Решение по дело №530/2020 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 260078
Дата: 10 август 2021 г. (в сила от 8 септември 2021 г.)
Съдия: Димитър Василев Василев
Дело: 20203120100530
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 юли 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 260078 / 10.8.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  ДЕВНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публично съдебно заседание., в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ : ДИМИТЪР ВАСИЛЕВ

при секретаря Антоанета Станева като разгледа докладваното от съдията гр. д. № 530/2020г. по описа на съда, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, съобрази:

Производството е образувано по искова молба с правно основание чл.127, ал.2, чл.143, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.142 и чл.149 СК от E.С.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Г.Д.Х., ЕГН **********, с адрес: ***. Молителката E.С.Н. твърди, че от съвместното си съжителство страните имат родени две деца - М.  Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН **********. Твърди, че страните са разделени от 04.05.2020г. поради неразбирателство и влошени взаимоотношения между страните, като в момента заедно с децата живее в жилище в гр. ***с мъж на име Р.. Моли съда, да постанови решение, с което да предостави на нея упражняването на родителските права спрямо децата М.  Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН **********, и да определи местоживеенето им при майката да постанови режим на лични отношения на децата с техния баща,, както и да осъди бащата да заплаща месечна издръжка в размер на по 250 лв. за всяко едно дете, считано от 05.05.2020г. ведно със законната лихва върху всяка просрочена вноска до настъпване на законно основание за нейното изменение или прекратяване.

В срока по чл.131 ГПК  е постъпил отговор на исковата молба от  Г.Д.Х., с който се оспорват твърденията, изложени в исковата молба.Твърди се, че раздялата между страните е по вина на Е.С.Н., която изневерявала на съжителника си. Излага се, че Е.С.Н. не полага добри хигиенни грижи за децата, твърди се още, че децата са силно привързани към дядо си и баба си по бащина линия. Предявява насрещен иск за предоставяне на бащата упражняването на родителските права спрямо децата М.  Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН **********, и определяне местоживеенето им при бащата, определяне на  режим на лични отношения на децата с тяхната майка както и да бъде осъдена майката да заплаща месечна издръжка в размер на по 155 лв. за всяко едно дете ведно със законната лихва върху всяка просрочена вноска до настъпване на законно основание за нейното изменение или прекратяване.

В срока за отговор на насрещния иск Е.С.Н. оспорва фактическите твърдения, изложени в насрещната искова молба, като неотговарящи на действителната фактическа обстановка.

ДСП ***не изпраща представител в о.с.з., представят изготвени социални доклади, в които излагат следното: Родителите на децата са съжителствали на семейни начала от 2009 година, като от съжителството си имат родени две деца М. на 9 год. и В. на 5 год. Семейството е живяло в дома на родителите на г-н Х. ***, където имат отделен етаж, обзаведен и пригоден за семейството. Двамата родители са отглеждали децата с помощта и пълната подкрепа на разширения семеен кръг в лицето на бабата и дядото по бащина линия, които живеят на първия етаж от къщата. Бабата и дядото са пенсионери, като по професия са дългогодишни учители, ползващи се с авторитет в населеното място. През май 2020 година родителите на децата се разделят.След консултация на родителите децата пребивавали през определен период както при майката, така и при бащата. От 26.10.2020г. майката е ограничила контактите на децата с бащата. След постановено решение на PC ***за привременни мерки от 18.11.2020 г. децата се отглеждат от майката в дома на съжителстващият Р. Д., който също се намира на територията на гр. ***, като на башата е определен режим за лични контакти с децата който се спазва. В хода на разговора майката споделила, че има моменти в които децата гостуват на баща си и близките си извън определеният режим. На 06.07.2021 г е посетен домът на Р. Д., където живее майката. От проведеният разговор се установило, че към настоящия момент децата гостуват за един месец на баща си от 01.07.2021 г. При посещението на адреса децата за деня били при майка за през деня по тяхно желание. Проведен бил разговор с децата поотделно и заедно. В жилището, където се отглеждат към настоящият момент, са установени добри социално-битови условия, за децата има самостоятелна стая с необходимите вещи и принадлежности. Задоволени са потребностите им в добра степен. Децата споделили, че се чувстват спокойни в настоящата среда. Бащата продължава да живее в жилище в гр. ***, със своите родители. След преместването на децата в дома, където живее майката, има обзаведена самостоятелна детска стая. В стаята са налични двуетажно легло, като В. спи на горното легло, а М. на това, което е долу. В стаята има гардероб, в който са подредени дрехите на децата, също така бюро с компютър за М. да си подготвя уроците и да го използва в онлайн - обучението. Стаята е боядисана в свежи цветове, приветлива, чиста и обзаведена със съвременни мебели. В дома има достатъчно пространство за членовете на семейството. В жилището на бащата са създадени добри социално-битови условия. Семейството е обитавало втория етаж от къщата, където са налични кухня и трапезария, спалня, санитарни помещения, детска стая, обзаведена с мебели и аксесоари, задоволяващи на добро ниво нуждите и потребностите на децата. Двете деца са в добро общо здравословно състояние, родителите не съобщават за хронични и други заболявания. Имат избран личен лекар на територията на гр. ***. М. е завършила трети клас, предстои да бъде ученичка в 4 клас за учебната 2021/2022 год. на ***гр. ***. При проведен разговор с класния ръководител се установило, че детето добре се справя с учебния материал, посещава чиста и спретната училище. През учебната година детето не е отсъствало безпричинно от учебните занятия в училище. Детето В. посещава ***гр. *** за четвърта група през новата учебна година 2021/2022 г. Детето посещава редовно детското заведение и не отсъства безпричинно. Майката съобщава, че децата не отсъстват безпричинно от училище и детска градина, а когато са болни представя медицински бележки. Децата имат установен режим на отглеждане, който е съобразен с възрастта им. Посещават учебните заведения. Към момента децата са в лятна ваканция и гостуват на своят баща, като се спазва режима за лични контакти, определен в решението за привременните мерки. Двете деца познават близките и роднините си както по майчина линия така и по бащина линия. Имат изградени приятелски взаимоотношения със съученици и деца на тяхната възраст. Относно взаимоотношенията на децата със съжителят на майката Р. Д. е проведен разговор с децата, от който се установи, че се чувстват добре в присъствието на" баткото" - Р. така го наричат децата. Споделят, че заедно ходят на разходки, купува им лакомства вече ходят и на плаж и т.н. В хода на разговора майката споделила, че децата са осъществявали контакти с бащата и разширеното семейство по бащина линия извън определеният режим когато са пожелали. По информация на момичето баща й и бабата и дядото по бащина линия понякога я посещават и в училище, като се интересуват за детето и носят лакумства. Майката е уведомена за това и не препятства срещите им. Жилището на Р. Д. представлява къща, състояща се от приземен етаж и основен етаж като на приземният етаж се намират кухнята с трапезарията, хол, коридор сервизни помещения и килер.Обзаведено с мебели и електроуреди, необходими за едно домакинство. На вторият етаж има три стаи, коридор и сервизни помещения. Двете стаи са пригодени за детски стаи, като едната е за М. и В., а другата за децата на Р. Д., когато му гостуват. Двете детски стай са обзаведени с мебели, необходими за възрастта на децата, третата стая е спалня на майката и съжителят й. При посещението се установило, че жилището е добре поддържано и подредено, хигиената е на нужното ниво. Към къщата има двор, който е затревен и поддържан добре, като има кът за децата. В хода на проучването се установило, че двамата родители са трудово ангажирани. Г-жа Н. работи във "***на 4 часа до обяд, след което работи от дома си дистанционно. Бащата е трудово ангажиран в ***и работи на смени. Двамата родители получават доходи, необходими да задоволяват нуждите и потребностите, както техните така и на децата. Децата познават своите близки както по бащина, така и по майчина линия. Привързани са към баба си и дядо си по бащина линия, тъй като са отглеждани в дома им от самото им раждане. М. има приятелски взаимоотношения с деца от класа, а В. с децата от детската градина. М. е ученичка в ***"за четвърти клас за предстоящата учебна година 2021/2022 г., а детето В. посещава ***гр. *** - за четвърта група. Когато децата гостуват на баща си бабата М. Х./пенсионер -учител /се е занимавала с тяхното образование и подготовка в условията на епидемиологична обстановка и дистанционното обучение през изминалата учебна година. От извършеното социално проучване се установи, че децата през учебната 2020/2021 г. не са отсъствали от училище или детска градина без причина. М. и В. са отглеждани от двамата родители и помощта на баба и дядо по бащина линия. Това е довело до изграждането на силни емоционални връзки помежду им. Раздялата на родителите оказва влияние на емоционалното им състояние особено при момичето, което е на 9 години и осъзнава настъпилата промяна в семейството. Проведен е разговор с двете деца М. и В. относно новото им местоживеене и съжителстващият с майка им Р., в хода на разговора с децата се установило, че вече се чувстват добре в новото жилището и в присъствието на Р. Д.. Имат самостоятелна стая с необходимите вещи и принадлежности,задоволени са потребностите им. Децата споделят че с "баткото" ходят на разходки заедно купува им лакомства и т.н.

От представените по делото удостоверения за раждане се установява, че страните са родители на децата М.Г.Д., р. на ***г. и В.Г.Д., р. на ***г.

От представената служебна бележка №792/07.07.2021г. на ***гр. *** се установява, че детето М.Г.Д. е редовна ученичка в 3б клас през учебната 2020/2021г.  и редовно посещава учебни занятия.

От представената служебна бележка с изх. №117/03.06.2021г. на ***“ в гр. *** се установява, че детето В.Г.Д. посещава редовно детска градина.

Представени са доказателства, удостоверяващи размера на трудовите доходи на родителите и размера на отпусканите по реда на чл. 7 ЗСПД месечни помощи за деца във връзка със задължението на съда да се произнесе относно издръжката на родените от съвместното съжителство на страните деца.

Молителят Г.Д.Х. представя приходна квитанция за заплатена сума за детска градина за детето В.Г.Д., два броя квитанции за заплатени суми за тренировки в клуб по художествена гимнастика ***гр. *** за детето М.Г.Д., фактури и касови бонове за закупени за децата дрехи, обувки, канцеларски материали, ученически принадлежности.

От представена медицинска документация се установява, че детето М.Г.Д. е получила от м.04.2019г. събиране на очите към носа и двойно виждане, което е наложило преглед при специалист офталмог  /  б. о. съгласно отбелязано в лист за преглед на пациент от 19.09.2019г. / и от невролог  - психосоматично разстройство, терапия чрез хомеопатия  и хигиенно диетичен режим съгласно отбелязаното в амбулаторен лист от 20.01.2020г.

Съгласно уведомително писмо на РУ на МВР гр. ***с изх. № от 25.08.20202г.  на 14.08.2020г.  в РУ на МВР гр. ***е заведена преписка, изпратена в РП ***за решаване по компетентност. Съгласно постановление за отказ  да се образува досъдебно производство от 10.11.2020г. по жалба на Е.С.Н., в която се твърди,че лицето, с което е съжителствала Г.Д.Х. постоянно упражнява психическо насилие спрямо нея , като й отправял обиди ежедневно. Видно от отбелязаното в постановлението в последващо снето обяснение Е.Н. е посочила, че когато е писала жалбата е била под въздействието на силни емоции и под влияние на гнева си е възможно да е преувеличила малко нещата

Представени по делото са записи на CD носител, предоставен от „Районен център 112 – Варна“ при дирекция „Национална система 112 МВР“, които аудио записи са прослушани в о.с.з. на 24.03.2021г. съгласно единия Е.Н. се обадила, като споменала, че мъжът, с когото живее на семейни начала, е дошъл да я притеснява на работното място, съгласно другия Е.Н. се обадила, като споменала, че Г.Д.Х., бивш съпруг, бил сега на адреса, искал да вземе децата, но отказал да ги върне в 17,00 часа, майката ги е свалила от автомобила, след което той я е ударил.

Представени са от процесуалния представител на молителката копия от извадки от разговори по Вайбър на молителя Г.Д.Х..

В своите показания пред съда изслушания свидетел на страната на молителката А. С. К.пастрок на молителката, заявява, че по негови впечатления майката се грижела за децата, сядала с тях, да им помага за задачи и с домашните. Твърди, че децата винаги са изглеждали прилично облечени и чисти. Излага, че не е виждал молителя да участва в домакинската работа  или да гледа децата. Твърди, че доката децата били с Е., бащата се обаждал на детето М.. В останалата част от своите показания свидетелят излага факти  и обстоятелства относно фактическата раздяла между страните.

В своите показания пред съда изслушания свидетел на страната на молителката В.Д.а Г.-К., майка  на молителката, излага, че молителя употребява алкохол. Явства, че доката страните живеели заедно,никой не е помагал на Е. в грижите за децата.Твърди, че внучката й имала проблеми с очите, които проблеми изчезнали след раздялата на страните. Излага, че свекървата на молителката не пускала децата на занималня. Явства, че докато страните живеели заедно, молителката сама си плащала таксите за университета. Твърди, че отношението на съжителника на майката Р., който в момента е в развод, към децата на страните е много добро, винаги ги изслушва и се грижи за тях, разбират се с неговите деца, които са на възрастта на внучката й. В останалата част от своите показания свидетелят излага факти  и обстоятелства относно фактическата раздяла между страните.

В своите показания пред съда изслушания свидетел на страната на молитиля М. Г. Х., майка  на Г.Д.Х., излага, че от момента на раздялата децата се намират преимуществено при майка си. Твърди относно състоянието, в което вземали децата от майка им, че непосредствено преди започване на учебната година около месец чистели въшки от детето М.. Явства, че детето В. на няколко пъти, когато бил вземан, бил уморен, целия в прахоляк и струйки вода, валожило се да го къпят с мокри кърпички, друг път  бил играл с помпа и целия му колем бил в машинно масло., често пъти идвал с тениска, разпрана под мишниците. Твърди, че в последно време не може да каже, че децата са в окаяно състояние. Излага, че молителката често крещяла на децата, държала се обидно с тях, наричала дъщеря си***“ , сугрин като ги водела на детска градина, дърпала силно В. за ръката, едва ли не да му я измъкне. Свидетелката излага, че преподава български език и литература, а съпругът й е начален учител, през лятото учи с внучката си, чеге й приказки, разказват си относно новите неща, които е научила в училище. Твърди, че детето В. е като залепен за баща си, търси го, прегръща го и казва, че много го обича, вечер не дава никой да се доближи до него. Явства, че детето М. обича да рисува и когато братчето й се родило, се преместила да спи при нея. Излага, че децата не посещавали занималня, защото дядо и баба им били педагози, занималнята била смесена и обучението не било на ниво. В останалата част от своите показания свидетелят излага факти  и обстоятелства относно фактическата раздяла между страните.

В своите показания пред съда изслушания свидетел на страната на молителката Р. Л.Д., живущ в условията на фактическо съжителство с Е.С.Н., лаконично излага, че при него има перфектни условия за отглеждане на деца, осигурено е всичко необходимо за игра и за образованието на М.. Явства, че в къщата освен него, молителката и децата й ве живеят други лица. Твърди, че има две деца, които понякога му гостуват и си имат стая, отделна от тази на децата на Е.. Явства, че работи с нефиксирано работно време и когато молителката е на работа, може да остане с децата. Твърди, че досега не се е случвало, да имат нужда от помощ поради съвместна или отделна ангажираност.

Така дадените свидетелски  показания съда цени съобразно разпоредбата на чл. 172 ГПК и относно фактите, които свидетелите са възприели лично и са плод на непосредствените им впечатления.

При своето изслушване от съда в производството по привременни мерки в о.с.з. на 18 .11.2020г. молителката излага, че желае да отглежда децата при себе си. Отрича да е ограничавала достъпа на молителя до децата му. Явства за агресивни прояви на молителя, принудили я да позвъни на телефон 112. Твърди, че работи до 12,00 часа на обяд, при отглеждането на децата й помагат стринка й и приятелят й, с когото съгласува гледането на децата. Твърди , че когато децата се връщат от молителя същите са различни , настроени от него. Излага, че през седмицата децата са при нея, през събота и неделя отиват при баща си.

При своето изслушване от съда в производството по привременни мерки в о.с.з. на 18.11.2020г. молителя излага, че децата са привързави към неговите родители и от четири години М. спи при своята баба. Твърди, че до месец октомври 2020г. молителката не му дава да види децата, след което се намесили  Социални грижи. Твърди, че от 5-ти май децата една седмица са при него, една седмица при майка си. Смята, че средата, в която живеят децата, не е добра, тъй като съжителника на молителката е в процес на развод. Явства за случай, при който съжителника на молителката го провокирал и той изпуснал нервите си.

По инициатива на съда по делото е назначена и изслушана съдебно – психологическа експертиза. Вещото лице А.Ц. излага, че завишените склонности на скалата за лъжа сочат, че молителя. се стреми към отговори в т.нар „социална желателност" - иска да се представи в по-добра светлина. Има склонност към критично отношение към обкръжението, което го води към скептицизъм. Неудовлетвореността го прави лесно уязвим и поражда неловкост в междуличностните отношения. Данните по скалата корекция говорят, че молителя е необщителен и има тесен кръгозор. Липсва му опит в междуличностните отношения и отрицателните затруднения обуславят у него по-голяма или по-малка предприемчивост и умение да намери правилната линия на поведение. Високите стойности по скалата за депресия показват, че е възможно изследваното лице преживява по-висока тревожност, отколкото депресивност. Усещане за неопределена заплаха, на която характера и времето на появата и не могат да бъдат определени, дифузни опасения и тревожно очакване. Ответникът  изпитва нужда от дълбоки и постоянни контакти с обкръжаващите го. Личността му лесно идентифицира себе си с отделни хора и явления, и ако това отъждествяване се наруши, то лесно възприема това като катастрофа, водеща до рязък спад в настроението. При това състояние остава само една заплаха - опасността от разрив на отношенията, която предизвиква тревожност. По тази причина, за да не допусне разпад в отношенията, освидетелствания се оттегля за да избегне разочарование. В действителност тези личности се стремят да привлекат и удържат вниманието на обкръжението си, да получат тяхната оценка, стремят се да придобие и запази тези ценности. В ситуация на фрустрация, за тях са характерни интрапунитивни реакции - чувство за вина, гняв, насочен към себе си, автоагресия. На ситуацията на дезадаптация реагират инертно, пасивно. Високите стойности за хистерия при молителя говорят за за следните възможности: При молителя се наблюдава способност към усилване на факторите, предизвикващи тревога; епизодично подчертаване на соматичното неблагополучие, с тенденция да отрича затруднения в социалната адаптация. Високата способност да усилва соматичните си проблеми практически помага за отстраняване на тревожността и същевременно затруднява формирането на достатъчно устойчиво поведение: постоянно влиза в нови роли, задачи и оценки. Хората от този тип не притежават достатъчно развит вътрешен свят, като техните преживявания са ориентирани към външния наблюдател. Игнорирането на външните отрицателните сигнали им позволява да запазят висока самооценка, стигаща до нарцисизъм. Това поведение може да достигне до безцеремонност и некритичност в оценка на ситуация. При освидетелствания се забелязва предразположеност към възникване на тревожни реакции, а отстраняването на тази тревога се постига по пътя на формиране на ограничено поведение. Типични прояви са: чувствителност, страх, тревога, немотивирани опасения, неувереност в себе си и в своята компетентност, ниска самооценка, мания. Тревожно-мнителната личност е с нисък фрустрационен праг, трудно понася напрежение, лесно и бързо се самокритикува, боязлива е, изпитва трудности в социалната си адаптация, ригидна е (негъвкава). Има повишено внимание към отрицателните сигнали и се фиксира бързо към тях. Стреми се да удържа в центъра на вниманието си несъществени факти, отчитайки и предвиждайки дори малко вероятни възможности. В резултат на това ситуацията никога не може да бъде достатъчно ясна и определена, което още повече усилва постоянната тревожност. Неспособността на психостеникът да отдели фона от сигнала, води до увеличаване емоционалната значимост на фона. В своята дейност се ръководи главно от стремежът да избегне неуспех, а не да постигне успех. Поведението му се регулира от страховете пред възможността да навлече върху себе си още опасности в резултат на неправилни постъпки. Този страх лежи в основата на ограничаващото поведение, особено където успехът не е гарантиран. В областите, в които действа психостеникът се стреми да контролира успешно своята дейност с помощта на разработен висок вътрешен стандарт, с който той съпоставя действията си и резултатите от тях. Такива лица биват описвани от обкръжението им като добросъвестни, внимателно и прецизно изпълняващи задълженията си, нерешителни и сдържани във външните си прояви. Излишна емоционална дистанция с детето - получените резултати дават информация, че не се проявява излишна строгост кьм детето в семейството, скалата на раздразнителност е над средните стойности. Излишна концентрация кьм детето ~ скалата на прекомерните грижи е 15 точки, което е степен на изразеност в норма. Има ниско изразена готовност да се потиска волята на детето, но същевременно високи са и стойностите по скалата потискане на агресията у детето - 19т. също така бащата се притеснява и е загрижена да не обиди детето , стремежът да се ускори развитието му също е с висока изразеност. Не се изключват извънсемейните отношения като фактор, имащ отношение към възпитанието. Отношение към семейната роля Доминиране от страна на бащата - 18т. -висока норма, силна изразеност. Зависимост от семейството също е близо до максималната изразеност, като резултатат по тази скала е същият като скалата Свръхавторитет на родителите - 16т. Скалата Безучастност на мъжа е с резултат 16т., като се възприема за нормално мъжът да е встрани от семейните грижи. Останалите скали са със средна изразеност - семейни конфликти, усещане за саможертва, Отношение на родителя към детето - оптимален емоционален контакт. След проведеното психологично интервю и обработка на резултатите, за г-н Х. може да се каже , че е с добър родителски капацитет. По отношение поведението спрямо детето - бащата се придържа към авторитетния тип родителско поведение - окуражава детето към самостоятелност, без това да означава, че се снемат ограниченията и контрола върху поведението на детето. Ограниченията са придружени с подробни обяснения - отнася се толерантно към мненията и желанията на детето, не се стреми да го подчини , проявява емоционална топлота, привързаност и отзивчивост. Е.С.Н. е е открита, нескривзща своите затруднения, слабости. Добре съзнаваща своите затруднения, с добри възможности да оценява степента на междуличностните конфликти, тежестта на установените симптоми, степента на личностна неадекватност. Има склонност към критично отношение към себе си и обкръжението, което води към скептицизъм. Неудовлетвореността я прави лесно уязвима и поражда неловкост в междуличностните отношения. Данните скала Корекции говорят, че освидетелстваната е благоразумна, доброжелателна, общителна и има широк кръгозор. Разполага с опит в междуличностните отношения и отрицателните затруднения обуславят у нея по-голяма или по-малка предприемчивост и умение да намери правилната линия на поведение. Тъй като тези качества подобряват социалната адаптация, умерено повишения профил на скала Корекции може да се разглежда като прогностично благоприятен признак. Високите показатели по скала Депресия показват, че е възможно изследваното лице преживява по-висока тревожност, отколкото депресивност. Усещане за неопределена заплаха, на която характера и времето на появата и не могат да бъдат определени, дифузни опасения и тревожно очакване. Освидетелстваната изпитва нужда от дълбоки и постоянни контакти с обкръжаващите го. Личността й лесно идентифицира себе си с отделни хора и явления, и ако това отъждествяване се наруши, то освидетелстваната лесно възприема това като катастрофа, водеща до рязък спад в настроението. При това състояние остава само една заплаха - опасността от разрив на отношенията, която предизвиква тревожност. По тази причина, за да не допусне разпад в отношенията, се оттегля за да избегне разочарование. В действителност тези личности се стремят да привлекат и удържат вниманието на обкръжението си, да получат тяхната оценка, стремят се да придобие и запази тези ценности. В ситуация на фрустрация, за тях са характерни интрапунитивни реакции - чувство за вина, гняв, насочен към себе си, автоагресия. На ситуацията на дезадаптация реагират астенично, инертно, пасивно. Забелязва се лека дисхармоничност в личностовата структура по време на изследването /въпросите, които касаят личностовите преживявания/ , активно участва в психологичното изследване, самостоятелно може да разбере и изпълни тестовите инструкции. Налице е разширен диапазон за емоционални преживявания - предимно в негативния емоционален регистър, като позитивния също присъства, но е по-слабо изразен. Добри комуникативни възможности, с добри умения за общуване в непосредствено обкръжение. По време на интервюто не показва притеснение, включва се с готовност в задачите, които бяха цел на експертизата и осъществяваше добър словесен диалог. Психологичното изследване разкрива добри нива на логическа оперативност, при необходимост се впуска в конкретни обяснения. Налице са добри психологически предпоставки. Мисловният процес е правилен по структура, логичната оперативност е на конкретно и абстрактно ниво; не се отбелязват нарушения в мисловната структура; добра хронология на събитията; няма данни за нарушения на организацията и продуктивността на интелектуалния процес; личностовата структура е леко дисхармонична към периода на изследване, с адаптивно поведение, активно участва в психологичното изследване, самостоятелно може да разбере и изпълни тестовите инструкции, съразмерно отнася личностовите си преживявания и самооценка за своите особености към тестовите определения. Налице е разширен диапазон за емоционални преживявания. Задоволителни комуникативни възможности. Психологическият профил очертава личност, при която не се забелязва безцелно и ирационално противообществено поведение - наблюдава се една устойчива идентичност - има лични постижения, приятели и добре изградени социални връзки. Липсва т.нар. „емоционален вакуум" в отношенията с хората. От друга страна се забелязват и известни умения освидетелстваната да се дистанцира емоционално. Има много добри социални умения, които й помагат да изпълняват различни социални роли. Освидетелстваната приема ролята на родител и се чувства удовлетворена от факта, че има възможност за пълноценно родителстване. Излишна емоционална дистанция с детето - получените резултати дават информация, че не се проявява излишна строгост към детето в семейството, майката има изявен стремеж да се избягват конфликтите, скалата на раздразнителност е малко над средните стойности. Излишна концентрация към детето - скалата на прекомерните грижи е 14 точки, което не е висока степен на изразеност. 15 на брой точки има по скалата прекомерна намеса в света на детето. Прави впечатление, че не се изключват извънсемейните отношения като фактор, имащ отношение към възпитанието на детето и функционирането на семейството. Отношение към семейната роля Доминиране - 16т. Зависимост от семейството е близо до минималната изразеност, като резултатат по тази скала е същият като скалата Свръхавторитет на родителите 12т. Прави впечатление, че скалата Безучастност на мъжа е с резултат 18т., като не се възприема за нормално мъжът да е встрани от семейните грижи. Останалите скали са със средна изразеност - семейни конфликти, усещане за саможертва. Малко над средната е степента на изразеност по скалата за равноправни отношения 18т. По скалата развитие активността на детето резултатите са в средната норма. Скалата партньорски отношения и подтикване към словесни изяви е със средна към висока степен на изразеност ( има изявен стремеж да се решават проблемите чрез разговори и обсъждане ). Г-жа Н. се придържа към авторитетният тип родителско възпитание - окуражава детето към самостоятелност, без това да означава, че се снемат ограниченията и контрола върху поведението на детето. Ограниченията са придружени с подробни обяснения - отнася се толерантно към мненията и желанията на детето, не се стреми да го подчини, проявява емоционална топлота, привързаност и отзивчивост. Опитва се да създаде извънучилищна ангажираност. Детето В. е с правилно нервнопсихическо развитие. Посещава детска градина с добра адаптация, с поведенчески показатели изразяващи се в активно и социално насочено поведение и интереси - детето е силно впечатлително, постоянно търси контакт с хора и се впуска в игрова дейност без притеснения. Вербална и невербална нормално развита за възрастта комуникация. Психо - емоционалното състояние е с наличие на тревожност / която е ситуативно обусловена и не е постоянна черта / и емоционална активност, характерна за възрастта. Календарната и физиологичната възраст на детето са съотносими една към друга Концентрацията на вниманието е неустойчива и е обвързана изцяло с моментния интерес, импулс. Речта на детето е достатъчно разбираема за възрастта. Има и споделя за много близки приятели. Играе в отбор, споделя си играчките. Участва в групови игри и общи занимания с други деца и възрастни; предлага с въображение идеи за игри. Има нужда от комфорт и увереност от страна на възрастните. Обича да забавлява и разсмива хората. Гордее се с постиженията си. Играе целенасочено и конструктивно. Комуникативно развитие - Разказва позната приказка, разказ от опит, или по сюжетна картина. Разпознава смешното в обикновени шеги; измисля си шеги и гатанки. Речта е почти напълно разбираема. Обяснява правилата на игра. Аргументирано оценява изказванията на другите. Казва какво му харесва и какво не в действията им. Разбира и употребява думи, които описват човешките взаимоотношения; дискутира чувства. Умее да се концентрира при подкрепа от страна на възрастен. Работи последователно върху поставена задача. Притежава логична и последователна мисъл. В. реагира изключително позитивно при появата на баба си и дядо си по бащина линия. Забелязват се силни емоционални връзки, като детето показва живи и пластични емоции. Детето М. е видимо притеснена при първоначалният контакт. Леко разстроена от ситуацията. След известен период от време детето се успокоява и се включва в психологичното обследване. Наложи се да се проведе още една среща с детето. М. проецира себе си и своето положение както с баща си, така и с майка си. Емоционално привързана и към двете родителски фигури, като детето показва предпочитание към родителският обект майка. В поведението и отговорите на детето се използват определени защитни механизми / или част от тях, или комбинация от тях/ Детето е с поведенчески показатели, изразяващи се в активно и социално насочено поведение и интереси - детето е силно впечатлително, постоянно търси контакт с хора и се впуска в диалог без притеснение. Вербална и невербална нормално развита за възрастта комуникация. Психо - емоционалното състояние е с наличие на тревожност и емоционална активност, характерна за възрастта. Календарната и физиологичната възраст са съотносими една към друга Концентрацията на вниманието е устойчива и е обвързана изцяло с моментния интерес, импулс. Поведението е адаптивно към конкретна задача, изискване. По отношение на привързаност и емоционална принадлежност детето има изградени връзки както с майка си, така и със своя баща..В сравнение с норматива за възрастовата си група детето по първия въпросник/невротично-депресивен въпросник за деца/ има пет точки - „норма"/ДО 4 т./, а по втория /въпросник за изследване на страх и тревожност/ - получава 9т.; нормата е до 8т, за здрави деца. Може да се направи извод, че се регистрират страхови или тревожни симптоми и състояния. Резултатите дават основания да се предполага, че към настоящия момент детето усеща някаква тревожност или напрежение, които да му влияят неблагоприятно. Забелязва се появата на конфликт на лоялност. Емоционално привързана и към двете родителски фигури, като детето показва предпочитание към родителският обект майка.

Съдът цени експертното заключение като обективно и компетентно дадено.

С определение от о.с.з. на 18.11.2020г. съдът по реда на чл.127, ал.3 СК е постановил привременни мерки, като е предоставил  упражняването на родителските права по отношение на децата М.Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН **********, на майката Е.С.Н., ЕГН **********, определил е  местоживеенето на децата М.Г.Д. и В.Г.Д. при майката Е.С.Н. на адрес: ***, определил е режим на лични отношения на бащата Г.Д.Х., ЕГН **********, с децата М.Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН **********, в следния смисъл: бащата Г.Д.Х. има право да взема при себе си децата М.Г.Д. и В.Г.Д. всяка 1-ва и 3-та събота и неделя от месеца, от 10.00 часа в съботния ден до 20.00 часа в неделния ден, с преспиване, както и 1 месец през лятото, когато майката не ползва платен годишен отпуск  и е осъдил Г.Д.Х., ЕГН **********, да заплаща месечна издръжка в полза на децата М.Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., ЕГН М.Г.Д., ЕГН ********** и В.Г.Д., чрез тяхната майка и представител Е.С.Н., ЕГН ********** месечна издръжка в размер на по 155,00 лева за всяко едно дете, ведно със законната лихва за всяка просрочена вноска, считано от 18.11.2020г. до приключване на производството по делото с постановяването на окончателен съдебен акт.

При така установеното от фактическа страна, се налагат следните правни изводи:

В хода на делото бяха изнесени факти и информация от личния живот на страните относно тяхната фактическа раздяла и вината за същата, които тъй като са извън предмета на настоящето дело, не се обсъждат от съда. Относно предмета на настоящето производство съгласно разпоредбата на чл. 127, ал. 1 СК, когато родителите не живеят заедно, те могат да постигнат съгласие относно местоживеенето на детето, упражняването на родителските права, личните отношения с него и издръжката му, като в случай на невъзможност за постигане на споразумение според ал. 2 на чл.127 СК районният съд се произнася относно местоживеенето на детето, упражняването на родителските права, личните отношения с детето и издръжката му съгласно чл. 59, 142, 143 и 144 СК. В това производство съдът не „наказва” единия родител, нито, най – общо оценява кой от двамата родители „обича повече” детето. Родителят, на когото не е поверено детето, не изгубва нито своето родителско качество, нито титулярството на родителските права и задължения. Той не е лишен от родителски права, нито е освободен от задълженията си на родител. Разпоредбата на чл. 59, ал. 4 СК съдържа обстоятелствата, които са от значение за определяне на мерките по упражняване на родителските права, а именно възпитателски качества, морален облик, грижи и отношение към децата, желание на родителите, привързаност на детето към родителите, пол и възраст на децата, помощ от трети лица, социално обкръжение, жилищно-битови условия. Изрично посочено в ППВС № 1/1974 г. е, че решаващо значение за интересите на детето има цялата съвкупност от интереси, но от аспекта на всестранното развитие на личността.

Относно жилищните и битови условия при двамата родители се установи, че подходящи такива са създадени, както в дома на бащата, така и в жилището, обитавано от майката и лицето, с което се намира във фактическо съжителство, като бащата има възможност да осигури по – добри условия за пълноценното развитие и израстване на децата в сравнение с тези на майката  и условията, при които са поставени децата понастоящем. Тези фактори обаче не са решаващи, нито сами по себе си преценени поотделно са основание да се предпочете родителят, разполагащ с по – добри възможности за живот на детето. В тази връзка като недоказани съдът приема твърденията на ответната страна относно неспазването на необходимата хигиена от страна на молителката по отношение на децата В. и М.. Такива са събрани по делото главно от показанията на свидетелката М. Г. Х., майка на молителя, които съдът не кредитира предвид близката родствена връзка на същата със страната по делото. Следва да се има впредвид, че никой от родителите не може да гарантира, че по какъвто и да е начин дори упражнявайки непрекъснат надзор би могъл да изключи по какъвто и да е начин вероятността, че детето му няма да се изцапа при игра с помпа, съотв. ако детето се изцапа по време на игра, то това не е обстоятелство, което би могло да се вмени във вина на отглеждащите го.

Бащата може да разчита на подкрепата на семейната си среда, на бабата и дядото по бащина линия, а майката разчита на подкрепата на своя съжителник, като нейната майка живее в друг град, поради което съдът намира, че няма как да осъществява непосредствена подкрепа при отглеждане на децата.

Социалната среда, в която предстои да живеят децата, означава  членовете на семейството, в което живее или ще живее в бъдеще този родител с детето, неговите познати и хората, с които постоянно дружи или работи. Семейната среда на бащата е формирана от неговите родители - учители, към които децата са привързани / съгласно експертното заключене реагират изключително позитивно при появата на техните баба и дядо по бащина линия /. Не се събраха категорични доказателства и за качествата на съжителника на майката, който според изложеното в социалния доклад и твърдяното е в процес на развод, поради което следва да се приеме изложеното в социалния доклад относно отношението му спрямо децата на страните и отношението на децата спрямо него. Всъщност съдът намира, че по този показател не се ангажираха от страните доказателства за съществени или изключителни отклонения в отрицателна посока от общоприетото поведение в социалната им среда.

По отношение на пола на децата майката е по-пригодна от бащата да отглежда и възпитава детето от женски пол и наравно с бащата да отглежда и възпитава момчето В.. И двете деца са на възраст под 10 години, поради което съдът намира предвид възрастта им, че по – пригодна да полага грижи на този етап за тях, е майката.

По отношение привързаността на децата от проведеното експертно изследване се установи, че децата са привързани и към двамата си родители, като М. показва предпочитание към майчиния родителски обект.

 И двамата родители изразяват желание да отглеждат и възпитават децата, което е указание за сериозна загриженост за тях и желание да се изпълни родителският дълг.

По отношение на моралния облик на родителите твърденията за вредна употреба на алкохол от молителя останаха изолирани и недоказани, доколкото същите се потвърдиха само от показанията на свидетели на молителката, заинтересувани от изхода на делото с оглед близката си  връзка с нея. В тази насока съдът намира за необходимо да отбележи, че употреба на алкохол, която не се одобрява от други лица, не е сама по себе си доказатество за вредна употреба. Поведение на родителя, което да е пречка за предоставяне на родителски права, може да бъде и алкохолизмът. Когато обаче се касае до отделни обикновени провинения, съдът преценява какво отражение имат те за моралното възпитание на децата. За казуса за молителя не са налице данни същия да притежава отрицателен морален облик.  По отношение представените от процесуалния представител на молителката извадки от разговори по Вайбър съдът намира, че на първо място касае се за извадки, не за целия разговор, като няма данни за критериите, по които извадките са подбрани и дали поведението на молителя не е резултат на провокация. На следващо място не всяко несъгласие, дори ако е изразено с крайни изразни средства, сочи за изключителност и нетърпимост. Във всяко човешко общуване неизбежно възникват и конфликтни ситуации, при които може да се излезе извън рамките на добрия тон, поради което съдът приема, че молителя по–скоро е дал неподходящ израз на емоции и чувства, отколкото да провежда целенасочено поведение. По отношение на поведението на молителката спрямо децата по време на фактическото съжителство на страните според описанието на свидетеля на молителя М. Х.не окачествява Е.С.Н. като родител, който се отнася с  децата си по обиден начин, като не се събраха и категорични доказателства за трайно и системно проявено такова отношение, вкл. за периода от време след раздялата на страните. Съдът отчита, че процеса на възпитание на деца на възраст до 10 години следва да включва повече хвалби и поощрявания, отколкото ограничения, тъй като на тази възраст децата изграждат своята личностова структура и задължение на родителите е не толкова да ги надзирават, а по–скоро да ги подтикнат към самостоятелност. Но от друга страна установяването на навици за държане и поведение у децата е процес, който изисква и настоятелност и контрол от страна на родителя, които могат да приемат по–агресивна форма при емоционално чувствителни хора и да се изтълкуват погрешно от останалите.

Както е отбелязало вещото лице А. Ц.и двамата родители имат добър родителски капацитет, като се придържат към един и същи модел на възпитание – авторитетен, който психологията определя като най –благоприятен за развитието на детето. Съдът обаче намира за необходимо да посочи, че и двете страни са допуснали дефицит в уменията да възпитават и отглеждат децата си с оглед неумението да общуват помежду си поради неразрешени между тях конфликти. В тази връзка страните следва да отчетат, че и двете деца са с нисък социален и житейски опит и ситуациите, които са възприели – раздялата на родителите, създаването на ново семейство от майката, както и настоящето дело за родителски права, внасят несигурност относно поведението на лицата, които ги заобикалят, с което и за съда се обяснява първоначалното  разстройство в поведението на детето М. при срещата с вещото лице,упоменатото в експертното заключение относно конфликт на лоялност при същата, липсата на фигурите на децата В. и М. в картината нарисувай моето семейство / което според експертното изследване може да сочи за емоционални конфликти и недоволства/ . В тази връзка съдът указва на родителите, че могат да потърсят и специализирана помощ и индивидуална работа с психолог, за което могат да се обърнат и към Дирекция Социално подпомагане.

Като прецени горните обстоятелства с оглед  критериите, посочени в разпоредбата на чл.59,ал.4 от СК, настоящият съдебен състав намира, че интересите на двете деца В.Г.Д. и М.Г.Д. налагат те да живеят при майката, която да упражнява родителските права. Този извод следва и от обстоятелството, че към момента децата са на възраст под 10 години и  след раздялата винаги са живеели заедно, без да се отделят едно от друго. Наведени са твърдения, че майката е препятствала контактите на бащата с децата, но впоследствие е коригирала поведението си и в момента режима на лични отношения, определен с привременните мерки, се изпълнява безпроблемно. От изготвения социален доклад, се установява, че майката добре се грижи за децата, разполага и с подходящи условия. Както вече съдът упомена твърденията на молителя, че след раздялата майката на децата отглежда същите при лоши битови условия останаха недоказани по делото. От друга страна майката ще има по-голяма възможност да полага лична и непосредствена грижа за децата, докато бащата поради своята служебна ангажираност се налага да разчита на подкрепата на своите родители, които фактически в голяма част от времето ще полагат непосредствена грижа за децата. Съдът кредитира показанията на свидетелката Х.за привързаността на децата към техния баща, доколкото в тази насока са изнесени данни и в социалните доклади по делото и в заключението на вещото лице, но по делото не се демонстрира по категоричен начин по делото, че бащата самичък има способностите да се справя с всички предизвикателства при отглеждане на деца  на тази възраст. Факторът помощ от близки може да даде превес, но само при наличие  на неприемливи качества или недостатъци на другия родител, каквито по делото не се установиха. Освен това видно от показанията на свидетелката Х.детето М. не е било пускано да посещава занималня, тъй като дядо му и баба му са педагози. Проявявайки склонност да вземат такова решение относно образованието на детето без да се допитат до родителите му / според отговора на насрещния иск и въпреки нежеланието на майката / дядото и бабата на децата всъщност демонстрират и незачитане правата на страните като  негови родители.

В съответствие с изложеното, на основание чл.127, ал.2 във вр. с чл.59, ал.4 от СК, съдът следва да определи и режим на лични отношения на бащата с децата. В конкретния случай съдът намира, че  на бащата Г.Д.Х. следва да бъде определен режим на лични контакти с децата В.Г.Д. и М.Г.Д. по следния начин: всяка първа и трета събота и неделя от месеца за времето от 10.00 часа в събота до 17.00 часа в неделя, с преспиване, един месец през лятото с преспиване, когато майката не ползва платен годишен отпуск;   както и всяка четна година децата да прекарват Коледните празници с бащата за времето от 10.00 часа на 24.12. до 18.00 часа на 27.12., а всяка нечетна година да прекарват Новогодишните празници с бащата за времето от 10.00 часа на 30.12. до 18.00 часа на 02.01., както и всяка нечетна година да прекарва Великденските празници с бащата от 10.00 часа на първия ден до 18.00 часа на последния ден, като при упражняване на личните контакти бащата взема от и връща децата в дома на майка им Разбира се, няма пречка по споразумение между  родителите личните контакти между бащата и децата да се осъществяват и в други дни, в различни часове от посочените и пр.

По отношение дължимата издръжка за децата В. и М. процесуалния представител на молителката е поискала с оглед размера на реализираните доходи на бащата с молба по реда на чл.214 ГПК, представена в о.с.з. на 24.03.2021г. увеличение на същата в размер на 250 лв за всяко едно дете. В тази връзка съдът намира за необходимо да упомене, че само по себе си обстоятелството, че задълженото лице има по-високи по размер доходи не означава, че следва да се присъди издръжка в по- голям размер, тъй следва да се преценят и  нуждите на лицата, на които се дължи издръжка, с оглед обикновените условия на техния живот. От доказателствата по делото се установи, че малолетният В. е на 6 години, а малолетната М. ще навърши 10 години през м.Октомври 2021г. и няма доказателства децата да имат извънредни нужди, които да изискват повече средства, извън обичайните. Обстоятелството, че М. посещава тренировки по художествена гимнастика извън  училище, не сочи наличието на извънредни нужди- това са занимания по избор на детето и родителя. Представените доказателства относно здравословното състояние на детето М. и необходимостта от спазване на хигиенно –диетичен режим и хомеопатия се отнасят за период от началото на 2020 година. Не са ангажирани доказателства, установяващи, че и понастоящем детето М. има нужда от допълнителни средства за лечение или за поддържане на специален режим и тази нужда от допълнителни средства да е със сравнително траен във времето характер. Следва да се има предвид и обстоятелството, че размера на издръжката за детето се съобразява с размера на МРЗ за страната /която към датата на приключване на устните състезания е 650 лева/ и  минималния  размер издръжка към 14.07.2021г.. е 162,50 лева. Следва да се има предвид също, че майката има доход от трудово възнаграждение, макар и в по- малък размер и тя също има безусловно задължение за издръжка към децата си. От друга страна тъй като бащата не полага непосредствените грижи за същите и няма други задължения за издръжка, той следва да заплаща по- голямата част от необходимите средства месечно за задоволяване потребностите на малолетните си деца. Затова съдът приема, че полагащата се за детето В. издръжка възлиза на 310 лв. месечно, от които майката следва да заплаща 100 лв , а останалата част от 210 лв следва да се заплаща от бащата., съотв. полагащата се за детето М. издръжка възлиза на 320 лв. месечно, от които майката следва да заплаща 100 лв , а останалата част от 220 лв следва да се заплаща от бащата. Издръжката се дължи от датата на предявяване на исковата молба  - 30.07.2020г. , с падеж десето число на месеца, за който се дължи издръжката,  ведно със законната лихва за всяка една просрочена вноска до настъпване на обстоятелства, водещи до нейното изменение или прекратяване.

Относно искането за присъждане на издръжката за периода от 05.05.2020г, когато се твърди да е настъпила раздялата между страните, до датата на исковата молба, съдът намира същото за неоснователно. С оглед изложеното в социалния доклад и изявленията на страните в о.с.з. на 18.11.2020г. до месец Май 2020 грижите за двете деца са се полагали от двамата родители, след което децата са пребивавали една седмица при бащата и една седмица при майката.

Насрещните искове предявени от Г.Д.Х. против Е.С.Н. за предоставяне на родителските права по отношение на децата В.Г.Д. и М.Г.Д. за определяне на режим на лични отношения между майката и децата и за заплащане на месечна издръжка в размер 155 лв за всяко едно дете следва да бъдат отхвърлени.

Искането за присъждане на разноски в полза на майката е неоснователно. В Определение № 385/25.08.2015 по дело №3423/2015 на ВКС, I гр.отд., е посочено че правилото за присъждане на разноски съобразно изхода на спора не може да намери приложение в делата по  чл. 127, ал 2 СК пред първата инстанция. За разлика от исковото производство, в него не се решава със сила на пресъдено нещо спор за съществуването или несъществуването на едно материално право, а само се оказва съдействие относно начина на упражняване на родителските права, признати и гарантирани от закона, така че липсва типичната за исковото производство квалификация на страните като ищец и ответник. Съдебното решение, което следва да изхожда от правилото за защита по най-добрия начин на интересите на малолетното или непълнолетното им дете, ползва и двамата родители и затова в първоинтанционното производство всяка страна следва да понесе разноските, които е направила независимо от изхода на спора. Така също и Решение  от 03.07. 2014 г. по гр. дело № 953/2014 г. на ВКС, ІV гр. отд., Определение № 9 /16.12.2014 г. на ВКС по ч. гр. д. № 7223/2014 г., III гр. отд. и Определение № 456 /2.10.2012 г. на ВКС по ч. гр. д. № 422/2012 г., II гр. отд.

На основание чл. 7 от Тарифа за държавните такси събирани от съдилищата по ГПК, бащата следва да заплати дължима държавна такса от 619,20 лева по исковете  за издръжка с правно основание чл. 143 от СК на осн. чл. 78, ал. 6 от ГПК , както и  държавна такса от 5,00 лева, ако за принудителното събиране на сумата съдът издаде служебно изпълнителен лист.

Съгласно изложеното съдът

 

РЕШИ

 

ПРЕДОСТАВЯ упражняването на родителските права по отношение на родените от съвместното съжителство на Е.С.Н., ЕГН ********** и Г.Д.Х., ЕГН **********,  деца В.Г.Д., ЕГН ********** и М.Г.Д., ЕГН ********** , на майката Е.С.Н., ЕГН **********, като определя децата да живеят при майка си на  адрес в гр. ***, ***

 

ОПРЕДЕЛЯ режим на лични контакти на бащата Г.Д.Х., ЕГН **********, с децата В.Г.Д., ЕГН ********** и М.Г.Д., ЕГН **********, както следва : всяка първа и трета събота и неделя от месеца за времето от 10.00 часа в събота до 17.00 часа в неделя, с преспиване в дома на бащата, един месец през лятото с преспиване в дома на бащата, когато майката не ползва платен годишен отпуск;   както и всяка четна година децата да прекарват Коледните празници с бащата за времето от 10.00 часа на 24 декември до 18.00 часа на 27 декември с преспиване в дома на бащата, а всяка нечетна година да прекарват Новогодишните празници с бащата за времето от 10.00 часа на 30 декември до 18.00 часа на 02 януари с преспиване в дома на бащата, както и всяка нечетна година да прекарват Великденските празници с бащата от 10.00 часа на първия ден до 18.00 часа на последния ден с преспиване в дома на бащата, като при упражняване на личните контакти бащата взема от и връща децата в дома на майка им.

 

ОСЪЖДА Г.Д.Х., ЕГН **********,***, да заплаща на детето си В.Г.Д., ЕГН ********** чрез неговата майка  Е.С.Н., ЕГН **********,***, месечна издръжка в размер на 210 лв. /двеста и десет лева/, считано от 30.07.2020г., ведно със законната лихва за всяка закъсняла вноска, с падеж десето число на месеца, за който се дължи издръжката,  до настъпване на законните основания за изменение или прекратяване на същата, като отхвърля иска за разликата над присъдения размер от 210 лева до претендирания размер от 250 лв и за периода от 05.05.2020г. до 29.07.2020г.

 

 

ОСЪЖДА Г.Д.Х., ЕГН **********,***, да заплаща на детето си М.Г.Д., ЕГН **********, чрез неговата майка  Е.С.Н., ЕГН **********,***, месечна издръжка в размер на 220 лв. /двеста и двадесет лева/, считано от 30.07.2020г., ведно със законната лихва за всяка закъсняла вноска, с падеж десето число на месеца, за който се дължи издръжката,  до настъпване на законните основания за изменение или прекратяване на същата, като отхвърля иска за разликата над присъдения размер от 220 лева до претендирания размер от 250 лв и за периода от 05.05.2020г. до 29.07.2020г.

 

ОТХВЪРЛЯ предявените искове от Г.Д.Х., ЕГН **********,***,  против Е.С.Н., ЕГН **********,***, за предоставяне на родителските права по отношение на децата В.Г.Д., ЕГН ********** и М.Г.Д., ЕГН **********, на бащата Г.Д.Х., ЕГН ********** и определяне местоживеенето на децата при бащата на адрес в гр. ***, ***за определяне на режим на лични отношения между майката Е.С.Н., ЕГН **********, и децата В.Г.Д., ЕГН ********** и М.Г.Д., ЕГН ********** и за осъждане на Е.С.Н., ЕГН **********, да заплаща  месечна издръжка в размер на по 155 лева / сто петдесет и пет лева / за всяко едно дете чрез техния баща и законен представител Г.Д.Х., ЕГН **********, ведно със законната лихва за забава за всяка една просрочена вноска.

 

ОСЪЖДА Г.Д.Х., ЕГН **********,***, да заплати по сметка на РС ***сумата 619,20 лева /шестстотин и деветнадесет лева и 20 стотинки /, представляваща държавна такса по исковете  за издръжка с правно основание чл. 143 от СК, на осн. чл. 78, ал. 6 от ГПК, както и  държавна такса от 5,00 лева/пет лева/, ако за принудителното събиране на същата съда издаде служебно изпълнителен лист  на основание чл.78 ,ал.6 ГПК.

 

ОТХВЪРЛЯ искането за присъждане на разноски на Е.С.Н., ЕГН **********,***,  като неоснователно.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред ВОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ...........:..................