Определение по дело №681/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 220
Дата: 4 април 2022 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700681
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№220                                                04.04.2022год.                                 Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на четвърти април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

като разгледа докладваното адм.дело № 681 по описа за 2021год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.27, ал.8 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Производството по адм. дело № 681/ 2021 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба на Д.И. ***, подадена чрез пълномощника й адв.Д.К., против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-240-6500/6446#3 от 08.10.2021г., издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. 

По делото е постъпила молба с вх.№ 2059/ 01.04.2022г., в която е направено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт.

С оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане АУПДВ № № 02-240-6500/6446#3 от 08.10.2021г., издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е определено като подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 56 321.95лв., представляващо недължимо платена сума по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /домати, краставици, корнишони и патладжан/ по заявление за подпомагане за кампания 2020г. с УИН 24/140520/17315.

Обжалваният акт е от категорията индивидуални административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на подадената жалба. АУПДВ е издаден на основание чл.27, ал.3, ал.5 и ал.7 от ЗПЗП, като съгласно специалната норма на чл.27, ал.8 от ЗПЗП обжалването на издадените от Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" или от оправомощените от него длъжностни лица актове за установяване на публични държавни вземания не спира изпълнението им. Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-240-6500/6446#3 от 08.10.2021г, издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е този по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.

 

В Закона за подпомагане на земеделските производители не са посочени основанията и условията, при които съдът може да спре допуснатото по силата на закона изпълнение на обжалвания АУПДВ. При липса на регламентирани в ЗПЗП  материалноправни предпоставки, следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК. Посочената норма предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.

            По своята правна същност спирането на допуснато по силата на закона изпълнение на административния акт представлява вид обезпечителна мярка в административния процес, целяща да се предотврати осъществяването на разпоредените с обжалвания акт правни последици до приключване на спора относно неговата законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка изисква адресатът на акта да докаже необходимост да бъде дадена временна защита по отношение фактическото и правно положение в обема на неговите права и законни интереси до издаването на административния акт, с цел да се предотврати евентуалното настъпване на значителни или трудно поправими вреди.

            В случая възможността за настъпването на значителни или трудно поправими вреди е обоснована с твърдения, че  установеното с АУПДВ вземане е било прихваното  от полагащите се на земеделския производител плащания от ДФЗ за кампания 2021г., а едновременно с това било образувано и изпълнително дело за принудителното й събиране. Поради това щяло да се стигне до повторно събиране на сумата по процесния АУПДВ, в случай че не се спре неговото предварително изпълнение. На следващо място се поддържа, че определената за възстановяване сума е в много голям размер, несъизмерим с финансовите възможности на жалбоподателката, поради което предприетите действия по събирането й, би я лишило от текущи средства  за поддръжка на стопанството и поставяло в риск продължаването на дейността, а това е вреда несъизмерима с преследваната цел на обжалвания административен акт. На следващо място се позовава и на настъпилите неблагоприятни икономически условия, повишаването на цените на всички продукти и услуги, които се ползват в земеделската дейност, които обстоятелства допълнително отежнявали икономическата жизнеспособност на земеделското стопанство.

В хода на настоящото производство е изискана информация от ответника по делото относно твърдението на жалбоподателката за извършено прихващане на сумата, определената за възстановяване с процесния АУПДВ, като по делото е постъпила молба с вх.№ 2074/ 04.04.2022г., подписа от пълномощника на Зам.изпълнителния директор на ДФЗ, в която е направено изрично изявление, че такова прихващане не е било извършвано. С оглед на това съдът приема, че направеното искане за спиране изпълнението на Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-240-6500/6446#3 от 08.10.2021г, не е лишено от предмет и е процесуално допустимо.

Разгледано по същество е основателно, по следните съображения:

 

            Съдът приема, че в искането са изложени обстоятелства, достатъчни да обосноват извод за реална възможност от настъпване на трудно поправими или значителни вреди за жалбоподателката от предварителното изпълнение на оспорения АУПДВ, предвид значителния размер на установеното публично държавно вземане, спрямо получаваните от Д.И.Й. доходи. От представените по делото ГДД за 2019г. и 2020г. е видно, че приходите от дейността на земеделския производител са съответно 37 650лв. и 40 651лв, като направените разходи за тези години значително ги надвишават. Съществуващата в момента в страната икономическа обстановка несъмнено оказва негативно влияние върху дейността на земеделския производител и съответно на възможността да реализира доходи, които да покриват разходите  и да осигуряват необходимите средства за живот на лицето. Предварителното  изпълнение на обжалвания акт би довело до настъпване на неблагоприятни и неотстраними последици за Д.Й., свързани с претърпяване на имуществени вреди, което обуславя засягането на важен интерес.

 

            По тези съображения и на основание чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 и ал.2 от АПК във вр. с чл.27, ал.8 от ЗПЗП, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

СПИРА предварителното изпълнение на Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-240-6500/6446#3 от 08.10.2021г, издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, до приключване на производството по адм. дело № 681/ 2021 г. по описа на Административен съд – Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                 СЪДИЯ: