Решение по дело №3999/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 590
Дата: 9 март 2020 г.
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20197180703999
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 590

гр. Пловдив,09.03.2020 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХІV състав, в закрито заседание на дванадесети февруари през две хиляди и двадесета година в състав:   

      ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДАРИНА МАТЕЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

                                                         АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ

при секретар К.Р.и прокурор Костадин Паскалев, като разгледа КАНД № 3999 по описа на съда за 2020 година, докладвано от съдия Вълчев, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Община Сопот- гр.Сопот, подадена чрез пълномощника адв.Г. против Решение № 164 от 07.10.2019 год., постановено по АНД №8/2019 год. по описа на Районен съд - Карлово, 2 н.с., с което е  отменено Наказателно постановление № 9/22.11.2018год., издадено от Кмета на Община Сопот спрямо лицето В.С.И. ЕГН********** за административно нарушение на чл.178 ал.1 т.3 пр.2-ро от ЗДвП, вр. чл.70 ал.1 т.4 и чл.71 ал.1 т.1 от Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на основание чл.178 ал.1 т.3 от ЗДвП е наложено административно наказаниеглоба в размер на 2300.00 /две хиляди и триста/ лева».

В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение при неправилно приложение на закона и съществено нарушение на процесуалните правила /касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.1 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН/, като се сочи на липса на основания да се приеме, че не е изяснен субекта на осъщественото административно нарушение, както и че са налице съществени процесуални нарушения на проведеното административно – наказателно производство. Сочи се, че са налице достатъчно доказателства, от които да се установят обстоятелствата по извършеното административно нарушение, механизма на осъществяването му и неговия автор. Според касатора решението е незаконосъобразно с оглед извода, че от събраните доказателства то не е безспорно установено. В тази връзка той излага съображения за оборимост на представените по делото гласни доказателства и на приобщените писмени доказателства. В тази връзка прилага съдебна практика. По подробно изложени съображения моли за отмяна на решението и да се остави в сила издаденото наказателно постановление като законосъобразно.

Ответникът по касационната жалба В.С.И., в отговор на касационната жалба, депозиран чрез пълномощника адв.М.И. счита атакуваното съдебно решение за правилно и законосъобразно, като излага съображения относно достатъчно доказателства за липса на осъществено съставомерно деяние по вмененото административно нарушение от страна на конкретният нарушител. В съдебно заседание поддържа отговора и счита жалбата за неоснователна. По същество излага допълнителни съображения в подкрепа на посочените в отговора основания. Ето защо моли да бъде отхвърлена касационната жалба, а атакуваното съдебно решение да се остави в сила.

Контролиращата страна, чрез участвалия по делото прокурор при Окръжна прокуратура – Пловдив, редовно уведомен, взима становище за неоснователност на касационната жалба и предлага тя да бъде отхвърлена, а съдебното решение да се остави в сила.

Касационният състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения 14 дневен срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, касационната жалба е основателна, поради следните за това съображения:

Районният съд е бил сезиран с жалба против процесното наказателно  постановление, издадено въз основа на АУАН №11/12.10.2018г., съставен от Й.Г.К., заемащ длъжността „старши юрисконсулт“ при Община Сопот- гр.Сопот. С него по отношение на жалбоподателят е била установено административно нарушение на разпоредбата на чл.178 ал.1 т.3 пр.2-ро от ЗДвП, вр. чл.70 ал.1 т.4 и чл.71 ал.1 т.1 от Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на МРРБ /обнВ, бр. 74 от 2010 г./. Процесните обстоятелства по него са се изразили в това, че на 27.09.2018г. в гр.Сопот, обл. Пловдив, на ул.“Възраждане“ №2 по повод сигнали на граждани за възпрепятстване на движението по улицата и опасност за преминаващи пешеходци и МПС е извършена проверка от длъжностни лица при Община Сопот, при която се установило, че на уличното платно е монтирано тръбно метално скеле, което пречи на свободното движение на МПС по улицата. За констатациите при проверката е съставен Констативен протокол №С-3817/27.09.2018г. с приложен снимков материал. На 08.10.2018г е била извършена повторна проверка, при която е констатирано, че на целия тротоар и на част от уличното платно на адрес гр.Сопот, ул.Възраждане №2 продължава да стои монтирано тръбно метално скеле, за което няма поставена никаква сигнализация и не са предприети мерки за неговото обезопасяване. Посочено е, че се касае за извършване на дълготрайни СМР, осъществявани върху цялата широчина на тротоара и част от пътното платно, поради което е необходимо да бъдат сигнализирани, като липсата на сигнализация създава сериозна опасност за движението на ППС и пешеходци. Направени са препоръки за издаване на АУАН. Отново бил съставен Констативен протокол, заведен с вх. №РД-09-246/08.10.2018г. на Община Сопот. При така установеното и с оглед уведомление с вх.№С-1439/22.03.2017г на Община Сопот за поставяне на скеле е изпратена покана с изх.№С-4100/10.10.2018г. до В.И. за съставяне на АУАН на 12.10.2018г. Поканата била връчена на лице от домакинството на 11.10.2018г.. Поради неявяване на същият, АУАН бил издаден при предпоставките на чл.40 ал.2 от ЗАНН, като с него било прието, че В.И.  е извършил административното нарушение, изразило се в това, че на 27.09.2018г в гр.Сопот на ул. „Възраждане“ №2 на северната фасада на собствения си имот с КИ:68080.503.880 е наредил да се постави тръбно метално скеле, което служи за извършване на СМР, заема целия тротоар и част от платното за движение и не е взел мерки за осигуряване на безопасността на движението. АУАН в последствие е предявен и в него е вписано възражение от нарушителя, че не е нареждал да се извърши посоченото в него нарушение и не е запознат с доказателства. В тридневен срок не постъпило писмено възражение. На база съставеният АУАН е издадено и атакуваното НП, връчено на 20.12.2018г.. За да отмени обжалваното пред него наказателното постановление, районният съд е приел, че при издаването на АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничили правото на защита на нарушителя, като от събраните доказателства не е изяснено по безспорен начин кое лице е автор на административното нарушение, както и липса на съществени обективни признаци по описание на осъщественото административно нарушение.  Посочил е, че с препращането към разпоредбите на чл.70 ал.1 т.4 и чл.71 ал.1 т.1 от Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на МРРБ /обнВ, бр. 74 от 2010 г./ не е спазено изискването за точно и пълно описание на административното нарушение, като в случаят според него е следвало да се посочи на кое място и по какъв начин е имал задължение нарушителя да обезопаси поставеното тръбно метално скеле, както и къде да са разположени и какви да бъдат средствата за обезопасяване. Посочил, че в случаят задължението за обезопасяване и сигнализиране не е за възложителя на СМР, а на техния изпълнител. Изложил е своите съображения, че не е налице проявлението на всички обективни обстоятелства и всички субективни елементи на вмененото нарушение. Поради тези обстоятелства е приел, че се касае за незаконосъобразен акт, който отменил.

Решението на съда е неправилно.

Първоинстанционният съд не е изпълнил служебното си задължение да прецени събраните по делото доказателства с оглед всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по конкретното административно нарушение, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране, проверка и анализ на доказателствата. Фактите са установени в пълнота, но неправилно от страна на районния съд е направена тяхната съвкупна преценка, което е довело до незаконосъобразни изводи за наличие на съществени процесуални нарушения на административно – наказателното производство, ограничаващи правото на защита на нарушителя. Така от събраните доказателства липсва основание, от което да се приеме, че не е установен по категоричен начин автора на извършеното нарушение. Безспорно това е лицето В.И., който е подал уведомление вх.№С-1439/22.03.2017г до Кмет на Община Сопот за поставяне на метално тръбно скеле за периода 15.04.2017г – до 20.05.2017г. Към момента на извършване на проверката извършваните СМР в обекта са продължавали, което сочи за тяхната дълготрайност и това скеле не е било демонтирано. Самото  му поставяне на пътното платно на ул.“Възраждане“ в гр.Сопот е възпрепятствало преминаването по тротоара и е затруднявало предвижването на ППС. За целта, в случаите, когато работният участък на извършваните дълготрайни СМР е разположен върху цялата широчина на тротоара и пешеходното движение се пренасочва върху отсрещния тротоар, те е следвало да бъдат сигнализирани по реда на Приложение №51 към Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на МРРБ /обнВ, бр. 74 от 2010 г./ с табела и лента с текст „премини на отсрещния тротоар“, както и с ограничителни табели, надлъжно на оста на пътя е разположени непосредствено пред зоната, в която е поставено скелето и се извършват СМР, както и знаци за извършване на СМР, поставени на определено разстояние пред зоната на извършваните дейности. Следвало е да бъдат сигнализирани и по реда на Приложение №52 от Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на МРРБ /обнВ, бр. 74 от 2010 г./, което поставя изискване за сигнализиране, в случаите, когато СМР се извършват върху част от платното за движение, при което броят на пътните ленти се запазва, но се намалява тяхната широчина, като отново се поставят ограничителни табели и сигнализация с табели за работен участък и стеснение на пътното платно. Безспорно от изяснените  в хода на административното производство доказателства се установява, че е налице бездействие от страна на лицето, извършващо СМР, да постави съответната сигнализация и да осигури по този начин безопасността на движението на пешеходци и ППС. Налице е негово съставомерно поведение именно по посоченото в АУАН и НП извършено административно нарушение по посочената правна квалификация. В дадения случай, по отношение на направените изводи за установяване на нарушението, автора на административно нарушение, неговото виновно поведение и правната квалификация на нарушените разпоредби, изводите на първоинстационния съд са незаконосъобразни. Те са направени превратно с оглед базата на събраните по делото доказателства и не са съответни на установената съдебна практика.По преписката и по делото са събрани необходимите писмени доказателства- заявление от В.И. *** от 22.03.2017г., два броя констативни протоколи, които подкрепят и събраните гласни доказателства с показанията на свидетелите Й.К., Й.Д., И.Н., М.М., В.Н.и В.П.относно приетия в съставените актове механизъм на извършване на нарушението, неговата продължителност и неговия автор, което се дължи на законосъобразно изпълнение на административно – производствените правила, конкретизирани в разпоредбата на чл.57 ал.1 от ЗАНН. Всички необходими за административно – наказателната отговорност на нарушителя обстоятелства са описани с необходимата конкретика и яснота относно обстоятелствата, при които нарушението е осъществено, които доводи се споделят и от настоящата съдебна инстанция. Безспорен и съобразен със събраните доказателства е и направеният извод, че описаните в административният акт обстоятелства по извършеното административно нарушение съответстват на действително случилите се факти и не са налице основания, които да изключват административно – наказателна отговорност от страна на В.И.. От страна на касационният ответник не са наведени достатъчни доказателства, които да опровергават тези изводи. Напротив, представените от него гласни и писмени доказателства са били надлежно опровергани с показанията на свидетелите М., К., Д., П. и Н. и приетото заключение на проведената СТЕ с вещо лице Р. М. Същият в своята защита единствено и само излага хипотези и предположения, които не могат да послужат за изключване на административно – наказателната му отговорност. От събраните гласни и писмени доказателства безспорно се установява, че се касае за необезопасяване с необходимата сигнализация на извършвани дълготрайни СМР, част от които е и поставянето на тръбно метално скеле, възпрепятстващо преминаването по тротоара и затрудняващо движението на МПС по пътното в зона, която касае безопасността на движението на пешеходци и ППС. От изложената в съставените АУАН и НП фактическа обстановка може по ясен и недвусмислен начин да се извлече в какво точно се изразява изпълнителното деяние на вмененото административно нарушение. В тази връзка показанията на актосъставителя и свидетелите, извършили проверката в достатъчна степен изясняват този основен факт. В този смисъл касационната инстанция счита, че направените фактически констатации и правните изводи от страна на административно – наказващият орган се явяват законосъобразни и съответни на обстоятелствата по преписката, като те се споделят и от настоящата съдебна инстанция. По тези причини наведените в касационната жалба оплаквания срещу обжалвания съдебен акт  се явяват основателни, направени при правилна преценка на събраните гласни и писмени доказателства по делото и при правилно приложение на материалния закон, от които е възможно да се достигне до обосновани изводи относно законосъобразността на наказателното постановление. С оглед изложените съображения съдът намира, че са налице твърдените от касатора касационни основания, поради което обжалваното решение като постановено при неправилно приложение на закона и при неспазване на съдопроизводствените правила, следва да бъде отменено, а издаденото НП следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора основателно се явява искането на касатора за присъждане на разноски. Представен е списък с разноски, съгласно който те са в общ размер на 1020 лева, в който е посочено, че сумата от 540.00лв касае изплатено адвокатско възнаграждение пред първоинстанционният съд, а сумата от 480.00лева пред настоящото касационно производство. Не е направено от страна на касационният ответник възражение за прекомерност. Ето защо така направената претенция следва да бъде частично уважена в частта, относно направени от касатора разноски по касационното производство. За тези, направени пред първоинстанционният съд, същите не могат да се присъдят в това производство, предвид обстоятелството, че към момента на произнасяне на Решението на Районен съд-Карлово такива не са се дължали съобразно разпоредбата на чл.63 от ЗАНН, като новата ал.3 е обнародвана в ДВ, бр.94/29.11.2019г..

Поради изложеното и на осн. чл.221 ал.2 и чл.222 ал.1 от АПК, Съдът

РЕШИ :

 ОТМЕНЯ   Решение №164 от 07.10.2019 год., постановено по АНД № 8/2019 година по опис на Районен съд – Карлово- ІІ н.с. и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразно Наказателно постановление №9/22.11.2018год., издадено от Кмета на Община Сопот спрямо лицето В.С.И. ЕГН********** за административно нарушение на чл.178 ал.1 т.3 пр.2-ро от ЗДвП, вр. чл.70 ал.1 т.4 и чл.71 ал.1 т.1 от Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация  и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците на МРРБ /обнВ, бр. 74 от 2010 г./ на основание чл.178 ал.1 т.3 от е наложено административно наказаниеглоба в размер на 2300.00 /две хиляди и триста/ лева».

ОСЪЖДА В.С.И. ЕГН********** *** да заплати на Община Сопот- гропот 480.00 /четиристотин и осемдесет/лева разноски за касационното производство.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                        2.