Решение по дело №372/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 792
Дата: 16 юни 2022 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20227040700372
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№792                                дата 16 юни 2022г.                   град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 26 май 2022г.,  в следния състав:

 

                                                                                Съдия: ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                     

Секретар:Илияна Георгиева

Прокурор: …..…………………

 

разгледа адм. дело № 372 по описа за 2022г.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.118 от КСО.

 Предмет на оспорване е Решение № 1012-02-88#1/16.02.2022г. на директора на ТП на НОИ – Бургас, с което е оставено в сила разпореждане № 02220166450/01.01.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ Бургас, с което, на основание §7е, ал.1 и 2 от ПЗР на КСО, е преизчислена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на М.Г.Т. ***.

Жалбоподателят Т. оспорва решението като незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон, като възразява, че същото е явно несправедливо и го ощетява. Счита, че размерът на личната му пенсия за осигурителен стаж и възраст е неправилно определен след преизчислението в сила от 25.12.2021г., като са били изключени увеличенията от 01.07.2017г., 01.07.2018г. и 01.07.2019г., което счита, че е в противоречие с разпоредбата на §7е от ПЗР на КСО. Иска се отмяна на решението и на потвърденото с него разпореждане и връщане на преписката на административния орган със задължителни указания за извършване на действия по определяне размера на пенсията му. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и представлява.

Ответникът – директор на ТП на НОИ – Бургас, чрез представляващия го юрисконсулт, оспорва жалбата като неоснователна, претендира възнаграждение. 

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е неоснователна.

Данните от административната преписка сочат, че с разпореждане № **********/№24/прот.№ 01097 от 13.06.2008г., на жалбоподателя Т. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по §4, ал.1 от ПЗР на КСО, по подадено от него до ТП на НОИ - Бургас заявление с вх.№ 15642/11.06.2008г.на 22.03.2018г. 

Пенсията е била периодично актуализирана, като след последното преизчисляване от 25.12.2021г. е постановено процесното разпореждане № 02220166450/01.01.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ Бургас, с което пенсията за осигурителен стаж и възраст на М.Т., на основание §7е, ал. и ал.2 от ПЗР на КСО е преизчислена с определен месечен размер – 1197,25лв. За определяне на този нов размер е посочено, че лицето е с осигурителен стаж, без превръщане към III категория труд – 33год. 11мес. 16 дни, а общият осигурителен стаж превърнат към трета категория е 47год. 11 мес. и 29 дни, изчислен е индивидуален коефициент – 3,150, посочен е средномесечният осигурителен доход в периода 04.2007 – 03.2008г. в размер на 421,79лв., както и доходът за изчисляване размера на пенсията - 1328,64лв. Приложена е разпоредбата на чл.70, ал.1 от КСО, във вр. с §7е, ал.1, 2 и 3 от ПЗР на КСО и е изчислен процентът осигурителен стаж, както и е посочен размерът на пенсията, индексиран с осъвременителните коефициенти по чл.100 от КСО, конкретно посочени за 2009г., 2013г., 2014г., 2015г., 2016г., 2020г. и 2021г.

Разпореждането е обжалвано от г-н Т. с жалба вх.№ 1012-02-88/ 31.01.2022г., като при оспорването по административен ред, директорът на НП на НОИ – Бургас е постановил процесното Решение № 1012-02-88#1/16.02.2022г., с което  разпореждането е оставено в сила. Горестоящият орган е възприел изцяло фактическите констатации и стойностите обективирани в разпореждането, като по същество е изложил мотиви за правилно отпускане, определяне във времето и преизчисляване в посочения размер от 25.12.2021г. на отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст на М.Т., както и е дал допълнителни разяснения относно настъпилата законодателна промяна.

   Решението и потвърденото с него разпореждане са законосъобразни.

Спорът по делото е по приложението на материалния закон, в частност разпоредбата на §7е от КСО. Жалбоподателят възразява за неправилно  преизчисляване на пенсията му за осигурителен стаж и възраст, като счита, че при прилагане разпоредбите, увеличението на пенсията му следва да бъде 12,5%, което калкулира като увеличение на коефициента за всяка година осигурителен стаж между прилагания до 2021г. коефициент 1,20 до определения в чл.70, ал.1 и §7е на КСО коефициент 1,35. Счита също така, че при определяне на крайния преизчислен размер на пенсията му, административният орган неправилно е изключил увеличението на същата от 01.07.2017г., 01.07.2018г. и 01.07.2019г.

Възраженията на жалбоподателя са неоснователни и не намират законова опора.

С промените в чл.70, ал.1 от КСО, в сила от 25.12.2021г., законодателят е увеличил тежестта на една година осигурителен стаж във формулата за определяне на размера на пенсиите от 1,2% на 1,35% на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане – т-1 и т.2 - 1,2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж, представляващ разлика между общия осигурителен стаж, зачетен на лицето и стажа по т.1.

Съгласно разпоредбата на  §7е, ал.1 от ПЗР на КСО (Нов – ДВ, бр. 77 от 2021г., в сила от 25.12.2021г.) отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021г. с процент 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Съгласно ал.2 на същия параграф преизчисляването по ал.1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021г. включително.

При преизчисляване пенсията на жалбоподателя считано от 25.12.2021г., при калкулирането административният орган е приложил новия по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1,35% (при досегашен 1,2%), като този процент е приложен върху общия осигурителен стаж на жалбоподателя без превръщане към ІІІ категория, т.е. сбора между стажа от І категория – 19год. 07мес. и 19дни, стажа от ІІ категория - 03год., 09мес. и 10дни и този от  ІІІ категория - 10год. 06мес. и 17дни, общо - 33год. 11мес. и 16дни, което дава процентна тежест на осигурителния стаж – 45,79% (33год. x 1,35% = 44,55% + 1,238% (1,35% : 12 = 0,1125 х 11 = 1,238)).  За останалия стаж до 47 год. и 11 мес. и 29 дни, т.е. - 14год. (формиран като разлика между общия осигурителен стаж превърнат в ІІІ категория – 47 год. 11мес. 29 дни и действително положения 33 год. 11 мес. и 16 дни) е приложена тежест от 1,2%, което дава допълнителни 16,80%. Така, общият процент осигурителен стаж за определяне размера на пенсията, съгласно чл. 70, ал.1 от КСО, в сила от 25.12.2021г., изчислен като сбор от горепосочените две стойности, възлиза на 62,59%, както е определен и от административния орган.

По арг. от чл.70, ал.1 от КСО размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с гореизчисления процент осигурителен стаж. По делото не е налице спор нито относно релевантния средномесечен осигурителен доход – 421,79лв., нито относно изчисления индивидуален коефициент на жалбоподателя – 3,150, като в резултат на тези две стойности се определя доходът за изчисляване на пенсията – 1328,64лв. Или, 1328,64 х 62,59% определя размер на пенсията от 831,60лв. Спрямо този размер органът е приложил извършените през годините 7 осъвременявания на пенсията на основание  чл.100 от КСО (съгласно представените разпореждания за 2009г., 2013г., 2014г., 2015г., 2016г., 2020г. и 2021г.), в резултат на които, с издаването на процесното разпореждане е определил новия размер на пенсията – 1197,25лв.

Жалбоподателят възразява, че органът неправилно не е включил и извършените 3 преизчисления на пенсията през 2017г. с 2,364%, през 2018г. с 3,819% и през 2019г. с 5,7%, като посочва, че законът – алинея 2 на § 7е от ПЗР на КСО, не прави разграничение за начина, по който е била увеличавана пенсията.

Възражението съдът счете за неоснователно.

За 2017г. пенсията на жалбоподателя е била преизчислена на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на КСО (ДВ, бр. 61 от 2015г., в сила от 01.01.2016г.), която разпоредба в прил.ред сочи: (1) От 2017г. до годината, в която процентът по чл.70, ал.1 достигне 1,5, пенсиите не се осъвременяват по чл.100. (2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл.70, ал.1 достига 1,5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл.70, ал.1, изречение второ. На основание чл.11 от Закона за бюджета на ДОО за 2017г. (отм.), определеният процент по чл.70, ал.1 от КСО е 1,126% и той е бил приложен при преизчисляването, извършено с разпореждане № **********/01.07.2017г. Видно от цитираните разпоредби, през 2017г. пенсиите не са били осъвременявани по реда на чл.100 от КСО, а са били преизчислени чрез прилагане на по-висока тежест на всяка година осигурителен стаж във формулата за изчисляване на пенсиите. 

Аналогично е била преизчислена пенсията на жалбоподателя и през 2018г., когато,  на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на КСО (ДВ, бр.99 от 2017г., в сила от 01.01.2018г., отм.) и чл.11 от ЗБДОО за 2018г. (отм.) , процентът за всяка година осигурителен стаж по  чл. 70, ал. 1 от КСО е нараснал до 1,169% и той е бил приложен при преизчисляването, извършено с разпореждане № **********/01.07.2018г. на ръководителя „ПО“ в ТП на НОИ. 

През 2019г., видно от § 3, т.25 б) от ПЗР на ЗБДОО за 2019г. (отм.), са създадени § 7б и 7в от ПЗР на КСО, като алинея 1 на § 7б сочи, че пенсиите не се осъвременяват по чл.100 от КСО, а алинея 2 регламентира тяхното увеличаване с 5,7%, съответно § 7в предвижда пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018г., да се преизчислят от 1 юли 2019г. с процент 1,2 за всяка година осигурителен стаж. Тази законодателна промяна е приложена в разпореждане № **********/01.07.2020г. на ръководителя „ПО“ в ТП на НОИ.

Преди всичко съдът отбелязва, че сочените от жалбоподателя проценти – 2,3645, 3,819% и 5,7%, които счита, че представляват увеличения на пенсията, извършени през 2017г., 2018г. и 2019г. и претендира на това основание да бъдат зачетени при сегашното преизчисляване, тези проценти по своята същност не представляват увеличение на пенсията, а представляват процента, с който се увеличава процентът за всяка година осигурителен стаж, участващ във формулата за изчисляване на пенсията (напр. за 2017г. процентът е 1,126, който, като се увеличи с 3,8% дава новата стойност за 2018г. – 1,169%, аналогично – през 2018г. процентът за всяка година осигурителен стаж е 1,169%, който, като се увеличи с 5,7% дава новата стойност за 2019г. в размер на 1,2%. Тези увеличения на процента изрично са посочени в разпорежданията за преизчисляване на пенсията). С процесното изменение на закона от 25.12.2021г., с нормата на § 7е, ал.1 и ал.2 от ПЗР на КСО законодателят увеличава именно този процент на тежест на година осигурителен стаж, като вече го разграничава като стойност – 1,35% за всяка година осигурителен стаж без превръщане и се запазва в размер на 1,2% за разликата до пълния осигурителен стаж след превръщането към ІІІ категория труд. В този смисъл, тази увеличена стойност от 1,35% (1,2%) поглъща в себе си всички предходни увеличения на процента за всяка година осигурителен стаж, респ. обективно е невъзможно те да бъдат включени, затова с процесното преизчисляване пенсионният орган не включва предходни преизчисления с по-нисък процент, а е включил само извършените осъвременявания на пенсията.    

На основание изложените мотиви и даденото тълкуване по приложението на разпоредбата на § 7е, ал.2 от ПЗР на КСО следва да се приеме, че административният орган е приложил правилно материалния закон, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна. Съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да бъдат присъдени претендираните разноски за юрисконсулт в минимален размер от 100лв. 

Така мотивиран, Административен съд Бургас, ІХ-ти състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Г.Т. *** против Решение № 1012-02-88#1/16.02.2022г. на директора на ТП на НОИ – Бургас, с което е оставено в сила разпореждане № 02220166450/01.01.2022г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ Бургас.

ОСЪЖДА М.Г.Т. ***, с ЕГН **********, да заплати на ТП на НОИ – Бургас, гр.Бургас, бул.“Стефан Стамболов“ № 126 сумата от 100лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                              СЪДИЯ: