РЕШЕНИЕ
№ 1737
Варна, 08.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - II състав, в съдебно
заседание на
четиринадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година
в състав:
Съдия: |
ВЕСЕЛИНА
ЧОЛАКОВА |
При секретар ДОБРИНКА ДОЛЧИНКОВА като разгледа докладваното от
съдия ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА административно
дело № 2550 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 215,ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/, във
връзка с чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Б.И.Г. ЕГН ********** подадена
чрез адв. Д.- ВАК срещу Заповед № 186/19.10.2022 г. издадена от кмета на район
„Одесос“ при Община Варна, с която е наредено в срок от 14 дни от влизане в
сила на заповедта да се премахне строеж „Надстройка на жилищна сграда с
идентификатор *****, находящ се в имот с административен адрес гр. Варна, ул. „*****от
Б.Г.. Заповедта се оспорва с основанията, че е нищожна поради липса на
компетентност , необоснована и постановена в нарушение на процесуалния и
материалния закон. Оспорва съществуването на фактическите основания посочени в
акта. Сочи се , че строежът е изпълнен в съответствие с действащите правила и
норми за строителство. В съдебно заседание поддържа жалбата чрез процесуален
представител.
Ответникът- кметът на район „Одесос “ при Община Варна в
писмено становище и в съдебно заседание чрез процесуален представител оспорва
жалбата. Сочи се, че заповедта е издадена от компетентен орган, при спазване на
процесуалните правила и материалния закон. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
По допустимостта на жалбата:
Жалбата е подадена от легитимирано лице в
законоустановения 14 – дневен срок и срещу индивидуален административен акт,
който подлежи на съдебен контрол, поради което е допустима.
По основателността на жалбата:
Съдът след като прецени доводите на страните, след
преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
С оспорената заповед е наредено премахването на
незаконен строеж „Надстройка на жилищна сграда с идентификатор *****, находящ
се в имот с административен адрес гр. Варна, ул. „*****. Със заповедта е
определен 14 дневен срок от влизането й в сила за доброволно изпълнение.
Видно от доказателствата по делото жалбоподателката е
собственик на ½ ид. част в условията на съсобственост с „Брадърс билдинг“ ООД
на ПИ с идентификатор 10135.1.305 с адрес гр.**, на основание НА № 185, том
LXXXI, дело № 19309 от 03.10.2006 г. и на жилищна сграда с идентификатор *****.
С одобрен инвестиционен проект и издадено разрешение за строеж № 306/18.11.1999
г. от главен архитект на район „Одесос“ при Община Варна се предвижда
таванското помещение на жилищната сграда да се преустрои в жилищен етаж, като
се направи надзид до 1,50 м., а в частта над балконска врата с прозорец,
разположени на северозападната фасада, да се направи капандура. Строежът е
въведен в експлоатация с удостоверение № О-43/11.04.2007 г. издадено от гл.
архитект на район „Одесос“ при Община Варна. Съгласно издаденото удостоверение
строежът е изпълнен в съответствие с одобрения инвестиционен проект и
издаденото разрешение за строеж. Посоченото се удостоверява и от съдържанието
на констативен акт обр.15 от 22.03.2007 г. за установяване годността за
приемане на строежа и протокол за определяне кота корниз и било от 17.10.2006
г.
По повод на постъпила жалба е извършена проверка на
място на 13.06.2022 г. от Бранимир Иванов – гл.експерт в отдел ОРК и Л.П.-
гл. експерт същия отдел, в присъствието на Б.Г. в качеството на собственик и И.
П.-
ползвател. Резултатите от проверката са обективирани в КП от 13.06.2022 г. (
л.25 от адм. преписка). Установеното състояние на обекта и допуснатите
нарушения са описани в КА № 4 от 07.07.2022 г. съставен въз основа на
извършения оглед на място ( л.27-32 от адм. преписка). Установено е, че
строежът е пета категория , съгласно чл.10 от Наредба № 1 за номенклатурата на
видове строежи. За имота има действащ подробен устройствен план, одобрен със
Заповед № Г-114/05.04.1994 г. на кмета на Община Варна, съгласно който имотът е
предвиден за средно по височина жилищно застрояване. Установено е , че
северозападната фасадна стена, която според одобрения проект следва да е с
височина 1,50 м. , е надзидана до височина 2,50 м. и капандурата над балконската
врата на същата фасада е премахната. Покривният скат е задигнат във височина,
като е завишена и височината на калканната стена към съседния имот с около 0,70
м. Чрез извършеното строителство са завишени кота корниз и кота било,
определени с инвестиционния проект и строежът представлява надстройка на
жилищна сграда. Установено е , че за извършените преустройства не са
представени одобрени проекти и няма издадено разрешение за строеж, както и
документи за отстъпено право на строеж за надстройка или договор в нотариална
форма с останалите съсобственици в имота и такива не са налични в архива на
район „Одесос“.
Установените нарушения са квалифицирани като такива на
разпоредбата на чл.148, ал.1 от ЗУТ и чл.183,ал.1 от ЗУТ – извършено
надстрояване на жилищна сграда без одобрени инвестиционни проекти и издадено
разрешение за строеж, без отстъпено право на строеж за надстройка или договор в
нотариална форма с останалите съсобственици в имота, в който се изгражда
строежа.
Съставеният КА № 4 от 07.07.2022 г. е връчен лично на
жалбоподателката на 08.08.2022 г. В законоустановения срок е постъпило писмено
възражение рег. № УСКОР220005590Д_0250Д/16.08.2022 г. ( л.38-39 от адм.
преписка). Възражението е разгледано от арх. Л.П.-
главен експерт ОРК към дирекция СИДКОР и арх. А.
Д.-
главен специалист ОРК към същата дирекция и е прието за неоснователно.
Посоченото е отразено в Констативен протокол от 17.08.2022 г.( л. 42 от адм.
преписка).
В хода на административното производство е изискано и
становище от главния архитект на район „Одесос“ при Община Варна, което е
представено с изх.№ УСКОР220005590Д_027ОД/17.08.2022 г. ( л.41 от адм.
преписка). Видно е от същото, че по преценка на главния архитект, разглежданият
строеж не е търпим строеж по смисъла на пар.16, ал.1 от ПР на ЗУТ или
пар.127,ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ.
По делото е работила комплексна съдебно-техническа
експертиза (л.157-161 от делото). Съобразно поставените въпроси от приетото
заключение се установява следното: 1)Строежът предмет на премахване е ситуиран
в южната част на УПИ ІХ-1, кв.156а, по плана на 11 м.р. ( ПИ с идентификатор
10135.1.305 по КККР на гр.Варна), с административен адрес ул. „Веслец“ № 45,
допрян до двете странични регулационни граници. За сградата има издадено
Разрешение за строеж № 306/18.11.1999 г. от главен архитект на район „Одесос“
при Община Варна за строеж „Преустройство на таванско помещение в жилище, като
се изгради надзид до 1,50 м. и се направят капандури“. Строежът е въведен в
експлоатация с Удостоверение № О-43/11.04.2007 г. издадено от главен архитект
на район „Одесос“ при Община Варна. Видно от чертежи „Разрез А-А“, „Фасада
североизток“ и „Фасада северозапад“ от одобрените инвестиционни проекти на
28.07.1999 г. , котата на стрехата е 3,95 м., а височината на надзида е 1,50 м.
от кота готов под на втори етаж. На северозападната фасада, над прозореца е
проектирана капандура с дължина 2,15 м. покривът над северната част на жилището
е с два ската с различни наклони и двускатна капандура. Съгласно протокол за
определяне кота корниз и кота било от 17.10.2006 г. изготвен от правоспособно
лице Т. В. Б., кота корниз е посочена 35,43=+3,95, а кота било –
37,83=+6,35. Съгласно одобрения проект, северозападната ограждаща стена е с
дължина 6,59 м. Дължината на одобрената капандура е 2,15 м. при максимално
допустима- 2,20 м. При направен оглед и измерване на място е установено, че по
цялата северозападна фасада на жилището, височината на надзида е 2,35 -2,50 м.,
капандурата е премахната и покривът над северната част на жилището е
едноскатен. Извършеното на покрива надзиждане представлява надстрояване на
жилищна сграда с идентификатор *****, находяща се в имот с административен
адрес гр.**; 2) Променени са кота стреха и вида на покривните линии, което се
отразява във всички фасади и вертикален разрез. Извършеното надзиждане не
съответства на издаденото разрешение за строеж и одобрените инвестиционни
проекти; 3)Съгласно одобрените инвестиционни проекти на 28.07.1999 г. , котата
на стрехата е 3,95, а височината на надзида е 1,50 м. от кота готов под на
втори етаж. На място котата на стрехата е 4,80-4,95 , а височината на надзида е
от 2,35-2,50 м. Променени са кота стреха и вида на покривните линии, което се
отразява във всички фасади и вертикален разрез; 4) Със Заповед №
Г-114/05.04.1994 г. на кмета на Община Варна е одобрено частично изменение на
ЗРП на кв. 156а в 11 м.р. и съставения квартално-застроителен и силуетен план
за парцели VІІІ-2, ІХ-1,Х-14. Видно от графичната му част съществуващите сгради
в имота не се запазват, тъй като същите са с временен статут. Предвидено е
изцяло ново застрояване , поради което разрешението за строеж е издадено на
основание чл.148,ал.1,т.1 от ППЗТСУ/ от раздел Временни строежи в недвижими
имоти, засегнати от мероприятия по териториалното и селищното устройство/; 5)
От приложените към делото документи е видно, че извършеното надстрояване на
жилищна сграда е след 11.04.2007 г.
Съдът кредитира заключението на СТЕ като обективно,
компетентно и без противоречие с останалите доказателства по делото.
Предвид горните фактически установявания, съдът достигна
до следните правни изводи:
По валидността на акта:
Компетентността за издаване на заповеди за премахване на
незаконни строежи от четвърта , пета и шеста категория е уредена с нормата на
чл.225а,ал.1 от ЗУТ. Тя е предоставена на кмета на общината или на упълномощено
от него лице. Със Заповед № 2556/11.08.2021 г. в т.6 кметът на Община-Варна е
делегирал правомощия за издаването на заповеди по чл.225а,ал.1 от ЗУТ за премахване
на незаконни строежи от четвърта до шеста категория или на части от тях на
кметовете на райони в гр.Варна. Посочената заповед е издадена в условията на
заместване от зам.-кмета на Община Варна Пейчо Христов Пейчев, съгласно Заповед
№ К-043/02.08.2021 г. на кмета на Община Варна. В периода 09.08.2021 г. до
11.08.2021 г. кметът на Община Варна е ползвал платен годишен отпуск, което се
установява от писмо до областния управител на област с административен център
Варна и справка-дневник за ползван платен годишен отпуск. В случая извършеният
строеж е от пета категория на основание чл.137,ал.1,т.5 от ЗУТ. Следователно
нормативно определената компетентност е спазена и не са налице основания актът
да бъде прогласен за нищожен. Съдържанието на цитираните документи е служебно
известно на съда , по повод на друго съдебно производство.
По процесуалната и материална законосъобразност на акта
и съответствието с целта на закона:
Заповедта е издадена в установената писмена форма и
съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, доколкото ЗУТ не
установява различни изисквания към формата и съдържанието на административния
акт. Посочен е издателят на заповедта, адресатът, строежът, по отношение на
който е наредено премахване, индивидуализиран е имота, в който е извършено
строителството. Посочени са фактическите и правните основания за издаването на
акта – от фактическа страна заповедта е обоснована с липсата на издадени
строителни книжа. В конкретния случай строежът е квалифициран като незаконен -
изпълнен без разрешение за строеж и без одобрени инвестиционни проекти , в
нарушение на чл.148,ал.1 от ЗУТ.
В хода на проведеното административно производство не са
допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените.
Видно от приложения с административната преписка КА № 4/07.07.2022 г., в
съответствие с изискването на чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, е извършена нарочна
проверка от компетентни длъжностни лица по чл. 223, ал. 2 от ЗУТ - служители в
администрацията на район "Одесос ", в резултат, на която е издаден и
констативния акт, който е връчен на жалбоподателката. Предоставена й е
възможност да упражни в пълен обем правото си на защита, от която възможност тя
се е възползвала чрез депозиране на писмено възражение.
Не са нарушени и разпоредбите на чл. 35 и 36 от АПК -
административният орган е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за
случая и е събрал служебно относимите по спора доказателства. Въз основа на тях
са направени обосновани фактически и правилни правни изводи.
Настоящият съдебен състав намира също така, че
оспорената заповед е постановена и в съответствие с приложимите
материалноправни разпоредби.
Установено е по делото чрез заключението на СТЕ, че
извършеното на покрива надзиждане представлява надстрояване на жилищна сграда с
идентификатор *****, находящ се в имот с административен адрес гр.**.
Настрояването на жилищна сграда е строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ.
За да е налице незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ е
необходимо строежът да е извършен без одобрени инвестиционни проекти и/или без
разрешение за строеж. В настоящия случай се установява, че извършеното
надзиждане не съответства на издаденото разрешение за строеж и одобрените
инвестиционни проекти. Правното основание за определянето на строежа като
незаконен е посочената от органа като нарушена разпоредба на чл. 148, ал. 1 ЗУТ. Строежът е изпълнен и в нарушение на разпоредбата на чл.183, ал.1 от ЗУТ ,
която въвежда изискване в съсобствен урегулиран поземлен имот да се извърши нов
строеж, надстрояване или пристрояване от един или повече съсобственици въз
основа на договор в нотариална форма с останалите собственици. Строежът е
незаконен на основание чл.225, ал.2,т.2 от ЗУТ. Незаконните строежи по смисъла
на чл.225,ал.2 от ЗУТ подлежат на премахване при спазване на процедурата
съгласно чл.225а от ЗУТ.
С оглед годината (след 11.04.2007 г.) на изграждане на
надстройката на жилищната сграда, неприложими са разпоредбите на § 16, ал. 1 и
2 от ПР на ЗУТ и на § 127, ал. 1 ПЗР на ЗИДЗУТ.
С оспорената заповед е осъществена намеса в правото на
собственост, но тази намеса на държавата в случая е допустима и пропорционална,
предвид факта че се отнася до незаконен строеж и разпореденото премахване е в
съответствие с целта на ЗУТ да не се допуска изграждането на незаконни строежи.
Всъщност никой не може да черпи права от собственото си противоправно
поведение. В този смисъл не са нарушени и принципите за съразмерност,
последователност и предвидимост.
Издадената заповед е съответна и на целта на закона -
недопускане и премахване последиците от извършено незаконно строителство.
Изложеното води до извод за неоснователност на жалбата
поради отсъствието на отменително основание по чл.146,т.1-5 от АПК и следва да
бъде отхвърлена.
При този изход на спора и на основание чл.143,ал.3 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100,00 лева.
На основание чл. 172, ал.2, предложение последно от АПК,
ІІ-ри състав на Административен съд - Варна
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.И.Г. ЕГН ********** подадена чрез
адв. Д.- ВАК срещу Заповед № 186/19.10.2022 г. издадена от кмета на район
„Одесос“ при Община Варна, с която е наредено в срок от 14 дни от влизане в
сила на заповедта да се премахне строеж „Надстройка на жилищна сграда с
идентификатор *****, находящ се в имот с административен адрес гр. Варна, ул. „*****от
Б.Г..
ОСЪЖДА Б.И.Г. ЕГН ********** *** юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100,00 ( сто) лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето
му.
Съдия: |
|