Решение по дело №634/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1370
Дата: 27 юли 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180700634
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1370/27.7.2020г.

 

гр.Пловдив,  27 .  07  . 2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив,VI състав, в открито заседание на двадесет и първи юли през две хиляди и двадесета година в състав :

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 634/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            Община Пловдив, представлявана от Кмета обжалва Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 4/27.12.2019г., издаден от Директора на РИОСВ – Пловдив.

            Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита АУПДВ за незаконосъобразен, поради несъответствие с материалноправни разпоредби на закона и несъответствие с целта на закона – отменителни основания по чл.146 т.4 и т.5 АПК. Поискана е отмяна на акта по следните съображения : Община Пловдив е оператор /собственик/ на регионално депо за неопасни отпадъци, намиращо се в землището на с.Цалапица, община Родопи, с Комплексно разрешително № 355-НО/2008г., изд. по реда на Глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/. Съгл. договор 14ДГ47/20.01.2014г. за приемане и депониране на битови отпадъци на Регионалното депо за неопасни отпадъци, сключен между община Родопи и община Пловдив, за срок от 01.01.2014г. до 31.12.2014г., община Родопи е предавала за депониране неопасни битови отпадъци на регионалното депо в село Цалапица. Община Стамболийски като член на регионалното сдружение Цалапица, е предавала за депонирани неопасни битови отпадъци за периода 01.01.2014г.-31.12.2014г. на посоченото депо. Съгл. чл.10 ал.3 и чл.23 ал.3 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, община Пловдив е предоставяла ежемесечно информация на Директора на РИОСВ – Пловдив за количествата на депонираните отпадъци за всеки ползвател поотделно. Община Родопи и община Стамболийски – ползватели на депото, не са превели по бюджетната сметка на община Пловдив – собственик на депото, месечните вноски – обезпечения, под формата на отчисления по чл.60 ал.1 и отчисления по чл.64 ал.1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, дължими за постъпилите количества депонирани отпадъци за периода 01.01.2014г.-31.12.2014г.

Заявено е, че ежегодно на общите събрания на Регионално сдружение – Цалапица, е указвано на община Родопи и община Стамболийски, че следва да преведат по бюджетната сметка на община Пловдив – отчисленията по чл.60 и чл.64 ЗУО, дължими за постъпилите количества депонирани отпадъци от тях. С писма изх. номера от 14.05.2018г. изрично е указана на общините – ползватели, необходимост от заплащане на натрупаните задължения, както и представяне на план-график за разплащане на дължимите суми. До момента не са постъпили по бюджетната сметка на община Пловдив средствата за отчисленията по чл.60 и чл.64 ЗУО, дължими за периода 01.01.2014г.-31.12.2014г. от общините Родопи и Стамболийски.

По отношение обезпеченията по чл.60 ЗУО е посочено, че се правят за всеки тон депониран отпадък и община Пловдив е организирана обезпеченията по чл.60 ЗУО под формата на месечни отчисления в банковата сметка за чужди средства на РИОСВ -Пловдив. За отчисленията по чл.64 ЗУО е посочено, че се правят за всеки тон депониран отпадък с цел да стимулират общините да намалят количествата на депонираните отпадъци за сметка на рециклираните и оползотворени отпадъци и да се натрупат средства за изграждане на инфраструктура за третиране на отпадъците. Натрупаните средства от отчисленията се изразходват от общините чрез техните бюджети и посредством натрупаните средства общините могат да осигуряват собствен принос при финансиране на проекти по управление на отпадъците от оперативните програми или от други източници. С позоваване на чл.3 ал.5 от Наредба № 7 от 19.12.2013г. е посочено, че всеки ползвател на депото при обезвреждане на отпадъци чрез депониране, заплаща на собственика на депото направените разходи за осигуряване на обезпечението на база депонираните количества отпадъци. Съгл. чл.22 от Наредба № 7/19.12.2013г., кметът на общината – собственик на депото, превежда събраните средства по банковата сметка за чужди средства на съответната РИОСВ. Събирането на отчисленията по бюджетна сметка на собственика на депото е регламентирано и в чл.21 ал.2 от Наредба № 7/19.12.2013г. Поради непреведени дължимите по закон средства за отчисленията по чл.60 и чл.64 ЗУО по бюджетната сметка на община Пловдив, въпреки депонирането на отпадъци през 2014г. от общините и въпреки императивните разпоредби на закона за заплащането им, Община Пловдив е в обективна невъзможност да извърши своевременно плащане на месечните отчисления за депонирани количества отпадъци от общините Родопи и Стамболийски за 2014г. по сметката за чужди средства на РИОСВ-Пловдив. Същите не са налични по бюджетната сметка на община Пловдив поради факта, че общините-ползватели не се съобразяват с разпоредбите на закона и не са заплатили дължимите средства. Предвид данните е посочено, че никой не може да черпи права от противоправното си поведение.

Жалбоподателят счита, че задължението за община Пловдив за превеждане на дължимите суми по см. на чл.22 ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013г. ще възникне само след постъпване на дължимите суми по бюджетната сметка на общината от ползвателите на депото. В тази вр. се поддържа, че оспореният АУПДВ следва да бъде отменен и да бъде издаден такъв против общините – ползватели Родопи и Стамболийски. Твърди се, че в случая при издаването на АУПДВ не е направена преценка за постигане целта на закона, по см. на чл.4 ал.2 АПК, както и чл.6 ал.2-3 АПК. С издаването на акта не е възможно да се постигне целта на закона – намаляване на количествата депонирани отпадъци. Издаването на АУПДВ на община Пловдив като адресат насърчава противоправното поведение на общините Родопи и Стамболийски. Неправилно е прието, че задълженото лице е община Пловдив. Задължените лица са общините Родопи и Стамболийски, тъй като те са лицата, депонирали отпадъци на Регионалното депо за неопасни отпадъци и те са задължени лица по ДОПК във вр. с неизпълнение на задължения, произтичащи от ЗУО и Наредба № 7/2013г. Поддържа се, че наредбата конкретизира единствено реда за администриране на отчисленията, посочвайки, че кметът на общината – собственик на депото, превежда събраните средства поп банковата сметка за чужди средства на РИОСВ. Следователно, задължението на община Пловдив е да превежда на дължимите суми по см. на чл.22 ал.1 от Наредба № 7/2013г. и ще възникне само след постъпването им от ползвателите на депото. Счита се, че материалноправната предпоставка за упражняване на правомощието за събиране на дължимите отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, респект. – за издаване на оспорения АУПДВ, е - средствата за отчисленията да се намират в бюджетната сметка на община Пловдив. Към дата на издаване на АУПДВ посочените средства не са постъпили по сметка на община Пловдив и АУПДВ следва да бъде отменен. 

В ход по същество се поддържат съображенията в жалбата, вкл. гл.юрк.К. потвърди становището за нецелесъобразност – гражданите на община Пловдив да заплащат сметките за депониране на отпадъците на гражданите на общините Родопи и Стамболийски. Заявено е искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            - Ответникът Директор на РИОСВ – Пловдив писмено поддържа становище за неоснователност на жалбата /л.2 и сл./ : Община Пловдив е оператор /собственик/ на Регионално депо за неопасни отпадъци с Комплексно разрешително № 355-НО/2008г. и с АУПДВ № 4/27.12.2019г. са установени по основание и размер вземания на РИОСВ – Пловдив, възникнали от задълженията на Община Пловдив – собственик на депото за обезвреждане на отпадъци чрез депониране, в размер на общо 573 646,81лв. /102 214,97лв. – главница за непреведени месечни отчисления по чл.60 ЗУО; 471 431,84лв. – главница за непреведени месечни отчисления по чл.64 ЗУО; 20 442,99лв. – лихва за невнесени отчисления по чл.60 ЗУО, изчислена към 09.09.2019г.; 94 286,36лв. – лихва за невнесени отчисления по чл.64 ЗУО, изчислена към 09.09.2019г./. Покана за доброволно изпълнение № О-2546/09.09.2019г. е връчена на Кмета на община Пловдив на 10.09.2019г. – на основание чл.182 ал.1 ДОПК да преведе дължимите суми доброволно в 7-дн.срок от получаване на поканата. С уведомление изх.№ О-2546-1/29.10.2019г., изд. на основание чл.26 АПК, кметът на община Пловдив е уведомен за започване на производство по издаване на АУПДВ, връчено на 01.11.2019г. По банковата сметка за чужди средства на РИОСВ-Пловдив са направени извлечения, от които е видно, че община Пловдив, въпреки, че е извършила обезвреждане чрез депониране на отпадъци през 2014г., не е внесла дължимите за периода отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, за ползвателите – община Родопи и община Стамболийски. Декларираните от община Пловдив количества депонирани отпадъци за 2014г. по месеци, от община Стамболийски – ползвател на депото и община Родопи – ползвател на депото, за които не са преведени обезпечения под формата на отчисления, дължими по чл.60 ЗУО по банковата сметка за чужди средства на РИОСВ – Пловдив, към дата на изпращане на поканата за доброволно изпълнение, са подробно описани в АУПДВ. При тези факти ответникът счита, че предвид чл.60 ал.6, чл.64 ал.8 ЗУО и чл.26 ал.1 от Наредба № 7/2013г., както и чл.166 ДОПК – вземанията на РИОСВ-Пловдив са установени по основание и размер. Дължимите суми за невнесени отчисления се определят с АУПДВ, издаден по реда на чл.166 ДОПК, на чиято територия се намира депото – в случая общинското депо за неопасни отпадъци се намира на територията на община Пловдив, която е включена в териториалния обхват на РИОСВ-Пловдив, съгл. приложение към чл.3 на Правилника за устройството и дейността на РИОСВ. Поддържа се, че при издаване на оспорения АУПДВ са спазени изискванията за съдържание на акта, вкл. за излагане на фактически и правни основания, като не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. АУПДВ е издаден в съответствие с материалния закон. Поискано е жалбата да бъде оставена без уважение.

В ход по същество процесуалният представител – директор на дирекция „АФПД“, Д.К. /лице с висше юридическо образование и правоспособност/ поддържа неоснователност на жалбата. Заявено е, че община Пловдив е собственик на регионалното депо и действащата нормативна уредба не предвижда като основание за освобождаване собственика на депото от задължението да превежда дължимите обезпечения и отчисления в хипотеза, в която ползвател на депото не му е заплатил направените разходи за тези суми. Според законодателната воля задълженията от конкретния вид се вменяват на собствениците на регионални депа, поради което адресатът на оспорения АУПДВ е определен в съответствие със закона и неговата цел. В тази вр. бе посочено, че съществува друг правен механизъм, по който собственикът на депото да потърси задълженията от ползвателите. Претендирано е за присъждане юрисконсултско възнаграждение.

            Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в делото.

            Жалбата е процесуално допустима. Подадена е от адресат на Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 4/27.12.2019г. Административният акт е съобщен посредством известие за доставяне на 17.01.2020г /л.32/. Подадена е жалба против АУПДВ до Министъра на околната среда и водите – вх. номер от 30.01.2010г. /л.33/. В жалбата до АС – Пловдив е посочено, че Министерството на околната среда и водите /МОСВ/ е уведомило Община Пловдив с писмо вх.№ от 11.02.2020г., на основание чл.97 ал.1 пр.3-то АПК, че на 05.02.2020г. в МОСВ е постъпила административната преписка по издаване на оспорения АУПДВ. Не е имало произнасяне в срока по чл.97 ал.1 АПК, считано от 05.02.2020г. – до 19.02.2020г. и жалбата до АС – Пловдив е подадена с вх. номер от 28.02.2020г. Преписката съдържа Решение № 31/26.02.2020г. на Министъра на околната среда и водите /л.39 и сл./, с което жалбата на община Пловдив против АУПДВ № 4/27.12.2019г. е отхвърлена като неоснователна и актът е потвърден. Приложено е писмено уведомление до кмета на община Пловдив за изпращане на Решение № 31/26.02.2020г. на Министъра на околната среда и водите /л.38/, без данни за дата на получаването му. При тези данни жалбата е подадена в 14 дн.срок против акт, подлежащ на оспорване пред съда – чл.98 ал.2 пр.2-ро АПК.

            1. Оспореният АУПДВ № № 4/27.12.2019г. е издаден от Директора на РИОСВ - Пловдив, в съответствие с чл. 60 ал.6, чл. 64 ал.8 ЗУО. Не е налице хипотеза на заместване по см. на Т.Р. № 4/2004г. на ОС на ВАС , авторство не е оспорено.

1.1. Правни основания : чл.166 ДОПК вр. с чл.60 ал.6, чл.60 ал.3, вр. с чл.60 ал.2 т.1 ЗУО, чл.26 ал.1 вр. с чл.4 ал.1 т.1 и чл.26 ал.2 от Наредба № 7/19.12.2013г. за реда и начина на изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци /наредбата/; чл.64 ал.8 вр. с чл.64 ал.3 вр. с чл.64 ал.1 ЗУО, чл.26 ал.1 вр. с чл.20 и чл.26 ал.2 от Наредба № 7/19.12.2013г.

            1.2. Фактически основания : Община Пловдив е оператор /собственик/ на Регионално депо за неопасни отпадъци, разположено в землището на с.Цалапица, община Родопи, с Комплексно разрешително № 355-НО/2008г. /л.51, 52 и сл./ и предоставя ежемесечно информация на директора на РИОСВ-Пловдив за количествата на депонираните отпадъци за всеки ползвател поотделно, съгл. чл.10 ал.3 и чл.23 ал.3 от Наредба № 7/19.12.2013г. Въз основа на представените данни от Община Пловдив, Директорът на РИОСВ-Пловдив публикува информация на интернет страницата на регионалната инспекция за събраните, дължимите и изразходвани обезпечения и отчисления на всеки три месеца, по Приложение № 3 съгл. чл.29 от наредбата. Направени са извлечения от банковата сметка за чужди средства на РИОСВ-Пловдив, според които – община Пловдив, въпреки, че е извършила обезвреждане чрез депониране на отпадъци през 2014г., не е внесла дължимите за периода отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, за общините Стамболийски и Родопи – ползватели на депото.

            А / По чл.60 ЗУО : Таблично са отразени декларираните от община Пловдив количества депонирани отпадъци за 2014г. по месеци, от община Стамболийски – ползвател на депото и община Родопи – ползвател на депото, за които не са преведени обезпечения под формата на отчисления, дължими по  чл.60 ЗУО, по банкова сметка ***-Пловдив, към дата на изпращане на Покана за доброволно изпълнение – 09.09.2019г. /л.28 гръб, л.29 – община Стамболийски – 7 167,66 тона депонирани отпадъци, обезпечения по чл.60 ЗУО – 34 189,72лв.; община Родопи – 14 261,06 тона депонирани отпадъци, размер на отчисленията по чл.60 ЗУО – лв./тон, обезпечения по чл.60 ЗУО – 68 025,26лв. или общо за 2014г. – 102 214,98лв. главница на дължимите отчисления по чл.60 ал.1 ЗУО/.

            Административният орган се е позовал на чл.60 ал.1 ЗУО : „За извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото.”, чл.60 ал.3 ЗУО : „Когато собственик на депото е община или бюджетно предприятие, обезпечението по ал. 1 е под формата на месечни отчисления по ал. 2, т. 1 или 2.” – в частност по чл.2 т.1 ЗУО – битови отпадъци. Цитирани са и текстовете на чл.10 ал.1 и ал.3 от Наредба № 7/19.12.2013г. : „ Собственикът на депото превежда до последно число на текущия месец определените месечни вноски по обезпечението по чл. 4, ал. 3 или по ал. 4 за предходния месец.; В срока по ал. 1 собственикът на депото представя на компетентния орган информация за депонираните количества отпадъци за предходния месец.”. Според чл.10 ал.2 от наредбата в действаща редакция /доп. – ДВ, бр. 7 от 2017г./ - „При забавяне на преводите по банковата сметка по чл. 4, ал. 1, т. 1 или 2 се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата/остатъчната сума.”. Посочена е и разпоредбата на чл.4 ал.3 от наредбата : „Размерът на месечните вноски по обезпечението по ал. 1, т. 1 и 2 се определя от собственика на депото въз основа на размера на обезпечението на тон отпадък по чл. 3, ал. 3 и количествата депонирани отпадъци през съответния месец.”.

            В обстоятелствената част на АУПДВ са отразени данните в Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., с която община Пловдив е поканена да заплати доброволно отчисленията, дължими по чл.60 ал.1 ЗУО – поотделно за ползвателите : период – месец; дължими отчисления по чл.60 ЗУО в лв.; падеж; размер на внесени отчисления по чл.60 ЗУО – 0, 00лв.; размер на невнесени отчисления по чл.60 ЗУО – помесечна информация; период на закъснение; законна лихва в лв.; законна лихва до 20 на сто от дължимите по чл.60 ЗУО в лв.; дължима лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. Дължимата лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за ползвател на депо – община Стамболийски е в размер на 6 837,94лв. Дължимата лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за ползвател на депо – община Родопи е в размер на 13 605,05лв. Общият размер на дължимата лихва по чл.10 ал.2 от наредбата е 20 442,99лв.

            Б / По чл.64 ЗУО : Таблично са отразени декларираните от община Пловдив количества депонирани отпадъци за 2014г. по месеци от община Стамболийски – ползвател на депото и община Родопи – ползвател на депото, за които не са преведени обезпечения под формата на отчисления, дължими по  чл.64 ЗУО, по банкова сметка ***-Пловдив, към дата на изпращане на Покана за доброволно изпълнение – 09.09.2019г. /л.30 – община Стамболийски – 7 167,66 тона депонирани отпадъци, размер на отчисленията по чл.64 ЗУО – лв./тон, обезпечения по чл.64 ЗУО – 157 688,52лв.; община Родопи – 14 261,06 тона депонирани отпадъци, размер на отчисленията по чл.64 ЗУО – лв./тон, обезпечения по чл.64 ЗУО – 313 743,32лв. или общо за 2014г. – 471 431,84лв. главница на дължимите отчисления по чл.64 ал.1 ЗУО/.

            Административният орган се е позовал на чл.64 ал.1 ЗУО : „За обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци се правят отчисления в размер и по ред, определени с наредбата по чл. 43, ал. 2.”, чл.64 ал.3 ЗУО : „Отчисленията се определят в левове за един тон депонирани отпадъци и се превеждат от собственика на депото ежемесечно по банкова сметка ***, на чиято територия се намира депото.”. Цитирани са и текстовете на чл.23 ал.1 и чл.20 ал.1 т.1 б/ от Наредба № 7/19.12.2013г. : „Отчисленията по чл. 20 се превеждат от кмета на общината, собственик на депото, ежемесечно по банкова сметка ***, на чиято територия се намира депото, до последното число на месеца за предходния месец.”; „Размерът на отчисленията за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за неопасни и/или инертни отпадъци (когато отпадъците са от строителство и разрушаване) за всеки тон депониран отпадък на депата по години е следният: 1. за депа за неопасни отпадъци по чл. 2, ал. 3, т. 1 и 3: б) за 2014 г. – 22 лв./т;”. Съгл. чл.23 ал.2 от наредбата : „При забавяне на превода по ал. 1 се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата сума.”.

            В обстоятелствената част на АУПДВ са отразени данните в Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., с която община Пловдив е поканена да заплати доброволно отчисленията, дължими по чл.64 ал.1 ЗУО – поотделно за ползвателите : период – месец; дължими отчисления по чл.64 ЗУО в лв.; падеж; размер на внесени отчисления по чл.64 ЗУО – 0, 00лв.; размер на невнесени отчисления по чл.64 ЗУО – помесечна информация; период на закъснение; законна лихва в лв.; законна лихва до 20 на сто от дължимите по чл.64 ЗУО в лв.; дължима лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. Дължимата лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за ползвател на депо – община Стамболийски е в размер на 31 537,70лв. Дължимата лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за ползвател на депо – община Родопи е в размер на 62 748,66лв. Общият размер на дължимата лихва по чл.23 ал.2 от наредбата е 94 286,36лв.

            В / Законната лихва е начислена към дата на издаване на Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., с която кметът на община Пловдив е поканен на основание чл.182 ал.1 ДОПК да преведе дължимите суми доброволно в 7 – дн. срок от получаване на поканата. Поканата съдържа подробна информация за задълженията  по чл.60 ал.1 ЗУО и по чл.64 ал.1 ЗУО – таблично са отразени по отношение ползвателите – община Стамболийски и община Родопи, данни за месеците от 2014г. с размер на дължимите отчисления по чл.60 ЗУО и по чл.64 ЗУО, падежът за всеки месец от едногодишния период, отсъствието на внесени отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО – 0,00лв., размер на невнесените отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, периодите на закъснение – помесечно за 2014г., законната лихва, законната лихва до 20 на сто от дължимите суми по чл.60 и чл.64 ЗУО, съответно – дължима лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. вр. с чл.60 ЗУО и дължима лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. вр. с чл.64 ЗУО /л.43, 44/. Поканата е връчена на 10.09.2019г. /л.45/. В указания 7 – дн.срок не са преведени дължимите суми – главници и лихви.

С уведомление изх.№ О-2546-1/29.10.2019г., изд. на основание чл.26 АПК, кметът на община Пловдив е уведомен за започване на производство по издаване на АУПДВ – връчено на 01.11.2019г. /л.46, 47/.

При описаните данни е констатирано, че община Пловдив има парични задължения като оператор /собственик/ на Регионално депо за неопасни отпадъци, разположено в землището на с.Цалапица, община Родопи, за 2014г. : общ размер – 573 646,81лв. главница, от които – 102 214,97лв. – главница за непреведени месечни отчисления по чл.60 ЗУО и 471 431,84лв. – главница за непреведени месечни отчисления по чл.64 ЗУО, както и дължима законна лихва за забавяне на преводите за месечни отчисления в общ размер на 114 729,35лв., от които – 20 442,99лв. дължима законна лихва за невнесени отчисления по чл.60 ЗУО, изчислена към 09.09.2019г. и 94 286,36лв. дължима лихва за невнесени отчисления по чл.64 ЗУО, изчислена към 09.09.2019г.

1.3. Община Пловдив е оспорила АУПДВ № 4/27.12.2019г. по административен ред /жалба, л.33 и сл./. Кметът на община Пловдив е уведомен за това, че административната преписка е постъпила в МОСВ на 05.02.2020г. /чл.97 ал.1 пр.3-то АПК, л.22/. Министърът на околната среда и водите е издал Решение № 31/26.02.2020г., изпратено на кмета на община Пловдив /л.38/, без данни за дата на получаване. В решението на Министъра на околната среда и водите /л.39 и сл./ е прието, че са били изпълнени всички елементи от фактическия състав за издаване на оспорения по административен ред АУПДВ : - в периода от 01.01.2014г. до 31.12.2014г. на регионалното депо в с.Цалапица е извършвано обезвреждане чрез депониране на отпадъци с произход от общини Родопи и Стамболийски, като количеството на обезвредените отпадъци по месеци е посочено в Констативен протокол /КП/ № 8850/24.07.2019г., съставен от експерти при РИОСВ-Пловдив, основан на приложените в преписката справки от община Пловдив; - в цитирания КП е установено, е община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.60 ал.1 ЗУО, дължими за обезвредените чрез депониране количества отпадъци от община Родопи и Стамболийски в периода 01.01.-31.12.2014г. : за обезвредените чрез депониране отпадъци в количество от 14 261,06т. с произход от община Родопи при определен размер от 4,77лв. на тон депониран отпадък, община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.60 ЗУО, в общ размер на 68 025,26лв.; за обезвредените чрез депониране отпадъци в количество от 7 167,66т. с произход от община Стамболийски при определен размер от 4,77лв. на тон депониран отпадък, община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.60 ЗУО, в общ размер на 34 189,72лв.; приложена е разпоредбата на чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за определяне общ размер на дължимата лихва за непреведените отчисления по чл.60 ал.1 ЗУО – 20 442,99лв.; - в КП № 8850/24.07.2019г. е установено, е община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.64 ал.1 ЗУО, дължими за обезвредените чрез депониране количества отпадъци от община Родопи и Стамболийски в периода 01.01.-31.12.2014г. : за обезвредените чрез депониране отпадъци в количество от 14 261,06т. с произход от община Родопи при определен размер от 22,00лв. на тон депониран отпадък, съгл. чл.20 ал.1 т.1 б.”б” от Наредба № 7/2013г., община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.64 ал.1 ЗУО, в общ размер на 313 743,32лв.; за обезвредените чрез депониране отпадъци в количество от 7 167,66т. с произход от община Стамболийски при определен размер от 22,00лв. на тон депониран отпадък, съгл. чл.20 ал.1 т.1 б.”б” от Наредба № 7/2013г., община Пловдив не е превела месечни отчисления по чл.64 ал.1 ЗУО, в общ размер на 157 688,52лв.; приложена е разпоредбата на чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. за определяне общ размер на дължимата лихва за непреведените отчисления по чл.64 ал.1 ЗУО. Министърът на околната среда и водите приел за неоснователно възражението за неправилно определен адресат на АУПДВ с арг. от нормите на чл.60 ал.1 и чл.64 ал.3 ЗУО, както и чл.3 ал.1 и 4, чл.8 ал.1, чл.10 ал.1, чл.22 ал.1 и чл.23 ал.1 от Наредба № 7/2013г., които посочват адресата на задължението за представяне на обезпечение под форма на отчисления, покриващи бъдещите разходи за закриване и следексплоатационни грижи за площадката на депото, както и на задължението за превеждане на отчисления за обезвреждане на отпадъци, именно – от собственика на депото. Позовал се е на глава Пета от Наредба № 7/2019г., документите по чл.26 ал.2 от Наредба № 7/2013г. и по-конкретно – поканата за доброволно изпълнение, насочена към собственика на депото, при което е посочено, че ЗУО и наредбата не предвиждат обезпечението, респект. отчисленията да се превеждат от лице, различно от собственика на депото. Според министърът, нормативната уредба не предвижда като основание за освобождаване на собственика на депото от задължението за предоставяне на обезпечение, респект. за превеждане на отчисления, хипотезата, в която ползвател на депото не му е заплатил направените разходи за предоставяне на обезпечението, респект. – не му е превел в срок дължимите отчисления, съобразно изискванията на чл.3 ал.5 и чл.21 ал.2 и ал.3 от Наредба № 7/2013г. При възприемане на обратната теза би се нарушила целта на закона – „въпреки извършеното обезвреждане на отпадъци чрез депониране да не бъде осигурено обезпечение, покриващо разходите за закриване и следексплоатационни грижи за площадката на депото, както и да не се намалява количеството на депонираните отпадъци и да не се насърчава тяхното рециклиране и оползотворяване”.

            2. Доказателствената тежест е указана на страните /р. от 10.03.2020г., л.294/. В съдебното производство е приета ССч.Е без оспорвания от страните и писмено пояснение за начина на определяне на лихвата.

2.1. Според пояснението /л.308, 309/ : Съгл. чл.10 ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, собственикът на депото превежда до последно число на текущия месец определените месечни вноски по обезпечението за предходния месец, като според ал.2 от същата разпоредба, при забавяне на преводите по банковата сметка се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата/остатъчната сума. Дължимата лихва за невнесените отчисления по чл.60 ЗУО в случая е изчислена по реда на чл.10 ал.2 от наредбата – в АУПДВ № 4/27.12.2019г. , в таблица на стр.3 /долу/ и стр.4 в отделните колони, подробно са посочени по месеци : периодите, за които се дължат отчисленията; месечният им размер; падежът; периодът на закъснение; законната лихва; законната лихва, изчислена съгл. чл.10 ал.2 от наредбата, до 20 на сто от дължимите суми и дължимата лихва по чл.10 ал.2 от наредбата, която е установена като вземане. Лихвата е начислена за периода от първия ден на просрочието, т.е. – датата, следваща последното число на текущия месец за определените месечни вноски за предходния месец, до дата на издаване на покана за доброволно изпълнение – 09.09.2019г., което е отразено в оспорения АУПДВ /стр.7 и 8/. Заявено е ,че изчисляването на лихвата на просрочените задължения по чл.60 ЗУО е извършено посредством Приложението за изчисляване на лихви в електронния портал на НАП и съгласно Указанията за ползването му.

Съгл. чл.23 ал.1 от наредбата, отчисленията по чл.20 /вр. с чл.64 ЗУО/ се превеждат от кмета на общината – собственик на депото, ежемесечно по банкова сметка ***, на чиято територия се намира депото, до последното число на месеца – за предходния месец. Според ал.2 от същата разпоредба, при забавяне на превода по ал.1 се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата сума. В съответствие с нормативните изисквания, по аналогичен начин е изчислена и законната лихва за просрочените задължения под формата на отчисления, дължими на основание чл.64 ЗУО – на стр.6 и 7 от АУПДВ в таблици и в отделни колони подробно са посочени по месеци периодите, за които се дължат отчисленията; месечният им размер; падежът; периодът на закъснение; законната лихва; законната лихва, изчислена съгл. чл.23 ал.2 от Наредбата до 20 на сто от дължимите суми и дължимата лихва по чл.23 ал.2 от наредбата, която е установена като вземане. Лихвата е начислена за периода от първия ден на просрочието, т.е. от датата, следваща последното число на текущия месец за определените месечни вноски за предходния месец до дата на издаване на поканата за доброволно изпълнение – 09.09.2019г., което обстоятелство е отразено в АУПДВ – стр.7 и 8. Представен е пример за м.февруари 2014г. – задълженията по чл.64 ЗУО са в размер на 14 177,68лв. – колона 2, ред 2 от Таблица 1 на стр.6 от АУПДВ, като съгл. чл.23 ал.1 от наредбата, сумата е дължима до 31.03.2014г. /колона 3, ред 2, наименована „падеж” от същата таблица/. От датата, следваща 31.03.2014г. – 01.04.2014г. общината е изпаднала в забава, поради което началният момент за начисляване на лихвата е 01.04.2014г., а крайният е до дата на издаване на поканата за доброволно изпълнение, което е отразено в колона 6, ред 2 от Таблицата от АУПДВ, наименована „период на закъснение”. Изчисляването на лихвата на просрочените задължения по чл.64 ЗУО е извършено посредством Приложението за изчисляване на лихви в електронния портал на НАП и съгласно Указанията за ползването му.

2.2. Документацията – съдържание на административната преписка, не е оспорена. Отсъства уточнение или корекция в изходящите от жалбоподателя данни – справки за приетите, депонирани и оползотворени количества неопасни отпадъци на депо за неопасни отпадъци, в землището на с.Цалапица /л.72 и сл./ :

м.януари 2014г. – чл.60 ЗУО /в кг. – тегло/ : община Родопи – 1 116 040кг.; община Стамболийски – 647 500кг., л.73 и задължения /л.77/ - община Родопи, 5 323,51лв.; община Стамболийски, 3 008,58лв.; м.януари 2014г. – чл.64 ЗУО : община Родопи – 1 116 040кг.; община Стамболийски – 647 500кг. и задължения /л.78/ - община Родопи, 24 552,88лв.; община Стамболийски, 14 245,00лв.;

м.февруари 2014г. – чл.60 ЗУО : община Родопи – 1 085,42т., а задължения – 5 177,45лв.; община Стамболийски – 644,44т., а задължения – 3 073,98лв. /л.77/; м.февруари 2014г. – чл.64 ЗУО : община Родопи – 1 085,42т., а задължения – 23 879,24; община Стамболийски – 644,44т., а задължения – 14 177,68лв. /л.78/;

м.март 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 129 780кг.; община Стамболийски – 706 000кг. /л.84/ и задължения – община Родопи – 5 389,05лв., община Стамболийски - 3 367,62лв. /л.90/; м.март 2014г. – чл.64 ЗУО/ : община Родопи – 1 129 780кг.; община Стамболийски – 706 000кг. /л.84/ и задължения – община Родопи – 24 855,16лв., община Стамболийски – 15 532лв. /л.91/;

м.април 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 235 080кг.; община Стамболийски – 553 900кг. /л.93/ и задължения – община Родопи – 5 891,33лв., община Стамболийски – 2 642,10лв. /л.98/; м.април 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 27 171,76лв., община Стамболийски – 12 185,80лв. /л.99/;

м.май 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 225 120кг.; община Стамболийски – 546 160кг. /л.104/ и задължения – община Родопи – 5 843,82лв., община Стамболийски – 2 605,18лв. /л.110/; м.май 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 26 952,64лв., община Стамболийски – 12 015,52лв. /л.108/;

м.юни 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 187 400кг.; община Стамболийски – 546 940кг. /л.112/ и задължения – община Родопи – 5 663,90лв., община Стамболийски – 2 608, 90лв. /л.119/; м.юни 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 26 122,80лв., община Стамболийски – 12 032,68лв. /л.121/;

м.юли 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 334 360кг.; община Стамболийски – 604 940кг. /л.115/ и задължения – община Родопи – 6 364,90лв., община Стамболийски – 2 885,56лв. /л.119/; м.юли 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 29 355,92лв., община Стамболийски – 13 308,68лв. /л.121/;

м.август 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 290 720кг.; община Стамболийски – 555 680кг. /л.123/ и задължения – община Родопи – 6 156,73лв., община Стамболийски – 2 650,59лв. /л.128/; м.август 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 28 395,84лв., община Стамболийски – 12 224,96лв. /л.130/;

м.септември 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 317 780кг.; община Стамболийски – 600 980кг. /л.133/ и задължения – община Родопи – 6 285,81лв., община Стамболийски – 2 866,67лв. /л.152/; м.септември 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 28 991,16лв., община Стамболийски – 13 221,56лв. /л.149/;

м.октомври 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 204 100кг.; община Стамболийски – 599 980кг. /л.144/ и задължения – община Родопи – 5 743,56лв., община Стамболийски – 2 861,90лв. /л.152/; м.октомври 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 26 490,20лв., община Стамболийски – 13 199,56лв. /л.149/;

м.ноември 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 094,26т.; община Стамболийски – 581,44т. /л.156/ и задължения – община Родопи – 5 219,62лв., община Стамболийски – 2 773,47лв. /л.159/; м.ноември 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 24 073,72лв., община Стамболийски – 12 791,68лв. /л.156/;

м.декември 2014г. – чл.60 ЗУО/ : община Родопи – 1 041 000кг.; община Стамболийски – 579 700кг. /л.171/ и задължения – община Родопи – 4 965,57лв., община Стамболийски – 2 765,17лв. /л.168/; м.декември 2014г. – чл.64 ЗУО/ : при същите количества, задължения – община Родопи – 22 902лв., община Стамболийски – 12 753,40лв. /л.165/;

Община Пловдив е представила през м.05.2018г. и обобщена справка за количествата депонирани отпадъци от община Стамболийски и община Родопи, с информация за дължими и преведени суми за обезпеченията по чл.60 и отчисления по чл.64 ЗУО /л.173 и сл./ - за 2014г., 2015г., 2016г., 2017г.

А / Преписката съдържа и 92 бр. извлечения по посочени номера на разплащателна сметка за съответните месеци от 2014г. и от 2015г. /л.190 и сл./, според които не са преведени от община Пловдив публичните задължения по чл.60 и чл.64 ЗУО за ползвателите община Родопи и община Стамболийски.

Б / В КП № 8850/24.07.2019г. /л.48 и сл./ са документирани данни от извършена извънредна проверка от страна на гл.експерт в отдел УООП и началник отдел УООП при РИОСВ-Пловдив. Същата е била по документи, намиращи се в РИОСВ – Пловдив и във вр. с осъществяване на контрол по изпълнение на задълженията на община Пловдив – „Регионално сдружение за управление на отпадъците – Пловдив”, регламентирани в чл.60 и чл.64 ЗУО. Констатирано е, че Община Пловдив е собственик на Регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица и е посочено, че съгл. чл.60 ал.1 ЗУО – за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране, всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи за площадката на депото по реда, определен съгл. Приложение № 1 към чл.3 ал.3 от Наредба № 7/19.12.2013г., а когато собственик на депото е община или бюджетно предприятие, обезпечението по ал.1 е под формата на месечни отчисления по чл.60 ал.2 т.1 или 2 ЗУО. С позоваване на чл.64 ал.1 ЗУО е вписано, че за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци, се правят отчисления в размер и по ред, определени с Наредба № 7/2013г. Отчисленията по чл.60 ал.1 и чл.64 ал.1 ЗУО се дължат от общините, които са ползватели на съответното депо и от всяко друго лице, за всеки тон депониран отпадък. Отчисленията се превеждат по банкова бюджетна сметка на общината – собственик на депото, съгл. чл.21 ал.2 от наредбата. Към дата на проверката на счетоводните регистри и на публикуваната информация на интернет страницата на РИОСВ-Пловдив за събраните, дължимите и изразходвани обезпечения и отчисления, съгл. чл.29 от наредбата, е установено, че община Пловдив – собственик на регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица и Инсталация за биологично разграждане по закрит способ с Депо за неопасни отпадъци в землището на с.Шишманци – Регионално сдружение за управление на отпадъците-Пловдив, не е превела месечни вноски – отчисления по чл.60 ал.1 и чл.64 ал.1 ЗУО, дължими за постъпилите количества, депонирани отпадъци – по техни данни, по отношение община Стамболийски и община Родопи. Отразени са таблично за двете общини, относно 2014г. : количество депонирани отпадъци за всеки месец от 2014г. в тонове, размер на отчисленията по чл.60 ЗУО – лв./тон, размер на отчисленията по чл.64 ЗУО – лв./тон, дължими суми на обезпеченията по чл.60 и чл.64 ЗУО.

2.3. ССч.Е даде следното заключение по поставените задачи от жалбоподателя /л.324 и сл./ : Цитирано е писмото на община Пловдив с вх. № от 23.02.2015г. в РИОСВ – Пловдив и в частност – текста относно чл.60 ЗУО /л.182-184/ с представени таблично данни. Размерът на отчисленията от 4,77лв. на тон депониран отпадък е определен от Община Пловдив. Така определената сума за отчисление не е внесена от община Пловдив и същата е послужила за база за изчисляване на дължимата лихва. Приложени са нормите на чл.10 ал.1 и ал.2 от Наредба № 7 / 2013г., при съобразяване крайната дата на периода за изчисляване на лихвата – посочената в оспорения АУПДВ – 09.09.2019г. Изчисленията на експерта потвърждават цифрите в оспорения АУПДВ.

По отношение на лихвите във вр. със задълженията по чл.60 ЗУО се отбелязва допусната в сбора техническа грешка : вместо 20 442,99лв. е отразено 20 242,99лв. При изслушване на заключението бе заявено, че сумите за отчисление са отразени в таблицата /л.324 гръб/ - общо за двете общини за всеки месец от периодите на АУПДВ. Така за м.01 : 617,72+1064.70 = 1682,42лв. /последна колона – дължима сума/; за м.02 : 614,80+1035,49 = 1650,29; м.03 : 673,52 + 1077,81 = 1751,33; м.04 : 528,42+1178,27 = 1706,69; м.05 : 521,04 + 1168,76 = 1689,80; м.06 : 521,78 + 1132,78 = 1654,56; м.07 : 577,11 + 1272,98 = 1850,09; м.08 : 530,12 + 1231.35 = 1761,47; м.09 : 573,33 + 1257,16 = 1830,49 – за този месец е допусната техническа грешка в заключението, тъй като е посочена обща сума – 1630,50; м.10 : 572,38 + 1148,71= 1721,09;  м.11 : 554,69+1043,92=1598,61; м.12 : 553,03+993,11=1546.14. И общо по данните от съпоставяните таблици /л.29 долу и л.29 гръб/ : 6 837,94 + 13 605,05 = 20 442,99. Техническата грешка в сбора за м.09 не променя извода на в.л. „Административният орган е и изчислил дължимата лихва в съответствие с нормите на чл.10 и чл.23 от Наредба № 7/2013г.“; „Извърших изчисленията наново. Не установих наличието на аритметични грешки“.

По отношение на лихвите във вр. със задълженията по чл.64 ЗУО експертизата потвърждава цифрите от АУПДВ. Сумите също са представени общо за двете общини за всеки месец от периодите на АУПДВ.

Експертизата не е оспорена и се цени като компетентно изготвена с приложени специални знания.

3. Според правният характер на отчисленията по ЗУО - същите са публични държавни вземания по смисъла на чл. 162 ал. 2 т. 2 ДОПК и тяхното събиран е в полза на републиканския бюджет. В конкретния случай публичните държавни вземания са определени по основание и размер, който е определен с Наредба № 7/19.12.2013 г. на министъра на околната среда и водите. Делегирането в чл. 60 ал. 6 и чл. 64 ал. 8 във връзка с чл. 43 ал. 2 ЗУО регламентира, че размерите се определят Наредба № 7/19.12.2013г., издадена от министъра на околната среда и водите - чл. 20.

Съобразно чл. 60 ал. 6 и чл. 64 ал. 8 ЗУО, дължимите суми за невнесени отчисления по ал. 3 се определят с акт за установяване на публично държавно вземане, издаден по реда на чл. 166 ДОПК от директора на РИОСВ, в който териториален обхват се намира съответното депо - за депото на Община Пловдив това е директора на РИОСВ – Пловдив, който е издател на оспорения административен акт.

Отчисленията по чл. 60 и чл. 64 ЗУО са пряко свързани с разпоредбата на чл. 66 ал. 1 т. 2 ЗМДТ, регламентираща, че дейностите по предоставяне на услуги по чл. 62 ЗМДТ включват третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62 т. 2 ЗМДТ за такса битови отпадъци, която без съмнение представлява публично общинско вземане. Поради това, че спорните отчисления представляват разходи за таксата битови отпадъци, законодателят в чл. 60 и чл. 64 ЗУО е предвидил установяването им да се извършва със същия акт, с който се установява и самата такса битови отпадъци – така Решение № 145 от 7.01.2020г. на ВАС по адм. д. № 9360/2019г., I О. Отчисленията са част от такса битови отпадъци и не остават в сметките на общините, а се превеждат в специални сметки за чужди средства на съответната РИОСВ, на чиято територия се намира депото.

Отчислението по чл. 60 ал. 1 ЗУО представлява обезпечение, предназначението на което е за покриване на бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото. Отчислението по чл. 64 ал. 1 ЗУО е за обезвреждане на отпадъци – налице са различни по правния си характер отчисления по чл. 60 и чл. 64 ЗУО. Според Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26.04.1999г. - чл. 8 б. iV, държавите-членки приемат мерки, една от които е финансово обезпечаване или всякакви други еквиваленти начини съгласно условията и реда за приемане от държавите-членки, за да направят така, че задълженията /в това число и разпоредбите относно управлението след закриване/, договорени съгласно разрешителното, издадено в съответствие с разпоредбите на настоящата директива, да се изпълнят и изискваните по член 13 процедури по закриване да се спазят. В чл. 10 на същата Директива са регламентирани разходите за депониране на отпадъците, вкл. и за разходите за финансовата гаранция или на нейния еквивалент, както и разходите за закриването на площадката и на нейната поддръжка след закриването й. В съответствие с тези разпоредби на Директивата са цитираните законови разпоредби на ЗУО. Процесните отчисления представляват публични вземания, без да са такси.

3.1. Според доказателствата от административната преписка и на основание чл.171 ал.1 пр.1-во АПК следва да бъде прието, че не е спорен между страните факт - Община Пловдив е собственик на Регионално депо за неопасни отпадъци в землището на с.Цалапица, община Родопи, което е в експлоатация, вкл. за периода 01.01.-31.12.2014г. /"съществуващо депо за отпадъци" по смисъла на §1 т. 30 от ДР на Наредба № 6 от 27.08.2013 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци - обн., ДВ, бр. 80 от 13.09.2013г., в сила от 13.09.2013г./.

Оспореният АУПДВ съдържа фактически и правни основания и не противоречи на ЗУО, съответно – на Наредба № 7/19.12.2013г. съобразно отчетния период, за който задълженията по чл.60 и чл.64 ЗУО не са преведени. Съдържанието на административната преписка потвърждава спазване на изискванията за осъществяване на проверка/контрол, документиране на установените факти и обстоятелства и запознаване на проверения субект с резултатите от документалната проверка. Тоест, съществени нарушения на процесуални правила в регламентираното производство по издаване на АУПДВ – не са допуснати, вкл. не е ограничено или отречено правото на защита на адресата на административния акт. Дружеството е уведомено за констатациите в КП, тъй като в поканата за доброволно изпълнение е отразен период и размер на задълженията, вкл. формиращите стойността данни – в случая изцяло по декларираната информация, изходяща от община Пловдив и прилагане на съответен размер на отчисленията – лв./тон от приложимата наредба за годишния период по АУПДВ. Осигурено е било гарантираното от закона право на участие в административното производство. Времевият обхват на акта е идентичен в обстоятелствената и диспозитивната част. Отсъства неяснота във волеизявлението на органа, който извод не е разколебан при съдебното оспорване. За конкретният годишен период са отразени съответни на фактическата установеност – правни основания, освен което – жалбоподателят не представи доказателства за изцяло или частично преведени задължения. От значение за определяне основата на дължимите суми е декларираната от страна на община Пловдив информация в месечните справки за 2014г. относно приетите, депонирани и оползотворени количества неопасни отпадъци на депо за неопасни отпадъци, в землището на с.Цалапица /цитирани по-горе/. Количествата депонирани отпадъци в АУПДВ са идентични на количествата от справките, представени от жалбоподателя : по чл.60 ЗУО таблично са отразени декларираните от община Пловдив количества депонирани отпадъци за 2014г. по месеци от община Стамболийски – ползвател на депото и община Родопи – ползвател на депото, за които не са преведени обезпечения под формата на отчисления, дължими по  чл.60 ЗУО, по банкова сметка ***-Пловдив, към дата на изпращане на Покана за доброволно изпълнение. Правилно е позоваването на чл.60 ал.1 и ал.3 ЗУО, както и текстовете на чл.10 ал.1 и ал.3 от Наредба № 7/19.12.2013г. Според чл.10 ал.2 от наредбата в действаща редакция /доп. – ДВ, бр. 7 от 2017г./ - „При забавяне на преводите по банковата сметка по чл. 4, ал. 1, т. 1 или 2 се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата/остатъчната сума.”. Посочена е и разпоредбата на чл.4 ал.3 от наредбата : „Размерът на месечните вноски по обезпечението по ал. 1, т. 1 и 2 се определя от собственика на депото въз основа на размера на обезпечението на тон отпадък по чл. 3, ал. 3 и количествата депонирани отпадъци през съответния месец.”. С Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., община Пловдив е поканена да заплати доброволно отчисленията, дължими по чл.60 ал.1 ЗУО – поотделно за ползвателите : период – месец; дължими отчисления по чл.60 ЗУО в лв.; падеж; размер на внесени отчисления по чл.60 ЗУО – 0, 00лв.; размер на невнесени отчисления по чл.60 ЗУО – помесечна информация; период на закъснение; законна лихва в лв.; законна лихва до 20 на сто от дължимите по чл.60 ЗУО в лв.; дължима лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. Правилно е и позоваването на чл.64 ал.1, ал.3 ЗУО, вкл. на текстовете на чл.23 ал.1 и чл.20 ал.1 т.1 б/ от Наредба № 7/19.12.2013г. Съгл. чл.23 ал.2 от наредбата : „При забавяне на превода по ал. 1 се дължи законната лихва за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата сума.”. С Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., община Пловдив е поканена да заплати доброволно отчисленията, дължими по чл.64 ал.1 ЗУО – поотделно за ползвателите : период – месец; дължими отчисления по чл.64 ЗУО в лв.; падеж; размер на внесени отчисления по чл.64 ЗУО – 0, 00лв.; размер на невнесени отчисления по чл.64 ЗУО – помесечна информация; период на закъснение; законна лихва в лв.; законна лихва до 20 на сто от дължимите по чл.64 ЗУО в лв.; дължима лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г.

            В случая е приложен относим размер на отчисленията, спрямо представените от самата община справки за количества отпадъци депонирани в общинското депо. Задълженията на общината по чл.60 и чл. 64 ЗУО са определени въз основа на декларираните от общината, депонирани количества отпадъци. Коректното и точно определяне на задълженията на общината /главници и лихви/, бе потвърдено и от назначената по делото експертиза.

Справките са изходящи от общината, поради което представените данни обективно са възприети при изчисленията за дължимите суми. Съгласно чл. 153 ГПК на доказване подлежат спорните факти от значение за решаване на делото и връзките между тях, а съгласно чл. 154 ал.1 от същия кодекс, всяка страна е длъжна да установи фактите, на които основава своите искания и възражения. С препратка от §2 ДР ДОПК е приложима разпоредбата на чл.171 ал.3 АПК – страните са длъжни да съдействат за установяване на истината. Жалбоподателят не заяви оспорването им, нито представи доказателства, който да поставят под съмнение истинността на установените от контролните органи факти – идентични с изходящи от оспорващата община. Отсъстват противопоставими доказателства, опровергаващи констатациите в АУПДВ и респект. – размерът на задълженията за процесния годишен отчетен период.

Законната лихва е начислена към дата на издаване на Покана за доброволно изпълнение изх.№ О-2546/09.09.2019г., с която кметът на община Пловдив е поканен на основание чл.182 ал.1 ДОПК да преведе дължимите суми доброволно в 7 – дн. срок от получаване на поканата. Поканата съдържа подробна информация за задълженията  по чл.60 ал.1 ЗУО и по чл.64 ал.1 ЗУО – таблично са отразени по отношение ползвателите – община Стамболийски и община Родопи, данни за месеците от 2014г. с размер на дължимите отчисления по чл.60 ЗУО и по чл.64 ЗУО, падежът за всеки месец от едногодишния период, отсъствието на внесени отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО – 0,00лв., размер на невнесените отчисления по чл.60 и чл.64 ЗУО, периодите на закъснение – помесечно за 2014г., законната лихва, законната лихва до 20 на сто от дължимите суми по чл.60 и чл.64 ЗУО, съответно – дължима лихва по чл.10 ал.2 от Наредба № 7/2013г. вр. с чл.60 ЗУО и дължима лихва по чл.23 ал.2 от Наредба № 7/2013г. вр. с чл.64 ЗУО. Поканата е връчена на 10.09.2019г. В указания 7 – дн.срок не са преведени дължимите суми – главници и лихви. Връчено е уведомление изх.№ О-2546-1/29.10.2019г., изд. на основание чл.26 АПК, за започване на производство по издаване на АУПДВ – връчено на 01.11.2019г.

В оспорения АУПДВ са описани всички писмени доказателства, ползвани от административния орган при определяне на размера на процесните задължения – декларираните от община Пловдив количества депонирани отпадъци за 2014г. – по месеци, в справки до РИОСВ – Пловдив, както и извлеченията от банковата сметка за чужди средства на РИОСВ - Пловдив. КП № 8850/24.07.2019г. съдържа информация, идентично възприета в поканата за доброволно изпълнение и в АУПДВ. В реда на изложеното се приема, че при издаване на АУПДВ са спазени изискванията на чл.26 ал.2 от Наредба № 7/19.12.2013г. В съдебното производство няма спор относно декларираните количества отпадъци и посочения размер на отчисленията.

Следва извод за издаване на оспореният индивидуален административен акт от компетентен орган при спазване на изискванията на чл. 59 от АПК относно формата и съдържанието на административния акт и при издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно - производствените правила. Условията на Наредба № 7/2013г. са спазени. Размерът на отчисленията в издадения АУПДВ е определен въз основа на извършена документална проверка и подадени от Община Пловдив справки. Спазено е изискването за отправяне на покана за доброволно изпълнение. ССчЕ потвърди изчисленията на административния орган за главници и лихви.

В допълнение и относно възможността за намаляване на размера на отчисленията по реда на чл. 64 ал. 5 ЗУО, се отбелязва, че според нормата - размерът на отчисленията за битови отпадъци се намалява, когато целите в съответния регион по чл. 49 ал. 9 от закона са изпълнени от общините в съответствие с решението по чл. 26 ал. 1 т. 6, както следва: 1. с 50 на сто за целите за повторна употреба и рециклиране по чл. 31, ал. 1, т. 1; 2. с 50 на сто за целите за ограничаване на количествата депонирани битови биоразградими отпадъци, определени с наредбата по чл. 43, ал. 5 от закона. От страна на община Пловдив не се твърди и не се установява да е налице предпоставка от обхвата на посочените. Такива данни не са заявени и не са установени и в хода на административната процедура. По аргумент от чл. 64, ал. 7 от ЗУО, тези данни следва да бъдат заявени от искащия намаление на вноските субект, доколкото според нормативния текст - В случай че се установи предоставяне на невярна информация за намаление на размера на отчисленията по ал. 5, задължените лица заплащат отчисленията в двоен размер за съответния период, през който е използвана информацията.

3.2. Адресатът правилно е определен, тъй като община Пловдив е собственик на регионално депо за неопасни отпадъци, за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци, чрез депониране. В посоченото качество на оператор /собственик/ - община Пловдив е задължено лице относно превеждане на съответните по размер отчисления по банкова сметка *** – Пловдив /в тази насока Решение № 4807 от 2.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 8479/2018 г., VIII О.; Решение № 1309 от 31.01.2019 г. на ВАС по адм. д. № 12916/2018 г., VIII О. и др./. В случая не се твърди и не се установява, задълженията на общината да са били изпълнявани, включително и частично, през процесният период от време.

По отношение адресат на АУПДВ съображения са изложени в решението на министъра на околната среда и водите – същите са съобразени с текстовете на посочените разпоредби. Съгл. чл.3 ал.1 и ал.4 от Наредба № 7/2013г. : „При извършване на дейност по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо е длъжен да осигури пълния размер на средствата за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото съобразно инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация на депото чрез обезпечение по чл. 60, ал. 1 ЗУО.;Обезпечението по ал. 1 се внася от собственика на депото в избраната банкова сметка по чл. 4, ал. 1, т. 1 или 2.”. Според чл.8 ал.1 и чл.10 ал.1 от наредбата : „При неподаване на уведомление в срока по чл. 7, ал. 3, неотстраняване на нередовностите и/или непредставяне на допълнителна информация в срока по чл. 7, ал. 5 собственикът на депото дължи обезпечение в размер, определен от компетентния орган въз основа на максималния дневен капацитет на депото за едногодишен период, който тече от изтичането на сроковете съответно по чл. 7, ал. 3 и 5.”; Собственикът на депото превежда до последно число на текущия месец определените месечни вноски по обезпечението по чл. 4, ал. 3 или по ал. 4 за предходния месец.”. Цитираните норми, ведно с чл.60 ал.1 и чл.64 ал.3 ЗУО /” За извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото.”; Отчисленията се определят в левове за един тон депонирани отпадъци и се превеждат от собственика на депото ежемесечно по банкова сметка за чужди средства на РИОСВ, на чиято територия се намира депото.”/, определят община Пловдив за задължено лице в качеството на собственик на Регионално депо за неопасни отпадъци за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране.

Задължението за превеждане на отчисленията произтичат от прякото задължение за предоставяне на обезпечение, респект. отчисление. Тоест, адресат на задължението за представяне на обезпечение под форма на отчисления, покриващи бъдещите разходи за закриване и следексплоатационни грижи за площадката на депото, както и на задължението за превеждане на отчисления за обезвреждане на отпадъци, е собственикът на депото. Именно до собственикът на депото е предвидено да се изпрати поканата за доброволно изпълнение – чл.26 ал.2 т.7 от наредба № 7/19.12.2013г. Действително, не е предвидено като основание за освобождаване на собственика на депото от задължението за предоставяне на обезпечение, респект. за превеждане на отчисления, хипотезата, в която ползвател на депото не му е заплатил направените разходи за предоставяне на обезпечението, респект. – не му е превел в срок дължимите отчисления, съобразно изискванията на чл.3 ал.5 и чл.21 ал.2 и ал.3 от Наредба № 7/2013г. Освобождаване от задълженията не произтича и от факта на уведомяване от страна на община Пловдив – на ползвателите – общините Родопи и Стамболийски за неизпълнените задължения /неплатени обезпечения по чл.60 ЗУО и неплатени отчисления по чл.64 ЗУО/.

Според договор от 20.01.2014г. между община Пловдив /изпълнител/ и община Родопи /възложител/ - отчисленията по чл.64 ЗУО са в размер на 22,00лв. на тон, а отчисленията по чл.60 ЗУО – в размер на 4,77 лв. на тон, като същите са дължими от община Родопи на община Пловдив, до 5-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнася плащането /л.23 и сл./. В договора са предвидени законна лихва за забава за всеки просрочен ден, но не повече от 20 на сто от дължимата сума, както и обезщетение за забава при пълно неизпълнение, забавено или лошо изпълнение /чл.13 ал.2/. Следователно, налице е договорена възможност за претенция, осъществима по гражданскоправен ред и основана на договорни отношения.

Жалбата се приема за неоснователна с присъждане на юрисконсултско възнаграждение за ответника.

Мотивиран с изложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Отхвърля жалбата на община Пловдив против Акт за установяване на публично държавно вземане № 4/27.12.2019г., издаден от Директора на РИОСВ – Пловдив.

Осъжда община Пловдив, булстат ********* да заплати на РИОСВ – Пловдив юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

                                                                                        Административен съдия :