Определение по дело №291/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20227280700291
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

256

Ямбол, 12.06.2023 г.

Административният съд - Ямбол - IV състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

Като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 291 / 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по Жалба вх. № В-0515/03.11.2022 г. в Общински съвет – Ямбол (рег. № 2801-22947/03.11.2022 г. на община Ямбол) от Сдружение с нестопанска цел „**“, гр. Ямбол, ЕИК *, представлявано от Г.И.С., и по Жалба вх. № В-0527/14.11.2022 г. в Общински съвет - Ямбол от „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София, ЕИК 9, представлявано от Б.И.Д., и двете против Решение по т. 4 от Протокол № XLVI на сесия на Общински съвет - Ямбол, проведена на 27.10.2022 г., с което Общински съвет - Ямбол е решил, на основание чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, чл. 20, ал. 1, т. 3 от ЗНИ и чл. 13, ал. 2 от Наредбата за насърчаване на инвестициите в община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В, да се издаде сертификат за инвестиция клас В на „**“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1000, р-н Възраждане, ул. „*“ № 123, представлявано от управителя К.К., за инвестиционен проект „Изграждане на фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия на територията на община Ямбол“ в ПИ с идентификатор 87374.19.111 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ от 325 418 кв. м, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване - друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, находящ се в м. Червен баир. По подробно изложени в жалбите съображения се претендира отмяната на оспореното решение на Общински съвет - Ямбол.

За изясняване на фактите и обстоятелствата по делото с Разпореждане № 803 от 14.11.2022 г. съдът е изискал преписката по издаване на Решение по т. 4 от Протокол № XLVI на сесия на ОбС - Ямбол, проведена на 27.10.2022 г. Представените с Писмо изх. № И-0168 от 16.11.2022 г. по описа на Общински съвет – Ямбол писмени доказателства са приобщени с Определение № 443/23.11.2022 г.; С Определение №444/23.11.2022г. е присъединено адм. д. № 299/2022 г. по описа на ЯАС, образувано по жалба на „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София против същия административен акт. Въз основа на събраните доказателства с Определение № 466 от 07.12.2022 г. по адм. д. № 291/2022 г. Административен съд-Ямбол се е произнесъл по жалбите на СНЦ „**“ и на „ПАНГЕА ГРУП“ ООД против Решение по т. 4 от Протокол № XLVI на сесия на ОбС-Ямбол, проведена на 27.10.2022 г., като ги оставил без разглеждане, а производството по делото – прекратил, на основание чл. 159, т. 1 от АПК поради липсата на годен за оспорване административен акт. Така постановеното определение е отменено с Определение № 5133 от 16.05.2023 г. по адм. д. № 2072/2023 г. на ВАС и делото е върнато на същия състав за продължаване на съдопроизводствените действия.

Предвид отмяната на съдебния акт и с оглед твърдението и в двете жалби относно наличие на депозирано Инвестиционно намерение с вх. № 2801-20687/14.10.2022 г. от „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София и Инвестиционно намерение с вх. № 2801-20881/18.10.2022 г. от „ВИРТУС ИНВЕСТМЪНТ“АД за процесния имот, са изискани и приобщени към доказателствата по делото и съответни документи, представени с Писмо рег. № 2801-12071 от 02.06.2023 г. по описа на община Ямбол и с Писмо изх. № И-0085 от 29.05.2023 г. по описа на Общински съвет – Ямбол.

След преценка на доказателствата, доводите на страните и приложимия закон, съдът приема, че жалбите, депозирани от Сдружение с нестопанска цел „**“, създадено в обществена полза, представлявано от Г.И.С., и от „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София, представлявано от управителя Б.И.Д., са процесуално недопустими поради липса на правен интерес от оспорването, тъй като оспорващите не са активно легитимирани да атакуват процесното решение – основание по чл. 159, т. 4 от АПК, обосноваващо оставяне на жалбите без разглеждане и прекратяване на образуваното съдебно производство. Съображенията за това са следните:

В община Ямбол е постъпило Заявление вх. № 2801-15687 от 04.08.2022 г. от „**“ ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1000, р-н Възраждане, ул. „*“ № 123, представлявано от управителя К.К., за издаване на сертификат за инвестиция клас В съгласно изискванията на Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ), на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите (ППЗНИ) и на Наредбата за насърчаване на инвестициите в община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В. Към заявлението са приложени съответни документи, включително и Писмо изх. № КОС-01-1555 (2)/17.03.2022 г. на РИОСВ-Стара Загора и Междинен финансов отчет на дружеството.

На основание Заповед № РД/02-00709 от 04.08.2022 г. на кмета на община Ямбол работна група в посочения в заповедта състав извършила оценка на заявлението и приложените към него и служебно изисканите документи за съответствието им с изискванията на ЗНИ, ППЗНИ и общинската наредба. Резултатите от работата на работната група са отразени в съставения за целта Протокол от 24.08.2022 г., утвърден от кмета на общината на 30.08.2022 г. (л. 34, гръб - л. 35). С единодушие е прието, че дружеството отговаря на изискванията на чл. 7 и чл. 8 от общинската наредба, съответно – инвестиционният проект отговаря на изискванията на чл. 22з, ал. 2 от ЗНИ и чл. 9 от Наредбата. В заключение е прието също с единодушие, че подаденото заявление и съпътстващите го документи са в съответствие с изискванията на относимата нормативна уредба. Неразделна част от протокола е Оценъчна карта във връзка с издаване на сертификат клас B за инвестиция с общинско значение в община Ямбол, съгласно ЗНИ и Наредбата за насърчаване на инвестициите в Община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас B по Заявление с вх. № 2801-15687 от 04.08.2022 г. (л. 35, гръб – л. 38).

Въз основа на резултатите от работата на работната група заявлението на „**“ ЕООД е внесено от кмета на община Ямбол за разглеждане от Общински съвет – Ямбол с Предложение вх. № В-0427/02.09.2022 г. по описа на ОбС, с което е предложено компетентният орган, на основание чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, чл. 20, ал. 1, т. 3 от ЗНИ и чл. 13, ал. 2 от общинската наредба, да вземе решение за издаване на сертификат за инвестиция клас В на „**“ ЕООД, ЕИК *, седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1000, р-н Възраждане, ул. „*“ № 123, представлявано от управителя К.К., за инвестиционен проект „Изграждане на фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия на територията на община Ямбол“ в ПИ с идентификатор 87374.19.111 по КК и КР на гр.Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ от 325 418 кв. м, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване - друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, находящ се в м. Червен баир. Предложението е разгледано от съответните постоянни комисии при Общински съвет - Ямбол, като видно от представените препис-извлечения от Протокол № 51 от 28.09.2022 г. и от протоколи № 40 и № 50 – и двата от 24.10.2022 г., направеното предложение е прието от ПК“Общинско имущество и контрол на дружества с общинско участие, и на сделките с общинска собственост”(ПК ОИКДОУСОС, но отхвърлено от ПК “Териториално устройство, инвестиции, транспорт и екология”(ПК ТУИТЕ)и от ПК “3аконност, обществен ред и противодействие на корупцията”(ПК ЗОРПК).

Предложението на кмета на община Ямбол е включено като т. 4 от дневния ред на проведеното на 27.10.2022 г. 46-то заседание на ОбС–Ямбол, на което са присъствали 35 общински съветника. След проведени разисквания, с 20 гласа „за“ и 15 гласа „против“ общинският съвет приел следното решение: да се издаде сертификат за инвестиция клас В на „**“ ЕООД, ЕИК *, седалище и адрес на управление: гр. София, п.к. 1000, р-н Възраждане, ул. „*“ № 123, представлявано от управителя К.К., за инвестиционен проект „Изграждане на фотоволтаична електроцентрала за производство на електрическа енергия на територията на община Ямбол“ в ПИ с идентификатор 87374.19.111 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ от 325 418 кв. м, трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване - друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, находящ се в м. Червен баир. Решението е прието на основание чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21 ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, чл. 20, ал. 1, т. 3 от ЗНИ и чл.13, ал. 2 от Наредбата за насърчаване на инвестициите в община Ямбол и реда за издаване на сертификат за инвестиция клас В.

За допустимостта на жалбите следва да е налице правен интерес, какъвто оспорващите имат единствено, когато атакуваният акт засяга техни субективни права или законни интереси или им създава задължения. Наличието на правен интерес от оспорване на административните актове е изискване, изрично прогласено в чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България. Посочената конституционна норма регламентира обжалваемост на всички административни актове, но при задължително условие актът да засяга лицето, което го обжалва. Този конституционен принцип е предвиден и в разпоредбите на чл. 147, ал. 1 и на чл. 186, ал. 1 от АПК, задължаващи съда да извършва преценка за наличието на правен интерес във всеки отделен случай.

Наличието на интерес от обжалване е абсолютна процесуална предпоставка за атакуване на административен акт пред съда. По силата на чл. 147, ал. 1 от АПК право да оспорят административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него, или за които той поражда задължения. Само когато за съответния субект е налице правопораждащ, правопроменящ и правопогасяващ правото му юридически факт, за него ще е налице правен интерес от оспорване на въпросния акт. В този смисъл интересът следва да е правен, пряк и личен и той е правен, когато се цели премахване на неблагоприятни правни последици или постигане на благоприятни правни последици за жалбоподателя, личен е, когато оспореният акт засяга правната сфера на жалбоподателя, а не чужди права, и е пряк, когато с акта се отнемат права или се създават задължения, без за това да е необходимо издаване на друг административен акт.

В конкретния случай тези предпоставки не са налице за оспорващите. Установените по делото факти налагат извод за липса на правен интерес у жалбоподателите да оспорват процесното решение на Общински съвет-Ямбол, тъй като същото не засяга права нито на Сдружение с нестопанска цел „**“, нито на „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София, не им създава задължения и не се отразява на тяхната правна сфера.

Възприемането на становището, изразено в жалбата на Сдружение с нестопанска цел „**“, че само посочените цели и предмет на дейност на сдружението сами по себе си са достатъчни, за да обосноват правния му интерес от съдебно оспорване на всеки акт, за който сдружението прецени, че е незаконосъобразен, би се превърнало в надзор за законност върху актовете на администрацията, какъвто не е заложеният от законодателя смисъл при регламентацията на оспорването по съдебен ред на административните актове, а и такова правомощие е възложено изцяло на Прокуратурата - в този смисъл Определение № 6685 от 03.06.2021 г. на Върховен административен съд по адм. д. № 5409/2021 г. Обратното би означавало, че във всеки случай на оспорване би било достатъчно само бланкетно твърдение за незаконосъобразност на оспорения акт, за да се счете, че сдружението има интерес от оспорването му. Посочените цели на сдружението не лишават съда от преценката му относно наличието на изискуемата абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на съдебното производство. Правният интерес на съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел е обусловен от засягането на техни лични права или законни интереси, непосредствено породени от предмета на дейност и целите на учредяването им. В тази връзка Сдружение с нестопанска цел „**“ не твърди и не сочи доказателства, че то или някой от неговите членове са или в бъдеще ще бъдат лично, пряко и непосредствено засегнати от оспореното решение, не са доказани факти, които да обосноват наличие на пряк и непосредствен интерес от обжалване на административния акт. При липсата на засягане на конкретни техни права и интереси, за тях липсва правен интерес от оспорване.

По отношение на „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София правен интерес от оспорването не може да обоснове обстоятелството, че дружеството е подало Инвестиционно намерение с вх. № В-0491 от 18.10.2022 г. по описа на Общински съвет – Ямбол, адресирано до кмета на община Ямбол и до Председателя на ОбС - Ямбол. В същото е изразено намерението на дружеството да изгради производствено предприятие ФЕЦ за производство на електрическа енергия върху ПИ с идентификатор 87374.19.111 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрена със Заповед РД-18-39/30.08.2005 г. на Изпълнителния директор на АК, с площ 325 418 кв. м, находящ се в м. Червен баир, трайно предназначение на територията: урбанизирана, и е отправена молба след запознаване и преценка на възможностите, да се вземе решение за сключване на договор за съвместна дейност между община Ямбол и „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София за израждане и експлоатация на обект за производство на електрическа енергия и/или да се учреди възмездно право на строеж по реда на чл. 62, ал. 2 от ЗЕ в посочения поземлен имот. Доколкото обаче се касае за искане, различно от това, във връзка с което е взето процесното решение на Общински съвет - Ямбол, то нито общинският съвет, нито кметът на общината са били длъжни да разгледат съвместно двете искания, още повече, че самите процедури се развиват по различен ред и са уредени в отделни правни норми - нормативната рамка, касаеща Заявление с вх. № 2801-15687/04.08.2022 г. от „**“ ЕООД, гр. София за издаване на сертификат за инвестиция клас В е разписана в Закона за насърчаване на инвестициите, в правилника за прилагането му и общинската наредба, където детайлно са регламентирани формата на заявлението, процедурата и компетентните органи, а приемането на предложението на „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София за съвместна дейност с община Ямбол е в рамките на оперативната самостоятелност на последната, съответно - учредяването право на строеж за изграждане на енергийни обекти е уредено в Закона за енергетиката.

При това положение следва да се приеме, че изискуемите предпоставки, при които се приема наличие на правен интерес от оспорването, не са налице нито по отношение на жалбоподателя Сдружение с нестопанска цел „**“, нито по отношение на оспорващия „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София. Липсата на активна процесуална легитимация за предявяване на жалбите е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждането им и води до недопустимост на съдебното производство. Предвид това и доколкото съдът следи служебно за допустимостта, то жалбите, инициирали настоящото съдебно производство, се явяват процесуално недопустими, поради което на основание чл. 159, ал. 1, т. 4 от АПК същите следва да се оставят без разглеждане, а образуваното въз основа на тях съдебно производство - да се прекрати.

Водим от горното и на основание чл. 159, ал. 1, т. 4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № В-0515/03.11.2022 г. в Общински съвет Ямбол (рег. № 2801-22947/03.11.2022 г. на община Ямбол) от Сдружение с нестопанска цел „**“, ЕИК *, гр. Ямбол, представлявано от Г.И.С., и жалба вх. № В-0527/14.11.2022 г. в Общински съвет - Ямбол от „ПАНГЕА ГРУП“ ООД, гр. София, ЕИК 9, представлявано от Б.И.Д., двете против Решение по т. 4 от Протокол № XLVI на сесия на Общински съвет - Ямбол, проведена на 27.10.2022 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 291/2022 г. на Административен съд - Ямбол.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок.

Съдия:

П /не се чете/