Решение по дело №253/2022 на Районен съд - Бяла Слатина

Номер на акта: 100
Дата: 24 август 2022 г.
Съдия: Тихомир Иванов Вельовски
Дело: 20221410200253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 100
гр. Б.С., 24.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – Б.С., II-РИ НАК. СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми юли през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Тихомир Ив. Вельовски
при участието на секретаря Ивелина Ст. Витанова Христова
като разгледа докладваното от Тихомир Ив. Вельовски Административно
наказателно дело № 20221410200253 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 58а и сл. от ЗАНН.
Внесена е административнонаказателна преписка (АНП) изх.№ БТПО – 255 от
07.06.2022 г. по регистъра на РДГ – Б. по компетентност за налагане на безвъзмезден труд в
полза на обществото на С. ИВ. ОГН. с ЕГН ********** от с.Б., обл.В., ул.“Хан Аспарух“ №
1, на основание чл. 266, ал.3 от Закона за горите.
Административно наказващ орган - Регионална дирекция по горите-Б., надлежно
уведомен, не се явява представител.
Нарушител - С. ИВ. ОГН., редовно призован, явява се лично в съдебно заседание. В
съдебното заседание нарушителят признава фактите, описани в акта.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства.
Съдът, след като обсъди и прецени поотделно и в тяхната съвкупност приложените в АНП
писмени доказателства, подкрепени изцяло от обясненията на нарушителя О., депозирани
непосредствено пред съда, прие следното:
С. ИВ. ОГН. е роден на 24.08.1971 г. в гр.Б.С., обл.В.. Същият е безработен, с основно
образование, живее в с.Б., обл.В., ул.“Хан Аспарух“ № 1.
От анализа на събраните по делото доказателства е видно, че на 23.02.2022 год. свидетелите
КР. ХР. К. и ИЛ. М. ИЛ. – служители при РДГ – Б., главни специалисти горски инспектори,
извършвали проверка в държавния горски фонд в землището на с.Б., обл.В.. След извършен
обход около 14.30 часа установили по път в същото землище нарушителя О., който се
1
движил с конска каруца, която била натоварена с дърва. Спрели го и му поискали
документите за дървата. След като установили, че превозваните от нарушителя дърва
нямали контролна горска марка, измерили с ролетка количеството дърва, натоварени в
каруцата на нарушителя. Установили, че същото било 0,5 пр. куб. м. от вида "акация".
Освен това нарушение, органите на РДГ установили, че нарушителят не притежавал и
превозен билет за транспортираните от него дърва за огрев.
За констатираното свидетелят К. съставил против нарушителя О. акт за установяване на
административно нарушение №0110588/23.02.2022 г., а именно, че на 23.02.2022 год. в
землището на с.Б., общ.Б.С., транспортира с конска каруца 0.50 пр.м3 дърва за огрев от
дървесен вид акация, не маркирани с КГМ и без превозен билет. АУАН е съставен в
присъствието на нарушителя и свидетел ИЛ. М. ИЛ.. Подписан е от нарушителя без
възражения. Служителите съставили и констативен протокол. Въз основа на акта за
административно нарушение АНО е изпратил преписката в РС-Б.С..
Приложено е наказателно постановление № 656 от 11.10.2021 г., издадено от Директора на
РДГ-Б., с което за нарушения на чл.213, ал.1, т.1 от ЗГ и чл.213, ал.1, т.2 от ЗГ, на основание
чл. 266, ал. 1 от ЗГ, на нарушителя С. ИВ. ОГН. с ЕГН ********** от с.Б., обл.В., ул.“Хан
Аспарух“ № 1, са наложени административни наказания "глоба" в размер на по 50.00 лева.
Отбелязано е, че постановлението е влязло в законна сила на 15.11.2021 година.
При така установената фактическа обстановка, могат да се направят следните правни
изводи: Съдът в изпълнение на задължението си за контрол по законосъобразността на
образуването и провеждането на административно – наказателното производство, установи
следното:
Искането е процесуално допустимо, тъй като е депозирано от надлежна страна-Директор на
РДГ- Б. и в срока по чл. 58а от ЗАНН. АНО е бил сезиран от длъжностно лице по смисъла
на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН, съобразно изискванията на закона.
Разгледано по същество е и основателно.
АУАН серия А00, № 0110588/23.02.2022 г. е издаден в съответствие на процесуалните
правила: Деянието, за което е била ангажирана административнонаказателната отговорност
на нарушителя е квалифицирано по чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от ЗГ.
Нарушителят О. в съдебно заседание признава изцяло всички факти и обстоятелства по акта
и излага своя версия за извършване на нарушението, която се възприема от съда.
Съобразно нормата на чл. 213, ал. 1, т. 1 от Закона за горите е видно, че "Забраняват се
покупко-продажбата и други разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането,
разтоварването, придобиването, съхраняването и преработването на дървесина, немаркирана
с контролна горска марка, съответно с производствена марка", а съобразно т. 2 от същия
член и алинея - ако дървесината не е придружена с превозен билет. Такава контролна горска
марка или производствена марка е необходима за доказване произхода на дървата от страна
на нарушителя, а както стана ясно по-горе транспортираните от него дърва не притежавали
такива нито към момента на проверката, нито към настоящия момент. Липсват каквито и да
2
е документи, доказващи произхода на дървата, както и наличието на превозен билет.
Очевидно е, че действията на нарушителя са в разрез с описаното по-горе и изцяло покриват
съдържанието на нарушения по чл. 213, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ЗГ. В тази връзка следва да се има
предвид, че същият не оспорва и установеното по-горе, като признава изцяло всички факти
и обстоятелства по установената по-горе фактическа обстановка.
Съгласно чл.266 ал.1 ЗГ "Наказва се с глоба от 50 до 3000 лв., ако не подлежи на по-тежко
наказание, физическо лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по
прилагането му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява,
преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти", а съгласно ал.3
от същия член "Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, наказанието е глоба от
500 до 3000 лв. или безвъзмезден труд в полза на обществото".
Законодателят с последните промени в ЗАНН е указал какво е "повторност" на
нарушенията, като съгласно § 1, ал.2 от ДР на ЗАНН, ДВ бр. 109 от 2020 г., влезли в сила на
23.12.2021 г., "Предвиденото наказание за повторно нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към държавата
или община се налага, когато нарушението от физическото лице или неизпълнението на
задължение от едноличен търговец или юридическо лице към държавата или община е
извършено в едногодишен срок от влизането в сила на акт, с който е наложено
административно наказание за нарушение от същия вид или имуществена санкция за
неизпълнение на задължение от същия вид, освен ако в специален закон е предвидено
друго".
Законодателят е указал с тези промени в ЗАНН и какво следва да се разбира под нормата на
нарушение от същия вид, като съобразно § 1, ал. 1, т. 6 от ДР на ЗАНН "Нарушение от
същия вид от физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община от същия вид" е това нарушение от физическо
лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към
държавата или община, което осъществява признаците на същия основен състав на
административното нарушение, независимо дали осъществява признаците на квалифициран
или привилегирован състав".
От материалите по делото е видно, че нарушителят е бил наказан за извършено от него
нарушение по чл.213, ал.1, т.1 от Закона за горите и чл.213, ал.1, т.2 от Закона за горите с
НП № 656/11.10.2021г. на Директора на РДГ-Б., влязло в сила на 15.11.2021 г., т. е. в
едногодишен срок от влизането в сила на наказателното постановление - на 23.02.2022 г.
нарушителят отново е извършил същото административно нарушение. Следователно
извършеното от нарушителя изцяло припокрива нормата на "повторност" на нарушението.
От изложеното става ясно, че нарушителят е извършил нарушенията си в условията на
"повторност", поради което и спрямо него следва да бъде приложена нормата на чл. 266, ал.
3 от ЗГ.
Настоящия съдебен състав счита, че с оглед степента на обществена опасност на
3
нарушението, стойността на вредите, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на
нарушението и значимостта на конкретно увредените отношения, както и личността на
нарушителя, който се явява нарушител на Закона за горите, липсата на данни за постоянни
трудови доходи от страна на самия нарушител, и с оглед целите на административните
наказания, съобразно нормата на чл. 12 от ЗАНН- да се предупреди и превъзпита
нарушителя към спазване на установения правен ред и се въздейства възпитателно и
предупредително върху останалите граждани, настоящият съдебен състав счита, че следва да
приеме искането на АНО за налагането на административно наказание "безвъзмезден труд в
полза на обществото" като основателно.
Съгласно чл. 13, ал. 2 от ЗАНН "За административно нарушение, извършено повторно или
на системно извършване, може да се предвижда наказание безвъзмезден труд в полза на
обществото, което да се налага самостоятелно или едновременно с друго наказание по ал.1".
И тъй като, съобразно нормата на чл. 16а от ЗАНН, "безвъзмездният труд" е труд, който се
полага в полза на обществото без ограничаване на други права на наказания, то неговата
продължителност не може да бъде по-малко от 40 часа и повече от 200 часа годишно за не
повече от две последователни години, предвид разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН.
В конкретния случай съда счита, че следва да наложи административно наказание от този
вид самостоятелно и в минимален размер за извършеното от О. нарушение, т. е. в размер на
40 часа годишно, съобразявайки се с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и тежестта на
нарушението, подбудите за неговото извършване и имотното състояние на нарушителя.
В хода на съдебното следствие не са събрани доказателства, които да мотивират по-висок
размер на административното наказание от минимално предвиденото. Поради изложеното,
съдът приема, че целите на наказанието могат да бъдат постигнати и с минималното
наказание по закон, а именно "безвъзмезден труд в полза на обществото в размер на 40 часа
за срок от 1 година" за извършеното нарушение.
В това производство съдът е задължен на основание чл. 58в, ал. 2 от ЗАНН да се произнесе
и за отнемането в полза на държавата на вещите и предметите по чл. 20 и 21 от ЗАНН. По
идентичен начин са уредени тези правни последици и в Закона за горите, като съобразно
нормата на чл. 273, ал. 1 от ЗГ, "вещите, послужили за извършване на нарушение, както и
вещите - предмет на нарушението, се отнемат в полза на държавата независимо от това чия
собственост са, освен ако се установи, че са използвани независимо или против волята на
собственика им". С оглед посочените разпоредби съда счита за правилно да отнеме в полза
на държавата вещите, предмет на нарушението, а именно: 0.50 пр.м3 дърва за огрев от
дървесен вид акация, както и вещите, послужили за извършване на нарушение, а именно: 1
бр. конска каруца с гумени колела, иззети с АУАН серия А00, № 0110588/23.02.2022 г. и
предоставени с разписка за отговорно пазене Серия А00 № 058991 на Домакин при ТП ДГС
В., тъй като в производството по чл. 58б от ЗАНН районният съд действа като наказващ
орган в изрично предвидените от закона случаи.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 58в от ЗАНН, съдът
4
РЕШИ:
НАЛАГА, на основание чл. 266, ал. 3 от Закона за горите, административно наказание
"безвъзмезден труд в полза на обществото" в размер на 40 / четиридесет / часа за срок от 1 /
една / година на С. ИВ. ОГН. с ЕГН ********** от с.Б., обл.В., ул.“Хан Аспарух“ № 1, за
извършеното нарушение, за което е бил издаден Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ серия А00, № 0110588/23.02.2022 г.
ОТНЕМА в полза на държавата на основание чл. 273, ал. 1 от Закона за горите във връзка
с чл. 21 от ЗАНН вещите, предмет на нарушенията, а именно: 0.50 пр.м3 дърва за огрев от
дървесен вид акация, иззети с АУАН серия А00, № 0110588/23.02.2022 г. и предоставен с
разписка за отговорно пазене Серия А00 № 058991 на Домакин при ТП ДГС В..
ОТНЕМА в полза на държавата, на основание чл. 273, ал. 1 от Закона за горите във
връзка с чл.20 от ЗАНН, вещите, послужили за извършване на нарушение, а именно: 1 бр.
конска каруца с гумени колела, иззета с АУАН серия А00, № 0110588/23.02.2022 г. и
предоставен с разписка за отговорно пазене Серия А00 № 058991 на Домакин при ТП ДГС
В..
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС, по реда на АПК в 14 дневен
срок от получаване на съобщението.
След влизане на решението в сила, да се изпрати препис на РДГ Б. и на Пробационна
служба – В., с указания след изпълнение на наказанието, да се изпрати на съда препис от
доклада по чл. 81 г, ал. 2 ЗАНН.
След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната
преписка да се върне на наказващия орган, по компетентност.
Съдия при Районен съд – Б.С.: _______________________
5