Р Е Ш Е Н И
Е №
град Стара Загора
05.02.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД,
ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
в публично заседание на 27 януари през две хиляди и двадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БЛАГА БОЗОВА
при секретаря ПЛАМЕНА ЯНКОВА
прокурор …
като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА
АНД № 2827 по описа за 2019
година, за да се произнесе, съобрази следното:
Обжалвано е Наказателно
постановление /НП/ № 400 от 20.06.2019 г. на зам.
кмета на Община Стара Загора, с което на Я.С.М. *** е наложено административно
наказание - глоба в размер на 200.00 /двеста/ лева.
Жалбоподателят Я.С.М. в
жалбата си оспорва наказателното постановление и моли същото да бъде отменено.
В съдебно
заседание жалбоподателката поддържа жалбата си. Сочи,
че не е извършила нарушение и че млякото е било за нея.
Въззиваемата страна Община Стара Загора, чрез своя
процесуален представител оспорва жалбата и моли НП да
бъде потвърдено. Сочи подробни съображения.
Съдът, след като съобрази
доводите и становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и
служебно провери правилността на издаденото наказателно постановление /НП/, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок и
от надлежна страна – санкционирано лице, поради което е допустима.
Жалбата е основателна.
Свидетелите Н. и Д. работили
като инспектори в Община Стара Загора.
На 31.05.2019 г. около 08:50 ч. в град
Стара Загора на ул.„Августа Траяна” до № 20Б свидетелите
изпълнявали своите служебни задължения. Свидетелите видели на автобусната
спирка жалбоподателката, която се движила по тротоара
дърпайки пазарска чанта на колела, в който имало прясно мляко в двулитрови бутилки.
Свидетелите видели, че същата продава
прясно мляко в двулитрови бутилки. Млякото жалбоподателката предлагала на минаващи
случайни минувачи. Минувачите я отминавали.
Свидетелите изготвили снимков
материал от 31.05.2019 г.
Свидетелите спрели жалбоподателката за проверка. Установили самоличността й.
Свидетелят Н. в присъствието на
колегата си свидетелят Д. съставил и връчил на жалбоподателката
Акт № 23327/400 за установяване на административно нарушение /АУАН/, за нарушение, изразяващо се в това, че: „на 31.05.2019 г. около 08:50 ч. в град Стара
Загора ул.„Августа Траяна” № 20Б, на автобусната
спирка от чанта на колела, продава прясно мляко в двулитрови
бутилки, без издадено разрешение от Община Стара Загора - нарушение на чл.15
ал.4 от Наредба за извършване на търговия и услуги на територията на община
Стара Загора”.
Въз основа на акта за
нарушение, на 20.06.2019 г. в законния срок и от компетентен орган е издадено
атакуваното наказателно постановление.
С атакуваното НП, жалбоподателката е
санкционирана на основание чл.20 ал.1 от Наредба за извършване на търговия и
услуги в Община Стара Загора, приета от Общински съвет с Решение № 846 от
01.10.2002 г.; изм. и доп. с Решение № 893 от 28.11.2002 г.; изм. с решение №
788 от 30.11.2006 г., в сила от 01.01.2007 г.; доп. с Решение № 793 от
25.03.2010 г., с административно
наказание - Глоба в размер на 200.00 лв., за нарушение на чл.19 т.1 от
Наредбата, за краткост по долу наричана само Наредба.
В НП
е вписано, че актосъставителят погрешно е квалифицирал нарушението по чл.15
ал.4 от Наредбата, тъй като за продажба на прясно мляко на открито е абсолютно
забранена и за извършването й Община Стара Загора не издава разрешение.
НП е издадено за нарушение по
чл.19 т.1 от Наредбата.
В НП
е посочено, че за нарушение от същия вид на лицето е налагано наказание „глоба”
с Наказателно постановление № 685/13.09.2018 г., в сила от 12.10.2018 г. Съгласно чл.19
- На територията на Община Стара Загора не могат да бъдат предмет на амбулантна
търговия: т.1 Стоки, които поради този начин на предлагане могат да бъдат
опасни за здравето: - месо, месни продукти и птици; - риба и рибни продукти; -
мляко и млечни продукти, маргарин; - малотрайни сладкарски изделия; - хляб,
хлебни и тестени изделия; - кулинарни изделия, от „Наредба за извършване на
търговия и услуги в Община Стара Загора”, приета от Общински съвет с Решение №
846 от 01.10.2002 г.; изм. и доп. с Решение № 893 от 28.11.2002 г.; изм. с решение
№ 788 от 30.11.2006 г., в сила от 01.01.2007 г.; доп. с Решение № 793 от
25.03.2010 г.
Описаната фактическа
обстановка съдът приема за установена по несъмнен начин от приетите с
определения писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели, които
кредитира с доверие като убедителни, непротиворечиви и взаимно кореспондиращи.
От тези доказателства съдът
приема, че на процесните време и място, жалбоподателката
е продавала прясно мляко в двулитрови бутилки, без
издадено разрешение от Община Стара Загора, като е осъществявала амбулантна
търговия на стока - бутилки прясно мляко, което поради този начин на предлагане
може да бъде опасно за здравето, с което е нарушила чл.19 т.1 от Наредбата.
Свидетелите са преки
очевидци на действията на жалбоподателката. Лично са
възприели, как тя спира случайни минувачи и им предлага прясно мляко в бутилки.
Свидетелите установиха, че пазарската чантата на колелца била отворена и от нея
се виждали бутилките с мляко. Граждани минавали, но никой не купил млякото,
което жалбоподателката им предлагала.
В изпълнение на служебната си проверка за
законосъобразност, съдът обаче констатира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, визирани в Закона за
административните нарушения и наказания, опорочаващи обжалваното НП до степен на незаконосъобразност, налагаща отмяната му.
За да бъде наказателното
постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени
и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на
наказателното постановление.
С АУАН
се повдига конкретно обвинение срещу конкретно лице, за конкретно нарушение
като главната му цел е да формулира така обвинението, че да определи предмета
на доказване от гледна точка на извършеното нарушение и участието на обвинения
в него като по този начин да постави основните рамки на процеса на доказване и
осъществяване правото на защита.
Административно наказателното
производство е строго формално и нарушението и обстоятелствата, които не са
установени по надлежен ред, а именно с акта за установяване на административно
нарушение, който поставя началото на това производство, а наказателното
постановление следва да бъде издадено въз основа единствено на установените с
него факти и обстоятелства.
В случая словестното
и цифрово обвинение, описано в АУАН, съществено се
различава от това визирано в НП.
В АУАН
деянието е квалифицирано като нарушение по чл.15 ал.4 от Наредбата, което е
неправилно, тъй като за продажба на прясно мляко на открито е абсолютно
забранена и за извършването й Община Стара Загора не издава разрешение.
Лицето, срещу което е
започнало административно наказателното производство, има право да научи
конкретните обстоятелства и нарушението, което му се вменява още в началото на производството, и
когато съществува неяснота относно тези обстоятелства, се ограничава неговото
право на защита.
В АУАН
е вменено нарушение по чл.15 ал.4 от Наредбата. Този акт реално поставя
началото на процеса и по него жалбоподателката може
да прави възражения и да се защитава. В НП като
нарушена е посочена разпоредбата на чл.19 т.1 от Наредбата.
Допуснатото несъответствие в
нормативните разпоредби визирани като нарушение в АУАН
и НП, както и в текстовото описание на нарушението и
обстоятелствата на същото, водят до нарушено право на защита.
Налице е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което съставлява основание за
отмяна на атакуваното НП само на това основание, без
да се разглежда спора по същество.
По изложените съображения, съдът
намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като
незаконосъобразно.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ като
незаконосъобразно Наказателно постановление № 400 от 20.06.2019 г. на зам.
кмета на Община Стара Загора, с което на Я.С.М. *** е наложено административно
наказание - глоба в размер на 200.00 /двеста/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване чрез Районен съд Стара Загора пред Старозагорския административен съд
в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
СЪДИЯ: