Р Е Ш Е Н
И Е
Номер 95
11.07.2022
година
град Търговище
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Административен съд
първи състав
На четиринадесети юни
2022 година
В публично заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Секретар: С. ИВАНОВА
Като разгледа
докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
АД № 86 по описа за
2022 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по
делото е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите.
Делото
е образувано по жалбата на община Попово, представлявана от кмета д-р В., чрез а..
Р. Д. *** против Задължителни предписания по Констативен протокол № 05-04-38/
30.08.2021 г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и
документацията за експлоатацията от 26.08.2021 г. на ГД“НЯСС“, с който са
дадени задължителни предписания за яз. „Невски“ в общ. Попово. Жалбоподателят
счита, че посочените като неизпълнени предписания по т. III,
са направени от комисия, в състава на която няма лица с необходимата
професионална квалификация съгласно ЗВ. Не е уважено възражението срещу
констатациите от ГД „НЯСС“, въпреки че основният изпускател на яз. „Невски“ е
изправен. Даденият от проверяващите срок за изпълнение на предписанията е
недостатъчен, тъй като е налице невъзможност за изпълнение на същите от страна
на община Попово. Дадените предписания в т. III не са ясни напълно и
представени по начин, позволяващ на адресата му – община Попово да разбере
какви действия следва да предприеме и в какъв срок. Видно от съставения
Констативен протокол е, че се касае за предписания по техническата документация
и по осъществяване на безопасната техническа експлоатация, като се добавя и
неизпълнени предписания, дадени съгласно Протокол № 312/ 16.11.2020 г. от
проверка на комисия по Заповед № 363/ 05.10.2020 г. на Областен управител на
област Търговище и Протокол №3/ 20.05.2021 г. от проверка на комисия по Заповед
№ 180/ 17.05.2021 г. на Областен
управител на област Търговище. Проверяващите от ГД“НЯСС“ не са взели предвид
представената Инвестиционна програма на община Попово за 2021 г. където в т. 31
е предвидено изработване на техническа документация, съгласно изискванията на
чл. 106 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние за 15 общински язовири, в
т.ч. проектиране и доклади за съответствие на 13 бр. и проект за ликвидация на
2 бр. Срокът за изпълнение на дейностите да бъде не по-дълъг от 150 календарни
дни.
В
с.з. по делото жалбоподателят, редовно призован се представлява от а.. Д. ***,
която поддържа жалбата и изразява становище за отмяна на оспорения адм. акт.
Пледира за присъждане на разноски по делото по представен списък по смисъла на
чл. 80 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК.
Ответниците
по оспорването – Р. Р. ст. инспектор в РО НЯСС „Североизточна България“, офис
гр. Шумен и Д. Я.-К. гл. инспектор в РО НЯСС„Североизточна
България“, офис гр. Шумен редовно призовани, не се явяват. От процесуалния им
представител ст. експерт юрист към ДАМТН гр. София Е.З. е получено писмено
становище за неоснователност на жалбата, присъждането на разноски и възражение
за прекомерност на а.. възнаграждение на жалбоподателя.
Съдът
като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:
Жалбата
е подадена в срок, налице е правен интерес, поради което е процесуално
допустима, а разгледана по същество последната е неоснователна по следните съображения:
От
фактическа страна съдът приема за установено, че процесното съоръжение е
общинска собственост съгласно АПОС № 2672/ 15.02.2000 г. (непредставен по
делото) и новия АПОС № 14328/ 17.05.2021 г. (стр. 74 от делото), като същото е
отредено за рибарник с площ от 28 187 кв.м.
На
04.04.2013 г. община Попово сключила договор за концесия за 35 години за яз.
„Невски“, находящ се в кв. „Невски“ на гр. Попово. Предмет на договора е
концесионерът да извършва рибо-производство на риба и други аквакултури,
развъждане на водоплаващи птици, спортен риболов срещу заплащане, според
представения договор за концесия (стр. 28 до 36 от делото).
На
15.02.2021 г. с Решение № 149 по Протокол № 16 в т. 31 (стр. 15 от делото) ОбщС
– Попово е взел решение за изработване на техническа документация съгласно
изискванията на чл. 106 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на
техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към
тях и за осъществяване на контрол на техническото им състояние на 15 бр.
общински язовири в т.ч. проектиране и съответствие на 13 бр. и проект за
ликвидация.
На
26.08.2021 г. ответниците по делото извършили проверка на техническото и
експлоатационно състояние на яз. „Невски“ и съставили Констативен протокол №
05-04-38/30.08.2021 г. (преписката), в който дали предписания на община Попово, като собственик
на процесния воден обект:
т.
1. Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 1,
т. 1 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за
осъществяване на контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
2.
Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 1, т. 2
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на
контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
3.
Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 1, т. 3
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на
контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
4.
Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 1, т. 4
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на
контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
5.
Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 1, т. 5
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на
контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
6.
Да се представи в ДАМТН необходимата документация съгласно чл. 106, ал. 4, т. 2
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на
контрола за техническото им състояние. Срок 23.12.2021 г.
7.
Да премахне от короната на язовирната стена оградата от дървени колове и
метална мрежа. Срок 30.11.2021 г.
8.
Да почисти въздушния откос на язовирната стена от наличната тревна и
храстовидна растителност. Срок 30.11.2021 г.
Видно
от Решение № 4812 от 18.05.2022 г. постановено по АД №1447/2022 г. по описа на
ВАС са дадени задължителни указания в следния смисъл: “ …На първо място при новото разглеждане на делото съдът
следва да даде указания за попълване на административната преписка чрез
приобщаването на Протокол № 31 от 16.11.2020 г. за проверка на комисия по
Заповед № 363 от 05.10.2020 г. на областен управител на Област Търговище,
Протокол № 3 от 20.05.2021 г. за проверка на комисия по Заповед № 180 от
17.05.2021 г. на областен управител на Област Търговище (вкл. заповедите на
областния управител) и Протокол № 05-04-16 от 04.04.2019 г. Наред с това,
следва да съобрази дали посочените предписания са обжалвани, респективно да
даде указания за представяне на доказателства в тази връзка и за резултата от
евентуалното обжалване. Цитираните
документи са приобщени към доказателствения материал. Липсват данни за
обжалване. Видно от цитираните протоколи са давани почти идентични предписания,
като е била определена първа степен на потенциална опасност.
По
делото е допусната съдебно-техническа експертиза с вещо лице - хидроинженер, по
която е дадено заключение, че техническото състояние
на хидротехническото съоръжение съгласно Протокол № 3/ 20.05.2021 г. на
Областната комисия е определено като неизправно – частично работоспособно, като
е нарушен поне един от показателите за технологична сигурност, без опасност за
конструктивна сигурност, предприема се ремонт.
Вещото
лице е дало заключение също, че водохранилището „Невски“, едва ли е първа
степен на потенциална опасност за ж.п. линията „София-Варна“, още повече, че
видно от приложения снимков материал, под ж.п. линията са изградени 3 броя
правоъгълни бетонни водостоци с размери 1,5/ 2,0 м. за провеждане на евентуални
високи вълни, а на около 40/ 50 м. под тях е изграден подлез за преминаване на
селско-стопанска техника с размери – широчина 8, 00м. и височина около 5, 50
м., който е в състояние да проведе при необходимост и високи води с нормативна
обезпеченост 0,1 % (веднъж на 1 000 години). При изграждането на ж.п.
линията преди 1989 г., проектантите са имали предвид вероятно високите води,
които евентуално биха се формирали при водосбора над ж.п. линията и правилно са
оразмерили и изградили съответните водоотвеждащи съоръжения под жп
линията.Степента на потенциална опасност – определена е I-ва
степен на потенциална опасност, която според вещото лице е завишена. Техническо
състояние на стената и съоръженията към нея – изправно, отговаря на
показателите за сигурност.
Съдът
кредитира заключението на вещото лице като изготвено по компетентност, но го
съпоставя с останалите доказателства по делото.
При
тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:
Председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор или оправомощени от него длъжностни лица да
издават констативни протоколи е уредена на осн. чл. 190, ал. 4 от Закона за
водите (ЗВ), като в чл. 190б, ал. 1 и ал. 2 от същия закон е разписан специален
ред за издаване, срок за съставяне и съдържание на констативния протокол. В ал.
2 и ал. 3 на чл. 190б от Закона за водите
е определен кръга на заинтересованите лица (собственика на язовира,
оператора на язовирната стена и съоръженията към нея и на областния управител
по местонахождението й) и е разписан реда, по който се извършва известяването
на същите. В конкретния случай, този ред безспорно е спазен - представител на
собственика на язовира е присъствал на проверката и се е запознал с направените
предписания видно от положените подписи.
Цитираната разпоредба от горепосочения закон регламентира правомощията
на съответните длъжностни лица по издаването на задължителни предписания по
Закона за водите и тези предписания имат задължителен характер за адресатите
си, последните са длъжни да ги изпълняват в посочените срокове и съответно да
носят отговорност, да им бъдат налагани наказания за неизпълнението на тези
задължителни предписания и на основание чл.200, ал.1,т.39 от същия закон е
определена имуществена санкция в законово регламентирания размер.
Административнонаказателното производство, както и евентуално постановени
съдебни актове са неотносими, доколкото предмет на съдебен контрол е ИАА.
Със Закона за водите се уреждат
обществените отношения, свързани с техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните
стени и съоръженията към тях и са
свързани с безопасната експлоатация. Сериозността на евентуалните вредни
последици от недоброто техническо състояние на язовирните стени, поражда
задължения на собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях да
изпълняват дадените предписания от контролните органи
Видно
от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата
и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние - чл. 4. , ал.1 собственикът на язовира стопанисва, поддържа, организира,
провежда, ръководи и осъществява техническата и безопасната му експлоатация и
опазването на околната среда.
(2) Собственикът на язовира и съоръженията към него, който не отговаря на
изискванията за оператор, възлага стопанисването, поддържането и
осъществяването на техническата експлоатация на лице, което отговаря на
изискванията на § 1, т. 95 от допълнителните разпоредби на Закона за водите.
Съгласно чл.5 от цитирания акт собственикът/операторът посредством техническо обслужване, ремонти и
реконструкции осигурява сигурност и дълготрайност на язовирните стени и
съоръженията към тях и опазване на околната среда.
От посочените разпоредби следва изводът, че първото и основно задължение
на собственика в случая Община Попово е да поддържа техническото състояние на
язовира и на съоръженията към него в изправност. Мотивите, изложени в обжалвания
административен акт, водят до извод, че констатациите се дължат на неполагането
на грижа от страна на общината и неизпълнение на нормативните й задължения като
собственик на водния обект. В случая не е относимо към спора, коя
степен на опасност е обекта. Първите шест предписания са свързани с изискване
на документация.
Предписанията да се премахне от короната
на язовирната стена оградата от дървени колове и метална мрежа в срок
30.11.2021 г. и да се почисти въздушния откос на язовирната стена
от наличната тревна и храстовидна растителност в срок 30.11.2021 г. Те следва
да се приемат като едно обичайно поддържане на обекта, а самите предписания, по
отношение на законосъобразност не изискват конкретика за степента на опасност. Въпросните предписания са
свързани със задължения на общината и
по-скоро това да полага грижа на добър стопанин.
Що се отнася до самото възражение, че сроковете за изпълнение на
предписанията, са кратки и това води до невъзможност за изпълнение на предписанията,
не може да се направи извод, че оправомощените длъжностни лица са направили
предписания в нарушение на принципа за съразмерност по чл.6 АПК.
Задължителните предписания са разделени на две групи: по
техническата документация и по начина на
осъществяване на безопасна техническа експлоатация-със срок до края на октомври
2021 година. Съгласно чл.6, ал.1 АПК административните органи упражняват
правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Не са установени
факти, с оглед на които да се приеме, че дадените предписания, в частност
сроковете за тяхното изпълнение, не съответстват на изискванията на чл.6 АПК.
Предписанията и сроковете за изпълнението им не засягат права и законни
интереси на собственика на язовира в по-голяма степен от най-необходимото за
целта, за която актът се издава, при положение, че безопасната екслоатация на
язовира съставлява гаранция за опазване на живота и здравето на населението и
за предотвратяване възникването на значителни материални щети. В този
смисъл е Решение №4898 от 20.05-2022 г.постановено по АД №9344/2021 г. по описа
на ВАС IIIотд.
Неоснователно
е направеното възражение от общината, че
срокът е кратък и съответно няма заложени значителни средства в бюджета. Подържането в изправност е
непрекъснат процес, който не е в рамките на една календарна година и е следвало
да се предвиди като бюджет на по ранен
етап.
При изложеното, като
извърши проверката по чл. 168, ал.1 на всички основания по чл. 146 АПК, съдът намира
оспореният акт за издаден от компетентен административен орган, в установената
форма, при липса на съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и в съответствие с материалноправни
разпоредби.
Въз основа на изложеното жалбата следва да
се отхвърли като неоснователна. При този изход на спора, разноски не се дължат.
Водим от горното
съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Попово представлявана от Кмета на Община Попово д-р
Л.Веселинов чрез а.. Р.Д. против Задължителни предписания дадени в Констативен
протокол № 05-04-38/30.08.2021 г., изготвен от Д. Т. Я. – К., главен експерт в
Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, регионален
отдел „Североизточна България“, офис Шумен и Р. К. Р., старши инспектор в
Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, регионален
отдел „Североизточна България“, офис
Шумен при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, като
неоснователна.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му с частна
жалба пред Върховен административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: