ОПРЕДЕЛЕНИЕ №
гр. Ловеч, 27.02.2020 година
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти
административен състав в закрито
заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година, с
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
като съобрази представените по адм.д. № 80
по описа за 2020 год. на Ловешкия административен съд жалба и доказателства, и на
основание данните по делото и закона,
установи следното:
Административното дело е образувано по жалба на И.К.П. с ЕГН: **********,
понастоящем
изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ***, против Заповед № 140/03.12.2018 г. на Началника на Сектор ЗО Атлант, потвърдена със Заповед 1564/19.12.2018
г. на Началника на Затвора – гр. Ловеч.
Жалбата е постъпила с административната
преписка и със становище, че е недопустима, т.к. заповедите за налагане дисциплинарни наказания
предвидени в чл.101 от ЗИНЗС не подлежат на обжалване по реда на АПК.
Съдът, като
взе предвид доводите на жалбоподателя, представените писмени доказателства и
приложимото право намира жалбата за недопустима поради липса на годен за обжалване
административен акт, представляващо основание за прекратяване на производството
по чл.159 т.1 от АПК.
Със Заповед 1564/19.12.2018 г. на Началника на Затвора
– гр. Ловеч е потвърдена Заповед № 140/03.12.2018 г. на Началника на Сектор ЗО Атлант, с която на И.К.П. е наложено
дисциплинарно наказание по чл.101, т.2 от ЗИНЗС – „извънредно дежурство за
поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни” е неподведомствено на
административните съдилища.
Съгласно чл. 110 ал.1 от ЗИНЗС заповедите за
дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворнически общежития и
на поправителни домове, подлежат на обжалване пред началника на затвора. Според чл.110 ал.4-ал.5 от ЗИНЗС, министърът на правосъдието, главният
директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” и началникът на затвора се произнасят по жалбата в
срок един месец от постъпването й. Компетентният да разгледа жалбата орган се
произнася с мотивирано решение, с което: отменя заповедта; отхвърля жалбата и
потвърждава оспорената заповед или отменя заповедта и връща преписката на
органа, издал заповедта, с допълнителни указания.
Предвидената в закона административна процедура е изпълнена от засегнатото лице. Оспорването на издадената в
тази процедура заповед е неподведомствено на административните съдилища.
Съгласно чл.111 от ЗИНЗС, съдебният контрол по
отношение на наложените дисциплинарни наказания по чл.101 от ЗИНЗС е допустим
единствено за наказанието „изолиране в наказателна килия” пред административния
съд по местонахождението на затвора или поправителния дом. За останалите видове
наказания, в това число и наложеното с оспорената заповед наказание „извънредно
дежурство за поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни”, което е
регламентирано в чл.101 т.2 от ЗИНЗС, се предвижда оспорване единствено по
административен ред, поради което законодателят е изключил общия ред за съдебен
контрол за законосъобразност на административните актове по чл.145 и следващите
от АПК. Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна
абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно
административно производство и липсата му, какъвто е конкретният случай, прави
това производство недопустимо.
Заповедите по чл.101 от ЗИНЗС не
представляват административни актове и не могат да бъдат оспорвани по реда на
АПК, поради което и споровете относно законосъобразността на последните не са
подведомствени на административните съдилища, в който смисъл е и константната
практика на ВАС и административните съдилища, съгласно която тези заповеди не
са административни актове, а актове на администрацията на затвора, постановени
по силата на специален закон, с които се поддържа редът и дисциплината в местата
за лишаване от свобода и подлежат на обжалване само по административен ред
съгласно чл.110 от ЗИНЗС.
В този смисъл е и трайно установената практика
на различни състави на ВАС по аналогични казуси, застъпена в № 1096 от
25.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 300/2018 г., IV о.; Определение № 799 от
19.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 568/2018 г., IV о.; Определение № 7041 от
29.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 5158/2018 г., III о.; Определение № 9914 от
19.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 6401/2018 г., III о.; Определение № 13644 от
7.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13376/2018 г., I о.; Определение № 10933 от
18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11015/2018 г., I о.; Определение №
17175/19.12.2013 г. по адм.д. № 16006/2013 г. на ВАС; Определение № 13107/04.11.2014
г. по адм.д. № 13355/2014 г. на ВАС; Определение № 3276/22.03.2016 г. по адм.д.
№ 2338/2016 г. на ВАС и др.
Всичко изложено, съобразено с
фактите по делото, дава основание да се приеме, че жалбата е процесуално недопустима, поради което в
съответствие с материалния закон и с процесуалните правила следва да бъде
оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство
по делото - прекратено.
По изложените съображения и на
основание чл.159 т.1 от АПК, Ловешки
административен съд, четвърти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
без разглеждане
жалбата на И.К.П. с ЕГН: **********,
понастоящем
изтърпяващ наказание лишаване от свобода в ***, против Заповед № 140/03.12.2018 г. на Началника на Сектор ЗО Атлант, потвърдена със Заповед 1564/19.12.2018
г. на Началника на Затвора – гр. Ловеч.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 80 по описа за 2020 година на Административен съд - гр.Ловеч.
Определението може да бъде
обжалвано с частна жалба в 7 - дневен срок от съобщаването му по реда на глава тринадесета от АПК пред тричленен състав на
Административен съд Ловеч.
Определението
да се съобщи на П., началник сектор ЗО „Атлант” Троян и на
началника на Затвора Ловеч.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: