на службите за контрол по ЗДвП по чл.165 от ЗДвП. Следователно заповедта е издадена от компетентен орган и не е налице отменителното основание по чл.146, т.1 от АПК.

Оспорената заповед е издадена при спазване на изискването за форма на административния акт по смисъла на 172, ал.1 от ЗДвП, във вр. чл.59, ал.2 от АПК, а именно: издадена е в писмена форма, съдържа изискуемите реквизити по чл.59, ал.2, т.1-8 вкл. от АПК, както правни и фактически основания за издаването й. Посочените в заповедта фактически обстоятелства, като управление от жалбоподателя на собствения му автомобил марка „А*** ”, модел „А6”, с рег. №. М*** на 02.06.2019год. около 13,55 часа в гр.Монтана, на бул. „А*** С*** ”, с посока на движение от кръговото на КПП Враца към гр.Враца, пред търговско дружество „П*** 407” до магазин М*** М*** , без да притежава СУМПС т.е. като неправоспособен, към датата на управление.

Изложеното обосновава наличие на материално правните предпоставки по чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП за налагане на процесната принудителна административна мярка „Прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил марка „А*** ”, модел А6, с рег. № М*** за срок от една година, като е отнето СРМПС №********* и два броя регистрационни табели с номера М*** , за установено с АУАН серия АА, №394651 от 02.06.2019год. административно нарушение по чл.150 от ЗДвП, т.е. приложена е диспозицията на правната норма. В процедурата по издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения, ограничаващи участието на санкционираното лице в административното производство или препятстващи проверката за законосъобразност от съда.

Според чл. 171 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от новоприетите такива мерки според т.2а, буква "а" е процесната: "прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач – „за срок от 6 месеца до една година". Релевантният за приложението на чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП юридически факт е фактът на допуснато административно нарушение, което следва да е установено и подведено под приложимата материалноправна норма за ангажиране на административната отговорност на жалбаподателя. При издаване на заповед от вида на оспорената в настоящото производство за налагане на ПАМ, административният орган действа в условията на обвързана компетентност по отношение на вида на принудителната административна мярка, която налага, но в условията на оперативна самостоятелност относно срока на същата, в каквато връзка са неоснователни исканията на оспорващия. Още повече, че обществената опасност е правилно преценена от административния орган, за което свидетелства и факта, че още на 15.03.2019год. преди да е имал СУМПС, жалбоподателя е придобил вещното право на собственост върху управляваното от него МПС.

Съгласно представената справка картон на водача е видно, че СУМПС на жалбоподателя с №********* е издадено на 05.08.2019год. от ОД МВР Монтана с категории „АМ”, „В1” и „В” придобити на 29.07.2019год. т.е. след дата на установяване на административното нарушение и издаване на оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка а именно на 02.06.2019год. или към датата на издаване на обжалваната ЗПАМ жалбоподателя е неправоспособен водач на МПС. Още повече, че по отношение на жалбоподателят е налице и влязло в законна сила НП за извършено нарушение по чл.150 от ЗДвП.

Според чл. 150 от ЗДвП всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач, освен когато превозното средство е учебно и се управлява от кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство по време на обучението му по реда на наредбата по чл.152, ал.1, т.3 от ЗДвП и при провеждането на изпита за придобиване на правоспособността по реда на наредбата по чл.152, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, което за жалбоподателя е установено от неоспорената от него справка картон на водача, от която е видно, че същият е издържал изпита на 29.07.2019год. с Протокол №509 от 29.07.2019год., като е представено мед. Свидетелство от 24.07.2019год. за издаване на първоначално СУМПС с №********* на 05.08.2019год. от ОД МВР Монтана.

При тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката, настоящият съдебен състав намира за установена по надлежен ред, а именно на 02.06.2019год. около 13,55 часа в гр.Монтана, на бул. „А*** С*** ”, с посока на движение от кръговото на КПП Враца към гр.Враца, пред търговско дружество „П*** 407” до магазин М*** М*** жалбоподателят е управлявал собственото си ППС - лек автомобил марка „А*** ”, модел А6, с рег. № М*** , без да притежава СУМПС т.е. като неправоспособен, към датата на управление.

Извършеното нарушение е безспорно доказано, същото е с висока степен на обществена опасност, доколкото засяга безопасността на отделните участници в движението и създава реална заплаха за техния живот и здраве, при което правилно и в унисон с приложимата правна уредба административния орган е наложил принудителната административна мярка на жалбоподателят с цел превенция за неизвършване на други административни нарушения.

Наложената принудителна административна мярка е съобразена не само с материалния закон, но и с целта на приложимия закон - осигуряване безопасността на движението по пътищата, както и с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК./в този смисъл е Решение по адм.д.№6168/13г. на ВАС/.

Предвид гореизложеното  съдът намира, че заповедта, като постановена от компетентен орган, при спазване на изискуемата форма на акта и в съответветствие с административно производствените правила, материалния закон и с целта на закона се явява правилна и законосъобразна и следва да се потвърди, съответно жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Предвид изхода на делото и липсата на претенция за разноски от ответната страна, то съдът не дължи произнасяне в тази насока.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.И.Т. с ЕГН * *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №19-0996-000265 от 03.06.2019год. издадена от Началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Монтана, упълномощен със Заповед №301з-1411/07.06.2017год. на Директора на ОДМВР – Монтана, с която му е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква „а” от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – лек автомобил марка „А*** ”, модел А6, с рег. № М*** за срок от една година. Отнето е СРМПС №********* и два броя регистрационни табели с номера М*** , за установено с АУАН серия АА, №394651 от 02.06.2019год. административно нарушение по чл.150 от ЗДвП, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване, по аргумент на чл.172, ал.5, изр. последно от ЗДвП.

 

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

Административен съдия: