АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 12 |
||||||||||
Гр.
Видин, 17.02.2021 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
Пети административен
състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
Единадесети февруари |
|||||||||
през две хиляди и двадесет и първа година
в състав: |
||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова Кирилова Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Славчева |
|
||||||||
Административно дело № |
1 |
по описа за |
2021 |
година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по 145 от АПК във вр. с чл.45,ал.11
във вр. с ал.5 от ЗМСМА.
Със заповед № РД 02-04/05.01.2021г. Кметът на Община
Ново село е оспорил Решение № 146/22.12.20 год., с което е потвърдено върнатото за ново
обсъждане Решение №140, прието с протокол №16/27.11.20 год. от заседание на ОбС
Ново село, обл.Видин, като нищожно,
респ. и незаконосъобразно. Посочено е в оспорването, че решението е взето като
е налице не влязъл в сила предходен акт по същия въпрос. Сочи, че на акта е
придадена обратна сила, тъй като е взето решение, което трябва да се изпълни
със задна дата. Твърди, че ОбС Ново село не е работодател на кмета.
С оглед на горните съображения Кметът на Община Ново
село е отнесъл спора за решаване от АС.
ОбС-Ново село, чрез процесуалния си
представител-Председателя на Общински съвет Ново село, оспорва направените
оспорвания като неоснователни. Сочи, че общинският съвет е взел решението за
получаване на възнаграждение от кмета в размер на 610.00 лева, временно. Това е
продиктувано от писмо от кмета до ОбС Ново село, в което той е информирал ОбС,
че общината е във финансова криза. Иска се да се отхвърли оспорването и да се
остави в сила решението.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното:
Видно от приложените по делото доказателства процесното
решение №146, взето с протокол №16 от 27.11.20 год. е да приеме повторно
Решение №140, прието с протокол №16 от 27.11.20 год. на ОбС Ново село. С
цитираното решение №140 е решено временно месечно възнаграждение на кмета на
Община Ново село да е 610.00 лева, като същото е до преодоляване на финансовата
криза, считано от 01.11.20 год. В решението е записано, че разликата до
основната заплата от 1700.00 лева се дължи.От протокол №17 на 22.12.20 год., по
т.3 от дневния ред е видно, че комисията по „Бюджет, финанси и икономическо
развитие, управление на собствеността и развитие на туризма“ е дала становище,
че решение №140 следва да бъде препотвърдено. Това е видно и от протокол на
комисията от 22.12.20 год. От протокол №16 от 27.11.20 год. е видно, че по
предложение вх.№РД01-343/19.10.20 год. на зам.председател на ОбС Ново село,
относно мерки за финансово стабилизиране на община Ново село е взето решение, с
което е определено месечно възнаграждение на кмета на община Ново село до
преодоляване на финансовата криза в общината, считано от 01.11.20 год. в размер
на 610.00 лв., като е записано, че разликата до 1700.00 лв. е дължима. От
протокол 27.11.20 год. на комисията отговаряща за бюджета е видно, че подкрепят
това предложение. Със Заповед РД-25-40 от 18.12.20 год. Областния управител на
Област Видин е върнал за ново разглеждане като незаконосъобразно Решение №140,
взето с протокол от 27.11.20 год. на ОбС Ново село.По делото е представено
искане от кмета на общината за получаване на възнаграждения от общински
съветници, както и искане от председателя на ОбС Ново село до кмета на общината
за предоставяне на информация относно финансовото състояние на общината. По
преписката е налице и предложението за вземане на решение за временно
намаляване на размера на заплатата на кмета, както и предложението за
повторното му приемане.
При така установената фактическа обстановка съдът
намира от правна страна следното:
Оспорването на кмета на община Ново село е допустимо. Съгласно
чл.45,ал.5 ЗМСМА кметът на общината може да върне за ново обсъждане
незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на общинския съвет или да
оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд. В
случая оспорването е направено в 14-днвения срок за обжалване по АПК във вр. с
чл.45,ал.11 от ЗМСМА след провеждане на производство по чл.45,ал.4 и сл. от ЗМСМА-връщане на решение № 140 от 27.11.2020г. в 14-дневения срок по АПК със Заповед
№ РД 02-244/07.12.2020г. от Кмета на Община Ново село, произнасяне на Общинския
съвет в 14-дневния срок по чл.45,ал.7 от АПК.
По същество жалбата е основателна.
Обжалваното решение е частично нищожно, в останалата
част незаконосъобразно.
Жалбата е основателна
досежно началната дата на действие на обжалваната заповед. Административните
актове действат занапред, освен когато по силата на нормативен акт им е
придадено обратно действие. Такъв, в случая липсва, поради което заповедта има
действие от момента на връчването на адресата. Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от Закона за нормативните актове може да се дава
обратна сила на разпоредби, които предвиждат санкции, което се отнася изцяло и
за административните актове. От така установеното следва, че в частта й, с
която е определен начален момент на действие на заповедта от 01.11.2020 г.,
заповедта се явява нищожна.
В конкретният случай няма и
крайна дата на действие на заповедта, въпреки твърдението на ответната страна,
че това е до края на 2020 година.
Оспореното решение е прието
в хода на висящ съдебен процес – решение на ОбС Ново
село, с което е намален размера на заплатата на кмета на Община Ново село на
1700.00 лв., именно адм.д. № 178 /2020 г.по описа на АС Видин, обжалвано и
висящо пред ВАС под №11505/20 год.
Процесното решение е
прието в нарушение на изискванията за излагане на мотиви, при допуснати
съществени нарушения на административно - производствените правила, като
съображенията за това са следните:
За общите
административни актове, така както и за индивидуалните административни актове,
е регламентирано изискване за излагане на мотиви /фактически и правни
основания/ за тяхното издаване (чл. 59, ал.2 във вр. с чл. 74 от АПК). В нарушение на това
изискване, нито в оспореното решение, нито в протокола от заседанието на
общинския съвет, на което е било прието решението, съответно в приобщените по
преписката документи във връзка с неговото приемане, се съдържат мотиви –
фактически основания, относими към упражненото правомощие и обусловили
промяната в размера на заплатата на кмета на Община Ново село, периода, за
който „временно“ е намалена заплатата на кмета, от кога се дължи разликата,
лихва върху дължимото и т.н.. Това, което може би е имал предвид ОбС Ново село
при вземане на решението си е Гарантиране
на изплащането на трудовото възнаграждение предвидено в КТ.
В чл.245 от КТ е предвидено, че при добросъвестно изпълнение на
трудовите задължения на работника или служителя се гарантира изплащането на
трудово възнаграждение в размер 60 на сто от брутното му трудово
възнаграждение, но не по-малко от минималната работна заплата за страната.
Ал.2: Разликата до пълния размер на трудовото възнаграждение остава изискуема и
се изплаща допълнително заедно със законната лихва.
Следва да се има
предвид и че е налице промяна в размера на МРЗ и непосочването на крайна дата
на действие на решението, и посочването на сумата от 610.00 лв., т.е. сумата е
посочена като абсолютна цифра, а не като МРЗ, то след 01.01.21 год. е под
гарантирания минимум, което безспорно е незаконосъобразно.
С оглед на това оспореният акт е
незаконосъобразен, в частта, в която не е нищожен /с която е придадено обратно
действие/, като постановен в несъответствие с разпоредбата на чл.59,ал.2,т.4 от АПК във вр. с чл.74 от АПК.
Воден от горното и на основание чл.172,ал.2 АПК Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №
146/22.12.20 год., с което е потвърдено върнатото за ново обсъждане Решение
№140, прието с протокол №16/27.11.20 год. от заседание на ОбС Ново село,
обл.Видин
ПРОГЛАСЯВА нищожността на Решение
№ 146/22.12.20 год., с което е потвърдено върнатото за ново обсъждане Решение
№140, прието с протокол №16/27.11.20 год. от заседание на ОбС Ново село,
обл.Видин, в частта му, с която на същото е придадено обратно действие - от 01.11.2020
г. до съобщаването му на Кмета на Община Ново село.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: