Определение по дело №7/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 януари 2020 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20207090700007
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №52

 

гр. Габрово, 22.01.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на двадесет и втори януари две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Гишина адм. дело № 7 по описа за 2020 година  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба от „Ш. Т.“ ООД – гр. Севлиево срещу Министерски съвет на Република България с претенция за заплащане на имуществени вреди в размер на 9717.73 лева и 148.00 лева обезщетение за забава, като се твърди, че претендираните вреди представляват заплатени годишни такси по чл. 22, ал. 1, т. 2 и т. 12 от Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“, които разпоредби са отменени с Решение № 10932 от 18.09.2018 година по адм. дело № 3256/2017 година на ВАС, ІІІ отделение, оставено в сила с Решение № 10834 от 11.07.2019 година по адм. дело № 454/2019 година на ВАС, 5-чл. състав, обнародвано в ДВ, бр. 66 от 20.08.2019 година.

От фактическа и правна страна съдът съобрази следното:

Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“ /Загл. изм. - ДВ, бр. 102 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г./ е приета с ПМС № 219 от 5.09.2008 година, обнародвано в ДВ, бр. 79 от 9.09.2008 година, в сила от 9.09.2008 година.

Тарифата е отменена с ПМС № 370 от 20.12.2019 година за приемане на Тарифа за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, обнародвано в ДВ, бр. 101 от 27.12.2019 година.

Преди отмяната на Тарифата с приемането на нова, с Решение № 10932 от 18.09.2018 година по адм. дело № 3256/2017 година на ВАС, ІІІ отделение, по оспорване на ищеца в настоящото производство са отменени разпоредбите на чл. 22, ал. 1, т. 2 в частта: „Както т. 1 с допълнителна дейност търговия в приемната сграда на бензиностанцията или газостанцията“ – за път II клас – 2250 лв.", и чл. 22, ал. 1, т. 12 в частта: „Единичен обект без бензиностанция или газостанция от 50 до 200 кв. м, включително търговска площ“ – за път II клас – 1200 лв.“, от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Посоченото по-горе Решение е оставено в сила с Решение № 10834 от 11.07.2019 година по адм. дело № 454/2019 година на ВАС, 5-чл. състав, като отменителното Решение е обнародвано в ДВ, бр. 66 от 20.08.2019 година.

В процесния случай ищцовото дружество се легитимира като експлоатиращо обект „Бензиностанция, газстанция, автомивка и търговия“ в обслужващата зона на път ІІ-44“ /обходен път Севлиево – В. Търново/-Севлиево – Габрово, километър 28+750-дясно/, като му е било издадено Разрешение за специално ползване на пътищата чрез експлоатация на търговски крайпътни обекти и пътни връзки към тях № 02 от 08.07.2011 година /л. 7/.

Претендираните от ищцовото дружество вреди представляват заплатени в периода 2011 – 2014 година годишни такси по чл. 22, ал. 1, т. 2 и 12 от Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“ именно в отменените им с горепосочените съдебни решения части за път ІІ клас, на какъвто клас път е разположен и експлоатираният от ищцовото дружество обект, по повод на който са заплащани годишните такси.

Правното значение, действието и последиците на отменителното съдебно решение по оспорване на подзаконов нормативен акт са предмет на изрична уредба в АПК. По аргумент от чл. 193, ал. 2 от АПК съдебното решение по оспорване на подзаконов нормативен акт има действие по отношение на всички. Видно от разпоредбата на чл. 194 от АПК, съдебното решение, с което се отменя подзаконовият нормативен акт и срещу което няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от второинстанционния съд, се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът, и влиза в сила от деня на обнародването му. По силата на чл. 195, ал. 1 от АПК подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение. Правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в сила на съдебното решение - чл. 195, ал. 2 от АПК.

По отношение на подзаконовите нормативни актове като особена категория административни волеизявления, установяващи трайно правила за поведение по смисъла на чл. 75, ал. 1 от АПК, отмяната или обявяването на нищожността им от съда няма обратно действие - чл. 195 от АПК. С оглед правната му природа източникът на правото поражда правни последици до влизане в сила на отменящото го съдебно решение. До момента на отричане на юридическата му сила в резултат на упражнен съдебен контрол, подзаконовият нормативен акт произвежда правно действие, регулирайки обществените отношения в определена сфера. Съдебната отмяна не засяга възникналите при действието му правни последици, ефектът ѝ не се разпростира върху издадените до този момент на това основание актове. Поради зачитането на произведените последици законодателят е предвидил изричен ред за уреждане на настъпилия от отменената като незаконосъобразна норма правен резултат - чл. 195, ал. 2 от АПК. На съответния административен орган е вменено задължение служебно да поправи тези последици. Именно в компетентността на издалия порочния акт орган е предоставено преуреждане на признатите от закона за възникнали от прилагането на правния източник правоотношения.

Според Тълкувателно решение № 2 от 27.06.2016 година по т. д. № 2/2015 година на ОС на Първа и Втора колегии на ВАС, задължително за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на местното самоуправление, както и за всички органи, които издават административни актове, съгласно чл. 130, ал. 2 от ЗСВ, вредите, причинени на граждани и на юридически лица при или по повод изпълнението /действието/ на подзаконов нормативен акт в периода преди той да бъде отменен като незаконосъобразен или обявен за нищожен, не подлежат на обезщетяване по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Изложените в тълкувателното решение мотиви са свързани именно с обсъдената по-горе разпоредба на чл. 195, ал. 1 от АПК, според която подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизане в сила на съдебното решение, както и с тази на ал. 2 от същия законов текст, според която правните последици, възникнали от подзаконов нормативен акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизане в сила на съдебното решение. Прието е, че в чл. 195, ал. 2 от АПК е уредено специално производство, което се развива пред административния орган, приел порочния административен акт, имащо за цел да разреши въпроса, свързан с правните последици от отменен или обявен за нищожен подзаконов нормативен акт, което по аргумент на чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ изключва приложението на този закон.

С оглед пълнота на изложението следва да се посочи, че в цитираното Тълкувателно решение е прието, че вредите, причинени при или по повод изпълнението /действието/ на подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен като незаконосъобразен или обявен за нищожен, могат да бъдат твърдяни и доказани в производство по чл. 45 от Закона за задълженията и договорите.

В горния смисъл са Определение № 9676 от 14.09.2016 г. на ВАС по адм. д. № 9480/2016 г., I отд., Определение № 14148 от 19.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13816/2018 г., I отд. и др.

Настоящият съдебен състав намира, че в случая определящ е фактът, че се претендират вреди от приложението на конкретни норми от подзаконов нормативен акт, отменени по съдебен ред като незаконосъобразни, каквито са и развитите в исковата молба доводи. Ирелевантно е обстоятелството, че впоследствие, макар и преди депозиране на процесната искова молба, цялата Тарифа за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“, приета с ПМС № 219 от 5.09.2008 година, е била отменена с приемането на нова Тарифа, тъй като към момента на тази отмяна нормите на чл. 22, ал. 1, т. 2 в частта: „Както т. 1 с допълнителна дейност търговия в приемната сграда на бензиностанцията или газостанцията“ – за път II клас – 2250 лв.", и чл. 22, ал. 1, т. 12 в частта: „Единичен обект без бензиностанция или газостанция от 50 до 200 кв. м, включително търговска площ“ – за път II клас – 1200 лв.“, от Тарифата за таксите, които се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“ са били вече отменени в резултат на осъществен съдебен контрол и не са били част от посочения подзаконов нормативен акт.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че предявеният иск се явява процесуално недопустим и като такъв следва да бъде оставен без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.

 

Водим от горното и на основание чл. 130 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на „Ш. Т.“ ООД – гр. Севлиево срещу Министерски съвет на Република България с претенция за заплащане на имуществени вреди в размер на 9717.73 лева и 148.00 лева обезщетение за забава.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 7/2020 година по описа на Административен съд – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба  пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до ищеца, което съобщение да се извърши чрез връчване на препис от настоящото определение.  

 

 

 

                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: