Р Е Ш Е Н И Е - 54
гр. С. 24.04.2020
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
С.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, втори състав,в открито съдебно заседание,
проведено на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година година, в
състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРИНА ТРИФОНОВА
при секретаря
Параскева Георгиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 299/2019г. по
описа на същия съд, за да се произнесе взе предвид следното:
П.Д.П. *** е обжалвал наказателно постановление
№ 42-0000704/03.05.2018 год. на и.д. Началник Областен отдел „Автомобилна
администрация”-гр.С.,с което му е наложена глоба в
размер на 1 500 лева на основание чл.178а,ал.7,т.1,пр.1 от Закона за движение
по пътищата/ЗДвП/ за извършено нарушение на чл.43,ал.1,т.1,б.”б” от Наредба №
Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС,във вр.чл.30,ал.1,
т.4 от наредбата.
В жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на
атакуваното наказателно постановление, издадено в нарушение на материалния закон
и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,съдържащи се в
нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.Сочи,че следва да намери приложение разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН,съгласно
която, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за
нарушителя.Изтъква ,че деянието, за което е наказан с обжалваното наказателно
постановление не съставлява административно нарушение ,тъй като нормата ,която
се твърди ,че е нарушена от жалбоподателя, е отменена /ДВ,бр.38 от 2018
год./Иска се изцяло да бъде отменено издаденото наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява
лично, поддържа жалбата и моли обжалваното наказателно постановление да бъде
отменено като неправилно и незаконосъобразно.
В
с.з.Административно-наказващият орган ИА „Автомобилна инспекция” –С. не се
представлява и не взема становище по жалбата.
Съдът, след
като обсъди събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната
съвкупност, съобразно доводите на страните, приема за установено от фактическа
страна следното:
С обжалваното
наказателно постановление № 42-0000704/03.05.2018 год. на и.д. Началник
Областен отдел „Автомобилна администрация”-гр.С., на П.Д.П. е наложена глоба в размер на 1 500 лева на основание
чл.178а,ал.7,т.1,пр.1 от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/ за извършено
нарушение на чл.43,ал.1,т.1,б.”б” от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на
МТИТС,във вр.чл.30,ал.1, т.4 от наредбата.В
обстоятелствената част на наказателното постановление е отразено ,че на
01.10.2017 год. около 08.24 ч. нарушителят П.Д.П.
като председател на комисия от технически специалисти е ,извършил периодичен
преглед за проверка на техническата изправност на автомобил ”Опел Астра”,
категория М1, с рег.№ ВР5139АХ, видно от протокол № 14513162,приложен по делото,
като е издал удостоверение за техническа изправност и е присвоил знак за
техническа изправност № 13640488 ,със заключение – допуска да се движи по
пътищата отворени за обществено ползване ,без моторното превозно средство да
отговаря на изискванията на Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС, а
именно: не е представен документ за данък ,изискуем към деня на извършване на
периодичен преглед за проверка на техническата изправност ,съгласно чл.60,ал.6
от Закона за местните данъци и такси или документ ,че е освободен от данък,
съгласно чл.58 от същия закон
Наказателното
постановление е издадено въз основа на акт № 247971/19.12.2017 год. за установяване
на административно нарушение, съставен от Д.Р.Б.
–инспектор при ОО „АА” –актосъставител и Д.Г.С.-свидетел
на нарушението срещу П.Д.П..Констатациите в акта са
идентични с отразеното в наказателното постановление.Актът е връчен и предявен
на нарушителя.
По делото
са разпитани свидетелите Д.Р.Б.-актосъставител и Д.Г.С. –свидетел при установяване на нарушението и
съставяне на акта, показанията на които потвърждават констатациите в АУАН и в НП.
При така
установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните изводи от правна
страна:
Жалбата
е допустима.Разгледана по същество, същата е основателна, поради което
атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено по следните
съображения:
Процесното наказателното постановление
подлежи на отмяна поради наличието на
приложим по-благоприятен закон, последвал издаването на процесното
НП и предхождащ влизането му в сила. В чл.30, ал.1, т.4 от Наредба № Н-32, в
действалата към момента на нарушението редакция на разпоредбата към ДВ, бр.40
от 2016г., е било предвидено, че при периодичния преглед на ППС се представят
следните документи: документ за платен данък върху превозните средства,
изискуем към деня на извършването на периодичния преглед на ППС съгласно чл.60,
ал.6 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), или документ, че са
освободени от данък съгласно чл.58 от ЗМДТ; документите трябва да са обозначени
или маркирани за еднозначно идентифициране чрез информационната система по
чл.11, ал.3.Цитираната норма е визирала фактическия състав на конкретното
нарушение, а чл.43, ал.1, т.1, б.“б“ от Наредба № Н-32 е обща и препращаща
норма към специалната – именно чл.30, ал.1, т.4 от същата наредба.Разпоредбата
на чл.30, ал.1, т.4, която е приета за нарушена и която е послужила като
основание за ангажиране административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя, е отменена с ДВ, бр.38 от 2018г., в сила от 20.05.2018г., като
след 20.05.2018 г. не съществува задължение по Наредба № Н-32 да се представя
документ за платен данък върху превозните средства.Задължението по чл.30, ал.1,
т.4 от Наредба № Н-32 е отпаднало на 20.05.2018г., поради което деянието на
жалбоподателя така както е описано в акта и НП, не осъществява състав на
административно нарушение по Наредба № Н-32. Понастоящем също е налично
задължение по чл.60, ал.6, т.2 от ЗМДТ за представяне на документ за платен
данък при извършване на технически преглед, както и начини за установяване
плащането на данъка подробно посочени в чл.60 от ЗМДТ, видове системи, в които
се извършва проверка за установяване плащането на данъка и поредност, но то е неотносимо към санкционната норма послужила като основание
за наказване на жалбоподателя.На последния е вменено неизпълнение на задължение
не по ЗМДТ, а по норма от Наредба № Н-32, която норма обаче впоследствие е
отменена.Отговорността на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.178а,
ал.7, т.1, предл.І от ЗДвП, визираща неизпълнение
именно на задължение от Наредба № Н-32.Отмяната на разпоредбата на чл.30, ал.1,
т.4 от наредбата влече като последица и отпадане на
административнонаказателната отговорност точно за този вид нарушения.
Предвид изложеното съдът намира, че последното предполага
приложение на чл.3, ал.2 от ЗАНН, съгласно който ако до влизане в сила на
наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага
се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя, тъй като преди влизане
в сила на наказателното постановление е влязъл в сила по-благоприятен за дееца
закон.
Поради изложеното наказателното
постановление подлежи на отмяна.
Воден от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление
№ 42-0000704/03.05.2018 год. на и.д. Началник Областен отдел „Автомобилна
администрация”-гр.С., с което на П.Д.П.
е наложена глоба в размер на 1 500 лева на основание чл.178а,ал.7,т.1,пр.1 от
Закона за движение по пътищата/ЗДвП/ за извършено нарушение на
чл.43,ал.1,т.1,б.”б” от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС,във вр.чл.30,ал.1, т.4 от наредбата.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – С. област в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: