О П
Р Е Д Е Л
Е Н И Е
№ 99/ 05.07.2019г.
05.07.2019г.
гр.Бургас
БУРГАСКИ ОКРЪЖЕН
СЪД, наказателен
състав
на пети юли две
хиляди и деветнадесета година,
в закрито
заседание, в
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАТЯ ГОСПОДИНОВА
като изслуша докладваното от съдия
КАТЯ ГОСПОДИНОВА
ЧНД № 672 по описа за 2019 год. ,
за да се произнесе , взе предвид следното :
Производството
по делото е по реда на чл.243 ал.5 НПК.
С Постановление за прекратяване на наказателно производство
от 10.05.2019г., Бургаска окръжна прокуратура е прекратила досъдебно
производство №494/2018г. по описа на Второ РУ МВР Бургас , поради липса на
данни за престъпление на основание чл.243
ал.1 т.1 вр.чл.24 ал.1 т.1 НК.
Недоволен
от това постановление е останало пострадалото лице Д.Н.С.,която обжалва акта в
законоустановеният срок,като оспорва част от възпритета от прокуратурата
фактическа обстановка ,като неправилна.Сочи,че постр.В.
го е нямало от два дни от дома си, поради което не било възможно да е пил кафе сутринта в деня
на инцидента , бил е облечен в
светли дрехи, както и
телефонът му не е бил на масата в къщи.
Бургаски окръжен съд след като се запозна
с атакуваното прокурорско постановление и с материалтие по досъдебното
производство ,установи следното:
Досъдебното производство е започнало за това, че на
08.07.2018г. между гара „Долно Езерово“ и гара „Владимир Павлов“, до разделен
пост „Лозово“, обл.Бургаска, при управление нa подвижен железопътен
състав, са нарушени правила за движение
и по непредпазливост е причинена смъртта на лице с неустановена самоличност.
Престъпление по чл.343 ал.1 б “в“ вр.чл.342 ал.1 от НПК.
В хода на разследването е установено по несъмнен
начин, от проведената дактилоскопна експертиза, както и от показанията на
свидетелите, че пострадалото лице е Х. В. В., на 66 години,
живущ последно в кв.************“ гр.Бургас.
Около 21.52часа
на същата дата - 08.07.2018г. Бърз влак№ 8313-1470 с маршрут София- Вургас, със
състав 4 вагона и маса на влака 164 тона, теглен от електровоз № 45-196.0, с
докомотивна бригада П. Б. - локомотивен машинист и О. Г. - помощник
машинист, се е движел по първа ж.п.линия, в участъка на км.283-284, на
междугарието Долно Езерово - Вл.Павлов, със скорост около 100км/час
установяваща се след разшифровката посредством техническа експертиза на
иззетата скоростомерна лента от лентовия тахограф, намиращ се във влака.
Допустимата максимална скорост на движение в същия район е 130км./час и
установената скорост от 100 км/час не надвишава позволената скорост. По същото
време пострадалият В., по неустановени причини, бил
седнал на дясната релса по посока на движение на влака, с лице навътре към
междурелсовото пространство, в района между двете гари, в близост до
км.284+049. Бил е облечен със светли дрехи /бял цвят панталон и сива лятна
блуза/,видно от приложения Протокол за оглед на местопроизшествие и снимков
албум , като главата му била приведена надолу. Локомотивната бригада, в лицето
на свидетелите П.Б. и О. Г. не е имала
възможност отрано да забележи пострадалия, т.к. влака се движел по
продължителна плавна дясна крива, от една страна, а от друга - бил неподвижен,
свит на кълбо ниско долу до релсите , при което действителната обективна
видимост към него била от около 50 метра/заключения на ТЕ/. От момента на
забелязване на силуета на пострадалия, локомотивната бригада в лицето на св.П.Б. подала звуков сигнал с локомотивната свирка и т.к.
пострадалият не помръднал, същият свидетел предприел и екстрено спиране на
влака. Тъй като опасната зона за спиране на влака, при установената скорост на
движение от 100 км/час, била 400 метра, въпреки задействането нa спирачката, последвал
челен удар между дясната част на ралото на плуга на локомотива и цялото на
пострадалия. В резултата на удара пострадалият Х. В. е получил
тежка черепно-мозъчна травма и начупване на четирите крайника и е починал на
място. Заключението на проведената ТЕ ,изготвена от инж.А. Д. е категорично,
че причината за настъпване на жп-инцидента е поведението на пострадалия Х.В., който е
седнал на дясна релса на 1-ва жп линия, по която се движел Бърз влак
София-Бургас. ТЕ счита, че пред локомотивната бригада не е съществувала
практическа възможност да избегне настъпилия инцидент, т.к. пострадалия бил
навлязъл в железния път и е попадал в опасната зона за спиране на бързия влак.
Изводите от ТЕ се подкрепят от данните от Протокола за оглед на
местопроизшествие, свидетелските показания и останалите данни по делото.
Правилен и обоснован е изводът на БОП, че
от събраният доказателствен материал не може да се направи извод,че са
осъщестевни обективните признаци на чл.343 ал.1 б“в“ ,вр.чл.342 ал.1 НК или
друг престъпен състав.Установено е безспорно от изготвената по делото ТЕ от
ВЛ-инж.А. Д.,че локомотивната бригада за първи път има възможност да забележи
пострадалия от разстояние от 50 м,като се взема предвид ,че
учасъткът е с продължителна плавна дясна крива,в тъмната част на деня, В. е бил седнал свит на кълбо върху
дясна релса обърнат към вътрешността на релсата .Дори и да е бил със светли
дрехи,което обстоятелство оспорва постр.Д.С. и което възражение съдът приема за
основателно,действително В. е бил облечен със светли дрехи при заетото от него
положение,свит на кълбо ,седнал на релста ,цветът на дрехите не може да окаже
съществено значение върху видимостта през нощта,още повече,когато влаковата
композиция се движи по продължителна крива и няма пряка ,пълна видимост напред.
Безспорно е установено от ТЕ, че опасната зона се изчислява на 400 м.,при което
неминуемо постр.В. е попадал в нея и е бил неизбежен сблъсъкът и настъпване на
инцидента.Следва да се посочи,че локомотивната бригада са изпълнили всички
нормативни алгоритми и правила при възникване на опасност на пътя.Първо те са
дали звуков сигнал ,когато са възприели В.,ако действително пострадалия е бил
случайно на това място е можел да реагира и е имал време да напусне релсата.Той
обаче не е помръднал,според показанията на св.Б. и св.Г.,което му поведение безспорно сочи на
негово обмислено и съзнателно взето решение да сложи край на живота си.След
подадения звуков сигнал, влакът веднага е предприел и екстрено спиране,но
според експертизата е било непредотвратимо произшествието при тези обективни
параметри.Влакът не се е движил с превишена скорост,движил се е с 100 км/ч при
разрешени 130 км/ч.В този симсъл правилно прокуратурата е обосновала извод,че
не може да ангажира виновно противоправно поведение на членовете на
локомотивната бригада,предвид обстоятелство,че липсва нарушение на правилата за
движение от тяхна страна.От друга страна липсват доказателства за наличие на
причинноследствена връзка между противоправно поведение на членовете на
локомтивната бригада и настъпилия вредоносен резултат-смърта на Х. В..Произшествието е било преодолимо
единствено,ако В. е реагирал е и бил напуснал жп релсата своевремнно.Определено е имал
друго намерение обаче.
Съдът
счита,че изложените възражения от пострадалата Д.С. извън това за дрехите,с
кото е бил облечен пострадалия са неоснователни и не се подкрепят от събрания
доказателствен материал.Липсват доказателства и изобщо някакви данни,че В. е отсъствал два дни от дома
си/показанията на св.Й./,които показания съдът няма основание да не кредитира.Видно
от протоколът от местопроизшествието мобилният телефон не е бил в него,така,че
и това възражение се отхвърля като неоснователно. Още повече,че тези
обстоятелства не са от съществено значение за изясняване на обективната истина
и прилагане на закона.
С
оглед гореизложеното и на основание чл.243 ал.6 от НПК,Бургаски окръжен съд
ОПРЕДЕЛИ:
ПОТВЪРЖДАВА Постановление
за прекратяване на наказателно производство от 10.05.2019г. ,с което
Бургаска окръжна прокуратура е прекратила досъдебно производство №494/2018г. по
описа на Второ РУ МВР Бургас , поради липса на данни за престъпление на основание чл.243 ал.1 т.1 вр.чл.24 ал.1
т.1 НК.
Определението
подлежи на обжалване и протест в седмодневен срок пред БАС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: