Решение по дело №652/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1487
Дата: 15 октомври 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20207050700652
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………        2020г.        гр.Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на шестнадесети септември две хиляди и двадесета  година в състав:                     

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

                         

при секретаря Оля Йорданова

като разгледа докладваното от съдия Д.Станева адм.дело 652/2020г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).

 

 

     Производството по делото е образувано по жалба на В.Т.И., ЕГН ********** *** против Заповед № 365з-1312/24.02.2020г. на Директора на ОД на МВР – Варна, с която на служителя е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 /три/ месеца, считано от датата на връчване на заповедта. Жалбоподателят счита заповедта за неправилна и незаконосъобразна. Дисциплинарното наказание е наложено на И. на основание чл.194, ал.1 и ал.2, т.2, чл.197, ал.1, т.2, чл.199, ал.1, т.3, предл.3, чл.204, т.3 и чл.206, ал.1, ал.2,3 и 4 от ЗМВР за това, че същият е допуснал пропуски при извършване на инвентаризацията, разпоредена със Заповед № 365з-5143/06.12.2018г., в която е наредено инвентаризацията да се извърши при спазване изискванията на Заповед № 365з-4977/28.11.2018г., а именно за ръководство да служат Инструкция № 1-125/02.07.2004г. и Инструкция № 1-175/17.12.1992г. Това е нарушение на служебната дисциплина, което съгласно чл.194 ал.2 т.1 и чл.199, ал.1, т.3 от ЗМВР е „ лошо изпълнение на заповед“ и се наказва с дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три до шест месеца. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Претендира присъждане на разноски по делото, съгласно представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответната страна, чрез процесуалния си преддставител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административен съд- Варна, след като съобрази доводите на страните и събраните и приети по делото доказателства – писмени и устни, приема за установено от фактическа страна следното:

 

По допустимостта на жалбата

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице, адресат на процесната заповед, което разполага с правен интерес да я оспори. Заповедта е връчена срещу подпис лично на оспорващия В.И. на 25.02.2020, видно от копието на административния акт, приложено на л. 1 от адм. преписка. От изложеното се налага извод, че 14-дневният срок за оспорването й, съгласно чл.149, ал.1 от АПК, изтича на 10.03.2020г. В настоящия случай жалбата е депозирана пред административния орган на 26.02.2020г., следователно е подадена в срок.

В ОД на МВР - Варна, съгласно Заповед № 365з-250/16.01.2020г. на Oиректора на ОД на МВР - Варна е извършена проверка по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР по повод докладна записка с рег.№ 8121р-20592/25.11.2019г. Проверката е извършена в изпълнение на препоръка, дадена в Окончателен одитен доклад peг. № 8121 р-8652/13.05.2019г. на Звеното за вътрешен одит в МВР от извършен вътрешен одит за даване на увереност с ангажимент „Оценка на ефективността и ефикасността при стопанисването и управлението на обектите с представителни и социални функции в МВР“. Комисията, определена със Заповед peг. № 365з-250/16.01.2020г. е извършила проверка, за което е изготвена Справка peг. № 365р-8783/07.02.2020г. Установено е, че за извършване на годишни инвентаризации в Пето РУ-Златни пясъци инспектор В.Т.И. - разузнавач в група „Криминална полиция“ на Пето РУ - Златни пясъци при ОД на МВР - Варна през 2016г., 2017г. и 2018г., със заповеди на директора на ОД на МВР - Варна е назначаван за председател на инвентаризационните комисии.

В хода на проверката, комисията е събрала доказателства, че инспектор В.Т.И. - разузнавач в група „Криминална полиция“ на Пето РУ - Златни пясъци при ОД на MBP – Варна е извършвал инвентаризация, съгласно Заповед № 365з-5143/06.12.2018г. на Директора на ОД на  МВР Варна на стопанските средства, въоръжението, бланките по строга отчетност, ДМА, M3 и материали подлежащи на стойностно отчитане в Пето РУ - Златни пясъци. Със заповедта инспектор И. е бил определен за председател на комисията, която да извърши инвентаризацията. Със заповедта е разпоредено това да стане при спазване изискванията на Заповед № 365з-4977/28.11.2018г. и Заповед № 365з-4961/27.11.2018г. В т.3 на Заповед № 365з-4977/28.11.2018г. е разпоредено за ръководство при провеждане на годишната инвентаризация да служат Инструкция № 1-125/02.07.2004г. за отчетността и активите в МВР и Инструкция 1-175/17.12.1992г. за основните положения на инвентаризацията на стопанските средства в МВР, както и други нормативни документи, като изпълнението на заповедта е възложено на инвентаризационните комисии.

При извършване на инвентаризация, след проверка наличността и състоянието на въоръжението по сметка 9909, без възможна двойна употреба, предназначено за специални дейности по отбраната и сигурността на страната, числящо се в Пето РУ - Златни пясъци, инвентаризационната комисия е изготвила инвентаризационен опис УРИ 460р-1294/15.02.2019г., който инспектор В.Т.И. е подписал. Проверката е констатирала, че към документа не е изготвен и не приложен опис на номерата на оръжията, каквото е изискването по чл.52, ал.5 от Инструкция № 1-125/02.07.2004г.

При извършване на инвентаризацията, след проверка наличността и състоянието на имуществото по сметка 2049, числящо се в Пето РУ - Златни пясъци, инвентаризационната комисията е изготвила инвентаризационен опис УРИ 460р-1288/15.02.2019г., в който е включила като актив 1 бр. мобилен Тетра радиотерминал „EADS THR8801 S/N 000075060292540" на стойност 2 591.23лв. Към материалите е приложен акт за наличност, изготвен на 19.09.2019г. от служители на Звено за материални проверки - МВР след проверка наличността и състоянието на имуществото по сметка 2049, числящо се в Пето РУ - Златни пясъци, от който е видно че мобилен Тетра радиотерминал „EADS THR8801 не е наличен в РУ. В графа „Забележка“ на документа е посочено „1 бр. дадена на сектор ПП през 2017г., без документ“. Комисията е изготвила инвентаризационен опис УРИ 460р-1279/15.02.2019г., в който е включила като актив 1 бр. антена GPSS на стойност 139.53лв. Към материалите е приложен акт за наличност, изготвен на 03.10.2019г. от служители на Звено за материални проверки - МВР след проверка наличността и състоянието на имуществото по сметка 302011, числящо се в Пето РУ - Златни пясъци, от който е видно, че антена GM 390 GT не е налична в РУ. В графа „Забележка“ на документа е посочено „дадена в РУ Аксаково, без документ“.

Комисията приема, че Инспектор В.Т.И., като член на комисията е включил в инвентаризационните описи активи които не са налични в РУ, а са предадени на други структури и не е извършил съпоставка на установените наличности с данните за числящите се активи по счетоводни сметки, с което е допуснал неизпълнение на изискването на т. 2 от Инструкция 1-175/17.12.1992г. Комисията е направила и извод, че като член на комисията е нарушил чл.52, ал.5 от Инструкция № 1-125/02.07.2004г., като не е приложен списък на номерата на оръжията към инвентаризационния опис т.е. инспектор В.И., е допуснал деяния, които сочат за нарушение на служебната дисциплина по чл. 194, ал. 2, Т. 1 ОТ ЗМВР - „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник - министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. "

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Редът за налагане на дисциплинарни наказания на служителите от състава на МВР е установен в Глава VІІІ на ЗМВР. Съгласно чл. 215а ЗВМР организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информацията за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика на МВР се уреждат с инструкция на министъра на вътрешните работи.

Процесната заповед № 365з-1312/24.02.2020г. е валиден индивидуален административен акт, като издаден от компетентен орган. В конкретния случай заповедта е издадена на основание чл.204, т. 3 от ЗМВР от Директора на ОД на МВР – гр. Варна, който има качеството на ръководител на структура по смисъла на чл. 37, ал. 1 от ЗМВР във вр. с чл.42, ал.2 от с.з. От изложеното се налага извод, че не е налице отменително основание по чл.146, т.1 от АПК.

Съдът намира жалбата за основателна, поради следните съображения:

На първо място следва да се има предвид, че видно от данните по делото Заповед № 365з-5143/06.12.2018г., с която е била назначена комисията за провеждане на инвентаризацията не е била съобщена на жалбоподателя – председател на комисията. Поради това, той не е имало как да знае, че при извършване на инвентаризацията следва да спазва изискванията на Заповед № 365з-4977/28.11.2018г., а именно т.3 от същата, с която е разпоредено за ръководство при провеждане на годишната инвентаризация да служат Инструкция № 1-125/02.07.2004г. за отчетността и активите в МВР и Инструкция 1-175/17.12.1992г. за основните положения на инвентаризацията на стопанските средства в МВР, както и други нормативни документи, като изпълнението на заповедта е възложено на инвентаризационните комисии.

Наред с това, съдът намира, че Инструкция за основните положения на инвентаризацията на стопанските средства в службите на МВР от 1992г. не би следвало да се прилага, тъй като е издадена въз основа на отменен акт – Закона за счетоводството. В самата инструкция / за която няма данни да е обнародвана или връчвана на жалбоподателя / е посочено в т.45, че се издава на основание изискванията на Закона за счетоводството и отменя инструкцията на МВР за основните положения на инвентаризацията на стопанските средства в поделенията на МВР, обявена с МЗ № І-769/21.10.1970г. и МЗ № І-186/06.10.1981г. Към момента на твърдяното нарушение е отменен както Закона за счетоводството, така и ЗМВР. Новият Закон за счетоводството е в сила от 01.01.2002г., а новият ЗМВР от месец юни на 2014г.

Описаните в заповедта факти са квалифицирани от наказващия орган като нарушение на чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР – неизпълнение на разпоредбите на този закон и издадени въз основа на него подзаконови нормативни актове и по-конкретно неизпълнение на чл.38 от Инструкция І-125/02.07.2004г. за отчетността на материалните активи в МВР – „получилият материални активи носи отговорност за опазването им до предаване на същите“. Съгласно чл.7, ал.3 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ инструкцията е нормативен акт, с който висшестоящ орган дава указания до подчинени нему органи относно прилагане на нормативен акт, който той е издал или чието изпълнение трябва да осигури. Видно от пар. 3 от Заключителните разпоредби на приложената по делото инструкция е, че същата е издадена от Министъра на вътрешните работи на основание чл.23, ал.1, т.11 от ЗМВР /Обн., ДВ, бр.122 от 19.12.1997г. и отменен от 01.05.2006г./. След закона, който е  действал към 2004г., когато е издадена инструкцията са приети последователно два  различни и отделни закони за МВР, в това число и сега действащия ЗМВР /обн., ДВ, бр.53 от 27.06.2014г./. Следователно в случая е приложима разпоредбата на чл.13 ал.1 от ЗНА и процесната инструкция е загубила сила едновременно с отмяната на ЗМВР, по приложението на който е била издадена. Същевременно не може да се приложи изключението по чл.13 ал.2 от ЗНА, тъй като в новия действащ и приложим към казуса ЗМВР липсва разпоредба, съгласно която да останат временно в сила всички или някои разпоредби на актове по прилагане на отменен закон. От изложеното следва, че посочената инструкция, в това число и чл.38 от същата, няма силата на действащ подзаконов нормативен акт към момента на извършване на вмененото на жалбоподателя нарушение, респективно незаконосъобразно  текст от същата е посочен за нарушен.

По изложените съображения съдът счита, че оспорената заповед е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

При този изход на делото основателна е претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, от които 600лв.  – адвокатско възнаграждение, съобразно представения списък. Неоснователно е възражението на ответната страна за прекомерност на адвокатското възнаграждение, тъй като изплатеното възнаграждение е към минималния размер по чл.8 ал.2, т.3, вр.§2а от ДР на Наредба № 1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, съдът

 

Р   Е   Ш  И:

 

 

ОТМЕНЯ Заповед № 365з-1312/24.02.2020г. на Директора на ОД на МВР – Варна, с която на В.Т.И. е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 3 /три/ месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

ОСЪЖДА ОД на МВР-Варна да заплати на В.Т.И., ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер 600лв./шестстотин/.

 

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред тричленен състав на Върховния административен съд.

 

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: