Решение по дело №127/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20207220700127
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 145

гр. Сливен, 11.11.2020  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на двадесет и първи октомври

през две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря                  Николинка Йорданова                                      и с участието на прокурора    Христо Куков                                                                      като разгледа докладваното от                       председателя                                КАНД № 127 по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

С Решение № 308/06.08.2020 г., постановено по АНД № 75/2020 г. по описа на Районен съд – Сливен е потвърдено като законосъобразно НП №16-1670-000055/05.12.2016 г., издадено от Началник РУП към ОД на МВР - Сливен, с което на К.Х.Г. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „глоба“ в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 3 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, и административно наказание „глоба“ в размер на 50 (петдесет) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП

Горното решение е обжалвано в законния срок К.Х.Г.. В касационната жалба  се твърди,  че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, поради противоречие с материалния закон, съществено нарушение на съдо-производствените правила и необоснованост. Счита, че  АНО неправилно е приложил материалния закон. Твърди, че е налице неяснота между фактическото описание на нарушението и правното основание за налагане на санкцията. Заявява, че АУАН и НП не отговарят на изискванията на чл. 42, т. 4 и т. 5 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от същия закон. Съдът формално подходил по отношение искането за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Заявява, че лишаването му от право да управлява МПС ще го лиши от доходи, тъй като бил единствен служител във фирмата му „Х.“ ЕООД. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен, алтернативно, да го отмени само в частта относно наложеното наказание по чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се явява лично. Поддържа подадената жалба с искане за отмяна на наложеното наказание лишаване от право да управлява МПС.

Ответникът по касацията ОД на МВР Сливен не изпраща представител. В писмено становище от пълномощника му оспорва подадената жалба

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, че жалбата е неоснователна и че решението на съда следва да бъде потвърдено.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

Съдът като провери данните по делото във връзка с оплакванията в касационната жалба, намира същата за неоснователна по следните съображения:

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 23.11.2016 год. бил съставен АУАН, с фабр. № 943509 против жалбоподателя за това, че на 23.11.2016 год. около 13.45 часа на път III-6601 в близост до пазара за животни посока път II-66 управлява колесен трактор без табела с регистрационен номер, табела с инвентарен номер Т25А № ……., червен на цвят. като при проверката било установено, че не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС. както и че табелата с регистрационния номер не е поставена по изискванията на закона - рег.№ ………., и не носи СРМПС. В акта било посочено, че са нарушени разпоредбите на чл. 150а, ал. 1, чл. 140. ал. 1 и чл. 100. ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Актът бил връчен лично на жалбоподателя на 23.11.2016 год. (л. 5 от делото на РС Сливен).

Въз основа на акта било издадено процесното НП № 16-1670-000055 от 05.12.2016 год., от Началник РУП към ОД на МВР - Сливен, с което на жалбоподателя било наложено административно наказание „Глоба" в размер на 100,00 лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 150а. an. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба" в размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 3 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и административно наказание „Глоба" в размер на 50,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 140. ал. 1 от ЗДвП. НГ1 било връчено лично на жалбоподателя на 18.11.2019 год. (л. 6 от делото на РС Сливен).

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че не са допуснати съществени нарушения при издаването на електронния фиш и не е нарушено правото на защита на наказаното лице. Правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя, като липсват основания за приложение на чл.28 от ЗАНН.

По изложените съображения касационния съд намира, че като е потвърдил обжалваното наказателно постановление, районният съд е постановил обосновано и законосъобразно решение.

Наведените в касационната жалба доводи за неправилност на решението на районния съд са неоснователни. Съдът е положил необходимите усилия за изясняване на обективната истина по делото, като е събрал всички поискани от касатора доказателства. Обсъдил е всички събрани по делото доказателства и е изложил мотиви, които кореспондират на установената по делото фактическа обстановка. Сливенският районен съд е изложил мотиви за законосъобразността на процедурата по съставянето на НП за констатираните административни нарушения. Всички наведени с жалбата и с изявления по делото възражения на жалбоподателя са обсъдени от съда и той е изложил мотиви защо ги счита за неоснователни. Тези мотиви се възприемат изцяло от касационния съд.

По делото безспорно е установено, че посочените в НП нарушения са извършени от касатора. От доказателствата по делото става ясно, че на посочената в АУАН, с фабр. № 943509 дата - 23.11.2016 год. около 13.45 часа на път III-6601 в близост до пазара за животни посока път II-66, същият управлява колесен трактор без табела с регистрационен номер, табела с инвентарен номер Т25А № ……….., червен на цвят. като при проверката било установено, че не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС. Табелата с регистрационния номер рег.№ ……….. не била поставена по изискванията на закона, като изобщо не била поставена и водача не носи СРМПС.

Неоснователно е възражението на касатора за неправилно приложение на материалния закон от АНО. Съгласно чл.175 ал.1 т.1 ЗДвП в относимата редакция към момента на извършване на нарушението, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който  управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. С изменението на този текст от закона ДВ бр.101/2016 г. е предвидена същата санкция за водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. Именно в този смисъл е установено от контролните органи нарушение.

Въззивният съд е обсъдил искането на касатора за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, като е намерил същото за неоснователно. Тези мотиви се възприемат и от касационната инстанция. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Такива обстоятелства изобщо не са посочени от жалбоподателя, с изключение на твърдението му в съдебно заседание, че лишаването от правоуправление ще затрудни търговската му дейност.  В настоящия случай е установено, че жалбоподателят е извършил три нарушения на ЗДвП, като не може да се приеме, че тежестта на извършените нарушения не е голяма и извършеното представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид.

АНО е съобразил обществената опасност на деянието, като е наложил административните наказания в минимален размер, с оглед постигане на целите по чл. 12 от ЗАНН, да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материални закон, но не констатира пороци на същото водещи до отмяната му.

По изложените по-горе съображения Административен съд Сливен намира, че решение на СлРС следва да бъде потвърдено, като допустимо, обосновано и законосъобразно.

Искания за разноски не са правени.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл.221 ал.2 от АПК съдът

РЕШИ:

Оставя в сила Решение 308/06.08.2020 г., постановено по АНД № 75/2020  г. по описа на Районен съд – Сливен, като правилно и законосъобразно.

Решението не подлежи на обжалване.

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.