Решение по дело №1323/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 229
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20197150701323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 229/10.4.2020г.

             

 

гр. Пазарджик

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Пазарджик, в открито заседание на деветнадесети февруари, две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:  1. ВАСКО НАНЕВ

  2. ГЕОРГИ ВИДЕВ

 

                 

 

при секретаря Димитрина Георгиева и с участието на прокурора Станка Димитрова, разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 1323, по описа на съда за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 от АПК.

Делото е образувано по протест на прокурор при Окръжна прокуратура – Пазарджик – Стефан Янев, подаден против Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Лесичово, приета с Решение № 521/31.10.2013 г. на Общински съвет – Лесичово чл. 8, чл. 29, ал. 1, чл. 31, ал. 1, в частта им, относно „събиране, транспортиране“, чл. 27, ал. 1, чл. 32, ал. 1 и чл. 34, ал. 1, относно „събиране“ и чл. 34, ал. 2.

В протеста се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорената наредба. Иска се от съда да я отмени като незаконосъобразна в оспорваната част, както и да се присъдят разноските по производството..

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура поддържа протеста с основното искане в него, а именно за отмяна на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Лесичово, приета с Решение № 521/31.10.2013 г. на ОбС – Лесичово, като незаконосъобразна. В протеста са изложени подробни съображения за неспазване на процедурата по приемане на атакувания с протеста подзаконов нормативен акт, а именно неспазени разпоредби на чл. 26, съответно чл. 28 от ЗНА. От приетите в съдебно заседание доказателства се установи, че предложението с проекта и мотивите към Наредбата са били публикувани на 18.10.2013 г., а решението на Общинския съвет, с което е приета Наредбата, е от 31.10.2013 г. Безспорно в случая не е спазен срокът от 14 дни от датата на публикуване на проекта на Наредбата, ведно с мотивите, което съответно е самостоятелно основание за отмяна на атакуваната с подадения от Окръжна прокуратура – Пазарджик протест Наредба на ОбС – Лесичово. С оглед на така изложеното, моли съдът да се произнесе с решение, с което да уважи така подадения протест. Претендира разноските в настоящото производство.

За ответника, Общински съвет – Лесичово, редовно призован, не се явява представител, не заявява становище по протеста.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 521, взето на заседание, проведено на 31.10.2013 г. по Протокол № 43, Общински съвет – Лесичово, като е взел предвид предложението на кмета на Общината и становищата на постоянните комисии, на основание  чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и във връзка с чл. 19 и чл.22  Закона за управление но отпадъците/ЗУО/ и на основание чл.79 от АПК е отменил Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Лесичово, приета с Решение № 422/29.06.2007 г. от заседание на Общински съвет- Лесичово, взето Протокол № 54/29.06.2007 г. и е приел предложения проект на Наредба за управление на отпадъците на територията на община Лесичово.Наредбата е приета с изискуемото по закон мнозинство – от общ брой общински съветници – 13, на заседанието са присъствали 12, от които гласували са – “за” – 12, “против” – 0 и “въздържали се” – 0.

Към предложението на кмета на община Лесичово са представени мотиви за приемането на Наредбата.

В определението за насрочване съдът е указал на ответника – ОбС Лесичово, че следва да представи доказателства за датата и начина на разгласяване на оспорения административен акт чрез местни печатни издания или по друг подходящ начин, както и че не сочи доказателства за изпълнение на изискването на чл. 26 от ЗНА – преди внасянето на проект за нормативен акт, за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет-страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок (съгласно действащата към датата на приемане на решението редакция на чл. 26 от ЗНА) за предложения и становища по проекта.

Определението за насрочване е получено на 10.01.2020 г. По делото е постъпило писмо с вх. № 646/24.01.2020 г. от председателя на ОбС гр. Лесичово, в което се наред с описа на приложеното заверено копие от административната преписка се съдържа изявление, че по време на приемане на наредбата за управление на отпадъци на територията на община Лесичово, общината е била с друга интернет страница, на която към този момент не може да се отворят архивите и поради тази причина Общински съвет  Лесичово не може да предостави доказателства за изпълнение на изискването на чл.26 от ЗНА. Впоследствие с вх. №  962/ 04.02.2020 г. е постъпила отново преписката по издаването на оспорената наредба, като към същата са представени доказателства за разгласяване на текста на приетата вече с Решение  № 521/31.10.2013 г. по реда на чл.22, ал.2 от ЗМСМА. И тази преписка не съдържа доказателства за изпълнение на изискванията на чл.26 от ЗНА за публикуване на проекта на интернет-страницата на община Лесичово. Следователно в настоящето производство не са представени доказателства за публикуване на проекта на Наредбата, ведно с мотивите, в посочения чл. 26 от ЗНА срок.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Протестът е процесуално допустим, като подаден от лице, имащо правен интерес от оспорването, по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК и в законоустановения срок.

Разгледан по същество протестът е основателен.

         Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Лесичово, приета с Решение № 521/31.10.2013 г. на Общински съвет – Лесичово е подзаконов нормативен акт, чието приемане е от компетентността на общинския съвет, като орган на местната власт и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени в тях обществени отношения с местно значение. Член 15, ал. 1 от ЗНА изисква приетият нормативен да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал. 3 от АПК, нормативните административни актове се издават по прилагане на закона или подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат, съобразно нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение.  Съгласно чл.22, ал. от ЗУО/ в редакцията му към датата на приемане на протестираната наредба/  Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на своя територия, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси. Със същата  наредбата по ал. 1 се уреждат и изискванията към площадките за предаване на отпадъци от хартия и картон, пластмаси и стъкло, в т.ч. условията за регистрация на площадките, както и условията за предаване на отпадъци на площадките по чл. 19, ал. 3, т. 11.  От друга страна ал.3 на чл.22 от ЗУО задължава Общинският съвет  да публикува на своята интернет страница и подложи на обществено обсъждане проекта за наредба по ал. 1. В обсъждането могат да участват всички заинтересовани лица, органи и неправителствени организации.

Съгласно  чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в актуалната към датата на приемането на Наредбата редакция (ДВ бр. 46/2007 г.), приложим субсидиарно по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет-страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Анализът на цитираната правна норма сочи извод, че изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях води до процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща неговата отмяна.

В конкретния случай по делото се установи, че проектът на приетия на 27.02.2009 г. текст от Наредбата не е публикуван, съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА. В разпоредбите на чл. 13 и сл. от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагането на ЗНА подробно е регламентиран реда и начина за изготвянето на законопроект, а именно: изготвяне на първоначален проект, обсъждането му, изготвяне на втори проект, в случаите когато се налагат съществени изменения на първоначалния проект. Органът, който изготвя проекта, е длъжен да го изпрати заедно с мотивите на заинтересуваните лица, обществени организации, като въз основа на обсъжданията съставителят внася необходимите изменения в нормативния акт. Чак след това окончателния проект на акта се публикува, съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, непосредствено преди внасянето му за приемане от компетентния орган, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.

По делото не се събраха доказателства проектът на Наредбата да е публикуван в интернет-страницата на сайта на Община Лесичово. Приемането на Наредбата евентуално би засегнало права и интереси на заинтересувани лица или организации, които са били лишени от възможността да вземат становище по проекта. Не без основание в разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА е предвидено, че публикуването на интернет-страницата на съответната институция става непосредствено преди внасянето на проект на нормативен акт. Тълкувайки посочения текст от закона може да се приеме, че следва да се публикува окончателният проект на нормативния акт, изготвен след проведеното обществено обсъждане и направените промени в него. Изискването за публикуване на проекта, ведно с мотивите към него, не е едно формално изискване, а строго регламентирана процедура, след която първоначалният проект може да бъде променен, когато се наложат съществени изменения.

С оглед на гореизложеното, настоящият състав намира, че Общински съвет Лесичово е приел подзаконов нормативен акт, чийто текст не е публикуван на интернет-страницата на съответната институция. Нарушението на изискването на  чл. 26, ал. 2 от ЗНА, както и на чл. 22, ал.3 от ЗУО съставлява самостоятелно основание за отмяна на акта като незаконосъобразен. Изискването на посочените законови текстове е императивно, а от представените доказателства не може да се обоснове извод, че то е спазено.

Ето защо съдът намира, че Наредбата в обжалваната й част е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1, във връзка с чл. 196 АПК, на протестиращата страна следва да бъдат заплатени направените разноски. Предвид на това Общински съвет гр. Лесичово следва да бъде осъден да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в размер на 20 лева – внесена такса за публикация в Държавен вестник.

Водим от горното, и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Пазарджик, Х състав

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл. 8, чл. 29, ал. 1, чл. 31, ал. 1, в частта им, относно „събиране, транспортиране“, чл. 27, ал. 1, чл. 32, ал. 1 и чл. 34, ал. 1, относно „събиране“ и чл. 34, ал. 2. от  Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Лесичово, приета с Решение № 521/31.10.2013 г. на Общински съвет – Лесичово

ОСЪЖДА Общински съвет Лесичово да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

Решението ДА СЕ РАЗГЛАСИ по реда на чл. 194 от АПК след влизането му в законна сила.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

   

                     2./П/