Решение по дело №616/2023 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 414
Дата: 15 ноември 2023 г. (в сила от 24 ноември 2023 г.)
Съдия: Силвия Минкова Сандева-Иванова
Дело: 20237100700616
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ……………../15.11.2023 г., град Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА

 

           При участието на секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа  докладваното от председателя адм.д. № 616/2023 г. по описа на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 459 от Изборния кодекс (ИК).

           Образувано е по жалба на З.Д.Г. ***, в качеството ѝ на кандидат за кмет на кметство село Дъбрава, община Балчик, издигната от ПП „ГЕРБ“, срещу Решение № 145-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия - Балчик, с което М.М.П. е обявена за избрана на първи тур за кмет на кметство село Дъбрава, област Добрич, с получени 46 действителни гласове. В жалбата се твърди, че в с. Дъбрава има много регистрирани жители по настоящ адрес, които отдавна не живеят в селото и нямат шест месеца уседналост съгласно закона. Иска се съдът да се произнесе с решение, с което да обяви изборът за кмет на кметство село Дъбрава за недействителен.                       

           Ответната страна – Общинска избирателна комисия – Балчик, чрез председателя си К.С., оспорва основателността на жалбата и иска тя да бъде отхвърлена. Твърди, че жалбата е бланкетна и в нея не се съдържат конкретни нарушения на изборния процес. Излага доводи, че гласуването се осъществява по предварително изготвени и предадени на СИК избирателни списъци, а вписването и заличаването на адресна регистрация на лица се извършва по реда на ЗГР. Регистрирането по постоянен и настоящ адрес и съставянето на избирателния списък са производства, които предхождат самите избори и за тях има предвидени процедури за контрол в определените от закона срокове. Защитата срещу неправилно адресно регистрирани лица се извършва по реда и условията на раздел ІІІ от глава ІV на ЗГР. Срокът за контрол относно законосъобразното изготвяне на избирателния списък и вписването в него на лица по настоящ адрес по реда на чл. 99б от ЗГР е изтекъл, поради което оплакванията на жалбоподателката не подлежат на разглеждане в настоящото съдебно производство.        

            Заинтересованата страна – М.М.П., чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Твърди, че при съмнения за регистрирането на лица в имоти, в които не се живее, може да се инициира административна процедура по чл. 99б от ЗГР преди провеждане на местните избори. Проверката по този ред се извършва в съкратени срокове и има достатъчно време лицата да бъдат дерегистрирани в случай на констатирано нарушение на закона. 

            Заинтересованата страна – КП „БСП за България“, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата по съображения, идентични с изложените от ответника и другата заинтересована страна.                               

            Административният съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

           Жалбата е подадена в законния срок, от легитимирано лице по смисъла на чл. 459, ал. 1 от ИК и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

          От доказателствата по делото се установява, че на 29.10.2023 г. е проведен избор за кмет на кметство село Дъбрава, община Балчик, в който са взели участие трима регистрирани кандидати – М.М.П., издигната от КП „БСП за България“, З.Д.Г., издигната от ПП „ГЕРБ“, и Е.А.А., издигнат от ПП „Движение за права и свободи – ДПС“.

На територията на кметство село Дъбрава е имало обособена една избирателна секция № *********.

Според избирателните списъци част I и част II общият брой на избирателите в секцията е 140, от които 36 са вписани в избирателен списък част I по настоящ адрес.

За резултатите от гласуването е съставен протокол на секционната избирателна комисия, подписан от всички членове на комисията без възражения или особени мнения, съгласно който общият брой на намерените в избирателната кутия действителни бюлетини е 95, а на недействителните бюлетини е 7. Не са намерени действителни бюлетини с отбелязан вот “Не подкрепям никого”. След извършеното разпределение на действителните гласове по кандидатските листи е установено, че 46 броя са подадени за кандидата М.М.П., 9 броя – за кандидата З.Д.Г., и 33 броя – за кандидата Е.А.А.. Въз основа на данните в протокола е прието решение № 145-МИ/30.10.2023 г. на ОИК – Балчик, с което е обявена за избрана на първи тур за кмет на кметство село Дъбрава, община Балчик, М.М.П..                                         

          Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното :

          Предмет на оспорване в настоящото производство е решение по чл. 452 от ИК.

          Решението е постановено от компетентен орган съгласно чл. 452, ал. 2, във вр. чл. 87, ал. 1, т. 26 от ИК, в предвидената от закона форма, въз основа на данните от протокола на СИК, отразяващ резултатите от избора за кмет на кметство село Дъбрава, община Балчик, при липса на допуснати съществени нарушения на изборните правила. Действително в протокола на СИК са нанесени известни поправки, но те се дължат на технически грешки и не засягат пряко изборния резултат на кандидатите. Посоченият протокол представлява официален свидетелстващ документ и не е оспорен в процеса по реда на чл. 193 от ГПК, поради което правилно и законосъобразно ответната ОИК се е съобразила с удостоверените в него факти и обстоятелства.  

          Оспореното решение не противоречи и на приложимите материалноправни разпоредби. Липсват допуснати грешки в пресмятането, които да водят до резултат, различен от отразения в протокола на ОИК. Издигнатият от КП „БСП за България“ кандидат е получил повече от половината действителни гласове, поради което правилно и в съответствие с чл. 452, ал. 3 от ИК е обявен за избран за кмет на кметство село Дъбрава на първи тур.

          Ирелевантни са основните и единствени възражения на жалбоподателката, че има множество регистрирани лица по настоящ адрес, които фактически не живеят в с. Дъбрава и поради това не отговарят на изискванията за уседналост по чл. 396, ал. 1 от ИК. Правилно е становището на ответника и заинтересованите страни, че тези възражения представляват по същество възражения за неправилно съставяне на избирателните списъци и за незаконосъобразна регистрация на избиратели по настоящ адрес, които не могат да бъдат предмет на контрол от съда. Недопустимо е да се извършва проверка на избирателните списъци и на адресната регистрация на вписаните в тях лица в производството по оспорване на изборните резултати. В раздел І на ИК е регламентирана процедурата за изготвяне на избирателните списъци и за отстраняване на неточности и грешки в тях, като в чл. 36 от ИК е уредено вписването в избирателен списък по настоящ адрес. Установяването на обстоятелства, че определени лица не живеят на конкретни адреси, се осъществява в производство, предвидено в чл. 99б, ал. 1 – ал. 3 от Закона за гражданската регистрация. Касае се за специални административни процедури, предхождащи изборите, които се развиват по отделен процесуален ред, с различни органи и срокове за контрол. Доказателства за такива приключили производства спрямо конкретни лица не са представени, поради което правилно и законосъобразно гласуването в избирателната секция в село Дъбрава е осъществено по изготвените от общинската администрация избирателни списъци.

          По делото липсват други доказателства, а и възражения за допуснати съществени нарушения на изборния процес, опорочаващи вота на избирателите.        

По тези съображения съдът намира, че не са налице основания за обявяване на избора на кмет на кметство село Дъбрава за недействителен. С оглед на това обжалваното решение е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.                            

           Страните не са претендирали разноски, поради което съдът не се произнася по дължимостта им.            

           Водим от горното, както и на основание чл. 459, ал. 10 от ИК, съдът

 

                                                 Р     Е     Ш    И   :

 

           ПОТВЪРЖДАВА Решение № 145-МИ от 30.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Балчик.    

           Решението е постановено при участието на заинтересованите страни М.М.П. и КП „БСП за България“.                                                                             

           РЕШЕНИЕТО може да бъде оспорено с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                     

                                        Административен съдия :