Р Е Ш Е Н И Е №72
гр. Габрово, 06.06.2019
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Габрово в открито
съдебно заседание от двадесет и втори май през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ:
ГАЛИН КОСЕВ ДАНИЕЛА ГИШИНА
и секретар МАРИЕЛА КАРАДЖОВА сложи за разглеждане докладваното от съдия КОСЕВ Адм.д.№78
по описа за 2019 година на
Административен съд Габрово и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 16, ал. 2 от Закона за нормативните актове.
Образувано е по Протест на прокурор при Районна прокуратура Габрово- Георги
Георгиев против чл. 14 от Раздел IV от Наредба за управление на отпадъците на
територията на Община Дряново, приета с Решение №589 от 23.09.2015г. на
Общински съвет Дряново.
Според
подателя на протеста в тази част- чл. 14 от Раздел IV от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Дряново е
налице незаконосъобразност, като текста е приет при неправилно приложение на
материалния закон и противоречи на разпоредбата на чл. 35, ал. 2, ал. 3 и ал. 5
от действащия ЗУО, което е мотив за отмяна на оспорената част от Наредбата.
При
преценка на оспорения чл. 14 от Раздел IV от Наредба за управление
на отпадъците на територията на Община Дряново е видно че дейностите по
събиране и транспортиране на разпространените отпадъци следва да се извършва
само от лица, притежаващи съответното разрешително /лицензия/ по ЗУО.
Цитираната подзаконова разпоредба не била съобразена с факта, че чл. 35, ал. 2,
ал. 3 и ал. 5 от действащия ЗУО предвиждал регистрационен, а не лицензионен
/разрешителен/ режим за дейностите по §1, т. 41 и т. 43 от ДР на ЗУО.
Разрешително
се изисквало само за дейностите по чл. 35, ал. 1 от ЗУО между които събирането
и транспортирането на отпадъци не попадали. Член 35, ал. 5 от ЗУО изрично
посочвал, че регистрационния документ за дейностите по чл. 35, ал. 2, т. 2 от
ЗУО /събиране и съхранение/ се издавал винаги и отделно от останалите
разрешителни и регистрационни документи.
В Протеста се твърди, че частта от
оспорената Наредба била незаконосъобразна, тъй като била приета от ОС Дряново в
противоречие с нормите на чл. 2, ал. 1 и чл. 8 от ЗНА.
Прави
се искане за отмяна на оспорения текст на чл. 14 от Раздел IV от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Дряново.
Оспорването е съобщено по реда на чл. 181,
ал. 1 и 2, чрез публикация в „Държавен вестник“ и на Интернет страницата на
ВАС. Към него няма присъединяване на други лица. На основание чл. 192 от АПК
делото се гледа и с участието на Прокурор от Окръжна прокуратура Габрово.
Наредбата е приложена към делото в цялост.
ГАС счита, че подаденият Протест е редовен
и допустим, поради което следва да бъде разгледан по същество.
В проведеното по делото открито съдебно
заседание протестиращата страна се представлява от прокурор при РП Габрово- Георги
Георгиев, който поддържа подадения Протест.
Ответната страна – ОбС
Дряново, редовно призован се представлява от надлежно упълномощен пр.
представител- адвокат. Същият оспорва подадения Протест, излагат се подробни
мотиви за неговата неоснователност, като се твърди, че оспорената част от
Наредбата е законосъобразна. По изложените съображения се заявява искане на
отхвърляне на Протеста.
Представителят на Окръжна прокуратура
Габрово прокурор Генжов е на становище, че Протеста е
мотивиран и основателен, поради което намира, че следва да бъде уважен изцяло.
Съдът извърши проверка за наличието на
съдържащите се в Протеста мотиви за отмяна на част от процесния
подзаконов нормативен акт и провери служебно за наличие на всички основания,
измежду посочените в чл. 146, във вр. с чл. 196 от АПК, за прогласяване на нейната нищожност, както и всички законови основания за
отмяната му, вкл. и неупоменати от страните.
За да се произнесе по съществото на
правния спор, съдът взе предвид от фактическа и правна страна следното:
С Разпореждане№241 от 10.04.2019г. на ГАС на
ОС Дряново е указано да предостави в цялост преписката по приемането на процесната Наредба, вкл. предложението за приемането й,
публикуването му, данни за обсъждането му в съответните комисии в ОбС Дряново, както и данни за евентуална промяна на процесната нормативна разпоредба, при положение, че такива
са налице след първоначалното й приемане. В тежест на ответника е да установи изпълнението на законовите
изисквания при издаването на Наредбата, съответствието на процесната
разпоредба със закона, вкл. че мотивите за приемането на проекта са
публикувани, че на заинтересованите лица е била предоставена възможност да
правят предложения и да дават становища по него, както и че оспорената
разпоредба не противоречи на нормативен акт от по-висок ранг.
От представената по делото преписка се
установява следното:
На 31.08.2015г. в Община Дряново е входирано предложение на Кмета на общината за приемане на процесната Наредба. Към Предложението авторът на
предложението да е изложил мотиви за изготвянето му.
На основание чл. 25, ал. 1 от ЗМСМА
председателят на ОбС Дряново е свикал общинските
съветници на заседание на 23.09.2015г., като в дневния ред е заложено
приемането на процесната Наредба.
С Решение №589 от 23.09.2015г. ОбС Дряново е приел процесната Наредба.
Не е налице представено по делото
изменение на Наредбата.
Като колективен орган на местното самоуправление
по смисъла на чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни
актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен,
обществени отношения с местно значение. В чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА са изброени правомощията
му, а съгласно ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, общинският съвет приема решения за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя
конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства.
Анализът на тази разпоредба във връзка с ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА, чл. 8 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК сочи, че общинският съвет е компетентният орган
да приема наредби от местно значение, и в частност да приеме Наредба, регламентираща
реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, каквато е
Наредбата, текст от която е оспорен с процесния
протест. От направения по-горе преглед на нормативната уредба следва изводът,
че нормотворческите правомощия на общинския съвет
произтичат от Конституцията или закона и се ограничават до обществени отношения
с местно значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове от
по-висока степен.
Процесната
Наредба е приета на основание чл. 22 от ЗУО, в съответствие с нормата на чл. 8
от ЗНА.
Въз основа на така изложеното и във връзка
с процедурата по приемане на процесния подзаконов
нормативен акт ГАС установи, че по делото не са представени като доказателства,
въпреки дадени от съда указания в такава насока, предложение за приемане на
проект на Наредбата, данни за публикуване на предложението за проекта, както и
мотивите/ доклада за това в местната преса, на интернет страницата на общината
или по друг начин.
Съгласно чл. 28 от ЗНА
, в относимата към момента на приемане на процесната Наредба редакция /ДВ бр. 46/2007г./, проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. Според ал. 2 на чл. 28 мотивите, съответно докладът, съдържат: 1.причините, които налагат приемането; 2.целите, които се поставят; 3.финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4.очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и 5.анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Според ал. 3 на чл. 28, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган. Искането на протестиращата страна
за присъждане на направените по делото разноски
е своевременно направено и основателно предвид изхода на спора пред
настоящата инстанция. Предвид изхода на делото, а именно приемане на Протеста
за основателен и отмяна на атакувания с него подзаконов нормативен акт Община Дряново
следва да бъде осъдена да заплати в полза на протестиращата страна 20
/двадесет/ лева дължима и заплатена такса за съобщаване на оспорването в
„Държавен вестник” по реда на чл. 188 във връзка с чл. 181, ал. 1 от АПК.
Водим от горното и на основание
чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът
Решението, след влизането му в сила, да се
разгласи по реда на чл. 194 от АПК.