Р Е Ш Е Н И Е
№139
гр.Ботевград, 03.11.2017г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
БОТЕВГРАДСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, първи съдебен
състав, в публичното заседание на трети октомври две хиляди и
седемнадесета година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЦВЕТАН ПЕТКОВ
при секретаря Ива Тодорова, като
разгледа докладваното от
съдия ПЕТКОВ НАД №366 по описа за 2017 година
и
за да се произнесе,взе предвид следното
:
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Земеделски
производител - Н.Й.Ц. с ЕГН********** с адрес ***, е обжалвал в законния срок наказателно постановление №23-000393 от
04.08.2017г., издадено от Н. В. К.– Директор на Дирекция „Инспекция по труда”
Софийска област, със седалище град София към ГД ИТ, с което за извършено нарушение на чл.4, ал.3 от Наредба №5 от 29
декември 2002г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62,
ал.5 от Кодекса на труда /КТ/ на
основание чл.416, ал.5, във вр. с чл.414, ал.1 от КТ, й
е наложено административно наказание - „глоба” в размер на 2000.00лева. Жалбоподателят излага съображения за незаконосъобразност на
наказателното постановление и моли да бъде отменено изцяло, със законните
последици.
В съдебно
заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява, но депозира писмено
становище, в което заявява, че поддържа
жалбата срещу горепосоченото наказателно постановление и моли да бъде уважена, съобразно изложените
доводи в същата.
Въззивната страна
– Дирекция „Инспекция по труда” Софийска област, със седалище град София към ГД
ИТ, чрез пълномощника си ст.юрисконсулт Й. Г. П. в съдебно заседание оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление
като законосъобразно, в предвид събраните по делото доказателства.
Ботевградска
районна прокуратура, редовно призована, не изпраща представител в съдебно
заседание и не ангажира становище по жалбата.
Съдът след
като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното от
фактическа и правна страна:
Съдът
приема, че от приложените по делото писменни доказателства: справка за приети и отхвърлени
уведомления по чл. 62 ал.5 от КТ; известие за доставяне; АУАН №
23-000393/03.07.2017г.; протокол от извършена проверка; трудов договор №
03/06.03.2017г.; справка за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал.5 от КТ; заповед №3-0058/11.02.2014г.; заповед №3-0014/04.01.2017г. - заверени
ксерокопия– и събраните гласни доказателства - показанията на свидетелите В.Р.Г. –
актосъставител, на длъжност “главен
инспектор ” при Д „ИТ” София област и Б.А.Б.
се установява следната фактическа обстановка:
На 03.07.2017г. в землището на с.Скравена, обл.Софийска, свидетелите
В.Р.Г. и Б.А.Б. *** проверка по
спазване на трудовото законодателство от страна на земеделския
производител - Н.Й.Ц. с ЕГН********** с адрес ***, в стопанисваната от нея вишнева градина. При извършването на тази проверка и в последствие
по документи на 03.07.2017г. в офиса на ДИТСО – гр.София свидетелите Г. и Б. установили, че ЗП Н.Й.Ц. е уведомила
съответната ТД на НАП за сключването на трудов договор с лицето Н. К. Н. с ЕГН**********,
като е изпратил уведомление - приложение №1, но не е удостоверил връчването му
на работника с подпис срещу името му в справката за заверените уведомления. За тази си
констатация, на 03.07.2017г. св.Г.,
в присъствието на св.Б. съставил АУАН №23
– 000393/ 03.07.2017г. на Н.Й.Ц. в
качеството й на земеделски производител, като
квалифицирал деянието като
нарушение по чл.4, ал.3 от Наредба №5 от 29 декември 2002г. за
съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда /КТ/. Актът бил съставен в присъствието на Н.Й.Ц., след
което й бил предявен за запознаване със съдържанието и същата го
подписала.
Въз основа на така извършените проверки и съставения АУАН е издадено атакуваното наказателно постановление №23-000393 от 04.08.2017г.
от Директора на Дирекция „Инспекция по
труда” Софийска област.
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй
като е депозирана от легитимирано лице и
в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН.
Съдът приема, че разгледана
по същество, жалбата е основателна
по следните съображения:
В
производството по издаване на оспореното НП са допуснати съществени нарушения
на административно производствените правила, които водят до неговата
незаконосъобразност. В АУАН не е посочено конкретно мястото и
времето на твърдяното нарушение. В АУАН единствено са посочени местата, на
които са извършени проверките от контролния орган, но не е посочено именно къде
се твърди, че земеделския производител не е осъществил законоустановеното
задължение да връчи на работника си завереното уведомление до ТД на НАП за
сключения между тях трудов договор. Когато изпълнителното деяние на нарушението
се изразява в бездействие, не винаги мястото на извършването на проверката
съвпада с мястото на дължимото действие от страна на нарушителя и в такива
случай, какъвто е и настоящия следва контролния орган, респ. АНО да посочи
изрично мястото на твърдяното нарушение, още повече че то е и констатирано по
документи. От друга срана в АУАН
нарушението, което се вменява на жалбоподателя не е описано пълно, ясно и по недвусмислен начин. В АУАН нарушението е посочено, като не удостоверяване от страна на
земеделския производител на връчването на уведомлението до ТД на НАП на
работника с подпис срещу името му в справката за заверени удостоверения, което
така отразено може да значи, че на Ц. и
се вменява и че не е връчила копие от същото. От друга срана в АУАН не се
съдържат всички обективни елементи от посочената за нарушена разпоредба на
чл.4, ал.3 от Наредба №5 от 29 декември 2002г. за съдържанието и реда за изпращане
на уведомлението по чл.62, ал.5 от КТ,
като не е отразено, дали това неизпълнение на задължението е последвало от постъпване на работа от
съответния работник, и кога същият започнал да престира труд за ЗП Н.Й.Ц..
Императивната
норма на чл.42 от ЗАНН
съдържа задължителните реквизити на АУАН като
осигурява правото на защита на привлечения към отговорност, включващо и правото
му да знае кога и къде се твърди, че е извършил съответното нарушение, описание на
същото и обстоятелствата, при които е било извършено, за да може
да организира защитата си. Непосочването
в АУАН на конкретното място и дата на извършване на
нарушението, както и описването му по неясен и объркващ начин представлява съществено нарушение на
процесуални правила, което води до нарушаване на правото на защита на привлеченото
към отговорност лице и не би могло да бъде установено кога и къде е
извършено нарушението.
Допуснатите процесуални нарушения от
актосъставителя, са били пренесени и в процесното НП, където АНО обаче е добавил датата на извършване на твърдяното
нарушение, като е приел, че това е датата на сключване на трудовия договор,
респ. на уведомлението на ТД на НАП, като не става ясно с оглед на какви
доказателства и поради какви съображения е счел, че именно тогава – на
06.03.2017г. е осъществено нарушението, предвид на това, че за да бъде извършено такова, следва работника
да е постъпил на работа. Както е посочено в трудовия договор, Найденов е
следвало да постъпи на работа най- рано на 07.03.2017г. и именно тогава според съда е било възможно да
бъде извършено нарушение по чл.4,
ал.3 от Наредба №5 от 29 декември 2002г. за съдържанието и реда за изпращане на
уведомлението по чл.62, ал.5 от КТ.
Липсата на посочване на време на извършване на нарушението в АУАН не
може да бъде санирано по
силата на разпоредбата на чл.53, ал.2 от ЗАНН. Посочената норма предвижда, че
наказателното постановление се издава и когато е допуснато
процесуално нарушение при съставянето на
акта,
стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението,
нарушителя и неговата вина. Цитираната норма не касае всяко процесуално
нарушение в
акта за установяване на административно нарушение, тъй като подобно
разширително тълкуване обезсмисля съставянето на самия акт и уредената в чл.44
от ЗАНН процедура за това. Липсата на посочено време на извършване на нарушението би могло да се отстрани единствено и само чрез
съставяне на нов акт за установяване на административно нарушение стига да на
са изтекли преклузивните срокове регламентирани в чл.34 от ЗАНН,
което в случая не е извършено, а АНО е добавил в НП дата.
Допуснатите в случая процесуални нарушения в
административно-наказателното производство по издаването на процесното НП са съществени, тъй като са довели до
ограничаване правото на защита на жалбоподателя, и представляват основание за отмяна изцяло на НП.
С оглед на
всичко горепосочено, съдът приема, че обжалваното
НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, като предвид
процесуалния характер на основанието за отмяна разглеждането по същество
е безпредметно.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление №*-****** от
04.08.2017г., издадено от Н. В. К.– Директор на Дирекция „Инспекция по труда”
Софийска област, със седалище град С. към ГД ИТ, против
Земеделски производител - Н.Й.Ц. с ЕГН**********, с адрес *** като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :