Р
Е Ш Е Н И Е
№ 1013/16.12.2020г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети
ноември, две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
|
при секретар |
Димитрина Георгиева |
и
с участието |
на прокурора |
|
изслуша
докладваното |
от съдия |
ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА |
|
по адм. дело № 660 по описа на съда за 2020 г. |
Производството
е по реда на чл. 145 от АПК във връзка с чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от
21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства"
от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2014 – 2020 г и е образувано е по жалбата на „Габер
Плод“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Септември, общ.
Септември, ул. „***“, представлявано
от Л. Г. против Заповед № 03 РД/974 от 15.04.2020 г., с която се отказва да бъде
финансирано заявлението за подпомагане с ИД 13/04/1/0/02294 от 07.12.2016 г. на
Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр. София – В. Г.
В
жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, издадена в нарушение
на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените
правила и несъответствие с целта на закона. Посочено е, че са
допуснати за разглеждане проектни предложения, които са приети след крайния
срок за прием, без да има издадена заповед от управляващия орган, който в
случая е Министерство на земеделието и храните. Моли се административният акт да
бъде отменен като незаконосъобразен. Представя доказателства в подкрепа на
твърденията си. Не е направено искане за присъждане на направените по делото
разноски.
В
съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява лично от
представляващия дружеството Л. Г., който по изложени съображения моли съда да
уважи подадената жалба и отмени оспорената заповед като неправилна и
незаконосъобразна.
Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Държавен
фонд “Земеделие” гр. София, редовно призован, не се представлява. По делото е
постъпило писмено становище с вх. № 5581/20.08.2020 г. от юриск. З., която счита
оспорената заповед за правилна и законосъобразна, издадена от компетентен орган
в предписаната от закона форма. Излага становище, че същата е мотивирана, като
са посочени както фактическите, така и правните основания за издаването й. Не е
направено искане за присъждане на направените по делото разноски.
Административен съд -
Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Предмет
на оспорване е Заповед № 03 РД/974 от 15.04.2020 г., с която се отказва да бъде
финансирано заявлението за подпомагане с ИД 13/04/1/0/02294 от 07.12.2016 г. на
Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ гр. София – В. Г., с която, на
основание чл. 20а, ал. 2 т. 2 от ЗПЗП и чл. 42, ал. 1 и чл. 39, ал. 1, т. 5,
във връзка с чл. 41, ал. 1 – 3 и чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9 от
21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в земеделски стопанства"
от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2014 – 2020 г., е отказано финансиране по
заявление ИД 13/04/1/0/02294 от 07.12.2016 г. от „Габер Плод“ ЕООД гр. Септември.
Заповедта е издадена в срока съгласно Заповед № РД-09-755/04.10.2016 г. (л.
834) по чл. 35 от Наредба № 9/21.03.2015 г., на Министъра на земеделието и храните
по Програмата за развитие на селските райони 2014 г. – 2020 г., в което е направено
подробно описание на проектното предложение.
Недоволен
от така постановения отказ за финансиране „Габер Плод“ ЕООД гр. Септември, в
законоустановения 14-дневен срок е упражнил правото си на жалба пред
Административен съд – Пазарджик.
Установи
се по делото, че със Заповед № РД-09-755/04.10.2016 г. (л. 834) по чл. 35 от Наредба
№ 9/21.03.2015 г., на Министъра на земеделието и храните (МЗХ) е обявен прием на
заявления по подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка
4 "Инвестиции в материални активи", с период за прием на заявления от
26.10.2016 г. до 07.12.2016 г. Посочен е бюджетът на подмярката – левовата равностойност
на 237 000 000 евро, като е предоставена е възможност на кандидатите от предходния
период на прием, обявен със Заповед № РД 09-213/27.03.2015 г., да се включат в този,
в случай че спрямо тях не е издавана заповед по чл. 42, ал. 1 от Наредбата, като
подадат искане по чл. 42б от Наредба№ 9/2015 г.
Настоящият
жалбоподател, в срока, определен със заповедта по чл. 35 от Наредба №
9/21.03.2015 г., е подал заявление за подпомагане, с УРН 13/04/1/0/02294 от
07.12.2016 г. (лист 4). Извършена е проверка на подадените документи по реда на
чл. 36, ал. 2 от Наредбата, като резултатът от нея е отразен в контролен лист, подписан
от длъжностни лица при ДФ "Земеделие" и представител на кандидата за подпомагане.
Видно от квитанция за прием заявлението е прието и регистрирано на 07.12.2016 г.
(лист 397) по делото.
С оглед
докладна записка вх. № 03-0416/381 от 11.05.2017 г. (лист 36) по делото в определения
период за прием са постъпили общо 3165 бр. заявления, от които 2 926 бр. - нови
и 239 бр. - с искане по чл. 42б от Наредба № 9. Размерът на заявената финансова
помощ е 1 497 406 525.03 лева - при бюджет от 463 524 600, 00 лв. Посочено
е, че на всички приети и регистрирани в ИСАК проекти, с изключение оттеглените,
е била извършена предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети,
като резултатът е отразен в ИСАК, документ "Таблица за избор /оценка/"
/приложение № 113и/, съгласно инструкции за попълване на "Предварителна проверка
на заявените критерии за оценка". Извършени са контролна проверка на предварителната
оценка на всички заявления за подпомагане от експерт, различен от експертите, осъществили
първата проверка, резултатите от която също са отразени в ИСАК. Последвало е класиране
в низходящ ред в зависимост от получения брой точки на приетите проектни предложения
/Приложение № 113й – /л. 271-272/. Приложение № 113й отразява извършеното класиране
въз основа на предварителната оценка на приетите заявления, като класирането е в
низходящ ред в зависимост от броя на получените точки по критериите за подбор от
Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/2015 г. При извършената оценка,
заявлението на оспорващия е оценено с общо 54 точки.
В същата
докладна е посочено, че съгласно чл. 14, ал. 11 от Процедурата за обработка за подпомагане
по подмярка 4. 1 на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на
заявената субсидия е до 130% от размера на бюджета, определен в т. 2 от Заповед
№ РД-09-755/04.10.2016 г., увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки
с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% и е предложено да бъдат
раздадени за последваща обработка по утвърдената обща процедура всички заявления
за подпомагане до № 869 от "Приложение № 113й", представляващи 130% от
определения със заповедта за прием бюджет, увеличен 88 бр. проектни предложения,
получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане попадащо в тези
130% от бюджета.
С докладна
записка вх. № 03-0416/381 от 07.11.2017 г. на вр. и. д. Директор дирекция
"ДПМРСР" (лист 38) ответният орган е уведомен за извършено предварително
класиране по критериите за подбор по отношение на 902 заявления, включително по
33 заявления след жалби, класирани съобразно получените точки. С оглед наличен бюджет
за всички заявления с над 56 точки включително е предложено същите да се приключат,
и да се обработят тези с 55 точки, доколкото същите частично попадат в рамките на
100 % от бюджета. Констатирано е, че заявленията с над 56 точки, са в рамките на
наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием и е предложено приключване
на обработката им. Предложено е също обработка на заявленията с 55 точки на предварителен
ранкинг, тъй като към момента те частично попадат в рамките на 100 % от бюджета
по заповедта за прием.
С писмо
изх. № 01-0400/1881 от 04.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие"
(лист 40) е поискана информация от Министъра на земеделието, храните и горите относно
предвиждано увеличаване на бюджета по подмярка 4. 1 "Инвестиции в земеделските
стопанства" от ПРСР 2014 – 2020 г. по реда на чл. 41, ал. 3 от Наредба №
9/2015 г. С писмо вх. № 01-0400/1881 от 12.12.2017 г. Министъра на земеделието,
храните и горите е отговорил, че в проведените два периода на прием по подмярка
4. 1 е ангажиран планирания ресурс от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските
стопанства в рамките на ПРСР.
С докладна
записка вх. № 03-0416/381#12 от 12.12.2017 г. (лист 41), директорът на дирекция
"ДПМРСР" е уведомил изпълнителния директор на ДФ "Земеделие"
за хода на производството, като е посочил, че общата сума на договорената финансова
помощ и размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със
спряна, респ. в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия момент
са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием. Представено
е таблично групи заявления, оценени съответно с по 55 точки, ангажиращи 8,48% от
бюджета по т. 2 от заповед № РД-09-755/2016 г., тези по 54 точки – ангажиращи
20, 27% от този бюджет, а тези с по 53, т. – 30, 85% от него. Посочено е, че съгласно
получения отговор от УО на ПРСР не се предвижда увеличение на бюджета. Предложено
е предприемане на действия по чл. 39, ал. 1, т. 5 по отношение на заявленията, които
не попадат в обхват на 130 % от бюджета, получили 55, т. – 53, т. /приложение №
7/ и издаването на административен акт за отказ поради недостатъчен бюджет съгласно
чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. спрямо заявленията за подпомагане,
които не попадат в обхвата на 130% от определения със заповедта от 04.10.2016 г.
бюджет за прием 2016 г., а именно общо 2259 бр. заявления за подпомагане, от които
с редуциран брой точки под 52 на окончателен ранкинг в резултат на текуща обработка
– 28 броя – приложение № 8 и 2231 бр. заявления за подпомагане, получили по-малко
от 52 точки на етап предварителен ранкинг – Приложение № 9.
С писмо
изх. № 01-400/1763 от 24.10.2018 г. зам. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие"
е поискал информация от управляващия орган – Министерство на земеделието, горите
и храните относно предвижданията за увеличение на бюджета по подмярка 4. 1 относно
заявленията, получили еднакъв брой точки, за които е налице частично разполагаем
бюджет с оглед условието за тяхното финансиране, посочено в чл. 41, ал. 3 от Наредбата.
Ръководителят
на управляващият орган е отговорил, че ангажираният бюджет по подмярка 4. 1 е изчерпан
с двата приема на заявления за подпомагане по подмярката, поради което не могат
да се предприемат действия за увеличение на бюджета за финансиране на класираните
заявления, получили еднакъв брой точки, за които е наличен частично разполагаем
бюджет. Посочено е, че при това положение заявленията с определени 53 и 54 точки
следва да бъдат отказани за финансиране.
За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната съдебно-икономическа експертиза, чието заключение съдът възприема като компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че размерът на одобрената субсидия на подписаните договори с до 55 точки включително е както следва:
- към 24.10.2018г. - 547 договора с одобрена субсидия 421 090 939.79 лв.
- към 29.06.2019г. - 600 договора с одобрена субсидия 456 248 102.48 лв.
- към 01.10.2020г. - 602 договора с одобрена субсидия 457 565 150.47 лв.
Подписаните договори за които кандидатите са се отказали от изпълнение на проекта, са както следва:
- към 24.10.2018г. - 8 договора с одобрена субсидия 4 107 864.89 лв.
- към 19.06.2019г. - 23 договора с одобрена субсидия 16 660 092.50 лв.
- към 01,10.2020г. - 38 договора с одобрена субсидия 27 182 614.79 лв.
Според заключението подписаните договори, за които кандидатите не са заявили започването на дейност по одобрените проекти са както следва:
- към 24.10.2018г. - не са констатирани.
- към 19.06.2019г. - 30 договора с одобрена субсидия 22 562 178.88 лв.
- към 01.10.2020г. - 42 договора с одобрена субсидия 34 590 634.47 лв.
Размерът на заявената субсидия за проекти оценени с 54 точки е както следва:
- към 24.10.2018г. - 75 броя заявления със заявена субсидия - 50 838 297.31 лв. (25 993 607.38 евро).
- към 19.06.2019г. - 73 броя заявления със заявена субсидия в размер на 51 077 238.56 лв.
- към 01.10.2020г. - 73 броя заявления със заявена субсидия в размер на 51 077 238.56 лв.
Вещото лице е посочило, че на база отговора на предходните въпроси и обобщените данни в Таблица № 2 на стр.6 от настоящата експертиза, при бюджет от 237 000 000 евро (463 524 600 лева) са направени следните изводи:
-към 24.10.2018г. при свободен бюджет в размер на 46 541 525.10 лева и заявена субсидия по проекти с 54 точки в размер на 50 838 297.31 лева, не е наличен ресурс за проекти оценени с 54 точки.
-към 19.06.2019г. при свободен бюджет в размер на 46 498 768.90 лева и заявена субсидия по проекти с 54 точки в размер на 51 077 238.56 лева, не е наличен ресурс за проекти оценени с 54 точки.
- към 01.10.2020г. при свободен бюджет в размер на 67 732 698.79 лева и наличен ресурс за проекти с 54 точки в размер на 51 077 238.56 лева, има наличен ресурс за проекти оценени с 54 точки.
Общият размер на осигурения бюджет за финансиране на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 „Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони2014-2020г. за периода на прием, определен със заповед №РД 09-755/04.10.2016г. на министъра на земеделието и храните е в размер на 237 000 000 евро или 463 524 600 лева.
Експертизата е категорична, че заявленията за подпомагане, подадени по мярката в този прием са общо 3 165 броя. За всички подадени заявления е извършено класиране съгласно критериите по Наредба № 9 от 21.03.2015г. в зависимост от получения брой точки. Одобрените заявления за подпомагане са с най-малко 55 точки. Общият размер на договорените средства по одобрените заявления за подпомагане е 459 407 425.25 лв. Общият размер на договорените средства по одобрените заявления за подпомагане, с подписани договори с кандидатите е 457 565 150.47 лв.
Вещото лице пояснява, че заявлението на жалбоподателя е класирано с 54 точки. Към 19.06.2019г. при свободен бюджет в размер на 46 498 768.90 лева и заявена субсидия по проекти с 54 точки в размер на 51 077 238.56 лева, не е наличен бюджет за финансиране на заявления с 54 точки, подадени в условия на ограничен бюджет. Констатираните проекти оценени с 54 точки, чийто заявления са приети след крайната дата за прием съгласно заповед № РД 09-755/04.10.2016г. на министъра на земеделието, т.е. след 07.12.2016г. са 18 на брой. За всеки от тях е съставен констативен протокол по образеца към Заповед №03-РД/3368 от 06.12.2016г. /л.83/ и е поставен входящ номер с дата 07.12.2016г. Не са констатирани подписани договори с кандидати оценени с 54 точки.
Въз
основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните
изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо
правен интерес от обжалването.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Процесната
заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен
орган. Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г., компетентен да се
произнесе със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране
на заявленията за подпомагане по подмярка 4. 1. "Инвестиции в земеделски стопанства"
от мярка 4 от ПРСР 2014-2020 г. е Изпълнителният директор на РА. Съгласно
разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е
специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на
условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за
прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски
продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от
ЗПЗП, Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на разплащателна
агенция от издаване на акта за акредитация. Изпълнителният директор на ДФ
"Земеделие" е и изпълнителен директор на РА, съгласно чл. 20а, ал. 1
от ЗПЗП. Следователно той е компетентен да издаде акта по чл. 42, ал. 1 от
Наредба № 9/21.03.2015 г. Оспорената заповед е издадена от Изпълнителния
директор на ДФ "Земеделие", който е и компетентният орган за това.
Същата е
обективирана в писмена форма и съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК
реквизити, като е мотивирана –отказ за подпомагане поради недостатъчен бюджет.
Позоваването на недостатъчен бюджет не е формално, доколкото се съдържат в
оспорената заповед данни за съпоставими цифрови величини относно размер на
бюджета за този прием, размер на заявеното подпомагане в рамките на приема и начина
на извършване на преценката за недостатъчност на бюджета при процедиране в
условията на ограничен бюджет. Посочено е, че бюджетът по подмярката е
достатъчен за финансиране на заявления, които са получили при оценяването и
класирането най-малко 55 точки, а наличният частично разполагаем бюджет по чл.
41, ал. 3 от Наредбата не е достатъчен за финансиране на заявленията получили
по-малко точки. Заявлението на оспорващия е оценено с 54 точки и финансирането
му е отказано, поради недостиг на бюджета.
В производството
по издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила, представляващи отменителни основания.
Спазена е процедурата по приемане, оценка и класиране на заявленията за
подпомагане, като заявлението на оспорващото дружество е подложено на проверка
по документи и проверка на място /чл. 37, ал. 1, т. 2, т. 3 от Наредба №
9/21.03.2015 г. /. Съгласно чл. 37, ал. 1, т. 1 от тази наредба, в срок до три
месеца от крайната дата на периода за прием, определен в заповедта по чл. 35,
РА извършва предварителна оценка на критериите за подбор в случаите, при които
размерът на заявената финансова помощ на всички подадени заявления надхвърля
разполагаемия бюджет, определен в заповедта на министъра на земеделието и
храните по чл. 35, ал. 1 за съответния период на прием, като разглежда
заявленията за подпомагане в низходящ ред според броя на получените при
предварителната оценка точки до изчерпване на разполагаемия бюджет.
Констатираната
от администрацията на РА недостатъчност на бюджета, определен с т. 2 от Заповед
№ РД-09-755/04.10.2016 г. на министъра на земеделието и храните спрямо
заявеното по подмярка 4. 1. подпомагане със заявления, подадени в рамките на
периода за прием е установена по категоричен начин от приетата в хода на
съдебното производство съдебно-икономическа експертиза. Следователно в
съответствие с разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г.
е проведена процедура за обработка на заявленията в ограничен бюджет и е извършена
предварителна оценка по критериите за подбор, посочени в приложение № 7 към чл.
30, ал. 5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Според чл. 41, ал. 2 от Наредба №
9/21.03.2015 г. заявленията за подпомагане се класират според получените при
оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за
съответния прием бюджет.
В случая
всички постъпили заявления за подпомагане по подмярка 4. 1 /прием 26.10.2016 г.
до 07.12.2016 г. /, с изключение оттеглените, са били подложени на
предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети и предварителна
оценка съгласно критериите за оценка, посочени в приложение № 7, съответно е
извършено и предварително класиране в низходящ ред според получените при
оценката точки, в съответствие с чл. 41, ал. 2 от Наредба № 9/21.03.2015 г.
Прието е, че бюджетът по т. 2 от заповедта за прием осигурява финансиране на
заявленията, получили не по-малко от 56 точки. На последваща обработка са
подложени проекти, на които сумата от заявената субсидия е до 130% от бюджета,
определен в т. 2 от Заповедта за прием, т. е. увеличен с броя на проектите,
получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в
тези 130% от бюджета, т. е. заявления до 869 включително, от Приложение № 113й
– т. е. получили не по-малко от 53 точки. След констатация за наличен частичен
разполагаем бюджет, е предприета последваща обработка на заявления, получилите
на предварителния ранкинг 55, 54, 53 точки. От ДФ "Земеделие" е
изпратено запитване изх. № 01-0400/1763 от 24.10.2018 г. до Министъра на
земеделието, храните и горите, дали се предвижда МЗХГ като управляващ орган на
Програмата да увеличи бюджета, в съответствие с чл. 41, ал. 3 от Наредба №
9/21.03.2015 г. за финансиране на заявленията, за които е наличен частично
разполагаем бюджет. Ръководителят на УО е уведомил ДФ "Земеделие ",
че ангажираният бюджет за финансиране на заявления за подпомагане по подмярка
4. 1 е изчерпан и не могат да се предприемат действия за увеличение на бюджета
за финансиране на класираните заявления за подпомагане, получили еднакъв брой
точки, поради което финансирането на заявленията, получили 54 точки /каквото е
и процесното/ и 53 точки следва да бъде отказано.
При
извършения предварителен и окончателен ранкинг заявлението на оспорващия е
получило 54 точки, предвид на което, съдът намира, че дадената на оспорващия
оценка е в съответствие с правилата по приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от
Наредба № 9/2015 г., като напълно съвпада и с посочените точки от заявителя при
кандидатстването.
При това
положение законосъобразен е изводът на административния орган, обективиран в
оспорената заповед за отсъствие на бюджет за финансиране на заявлението на
оспорващия.
Съдът
намира, че актът е издаден и в съответствие с материалния закон. Съгласно
разпоредбата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г., заявлението
за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай
на недостатъчен бюджет по мярката. В хода на административната преписка са
събрани доказателства относно наличието на бюджет по подмярка т. 4. 1 за
финансиране на заявленията, получили не по-малко от 55 точки. По направено
запитване от Държавен фонд "Земеделие", МЗХ е отговорило, че няма
възможност за увеличаване на бюджета за финансиране на заявленията с еднакъв
брой точки, за които е наличен частично разполагаем бюджет. Констатациите на
приетата по делото съдебно-икономическа експертиза не оборват установеното в
административното производство и съдът приема, че при постановяване на
оспорения отказ за финансиране е било налице предвиденото в чл. 39, ал. 1, т. 5
от Наредба № 9/2015 г. основание за това – недостатъчен бюджет за финансиране
на подаденото заявление за подпомагане, определен в заповедта за откриване на
съответния прием. В рамките на наличния за разпределяне бюджет попадат
заявленията за подпомагане, получили минимум 55 точки при класирането. За да се
приеме, че е бюджетът за финансиране на конкретно заявление за подпомагане е
недостатъчен, е необходимо недостигът да е налице преди постановяване на
отказа, при това формиран от съпоставка между класирането на заявленията в
низходящ ред и съотнасянето на сумарния размер на претендираното по тях
финансиране спрямо определения за конкретния прием бюджет по мярката. С оглед
доказателствата за недостатъчен бюджет на мярката за заявления с по-малко от 55
точки, в която група попада и заявлението за подпомагане на оспорващия и
предвид реда му в класирането в низходящ ред, законосъобразно и в съответствие
с чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредбата, е отказано финансирането в тази хипотеза.
При преценката за финансиране на проекта на един кандидат административният
орган не следва да бъде поставен в положение да чака изпълнение на вече сключен
договор за финансиране с друг кандидат, особено чието предложение е оценено
по-високо. На този етап релевантна е само извършената оценка на конкретното
заявление за предоставяне на финансова помощ съобразно критериите в Приложение
№ 7 към Наредба № 9 от 21.03.2015 г., респективно мястото на това заявление в
класирането на заявленията в низходящ ред, за да бъде обхванато от осигурения
бюджет по мярката. В този смисъл е и съдебната практика - решения № 8826 от
11.06.2019 г. по адм. д. № 9744/2018 г., № 12954 от 02.10.2019 г. по адм. д. №
12923/2018 г., № 5027 от 04.04.2019 г. по адм. д. № 7868/2018 г., № 17230 от
16.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15504/2018 г., № 15821 от 20.11.2019 г. на
ВАС по адм. д. № 14452/2018 г.
Предвид
горепосоченото, съдът намира, че заповедта е издадена от компетентен орган, в
изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила и
правилно приложение на материалния закон, и в съответствие с целта му, поради
което жалбата се явява неоснователна и като такава следва да се отхвърли.
От страните
не са направени искания за присъждане на направените по делото разноски, поради
което съдът не следва да се произнася в частта за разноските.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. последно от АПК, Административен съд – Пазарджик
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „Габер Плод“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр. Септември, общ. Септември, ул. „***“, представлявано от Л. Г. против Заповед
№ 03 РД/974 от 15.04.2020 г., с която се отказва да бъде финансирано заявлението
за подпомагане с ИД 13/04/1/0/02294 от 07.12.2016 г. на Изпълнителен директор на
ДФ „Земеделие“ гр. София – В. Г.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:
/п/